Даний урок допоможе вчителю познайомити школярів з творами Віктора Семеняки. Підібрані прийоми і методи вдосконалюватимуть техніку читання учнів, розширюватимуть активний словник дітей.
ТЕМА: Пригоду за пригодою читаємо з насолодою. Віктор Семеняка «Помилився», «Горе - рибалка», «Фахівець».
МЕТА : продовжити знайомство учнів з творами Віктора Семеняки. Формувати навичку свідомого читання шляхом розвитку критичного мислення ; розвивати мовлення учнів ; вдосконалювати техніку читання ; розширювати активний словник дітей. Виховувати бажання читати пригодницькі оповідання .
ОБЛАДНАННЯ : Презентація, таблиці для гри, розчитування, малюнки учнів, навчальний посібник «Найкраще» для учнів 4 класу/ Упоряд. Мовчун А.І., Харсіка Л.І.
Перебіг уроку
I.Організація класу.
Урок літературного читання починаємо,
Гарного настрою всім бажаємо.
Те, що вивчили - пригадаємо,
Поміркуємо, почитаємо.
ІІ. Розвиток мовного апарату
1.Читання складів з таблиці (таблиця складів) з питальною інтонацією і з стверджувальною інтонацією.
2.Робота над скоромовкою
Пішли рясні дощі.
Ловилися лящі.
А хлопці – мов хлющі:
Забули про плащі.
Та що їм ті дощі,
Коли такі лящі!
ІІІ. Повідомлення теми уроку
Перш ніж розпочати роботу над темою уроку, давайте виберемо ключове слово уроку.
Гра « Шифрувальники».
Закресліть букви, які повторюються і прочитайте ключове слово:
пжвріу л и і с г у л о с д вж а
Пригода - те, що трапилось (часто непередбачене, несподіване); подія, випадок.
Тема нашого уроку – «Пригоду за пригодою читаємо з насолодою».
ІV. Робота над темою уроку
Виступ школярів
Веселинки про пригоди однолітків
Якщо запитати в книголюбів, яку книгу вони найбільше люблять, то більша частина з них скаже, що веселу.
Відомим творцем веселих та водночас повчальних книг і є український письменник-гуморист Віктор Павлович Семеняка. Він пише для дорослих і дітей дотепні, мудрі твори.
Виступ групи «Бібліотекарі»
Народився письменник 29 жовтня 1948 року в селі Ничипорівка Яготинського району на Київщині. Закінчив Київський державний університет ім. Т.Шевченка.
Окремі твори В.Семеняки перекладені російською, білоруською, литовською, німецькою, в’єтнамською, болгарською,французькою та англійською мовами.
Представлення виставки книг
Віктор Семеняка написав майже два десятки гумористичних книг.
Читачам подобаються його книги «Жертва прогнозу», «Відрядження на Місяць», Бережіть нерви», «Урок для інших», «Танго для директора», «Новорічний сюрприз».
Він відзначений багатьма преміями, має орден «За заслуги», та найбільшою нагородою вважає любов читачів.
Виступ школярів
Веселинки про пригоди однолітків
V. Актуалізація читацького досвіду.
Робота над прочитаним твором «Помилився»
Гра « Х О »
1. Оповідач приїхав до бабусі на осінні канікули.
2. Вибираючи ліщину для вудки, він слухав транзистор.
3.Четвертий сидить за дубом, бо ногу підвернув.
4. Найстарший, якого всі називали капітаном, зібрав всі речі оповідача.
5. Головний герой перескакує калюжу.
6.Розряд з бігу можна присвоювати.
7. А тепер іди з нами!
8.Хлопці пасуть табун коней.
9.Вони розшукували дві корови, що відбилися.
10.Хотіли розпитати оповідача.
ВІДПОВІДІ : ОХХООХООХХ
Узагальнююча бесіда.
- Чому оповідач потрапив у смішну ситуацію?
- Про що герой серйозно пожалкував?
- Яка головна думка оповідання?
Фізкультхвилинка
Робота над прочитаним твором «Горе - рибалка»
-Назвіть дійових осіб твору.
Читання оповідання за особами
Узагальнююча бесіда.
- Що ви дізналися про Сашка?
- Чому він так прискіпливо перевіряв речі оповідача?
- З якою метою він прийшов до оповідача?
- Чи можна назвати Сашка справжнім товаришем? Чому?
- Яка головна думка оповідання?
Фізкультхвилинка для очей
Робота над прочитаним твором «Фахівець»
Словникова робота
Фахіве́ць (англ. master, foreman, expert, нім. Fachmann) — людина, що володіє спеціальними знаннями й навичками в будь-якій галузі, що має спеціальність; людина, що добре знає будь-що, майстер своєї справи.
- Доберіть до цього слова синоніми (спеціаліст, професіонал, майстер )
Бесіда з елементами вибіркового читання.
-Кого називає автор фахівцем?
-Чи сподобався вам Мишко?
-Чи й справді він був фахівцем?
-Який підтекст має назва цього твору?
-Прочитайте зав’язку твору.
-Кого б із героїв твору ви б хотіли мати за друга?
-Визначте настрій цього твору.
-Прочитайте розв’язку твору.
Робота над прислів’ями
- Яке з прислів’їв виражає головну думку твору?
Дружба – мов дзеркало: розіб’єш – не склеїш.
Шануй людей – і тебе шануватимуть.
Язиком сяк і так, а ділом ніяк.
VІ .Підсумок уроку
- Які твори сьогодні на уроці аналізували? Хто їх автор?
- Який твір вам найбільше сподобався?
- Юні художники намалювали ілюстрації до епізодів, що найбільше їх схвилювали. Впізнайте за ілюстрацією твір, доберіть назву до малюнка.
VІІ. Домашнє завдання
Прочитати твір Володимира Рутківського «Як складають вірші».
Підготувати усне повідомлення для однокласників «Значення ілюстрації в книзі»; виставку книг з ілюстраціями художника, який сподобався найбільше.