Урок української мови 4 клас
з теми:
«Повторення вивченого про прикметник.
Спостереження за роллю прикметників у мовленні.»
Підготувала вчитель
початкових класів
Нестерук Олена Іванівна
2024н.р.
Мета. Актуалізувати знання учнів про прикметник як частину мови; з’ясувати роль прикметників у мовленні; розвивати вміння вживати прикметники в усному та писемному мовленні, збагачувати словниковий запас учнів,розвивати творче мислення, спостережливість за мовними явищами, розвивати зв’язне мовлення. Виховувати любов до рідної мови, вміння співпрацювати у групі.
Обладнання, презентація, картки для роботи в групах; гра «Асоціація-Карусель», творча робота, гра «Прямо чи влучно»,гра «Хто швидше?».
Хід уроку
Пам’ятка – аутотренінг
Я – школяр (ка).
Я – творча особистість.
Я – думаю, спостерігаю, замислююсь.
Я – аналізую, висловлюю свої думки.
Я – хочу все знати.
- Чого ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
(Висловлювання учнів про очікувані результати)
- А я очікую від вас:
злагодженої роботи;
дружньої співпраці;
говоріння чіткого й виразного;
письма грамотного, каліграфічного.
2.Робота над загадкою
……..,…………. ,
Ця ………… дівиця.
………сріблом землю вкрила ,
З…… …… калину зробила.
- Чи можна дізнатися про що йдеться? Чому?
- Прочитаємо ще один текст.
Білокоса, білолиця,
Ця холодная дівиця.
Білим сріблом землю вкрила ,
З гіркої солодку калину зробила. ( Зима )
-Які слова вам допомогли відгадати загадку? Поставимо до них питання.
-До якої частини мови належать ці слова.
Доведіть свою думку.
- А як назвати прикметники гіркої – солодкою?
3. Повідомлення теми та мети уроку
Людина, пізнаючи світ, знайомиться з новими предметами. Але людський розум прагне якомога більше дізнатися про той чи інший предмет, об’єкт. Тому кожен предмет супроводжує питання який він є? А це означає, що вічним супутником нашого життя є прикметник.
Сьогодні у нас останній урок з теми «Прикметник», ми пригадаємо все те, що вивчили про цю частину мови.
3.Записати каліграфічно число, класна робота, каліграфічна хвилинка. Буквосполучення і слово зима. Дібрати до слова спільнокореневі.
ЗИ ИМ ЗМ МА ЗИМА ( Записують каліграфічно у зошити)
- Доберіть до іменника зима спільнокореневі слова.( усно)
Зима, зимовий, зимівля, зимує, зимонька. (На презентації)
Доведіть , що вони спільнокореневі.
-Чи є серед них слово, яке належить до прикметника?На яке питання відповідає ?
4. Робота з деформованим текстом .
1) Зима примчала на коні у сади і парки.
( Чарівна зима примчала на білому коні у парки і сади.)
-Які слова прикрашають речення?
-Яка роль прикметників у мовленні?
-Запишіть з коментуванням. Підкресліть прикметники.
(Записати з коментуванням. Підкреслити прикметники. Головні члени речення.)
2)Торкнуласячарівноюпаличкоюверхівокдерев.
Роз’єднаймо слова. Прочитайте речення. Тренуємо пам’ять. Запишемо по пам’яті.
Що ж відбулося із деревами?
3)Заіскрились на них (кришталеві,білі,пухнасті срібні) шубки ( пишні, срібні,кришталеві ) сукні.
- Із дужок доберіть прикметники, які найкраще підходять до цього речення і запишіть самостійно.
4) Гордо і самотньо на галявині стоїть …. … ялинка.
- Чому ялинка стоїть самотньо? Подивіться, зима забула прикрасити її.
Напишіть прикметник – комплімент ялинці і подаруйте їй.
- Самостійно запишіть речення про ялинку, доповнюючи його прикметниками.
Прочитаймо запис .Що записали?
- Який це текст?
-Що можна дібрати? Доберімо.
- Прочитаймо текст, який записала я .
Зима примчала на коні у сади і парки. Торкнулася паличкою верхівок дерев. Заіскрились на них шубки та сукні. Гордо і самотньо на галявині стоїть ялинка.
- Який текс вам сподобався більше. Чому?
- То яка роль прикметників у мовленні?
4. Фізкультхвилинка
доберіть синоніми до слів:
Важкий - … (масивний, тяжкий)
Красивий - … (вродливий, гарний)
Сумний - … (журливий, смутний)
– доберіть антоніми до слів:
Багатий - …(бідний)
Важкий - … (легкий)
Сумний - … (веселий)
6.Гра «Хто швидше?»
1 група – утворіть прикметники на – ський, - цький, - зький. Поясніть як вони пишуться.
Кавказ – (кавказький)
Запоріжжя – (запорізький)
Одеса – (одеський)
Вінниця – (вінницький)
Прага – (празький)
Рим - (римський)
2 група – до прикметників, ужитих у переносному значенні, доберіть прикметники з прямим значенням.
Гарячий привіт –( гарячий борщ)
Світла думка – ( світлий день)
Залізна воля – (залізна дорога )
Золоте сонце– ( золоте намисто)
7 . Гра « Асоціації». Інтерактивна вправа «Карусель» Прикметник пропонує вам покататися на каруселі. Кожна група отримує фломастери різних кольорів. На парті лежать аркуші паперу із записаним іменником. Вам необхідно записати прикметники, які асоціюються у вас з даним словом. Працювати над завданням будете всього 3 хвилини, передаючи аркуш іншому члену групи. Не повторюйтесь, будьте уважні.
І гр. (вільна, незалежна, рідна, кохана, єдина,
солов’їна,...)
ІІ гр. (український, працьовитий, щедрий,
щирий,співучий, доброзичливий,
гостинний,...)
ІІІ гр. (рідна, найкраща, лагідна, мила, люба,
турботлива, …)
7. Підведення підсумків
Вправа «Заморочки з бочки» допоможе нам пригадати найголовніше з вивченої теми (діти кидають кубик з цифрами , яка цифра випала , на таке питання і відповідають ):
1. Які слова називають прикметником?
2. З якою частиною мови в реченні пов'язаний прикметник ?
3. Скільки чисел мають прикметники?
4. Як змінюються прикметники в однині? (назвати)
5. Яке закінчення мають прикметники чоловічого роду в однині ? (жіночого,середнього?)
6. Яким членом речення виступає у реченні?
V. Домашнє завдання
- Домашнє завдання ви отримуєте кожен індивідуальне на картці.
- Оцінювання роботи на уроці.
VІ. Підсумок уроку
Зараз ми підведемо підсумки нашої роботи.
-Що на сьогоднішньому уроці вам найбільш запам’яталось та було найбільш цікавим ?
Отже, наш урок був яким? Добирайте прикметники, продовжуйте мою думку.
А закінчити наш урок я хочу грою «Ласкавинки».
Діти утворюють коло. Уявіть, що на вашій долоньці є ласкавинки, нібито тепла пушинка. Передайте її по колу одне одному. Що ви відчули, коли віддали ласкавинку? Відчуваєте, як приємно і радісно у вас на серці? Вас люблять ваші друзі, а гарні добрі побажання завжди здійснюються.
Пам’ятайте, що слова – це кольорові камінці. Мало їх назбирати треба ще навчитися з них узори викладати.
Отож, діти, вчіться створювати візерунки із слів. Збагачуйте своє мовлення.
- Ось і закінчується наш урок. Сьогодні ви добре попрацювали.