Збережемо воєдино вишивану країну!
Тема:Узагальнення й систематизація вивченого про службові частини мови.
Мета:пов’язувати між собою різні частини мови за допомогою службових слів;узагальнити та систематизувати знання учнів про правопис прийменників,сполучників,часток;прищеплювати любов та повагу до звичаїв,традицій українського народу;не забувати своєї національної культури;прививати бажання мати вишиту сорочку і зберігати успадковані від попередніх поколінь сорочки ,рушники як сімейний скарб.
І в дорогу далеку
ти мене на зорі проводжала,
і рушник вишиваний
на щастя дала.
А.Малишко
Хід заняття
І.Організаційний момент
ІІ Мотивація навчальної діяльності.Оголошення теми,мети ,завдань уроку.
Рубрика «Будьмо єдині,натхненні,звитяжні.
Ви знаєте, що в травні в Україні святкують День вишиван-ки. Вишиванки сприймають як символ єднання, солідарності й підтримки.Тож сьогодні і ми з Вами на початку заняття поговоримо про українську вишиванку, а потім перейдемо до теми «Службові частини мови»
ЛЕГЕНДА ПРО ВИШИВАНКУ
Якось Бог вирішив наділити дітей світу талантами. Французи одержали елегантність і красу, угорці - любов до гос-подарювання, німці - дисципліну й порядок, поляки - здатність до торгівлі, італійські діти — хист до музики...
Обдарувавши всіх, Бог раптом побачив у куточку дівчину.
Вона була одягнена у вишиту сорочку, руса коса переплетена
синьою стрічкою, а на голові багрянів вінок із червоної кали-ни. І запитав її Бог:
БОГ: Хто ти? І чому така сумна?
ДІВЧИНА: Я — Україна, а сумна, бо стогне моя земля...
БОГ: Чого ж ти не підійшла раніше? Я всі таланти роздав.
Не знаю, чим можу зарадити твоєму горю?
Дівчина хотіла йти, але Бог зупинив її.
БОГ: Зачекай. Є в мене неоціненний дар, який прославить твій народ на цілий світ. Від сьогодні все горітиме у твоїх руках. Візьмеш плуг — і заколоситься на ваших полях жито-пшениця. У хаті твоїй буде панувати краса й затишок, а пісня твоя звучатиме у віках. Усе це стане можливим, завдяки вірі твого народу у власні сили й бажанню працювати заради власного добробуту.
Прийняла з вдячністю дівчина божий дар і відтоді славиться Україна своїми майстрами, а серед них ті, котрі присвятили себе мистецтву народної вишивки.
Вишиванка, українська сорочка — це символ єдності, це буде ще один день єдності українців у важкі часи нашого народу.
То що це, українська вишиванка: модний бренд чи традиція з віковою історією? Спробуйте дати визначення слову „вишиванка" в контексті української культури і власного сприйняття — візьміть участь в опитуванні.
Опитування
Що для тебе українська вишиванка?
Українська вишивканка- коли вдягаєте?
Чи комфортно вам носити вишиванку?
Чим є українська вишиванка?
ІІІ.Актуалізація опорних знань учнів про службові частини мови.
Творче спостереження за мовним матеріалом з елементами аналізу.
1. Прочитати текст. Визначити основну думку.
Текст
ХОЧЕШ БУТИ ЗДОРОВИМ — НОСИ ВИШИВАНКУ!
Традиційні українські вишиванки лікують, гармонізують біоенергетичну оболонку людей та знищують енергетичну дезінформацію, якою переповнене довкілля.
Одна з численних істин чи аксіом давнини — віра в те, що вишивка творить гармонію. Структура вишивки, але тільки такої, котра має красивий вигляд і зі зворотнього боку, має правильний коливальний контур, тобто гармонізує оболонку того, хто носить цю вишиванку чи просто перебуває поблизу неї, дивлячись на красу, захищає не лише енергетично, а й від численних хвороб.
Робота в групах
І група
— Які службові слова ужито в тексті? Назвати їх.
ІІ група
— Виписати сполучники.
«Сторітеллінг»
Уявіть, що ви — відома людина (письменник, письмен-ниця), і вам надійшло замовлення написати казку про вишиванку, уживаючи прийменники.
Вибірковий диктант.Виписати службові частини мови.
Червоний колір у вишивці дуже сильний та активний, з найбільш вираженими сакральними й обереговими функціями. Він, гарячий, яскравий та зігріваючий, відповідає стихії вогню, а крім того, символізує кров, пролиту воїнами за рідну землю.
Червоний колір є домінантним і на весільних рушниках. Найчастіше він трапляється на По-ліссі, полтавщині, Київщині, Чернігівщині та Слобожанщині.
Барвники червоного кольору колись були дорогими, тому що червець (червоний барвник)
виготовляли з кошенілі, яку було не так легко зібрати.
Збір «черви», личинок кошенілі, починався на початку літа. Звідси й назва першого літнього місяця - червень. Рослину, уражену «червою», висмикували з корінням, бо саме з нього збирали личинки. Оброблені киплячою водою або оцтом і висушені на сонці чи в печі, вони розчинялись у хлібній заквасці для видалення жиру. Екстракт використовували в Європі в епоху Середньовіччя та Відродження для фарбування шовку, вовни, бавовни або льону. Тривалий час червець був одним з основних товарів, експортованих із Польщі, Литви й України. А кілька років тому влада Туреччини звинуватила виробника кока-коли в тому, що в рецепті, розшифрованому вче-ними-хіміками, також виявився екстракт із кошенільного червця. Щоправда, виробник популярного напою згодом спростував це звинувачення (С. Гужва).
«З народних джерел»
Установіть відповідність між частинами прислів’їв.
1 Рушник на кілочку — A - вірного друга мати.
2 Хата без рушників - Б - хата у віночку.
3 На рушник стати В - буде чим гостей шанувати.
4 Не лінуйся, дівонько, рушники вишивати Г- родина без дітей.
Домашня робота
Висловте свою думку, чи може бути стильним поєднання вишитої сорочки з джинсовими штанами (спідницею). Дайте поради щодо добору кольорів. Сформулюйте свої думки чотирма-пʼятьма реченнями, використавши службові частини мови.. Запишіть їх у зошит.