Урок позакласного читання № 4. Емма Андієвська. «Казка про двох пальців»

Про матеріал
Запропонований матеріал допоможе (формувати компетентності): предметні: ознайомити школярів із твором Емми Андієвської «Казка про двох пальців»; удосконалювати вміння аналізувати сюжет прозового твору; формувати вміння виділяти головну думку, характеризувати героїв, бачити реальне і фантастичне, вислов-лювати власні міркування про зміст казки; комунікативні: розвивати культуру зв’язного мовлення, формувати вміння грамотно, чітко формувати свої думки; ключові: вдосконалювати вміння організовуватися для дослідницької діяльності, співпрацювати з учителем та однокласниками, розвивати увагу, спостережливість, логічне та образне мислення, прищеплювати інтерес до результатів своєї праці; інформаційні: розвивати навички узагальнення та систематизації інформації; вдосконалювати вміння відчувати змістові нюанси твору; загальнокультурні: виховувати у дітей зацікавлення творчою спадщиною української діаспорної письменниці, поетеси та художниці; виховувати морально-етичні цінності, що допомагають бачити і розуміти красу і приваби світу, гармонійно і щасливо жити в ньому.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Двадцять друге лютого. Класна робота

Номер слайду 2

Урок позакласного читання Емма Андієвська. «Казка про двох пальців» Тема уроку

Номер слайду 3

Епіграф уроку: Все найвище й найдосконаліше, завжди — невидиме. Емма Андієвська

Номер слайду 4

Доброго дня, дорогі мої друзі-шестикласники! Рада вітати вас на своєму дистанційному уроці! Через захворювання сьогодні ми замість навчання за партами у школі, маємо залишитися вдома. Попрацюємо разом? Але спочатку надішліть смайлик із сердечком своєму товаришеві у групі. Посміхніться скоріше, і сьогодні цілий день буде веселішим!

Номер слайду 5

Ну що, у всіх гарний настрій? Це чудово, коли день розпочинається із гарного настрою. Діти, я знаю, що ви дуже любите подорожувати, тому сьогодні пропоную вам здійснити подорож казкою країною української діаспорної письменниці, поетеси та художниці Емми Андієвської. Ця країна незвичайна, особлива, тому що створена фантазією творчої особистості, митця слова. Казковий край дуже схожий на реальний світ, у якому ми живемо. Він так само великий і непростий, у ньому завжди точиться боротьба між добром та злом, між справедливістю та несправедливістю.

Номер слайду 6

Для того, щоб наша подорож була наповнена лише позитивними емоціями, дарую вам частинку свого серце і бажаю терпіння та плідної праці. Щоб потрапити до казкової країни,   нам потрібно  разом проговорити чарівні слова: Казки нас розважають і навчають,Завжди корисними бувають. Сподіваюся, що і цей урок буде вам корисними. Придивіться уважно і помітите відомих вам героїв Емминих казок, у яких підіймаються питання моралі: дружба, воля, шкідливість пихатості, важливість віри людини у себе, осудження егоїзму.

Номер слайду 7

А сьогодні ми разом опрацюємо ще один її твір - «Казку про двох пальців». Переглянувши презентацію, ви зможете пояснювати фантастичні елементи; побачити її прихований повчальний зміст; визначати головну думку твору; висловлювати у повідомленні, яке напишете мені у групі, власну думку про морально-етичні цінності, що допомагають бачити й розуміти красу світу.

Номер слайду 8

Вона писала так: «Казка нікого не ображає», «Якби кожне створіння мало трохи терпіння й трохи уважніше ставилося до іншого, багатьох лих просто не існувало б». Авторка вважала, що у казках є відповіді на всі філософські питання.

Номер слайду 9

«Казка про двох пальців» - це абсолютно фантастична історія, просто казка — трохи весела, трохи іронічна, трохи сумна. Але стільки в ній прихованої мудрості! І про те, що кожному із нас потрібен друг. І про те, що інколи близькі люди бувають такими далекими по духу, тому сваряться між собою, не розуміючи, що дружба та єдність - сила здатна подолати всі життєві труднощі.

Номер слайду 10

► Інтерактивна вправа «SMS повідомлення» Пропишіть у чаті: «Емма Андієвська належить до…»

Номер слайду 11

Вона була і залишається українською письменницею, підкреслюючи: «Я свою Україну ношу, як слимак свою хатку, я в ній живу - інакше би я пішла в іншу культуру, як багато хто з-поміж дуже талановитих людей». Кожен із вас учора отримав від мене випереджаюче завдання такого змісту: «Прочитайте захоплюючу казку Емми Андієвської і не пошкодуєте! «Казка про двох пальців» розкаже вам фантастичну історію про двох братів-пальців, які ніяк не могли знайти собі гідне місце на руці та вирішити, хто із них найкращий. Тож поки рука заснула, вони втекли на пошуки пригод. На деякий час доля розділила братів, і вони одразу відчули себе дорослішими. Та саме під час розлуки брати зрозуміли, наскільки краще їм було разом та як не вистачає один одного». Надіюся, що ви вже прочитали цю повчальну казку.

Номер слайду 12

Чи сподобалась вам казка?Як автор зображує представників невидимого світу? «Мозковий штурм» Перерахуйте дійових осіб твору. Хто є головними персонажами?Які казкові герої згадуються у творі?

Номер слайду 13

Сьогодні ми з вами пройдемо тими шляхами, якими пройшли брати-пальці, щоб виховати у собі морально-етичні цінності, що допомагають бачити і розуміти красу і приваби світу, гармонійно і щасливо жити в ньому.

Номер слайду 14

Сьогодні ми з вами пройдемо тими шляхами, якими пройшли брати-пальці, щоб виховати у собі морально-етичні цінності, що допомагають бачити і розуміти красу і приваби світу, гармонійно і щасливо жити в ньому.

Номер слайду 15

Розпочнемо нашу подорож із батьківщини головних героїв твору

Номер слайду 16

Це була молода і сильна Рука із семи пальців, у якій дітей виховували в любові та доброті. От тільки двом найменшим дітям Рука у всьому потурала, пестила, задовольняючи всі дитячі капризи, гадаючи, мовляв, час їх сам навчить й уговтає, нехай собі ростуть на волі й без примусу. Саме ця велика материнська любов виявилася сліпою, тому й скалічила наймолодших дітей. Ще із першого року життя потрібно було їх привчати слухати дорослих і завжди виконувати прохання батьків. Пізнання світу у дитини повинно починатися з добра. Тільки за цієї умови із дитини виросте людина – «добротворець».

Номер слайду 17

Тож так і трапилося, що засперечалися саме два найменші пальці за ліпше місце на руці, а до них приєдналася й решта.

Номер слайду 18

Їм здавалося надто образливим стирчати на самому кінці руки і весь час видовжувати шиї, аби їх інші побачили.

Номер слайду 19

Кожний знаходив ваговиті докази на те, що таки він найкращий і тому й заслуговує на перше місце на руці, тому всі вони дуже гарячкували і пересварилися. Одного разу, дочекавшись, коли натомлена рука заснула, двоє найменших пальців, сплигнули вниз і пішли в світ, щоб …

Номер слайду 20

Продовжте думку… щоб здобути собі слави, а головне знайти суддю, який би їх справедливіше розсудив: кому із них надається перше місце на руці.

Номер слайду 21

Та виявляється, що найменші брати не могли дійти згоди в цьому питанні не лише між старшими братами, а й між собою, тому кожен із них помандрував окремою дорогою, забувши про братерство і про спільну батьківщину-руку, яка їх об’єднувала. І подалися вони різними шляхами.

Номер слайду 22

Номер слайду 23

Та хоч ішли вони різними дорогами, за якийсь час знову зустрілися біля королівства, яке лежало на самому кінці світу, бо із нього крізь отвори в баштах викидали сміття вже просто в небуття.

Номер слайду 24

Номер слайду 25

Чи не здається вам, що ми теж живемо на самому кінці світу? Чи кожен із вас викидає сміття у місцях, спеціально пристосованих для цієї мети?

Номер слайду 26

Зупинимося на перепочинок і поговоримо про стихійні сміттєзвалища, які є одними із основних джерел забруднення навколишнього середовища.  Такі смітники  є у лісах, полях, балках, за селом: тонни сміття викидаються і на узбіччя доріг. Окрім неестетичності, ці гори сміття забруднюють довкілля та негативно впливають на людське здоров’я.

Номер слайду 27

Чи не здається вам дивним те, що автор ставить поряд місто і країну, які відділені не однією тисячею кілометрів. Що може їх об’єднувати?Продукти гниття і розпаду потрапляють у ґрунт та воду. Температура гниття подекуди настільки висока, що часто легко призводить до займання та викидів у повітря шкідливих речовин. Крім того, несанкціоновані звалища сміття є середовищем для розмноження комах та гризунів, які є збудниками та переносниками різних інфекційних захворювань. До речі, викидання сміття у місцях, спеціально не пристосованих для цієї мети тягне за собою відповідальність, встановлену законом ( ст. 42 ЗУ «Про відходи»).

Номер слайду 28

Продовжуємо мандрівку

Номер слайду 29

Продовжуємо мандрівку Пройшовши порізно велику відстань татак нічого і не дізнавшись, брати вирішили удвох шукати собі слави, а Руці чести в цьому королівстві. На вході до королівства стояли вартові й бавилися в присмерку білими мишами, аби не поснути від нудьги. Саме вони і повели пальців до королівського палацу, де жила її величність Гасова Лампа.

Номер слайду 30

- Відшукайте, як виглядало це королівство. - Що здалося вам дивним? - Чого не дозволялося тут робити?- Що саме відповіли пальці на запитання Лампи: «Що ви хочете і звідки ви?»

Номер слайду 31

Наша батьківщина Рука так далеко звідси, що навряд чи вістка про неї дійшла сюди. Однак ми примандрували до вас, Ваша Сонешна Величносте,— відказали пальці, стаючи на одне коліно,— щоб ви нас розсудили, хто з нас найкращий, бо ми не дійшли згоди між старшими братами і тому пішли в світ.

Номер слайду 32

Для Сонешної Величності їхнє бажання було дивним, адже вона вважала себе найкращою.

Номер слайду 33

Чи з добрих помислів погодилася допомогти пальцям її величність Гасова Лампа? Вона призначила їх лицарями, наражаючи на небезпеку. Саме тоді точилася в її королівстві війна із володарем Вогненної Свічки.

Номер слайду 34

У чому була підступність ворогів?

Номер слайду 35

Вороги були дуже підступними, тому що були невидимими і завжди з’являлися там, де їх не вгледиш, а коли вгледиш, то вже запізно, і з ними неможливо боротися. Вони позбавили найвідважніших лицарів королівства, і кожен новий рубака тішив серце її Величності. Пальці повинні були служити їй вірно, а як за винагороду, вона розсудить, хто із них на що здатний. Із того часу її королівство стало їм за батьківщину, однак пальці повинні ніколи не забувайте, що сонце – її Величність!

Номер слайду 36

Не розуміючи всієї небезпеки для себе, лицарі королеви Лампи погодилися приборкати її невидимих ворогів — лицарів Вогненної Свічки. Коли невидимі вороги на них напали, пальці просто не зауважили цього, так їх трусив довго стримуваний регіт. Саме в цей час вони уявляли, як розповідатимуть про свої пригоди братам, тому аж качалися по землі.

Номер слайду 37

«Коло думок» Інтерактивна вправа Що стало причиною того, чому невидимі вороги, ніяк не могли влучити у супротивників, що голосно сміялися?

Номер слайду 38

Робота із текстом* Перечитайте уважно уривок казки від слів: «А що дужче невидимі вояки наскакували з невидимими мечами на пальців…» кінчаючи словами: «…назавжди поглинуло небуття».* Дайте відповідь на запитання: чому пальці вийшли переможцями без жодного зусилля?* Що повчального містить вислів: «лють сліпить»?

Номер слайду 39

* Чому, ставши переможцями, вони раптом побачили, що самі робляться невидимими? * Чи отримали лицарі нагороду за приборкання невидимих ворогів, адже вони гідно виконали завдання? Чому? * Що вирішили робити дальше брати? Робота із текстом

Номер слайду 40

Епіграф уроку: Все найвище й найдосконаліше, завжди — невидиме. Емма Андієвська. Прочитайте епіграф, як ви розумієте слова, сказані Аммою Андієвською?Як ви вважаєте, яка мрія людства втілена в народних казках?

Номер слайду 41

Словникова робота. Що таке сюжет? - Які складові сюжету ви знаєте? Конкретна система подій, у яких розкриваються характери у їхній взаємодії. Експозиція, зав’язка, розвиток дії, кульмінація, розв’язка.

Номер слайду 42

Експозиція: «Сталося це тоді, коли ще рука мала сім пальців, на небі оберталося сім планет, а кожній людині дано було сім доль». Зав’язка: «… двоє найменших пальців, дочекавшись, поки рука заснула, (…) сплигнули вниз і пішли в світ…»Кульмінація: «…їм остаточно перехотілося знати, хто з них найкращий, оскільки їхня сила, заки вони сміялися, зросла настільки, що не було вже з ким їм мірятися». Розв’язка: «Від того часу всі пальці помирилися між собою і зажили в злагоді з братами на самому краєчку руки».

Номер слайду 43

Тема: розповідь про пригоди двох пальців, які намагалися вирішити, хто з них кращий. Ідея: сміх та жарти об’єднують, і ніщо не може здолати їх силу; уславлення братерської любові, ладу в родині, взаємодопомоги; засудження розладу та боротьби між ріднею, війни.

Номер слайду 44

«Павутинка дискусії»Які проблеми порушує Емма Андієвська у казці?

Номер слайду 45

Основна проблема, порушена у «Казці про двох пальців», - це проблема дружби та єдності, сила яких здатна подолати всі життєві труднощі. Також у творі розкривається могутність гумору та щирого сміху, що дає змогу протистояти будь-якому ворогові. Автор торкається проблеми родини, стосунків дітей у ній, суперництва між ними, що веде до ослаблення кожного із членів родини окремо та родини як єдності загалом, та засуджує розбрат та розлад у сімейних стосунках. Метафорично історія двох братів-пальців відображає ідею й державної, національної єдності, перегукується з історичним минулим Київської Русі часів суперечок між князями.

Номер слайду 46

«Павутинка дискусії» Чи актуальні ці проблеми для сучасної людини? Чому?

Номер слайду 47

Казка у легкій та жартівливій формі підіймає вкрай важливі та серйозні питання. На прикладі братів-пальців авторка показує, яким важливим є взаєморозуміння та єдність у родині й країні, яку силу й могутність має щирий та добрий сміх. Родина любить кожного зі своїх «пальців», і для кожного із них є місце. А взаємодопомога й підтримка допомагають подолати будь-які перешкоди.

Номер слайду 48

Шкала сприйняття твору. Читаючи «Казку про двох пальців» Емми Андієвської, я дізнався (дізналася) про…зрозумів (зрозуміла), що…..

Номер слайду 49

- Чи вдалося нам досягти поставлених цілей уроку?- Що сьогодні стало для вас відкриттям?Метод «Мікрофон»

Номер слайду 50

Емма Андієвська зуміла у дохідливій формі показати вам, маленьким читачам, долю, яка зводила і розводила братів-пальців. Проте питання «хто кращий?» залишалося. Лише пройшовши всі випробування та перемігши могутніх ворогів, пальці знайшли відповідь. Вони зрозуміли, що їхній дружній сміх та братерська любов здатні подолати будь-які перешкоди. Коли брати-пальці разом, то ніщо не зможе зламати їхню силу. Відтоді пальці, нехай і невидимі, живуть на руці у злагоді.

Номер слайду 51

Тож, діти,  казка – давній і  мудрий порадник. Це вона відкриває двері у чарівну, неповторну країну, де  добро бореться зі злом, де  правда перемагає  неправду,  де існує чесність і справедливість. – Ось і все. Казки усі колись кінчаються, герої казок вже прощаються. Наша мандрівка добігла кінця. Переконана, що ви - просто молодці, а подорож казковою країною стала для вас корисною.  Тож нехай казки залишаться із вами  на довгі роки. Вірте в казку, і вона завжди житиме поруч із вами.

Номер слайду 52

Домашнє завдання Уважно перегляньте презентацію. Виконайте завдання із слайдів. Розкажіть казку рідним, підготуйтеся до інтерактивної гри «Правда чи неправда?». Намалюйте (за бажанням) ілюстрацію до казки. Повторіть тему, підготуйтеся до написання контрольної роботи. 

Номер слайду 53

Автор ресурсу. Ратушна Наталія Миколаївна-учитель української мови та літератури Лукашівського навчально-виховного комплексу «Дошкільний навчальний заклад - загальноосвітня школа І - ІІІ ступенів» Чорнобаївської селищної ради Черкаської області

pptx
Додав(-ла)
Ратушна Наташа
Додано
21 лютого 2022
Переглядів
1450
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку