План-конспект до уроку
Вступ до історії України та громадянської освіти
Тема: Поява і розселення людини на землі.
5 клас
Дидактичні задачі та цілі уроку:
- скласти уявлення про основні теорії походження людини; місце і час появи перших людей; пояснити терміни й поняття «людина вміла», неандерталець, «людина розумна»;
- розвивати вміння поєднувати інформацію з розповіді вчителя, відео матеріалу й підручника для набуття нових знань; розвивати вміння роботи з історичною картою;
- виховувати в учнів повагу до представників різних народів, любов до історії України.
Формувати групи компетентностей:
- Компетентність спілкування державною мовою для правильного використання термінологічного апарату, спілкування під час пояснення навчального матеріалу; для розуміння україномовних текстів різних жанрів, вміння переказувати прочитане, висловлювати власну думку в усній та письмовій формі;
- Соціальну та громадянську компетентності для розуміння важливості
вивчення історії своєї держави; формувати патріотизм та громадську позицію;
- Математичну компетентність шляхом побудови логічного ланцюжка подій та
встановлення хронологічної послідовності; вміння обчислювати та
перетворювати різні системи обрахунку часу;
-Інформаційну компетентність для виявлення джерела й авторів інформації;
вміння порівнювати та аналізувати достовірність джерел;
Очікувані результати для учнів:
Після уроку учні можуть:
- визначити хронологічні межі «Первісної доби»;
- дізнаються де і коли виникли перші люди;
- назвати теорії походження людини на Землі;
- пояснити нові терміни й поняття;
- визначити на карті місце появи перших людей та показати перші стоянки на теренах України;
- вміти висловлювати і захищати власну думку.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Форма уроку: урок-подорож
Обладнання: мультимедійний пристрій, підручник, історичні атласи, зошит, мультимедійна презентація, відеоматеріали.
Хід уроку
І. Підготовчий етап.
Організаційний момент.
Слайд 2-3
- Доброго дня! Ось і настала довгоочікувана весна. Незабаром весняні канікули. Всі трохи втомилися. Тому, я пропаную Вам відправитися у гральна-навчальний центр «Геродот». 1 хвилина
Слайд 4
- Щоб наша подорож була плідною та цікавою давайте згадаємо правила поведінки в онлайн-просторі. Правила поведінки на онлайн-уроці
1 хвилина
Мотивація навчальної діяльності.
Слайд 5
Метод «Настрій первісної людини»
- На зображеннях різні настрої первісної людини. З-за допомогою цих картинок покажіть свій настрій.
1 хвилина
Актуалізація опорних знань, умінь та уявлень учнів .
Слайд 6.
Вправа «Рюкзак знань»
- Пропоную взяти з собою все необхідне, що знадобиться нам під час прогулянки, наш багаж знань.
Пройти тест: https://naurok.com.ua/test/join?gamecode=8457475
4 хвилини
ІІ. Етап цілепокладання
Слайд 7
Метод «Мікрофон».
Пропоную Вам продовжити речення: «Історію вивчають для того, щоб...». 2 хвилини
- Увесь хід історії учені-історики умовно поділили на проміжки – періоди. І назвали історичною періодизацією.
Періодизація історії людства – умовний поділ історії на певні хронологічні періоди за схожими ознаками розвитку.
Історію поділяють на: Первісність, Стародавній світ, Середньовіччя, Ранній Новий час, Новий час, Новітній час. 1 хвилина
Оголошення теми, представлення її змісту та очікуваних результатів.
Слайд 8
- У нашому центрі багато поверхів. З часом ми всі їх відвідаємо.
Але, сьогодні, завітаємо до першого поверху - первісності.
Слайд 9
Тож темою нашої екскурсії буде: Поява і розселення людини на землі.
Слайд 10
Ми дізнаємося:
- Коли і де з’явилася людина;
- Ознайомимося з теоріями походження людини на землі;
- Створимо «Мапу думок»
- Навчимося працювати з історичною картою;
Слайд 11
На вході всім буде надана «Бонусна карта». Набравши певну кількість балів ви зможете отримати титул.
«Бонусна карта»
Робота з Відео-уроком |
Робота з текстом підручника. Створення «Мапи думок» |
Робота з картою |
Робота з історичними джерелами |
Я був активним та уважним, висловлював власну думку, працював творчо |
0-2 |
0-3 |
0-2 |
0-2 |
0-3 |
|
|
|
|
Всього балів: |
3 хвилини
ІІ. Основна частина
Вивчення нового матеріалу.
Слайд 12
- Від появи людини минули мільйони років. За цей час життя людини неймовірно змінилося. Ви зможете в цьому переконатися здійснивши мандрівку в історичному часі за допомогою відео-уроку «Поява і розселення людини на землі».
- Запрошую Вас у історичний кінозал.
- Під час перегляду, поміркуйте, спробуйте відповісти на питання: Чому людину завжди цікавило питання її походження? Які ви знаєте ідеї щодо походження людини?
Перегляд і обговорення відео - урока. 10 хвилин
Слайд 13
Фізхвилинка «Танець первісної людини»
1 хвилина
Осмислення знань і умінь.
Робота у групах.
Слайд 14
- Наступні двері перед нами відкриває «Книгарня». Пропоную вам об’єднатися в дослідницькі групи для роботи з матеріалами параграфа. Кожна група переходить за своїм посиланням.
1. Відкрийте свій підручник с. 121. Опрацюйте навчальний текст параграфа 22.
2. Складіть мапу думок «Первісна доба» у Jamboard https://jamboard.google.com/d/19Xh2jolp6yLhep_doZ33gfB5vUzdmQQi3aLm81ou0UE/edit?usp=sharing
3. Презентуйте свою роботу. 8 хвилин
Робота з історичною картою.
Слайд 15
- Історія існує не тільки у часі, а у просторі. Заходимо скоріше до «Картотеки».
Перед вами карта. Уважно її розгляньте. На якому континенті з’явилися ймовірні осередки перших людей? Коли це відбулося? Які чинники вплинули на появу людей у цих регіонах? Свої дослідження напиши у зошиті.
Склади хронологічну задачу. Наприклад: скільки років минуло від появи першої людини на Землі.
Слайд 16
Первісна людина на території України з’явилась майже 1 мільйон років тому. Залишки діяльності найдавніших людей були знайдені у багатьох містах. Пропоную відправитися до місць перших стоянок і більше дізнатися про це. https://padlet.com/anna76bambulya/padlet-9i0bliiijafgk1gl
Робота з картою на дошці Padlet. Учні разом розглядають карту. Зачитують інформацію про стоянки перших людей.
Виконують завдання:
1. За допомогою карти визначте, які види давніх людей жили на різних стоянках, знайдених в Україні.
2. Уважно розгляньте карту, знайдіть і покажіть стоянки первісних людей на території нашої держави.
5 хвилин
Слайд 17
- А ось ще двері на цьому поверсі. Це кімната - Музей. В ній зібрані артефакти первісної доби, знайдені на стоянках. Це і кам’яні знаряддя праці, і наскальні малюнки, і браслет з кістки мамонта. Роздивіться їх уважно. 1 хвилина
Слайд 18
- З якою метою, на вашу думку, на сучасних українських грошах зображають події далекого минулого нашої країни? Відповідь учнів.
2 хвилини.
ІІІ. Підсумковий етап
Підведення підсумків уроку.
Слайд 19
Ось дістала кінця наша подорож до гральна-навчального центру «Геродот».
Пропоную Вам зазирнути за останні двері і пограти в онлайн-гру: https://wordwall.net/uk/resource/53769927/історія/поява-і-розселення-людини-на-землі-періодизація Посилання вчитель кидає в чат.
2 хвилини
Рефлексія.
- Молодці! У Вас все вийшло добре!
Вправа «Дискусійний клуб»
Дайте відповіді на питання:
- Якого часу сягає історія людства?
- Що відомо про найдавніших людей?
- Коли з’явилися пралюди на українських землях?
2 минути
Оцінювання.
- Заповни «Бонусну карту» та визнач свій титул.
Домашнє завдання.
1.Опрацювати - § 22 підручника, виконайте ( на вибір – завдання 2 або 3)
2.Зобразити первісну людину та зробити фото.
1 минута