Урок "Повторення вивченого з синтаксису і пунктуації. Вишивка. Орнамент"

Про матеріал
Інтегрований урок української мови та технологій у 5 класі. Форма проведення уроку сприяє реалізації ключових компетентностей учнів, розвитку творчих здібностей, формуванню нового погляду на українську вишивку.
Перегляд файлу

Тема:  Повторення вивченого з розділу “Синтаксис і пунктуація”. Вишивка.  

            Орнамент.

Мета: повторити, поглибити, узагальнити й систематизувати засвоєні знання учнів про вивчене з розділу “Синтаксис і пунктуація”, удосконалити вміння й навички учнів розбирати словосполучення за будовою, визначати головні та другорядні члени речення, здійснювати синтаксичний розбір речення;  ознайомитись із особливостями української вишивки, символами орнаменту; розвивати увагу, уяву, логічне й образне мислення, навички роботи з орнаментами; виховувати любов та повагу до України та українських традицій.

Формування ключових компетентностей:

Спілкування державною мовою.

Уміння вчитися впродовж життя.

Соціальна та громадянська компетентності.

Обізнаність та здатність до самовираження у сфері культури.

Математична компетентність.

Інформаційно-комунікаційна.

Інноваційність.

Обладнання: презентація, роздатковий матеріал, чек-лист, кольорові олівці, шаблони  орнаментів, карта України.

Тип уроку: урок повторення з елементами узагальнення і систематизації.

Соціокультурна лінія: Я  і  національна культура

ПЕРЕБІГ УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.

 Емоційне налаштування (слайд ).

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

     1 Записати дату і тему в чек-лист ( додаток 1) слайд.

Вчитель української мови

2. Слово дня: оберіг, орнамент, символи (слайд )( учні знаходять лексичне значення даних слів, використовуючи пошукову систему “Google”)

3. Робота з епіграфом “ Вишиванка — це генетичний код нації” Леся Воронюк ( засновниця свята вишиванки) слайд

4. Словникова робота: генетичний код — це  закодована інформація, що накопичується протягом віків.

- А що вам нагадує молекула ДНК людини? (Відповідь: - Орнамент вишивки).

- А чи справді в українській вишивці є закодована інформація?

Вчитель технологій

5. Розповідь про вишивку  (слайд)

Вишивка — один з найпоширеніших елементів захисту в давнину 

Зараз вишивка сприймається тільки як декоративний елемент, але для наших предків вона мала велике значення. Вони могли буквально

“читати” вишивку як книги, тому що кожен символ в орнаменті має

 своє значення. 
Це не просто кола, ромби, гілки і спіралі, ці фігури створювались десятки століть тому як унікальні символи. У часи, коли наші предки володіли магічним зв’язком зі світом Природи: рослин, тварин, небесних світил. Символами Сонця, Землі, Всесвіту, Роду вони малювали свою долю, відтворюючи їх на полотні, виписуючи таємничі древні знаки як заклинання, як обереги, як коди свого роду. Саме тому вони прикрашали свої вироби найпростішими орнаментами. 

Зараз є можливість зашифрувати слова, назви міст та власне ім'я у схему українського орнаменту, який нагадує QR-код. Кожна літера - це вишитий символ, кожен символ - це потужний оберіг.

- Сьогодні на уроці ми створимо власні обереги для захисту нашої Батьківщини.

Вчитель української мови

- А  також розкодуємо обереги-побажання  рідній неньці Україні та її славним воїнам. А зробити це нам допоможуть наші знання, тож до справи.

 

III.  ПОВТОРЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ ТА НАВИЧОК ( за результатами роботи розкривають  орнаменти і в кінці уроку прочитають побажання з орнаментів. Прикріплено на дошці)

Вчитель української мови

1.  Гра “Так чи Ні”  (повторення з синтаксису) (Самоперевірка) слайд      

1. Синтаксис — це розділ мовознавства, який вивчає словосполучення і речення (Так).

2. Словосполучення складається з головного і залежного слова (Так).

3.  вид словосполучення визначається за способом вираження залежного слова (Ні).

4. Підмет і присудок може бути словосполученням  (Ні).

5. Сонце і вітер — словосполучення. (Ні)

6. Речення- це слово чи група слів, обʼєднаних за змістом і граматично, що виражають завершену думку. (Так)

7. Граматична основа — це тільки підмет (Ні).

8. У реченні може бути тільки один головний член речення (Так).

9. Односкладним називається речення, у якому граматична основа виражена одним головним членом речення (Так)

10. За метою висловлювання речення поділяються на розповідні і окличні (Ні).

11 До другорядних членів речення відносяться додаток, означення і обставина. (Так)

12. Речення у якому немає другорядних членів речення називається поширеним (Ні)

(Учні виписують номери відповідей “Так” і розкодовують 1 орнамент (слайд)).

 Відкриваємо 1 орнамент

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель технологій

2. Розповідь  про символіку вишивки, орнамент, особливості  (слайд).

Вчитель української мови

3. Вибіркова робота.

3.1. Виписати номери конструкцій, що є словосполученням

1 Вони малювали, 2 унікальні символи, 3 червоний і чорний 4  в орнаменті, 5 за столом, 6 зашифрувати слова,7 український орнамент, 8 свою долю, 9 прикрашали орнаментом, 10 милується результатом.

-  Який код ви отримали?  (2 6 7 8 9 10 )   ( Слайд, орнамент  2)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3.2. Робота біля дошки. Визначити головне слово і вид трьох словосполучень (робота біля дошки )

Відкриваємо орнамент  3

 

 

 

 

 

 

 

4. Фізкультхвилинка

 

Вчитель технологій

5. Розповідь про символіку кольорів української вишивки

 

СИМВОЛІКА КОЛЬОРІВ УКРАЇНСЬКОЇ ВИШИВКИ

Кожна вишивка і її колір має свою особливу значимість. Біла вишивка вважалася символом невинності, а також берегла дівчат від нещастя та дурного погляду. Червоний був найбільш поширеним кольором вишивки, наші предки говорили: "Ця фарба наповнює позитивну життєву енергію". Символізує любов до людини, до життя, енергії сонця, радості.  Чорна вишивка на одязі обіцяє власнику багатство та добробут. Синій - поширений колір на українських вишиванках, тому як наші предки вважали його потужним оберегом.  Символ неба і води, (визволення від недуг та душевного спокою). Зелений- жіночий колір на українських вишиванках. Він асоціюється з молодістю, красотою, безтурботністю і весною. Золотий або жовтий колір є символом благополуччя, достатку, багатства, і радості. Вишиванки з золотим і жовтим орнаментом допоможуть принести у ваше життя матеріальний достаток.

Вчитель української мови

6.  “Мозковий штурм”- А що це за позначки зображено на слайді? (Головні та другорядні члени речення). Охарактеризуйте другорядні члени речення (слайд).

 

7. Синтаксичний практикум  (  слайд )   

7.1. У поданих реченнях вставте пропущені букви, підкресліть граматичні основи. Охарактеризуйте їх (чим виражені). Обведіть номери односкладних речень. (1, 2, 5) .  Відкриваємо орнамент 4

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Яке з речень є непоширеним? 2   Яке речення відповідає даній схемі?  4

~~~~~~ _______    _ . _ . _. _   ========  - - - - - - -     - - - - - -      -  - - - - .

Відкриваємо орнамент 5

1.  С..мволізує любов до людини, до жит..я, енергії сонця, радості.

      2. Виш..ванка…

     3. Виш..ванка – ген..тичний код нації.

4. Чорна вишивка на одязі обіцяє власнику багатство та добробут..

5. Бережімо наші традиції!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                  Повертайся  живим

 

7.2.  Синтаксичний розбір  3, 5-го речення ( робота біля дошки)

7.3. Гра “Зайвий член речення”.  Визначте, якого члена речення немає ( учні показують на пальцях номер відповідного відсутнього члена речення)   (слайд).

Відкриваємо  орнамент 6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вчитель технологій

8. Практична робота. Створити орнамент оберіг  для України, обираючи кольори і символи (шаблон). Адже зараз наша країна потребує захисту , як ніколи.

8.1 Проведення інструктажу роботи над орнаментом.

8.2 Створення орнаментів учнями.

     Готові орнаменти-обереги учні розташовують навколо карти України, прикріпленої на дошці.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IV Підведення підсумку.

1. Використовуючи відкриті орнаменти, учні складають речення-побажання рідній Україні та її захисникам.

2. Робота з епіграфом.

V Рефлексія “Відкритий мікрофон” (слайд)

VІ Оцінювання

VІ Домашнє завдання. Знайти орнамент свого імені та імен усіх членів сімʼї.. Виконати тестові завдання.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Чек-лист уроку

____________________________________________________________________

____________________________________________________________________

1. Гра “Так чи Ні”

1      +      -

2      +      -

3     +      -

4     +      -

5     +      -

6     +      -

7     +      -

8     +      -

9     +      -

10   +      -

11   +      -

12   +      -

2.  Вибірково-розподільна  робота.

1 Вони малювали, 2 унікальні символи, 3 червоний і чорний

 4  в орнаменті, 5 за столом, 6 зашифрувати слова,7 український орнамент,

 8 свою долю, 9 прикрашали орнаментом, 10 милується результатом.

 

Словосполучення:  _________________________________________________

 

_____________________________________________________________________________

 

____________________________________________________________________________

 

3.  Синтаксичний практикум    

У поданих реченнях підкресліть граматичні основи. Охарактеризуйте їх. Обведіть номери односкладних речень. Яке з речень є непоширеним?

Яке речення відповідає даній схемі? 

~~~~~~ _______    _ . _ . _. _   ========  - - - - - - -     - - - - - -      -  - - - - .

 

1.  С..мволізує любов до людини, до жит..я, енергії сонця, радості.

2. Виш..ванка...

3. Виш..ванка – ген..тичний код нації.

4. Чорна вишивка на одязі обіцяє власнику багатство та добробут.

5. Бережімо наші традиції!

_______________________________________________________________

 

_______________________________________________________________                                                                                                                                                                  

                                                                           

 

Прізвище, імʼя                                                                                 Оцінюваня   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Тест «Словосполучення. Речення, його головні та другорядні члени»

1. Оберіть варіант, у якому представлені лише словосполучення.

А на узбережжі, золота прикраса, прийшов учора;

  • Б солодкий чай, дуже якісно, йде повільно;

В радість і сміх, дитя бавиться, на обличчі;

Г гратися машинкою, біля будинку, робота і відпочинок.

 

2. Визначити рядок, у якому всі сполучення слів не є словосполученнями.

А Настя схопилася, виходити в сад, зелені яри.

  • Б Довго й ритмічно, до палацу, дівчина відчувала.

В Тече річка, зважити на вагах, заговорить і втече.

Г Плакала й співала, із землі, брати подарунок.

 

3. Визначити словосполучення, у якому головне слово виражене прикметником.

А пухнасте кошеня;

Б зібрати речі;

  • В занадто великий;

Г лагідне сонечко.

 

4. Якій схемі відповідає речення: «У коробці дівчина подарувала сорочку своїм племінникам»?

А Додаток – додаток – присудок – підмет – означення – додаток.

Б Підмет – додаток – присудок – додаток – додаток – додаток.

  • В Додаток – підмет – присудок – додаток – означення – додаток.

Г Підмет – додаток –– присудок – додаток – означення – додаток.

 

5. Скільки означень у реченні: «Цей музей є незвичайним і чарівним місцем!»?

А 1;

Б 2;

  • В 3;

Г 4.

6. Яке слово у виступає додатком у реченні: «Дівчина, здається, була одягнена в комбінезон у смужку».
 

А дівчина;
Б одягнена;

  • В в комбінезон;

Г у смужку.

7. Яке слово у виступає додатком у реченні: «Майстрині вишивають барвисті серветки»?

А Майстрині;

Б вишивають;

В барвисті;

  • Г серветки.

8. Визначте односкладне речення.

  • А Здавна в Україні вишивають.

Б Вишивка – наша гордість.

В Господиня мережить сорочку.

Г Ми святкуємо День вишиванки у травні.

 

9. Визначте речення, поширене обставинами.

  • А Здавна в Україні вишивають.

Б Вишивка – наша гордість.

В Господиня мережить сорочку.

Г Ми відзначаємо День вишиванки.

 

10. Визначте речення, поширене означення.

А Здавна в Україні вишивають.

Б Вишивка – наша гордість.

В Господиня мережить сорочку.

  • Г Їй сподобалася вишивка ланцюжком.

 

11. Визначити рядок, у якому представлене спонукальне речення.

А Здавна в Україні вишивають.

Б Вишивка – наша гордість.

В Господиня мережить сорочку.

  • Г Святкуймо День вишиванки!

 

12. Визначити рядок, у якому словосполучення потребують редагування.

  • А Суперечити учителя, слідуючий місяць, зошит по математиці.

Б Туга за Батьківщиною, згідно зі звичаями, дізнатися про все.

В Погоджуватися з пропозицією, учитель за професією, ставлення до мами.

Г Благати про що-небудь, догляд за дитиною, приклад поведінки.

 

 

docx
Додано
13 січня 2023
Переглядів
616
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку