Урок. Позакласне читання. 4 клас. "Дивитись і бачити, спостерігати і відчувати, слухати і чути, любити і берегти" (За творами В. Сухомлинського)
Загальнопізнавальні цілі: продовжити знайомити учнів з творами В.
Сухомлинського, удосконалювати вміння виразно, емоційно читати художній текст, розвивати усне мовлення, уміння спостерігати за об’єктами природи, виховувати шанобливе ставлення до природи рідного краю.
Конкретизовані навчальні цілі:
- знає основні автобіографічні відомості про В. Сухомлинського, називає
його твори;
- демонструє вміння виразно читати, інтонувати речення;
- знаходить у тексті важливі слова для його аналізу:
- встановлює причинно-наслідкові зв’язки між живою і неживою
природою;
- створює своєрідні монологи природи.
Хід уроку
I. Організація класу.
У кожному лісі, у кожному лузі,
Живуть наші з вами малесенькі друзі.
Комашки і жабки, дерева і квіти
Навчать нас, як світ цей чудовий любити.
Аде, любі діти, ви й не здогадаєтесь,
Вони дуже люблять, як ви посміхається!
Марта Гурин
Усмішка - це здоров’я, щастя, успіх, мир, спокій. Тож давайте працювати з усмішкою.
II. Оголошення теми і завдання уроку
1. Створюй, роби красу. Нехай поряд із пшеничним колосом цвіте хризантема, поряд із соняшником - троянда, поряд з кущем картоплі - кущ бузу.
Ці слова часто звучали у Павлиській школі. Так і хочеться доповнити прекрасне і корисне завжди поряд.
Що вам говорить назва Павлиська школа? Чи знаєте ви хто такий В. Сухомлинський?
2. Розповідь учнів про В. Сухомлинського
3. Розгадування кросворда.
Пригадайте назви творів B. Сухомлинського, які ми читали, і впишіть у кросворд.
4. Тема нашого уроку сьогодні: Дивитись і бачити, спостерігати і відчувати, слухати і чути, любити і берегти'.
Щоб розкрити її, досягти хорошого результату, ми повинні:
Працювати активно,
Думати оперативно
Висловлювати свою думку доказово
Для всіх це обов’язково!
Для раціонального використання часу відведеного на урок, кожна група оперативно використовує відведені хвилини на одержані завдання.
III. Розкриття теми уроку.
1. Робота в групах.
а) Розподіл і одержання завдань для учнів кожної групи.
I група – Хвилинки – милування.
Учні працюють над твором В. Сухомлинського «Пурпурова квітка»
II група – Хвилинки – роздуми.
Група працює над твором В. Сухомлинського «Колискова»
III група – Хвилинки – цікавинки.
Учні опрацьовують оповідання «Як бджола стала золота»
IV група – Хвилинки-емоційно-чуттєвого спілкування.
Група працює над твором В. Сухомлинського «Яка квітка конвалії»
б) Виконання завдань в групах
в) Доповідь кожної групи про виконання завдання
Читання тексту. Аналіз прочитаного твору згідно розданих завдань
2. Фізкультхвилинка
Виконання танцювальних рухів під музику пісні "Усмішка"
3. Творчий етюд "Стань на його місце".
Учні І групи повинні уявити себе квіткою троянди;
Учні II групи - зеленим листочком;
Учні III групи - бджолою;
Учні IV групи - конвалією.
Учні «перетворювалися» в образи різних тварин, рослин. Ось які етюди вийшли у них.
Троянда
Я – сором’язлива, витончена, граціозна квітка.
Мене часто називають царицею квітів. Я люблю вмиватися ранковою росою. Пишаюся, коли люди милуються і захоплюються мною, дивлячись як виблискують краплинки роси на моїх ніжних пелюстках. Не люблю, коли мене зривають, тоді я захищаюся своїми колючками.
Я створена для краси.
Метелик
Я один із тих різнобарвних метеликів, які літають влітку над лугами. Ми разом із квітами є їх окрасою. Я знаю, діти люблять нас ловити, брати в руки, але ми любимо волю. Ми не лише вдихаємо аромат квітів, але й запилюємо їх.
Хіба може природа обійтися без нас?!
Соловейко
Я – найкращий співучий артист серед птахів. Краще послухайте як я співаю і переконаєтесь у цьому. (Учень виконує свою улюблену пісню)
Конвалія
Дзень-дзелень. Ніжно, милозвучно виспівують на тоненькі стеблинці мої білосніжні тендітні квіти. Пишне широке листя захищає їх від холодного вітру. А запах?! Який приємний аромат наповнює повітря, коли я розквітаю. Люди, милуйтеся мною, захоплюйтеся мною, але тільки не зривайте мене, бо я жива, я хочу жити.
Жабка
Я – маленька жабка. Не кривдіть мене, будь ласка. Я ж така беззахисна і зовсім не бридка. Живу собі спокійно у травичці на зеленому лузі, купаюся у річці. Буду для вас корисною: знищу комах, слимаків, влаштую ввечері концерт. Ква-а-а-а. Люди, я від вас нічого не хочу, тільки не вбивайте мене, коли вам не подобається мій зовнішній вигляд.
Я – просто маленька жива істота, я – частинка природи.
IV. Підсумок урок. Рефлексія.
Виконання тесту.
Тест
Вставити пропущені слова у назвах творів В. Сухомлинського.
1. Кінь...
А) прибіг
Б) утік
В) пасеться
2……………………………..Книга
А) цікава
Б) забута
В) спляча
3. Про що думала...
А) Марійка
Б) Яся
В) Валя
4. Найкраща...
А) лінійка
Б) книжка
В) подружка
5. Який слід повинна…………................................................. на Землі людина
А) поставити
Б) залишити
В) намалювати
6. Сергійкова...
А) думка
Б) лінійка
В) квітка
7……………….........дівчинка
А) горбатенька
Б) мудра
В) лінива
Лист самооцінки
Так. Ні. Не завжди
Прізвище, ім’я |
Так |
Ні |
Не завжди |
Я старанно працював(ла) під час уроку |
|
|
|
Я намагалася висловлювати власні судження про прочитаний твір |
|
|
|
Я старалася не повторювати чужі вислови, речення, якщо моя думка співпадала з думкою моїх товаришів |
|
|
|
Я не заважав працювати учням своєї групи |
|
|
|
Я допомагав своїм однокласникам вирішувати ту чи іншу проблему |
|
|
|
Я доповнював, уточнював відповіді своїх одногрупників |
|
|
|
Я намалював малюнок, записував речення, складав короткий твір |
|
|
|
Я був доповідачем з деяких питань |
|
|
|
Я легко і швидко знаходив відповіді на запитання |
|
|
|
Я читав правильно, виразно, з відповідною інтонацією |
|
|
|
Я б хотів бути лідером групи |
|
|
|
Я допоміг упорядкувати наше місце праці |
|
|
|
Дякую всім за хвилини радості, спілкування, творчості на уроці.
Збіг урок наш, як коротка мить.
Дуже швидко час біжить.
Та попереду у нас багато кроків.
Безліч веселих і серйозних уроків.
Звучить пісня «Усмішка»
V. Домашнє завдання: прочитати 1-2 твори В. Сухомлинського.