урок "Повторення вивченого про прикметник"

Про матеріал
Урок на закріплення і повторення вивченого про прикметник , спостереження за роллю прикметників у мовленні
Перегляд файлу

                           

 

                               Урок  української мови 4 клас 

                                                        з теми:

«Повторення вивченого про прикметник.

Спостереження за роллю прикметників у мовленні.»

 

 

    

 

                                                                            

 

Підготувала вчитель

                                                            початкових класів

Нестерук Олена Іванівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2024н.р.

 

 

 

Мета. Актуалізувати знання учнів про прикметник як частину мови; з’ясувати роль прикметників у мовленні; розвивати вміння вживати прикметники в усному та писемному мовленні, збагачувати словниковий запас учнів,розвивати творче мислення, спостережливість за мовними явищами, розвивати зв’язне мовлення. Виховувати любов до рідної мови, вміння співпрацювати у групі.

Обладнання, презентація, картки для роботи в групах; гра «Асоціація-Карусель», творча робота, гра «Прямо чи влучно»,гра «Хто швидше?».

 

                                                                              Хід уроку

  1. Організаційний момент. Створення емоційно-сприятливого настрою на занятті.

Пам’ятка – аутотренінг

Я – школяр (ка).

Я – творча особистість.

Я – думаю, спостерігаю, замислююсь.

Я – аналізую, висловлюю свої думки.

Я – хочу все знати.

- Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

(Висловлювання учнів про очікувані результати)

- А я очікую від вас:

злагодженої роботи;

дружньої співпраці;

говоріння чіткого й виразного;

письма грамотного, каліграфічного.

2.Робота над загадкою

……..,…………. ,

Ця  …………  дівиця.

………сріблом землю вкрила ,

З……         ……  калину зробила.

- Чи можна дізнатися про що йдеться? Чому?

-  Прочитаємо ще один текст.

Білокоса, білолиця,

Ця холодная дівиця.

Білим сріблом землю вкрила ,

З гіркої солодку калину зробила. ( Зима )

-Які слова вам допомогли відгадати загадку? Поставимо  до них  питання.

-До якої частини мови належать ці слова.

Доведіть свою думку.

- А як назвати прикметники  гіркої – солодкою?

 

3. Повідомлення теми та мети уроку

   Людина, пізнаючи світ, знайомиться з новими предметами. Але людський розум прагне якомога більше дізнатися про той чи інший предмет, об’єкт. Тому кожен предмет супроводжує питання який він є? А це означає, що вічним супутником нашого життя є прикметник.

Сьогодні у нас останній урок з теми «Прикметник», ми пригадаємо все те, що вивчили про цю частину мови.  

 

3.Записати каліграфічно число, класна робота, каліграфічна хвилинка. Буквосполучення і слово  зима. Дібрати до слова спільнокореневі.

ЗИ  ИМ  ЗМ   МА     ЗИМА                        ( Записують каліграфічно у зошити)

 

- Доберіть до іменника зима спільнокореневі слова.( усно)

Зима, зимовий, зимівля, зимує, зимонька. (На презентації)

Доведіть , що вони спільнокореневі.

-Чи є серед них слово, яке належить до прикметника?На яке питання  відповідає ?

 

4. Робота з деформованим текстом .

1) Зима примчала на  коні у сади і парки.

( Чарівна зима примчала на білому коні у парки і сади.)

-Які слова прикрашають речення?

-Яка роль прикметників у мовленні?

-Запишіть з коментуванням. Підкресліть прикметники.

(Записати з коментуванням. Підкреслити прикметники. Головні члени речення.)

 

2)Торкнуласячарівноюпаличкоюверхівокдерев.

 

Роз’єднаймо слова. Прочитайте речення. Тренуємо пам’ять. Запишемо по пам’яті.

      Що ж відбулося  із деревами?

 

3)Заіскрились на них  (кришталеві,білі,пухнасті срібні) шубки ( пишні, срібні,кришталеві )  сукні.

- Із дужок доберіть прикметники, які найкраще підходять до цього речення і запишіть самостійно.

 

4) Гордо і самотньо на галявині стоїть …. … ялинка.

- Чому ялинка стоїть самотньо? Подивіться, зима забула прикрасити її.

 Напишіть  прикметник – комплімент ялинці і подаруйте їй.

- Самостійно запишіть речення про ялинку, доповнюючи його прикметниками.

 Прочитаймо запис .Що записали?

- Який це текст?

-Що можна дібрати? Доберімо.

- Прочитаймо  текст, який записала я .

 

Зима примчала на  коні у сади і парки. Торкнулася  паличкою верхівок дерев. Заіскрились на них    шубки   та сукні. Гордо і самотньо на галявині стоїть  ялинка.

 

- Який текс вам сподобався більше. Чому?

-   То  яка роль прикметників у  мовленні?

           4. Фізкультхвилинка

  1.        .      Гра « Злови м’яч».

       доберіть синоніми до слів:

  Важкий  - …  (масивний, тяжкий)

  Красивий  - … (вродливий, гарний)

   Сумний - …    (журливий, смутний)

       – доберіть антоніми до слів:            

                                                     Багатий  - …(бідний)

                                                     Важкий  - …  (легкий)

                                                    Сумний - …  (веселий)

6.Гра «Хто швидше?»

1 група – утворіть прикметники на – ський,  -  цький, - зький. Поясніть як вони пишуться.

Кавказ – (кавказький)

Запоріжжя – (запорізький)

Одеса – (одеський)

Вінниця – (вінницький)

Прага – (празький)

Рим -    (римський)

2 групадо прикметників, ужитих у переносному значенні, доберіть прикметники з прямим значенням.

 

Гарячий привіт –( гарячий борщ)

Світла думка – ( світлий день)

Залізна воля – (залізна дорога )

Золоте сонце– ( золоте намисто)

                                       

          7 . Гра « Асоціації». Інтерактивна вправа «Карусель»  Прикметник пропонує вам покататися на каруселі. Кожна група отримує фломастери різних кольорів. На парті лежать аркуші паперу із записаним іменником. Вам необхідно записати прикметники, які асоціюються у вас з даним словом. Працювати над завданням будете всього 3 хвилини,  передаючи аркуш іншому члену групи. Не повторюйтесь, будьте уважні.

                                                            

І  гр.                                                           (вільна, незалежна, рідна, кохана, єдина,

                                                             солов’їна,...)

 

 

ІІ  гр.                                                                                           (український, працьовитий, щедрий,         

                                                     щирий,співучий, доброзичливий, 

 гостинний,...)                                                                             

 

 

                                                                                   

                                                                                                        

ІІІ гр.                                            (рідна, найкраща, лагідна, мила, люба,

                                                      турботлива, …)

 

 

        

7. Підведення підсумків

Вправа «Заморочки з бочки» допоможе нам пригадати найголовніше з вивченої теми (діти кидають кубик з цифрами , яка цифра випала , на таке питання і відповідають ):
1. Які слова називають прикметником?
2. З якою частиною мови в реченні пов'язаний прикметник ?
3. Скільки чисел мають прикметники?
4. Як змінюються прикметники в однині? (назвати)
5. Яке закінчення мають прикметники чоловічого роду в однині ? (жіночого,середнього?)
6. Яким членом речення виступає у реченні?

 

V. Домашнє завдання

- Домашнє завдання ви отримуєте кожен індивідуальне на картці.

 - Оцінювання роботи на уроці.

VІ. Підсумок уроку

Зараз ми підведемо підсумки нашої роботи.

-Що на сьогоднішньому уроці вам найбільш запам’яталось та було найбільш цікавим ?

Отже, наш урок був яким? Добирайте прикметники, продовжуйте мою думку.

А закінчити наш урок я хочу грою «Ласкавинки».

              Діти утворюють коло. Уявіть, що на вашій долоньці є ласкавинки, нібито тепла пушинка. Передайте її по колу одне одному. Що ви відчули, коли віддали ласкавинку? Відчуваєте, як приємно і радісно у вас на серці? Вас люблять ваші друзі, а гарні добрі побажання завжди здійснюються.

Пам’ятайте, що слова – це кольорові камінці. Мало їх назбирати  треба ще навчитися з них узори викладати.

Отож, діти, вчіться створювати візерунки із слів. Збагачуйте своє мовлення.

       - Ось і закінчується наш урок. Сьогодні ви добре попрацювали.

 

 

 

 

docx
Пов’язані теми
Українська мова, Розробки уроків
НУШ
Додано
30 серпня
Переглядів
75
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку