Урок позакласного читання 4 клас.

Про матеріал
З любов’ю до рідної землі. (За твором В. О. Сухомлинського.) Урок позакласного читання.
Перегляд файлу

Тема. З любов’ю до рідної землі. (За твором В. О. Сухомлинського.)

Мета. Активізувати й розширити знання дітей про життя та творчість видатного  

          письменника В. О. Сухомлинського, формувати навички правильного, виразного, 

усвідомленого  читання,  вміти виділяти головну думку, робити висновки,

формувати  найкращі  людські риси, бажання жити серед краси і творити красу, 

розвивати зв’язне мовлення, збагачувати словниковий запас слів, та інтерес до

книги, викликати інтерес до творів, бажання більше знати, виховувати                                       

любов до рідної землі.                                                                                                                                          

Обладнання. Портрет В. О. Сухомлинського, виставка творів Сухомлинського, презинтація.

Хід уроку.

 I. Організація класу.

 1. Привітання.

    Ось дзвінок пролунав.

    Дзвінку пісню заспівав.

    Ну, а ми часу не гаймо.

    Урок позакласного читання починаймо.

    Усміхніться всім навколо.

     Небу, сонцю, добрим людям.

     І тоді обов’язково.

     Наш урок цікавим буде.

     Діти сьогодні до нас завітали гості.

     Привітайтесь! Усміхніться!

     І до мене поверніться. 

     Сідає спочатку краса, а потім сила.

II. Повідомлення теми і мети уроку.

Ми на сьогоднішньому уроці пройдемо дорогою любові до рідної землі за мудрими і ввічливими творами Василя Сухомлинського.

 І тема нашого уроку  «З любов’ю до рідної землі.»

     Та щоб добре працювати.

     Слід себе налаштувати.

     На сьогоднішній урок.

Вправа «Очікування»

- Яким би  ви хотіли побачити  цей урок?

  (Цікавим, творчим, пізнавальним, продуктивним, навчальним,світлим, добрим.)

-А щоб досягти того чого ви хочете побачити на уроці то якими ви маєте бути на  уроці?

   (Уважними, сміливими, дисциплінованими, розумними, активними, працьовитими, обізнаними, спостережливими, кмітливими, старанними.)

Наприкінці уроку почуємо чи виправдалися ваші очікування. Кожен з вас повинен активно працювати, продемонструвати високі знання, щоб отримати гарну оцінку.

 

Саме тут, на лоні природи, під блакитним небом є незвичайна школа. Сюди приходять учні, щоб стати людьми великої душі, розумними , сердечними, мудрими.

  • Хто учитель цієї незвичайної школи запитаєте ви?  Ось він перед вами.

  Людина народжується на світ,

  Не для того, щоб зникнути

  Безвісною пелинкою,

  Людина народжується,

  Щоб лишити по собі слід вічний.

Василь Сухомлинський написав для дітей багато цікавих казок, оповідань про ласкаве сонечко і м’яку зелену травичку, про працелюбних мурашок і веселого метелика.

Домашнім завданням вам було підготувати твори та біографію Василя Сухомлинського.

Ми поділилися на три групи:

I група – пошуківців  буде розказувати  біографію В. Сухомлинського.

II груп - літератори  розкажуть  вірші про педагога.

III група  - це група наших аналітиків  які на основі вашої знайденої інформації запропонують вам  математичні вузлики.

Презентація.

     Ми дослідницька група організували заочну зустріч з людиною ве ликої душі

Василя Сухомлинського. Ось що ми дізналися про цю прекрасну людину.

Народився Василь Олександрович Сухомлинський  28 вересня 1918 року  в с. Василівці на Кіровоградщині в незаможній сім’ї. Батько, Олександр Омеленович був столярем.

Мати Оксана Овдіївна працювала в колгоспі. У  сім’ї було ще троє дітей. Змалку в дітей виховували любов до книги.

    Ріс хлопчик жвавим і допитливим. У навчанні був старанним і здібним. В 1933 році закінчив семирічну школу. Навчався в Кременчуцькому педінституті на факультеті української мови і літератури. У 17 років почав працювати учителем.

    Війна відірвала його від улюбленого заняття. В 1942 році його було поранено. Після  перемоги   Василь Олександрович повернувся до школи. Його любили батьки  і діти.

    Понад 35 років працював учителем і директором школи. Він дуже любив дітей і написав для них 1500 цікавих оповідань та казок. Коли  Василь Олександрович був важко хворий він нереставав думати про школу. Діти з квітами прийшли до нього в палату, він поглянув у вікно, промовив: «Діти ідуть до школи, а я йду із життя.»

2 вересня 1870 року Василя  Олександровича не стало. Перестало битися серце видатного педагога і письменника.

 

Він входив в клас, його стрічала тиша.

Й десять зацікавлених очей.

На дошці він повільно пише.

У Павлиші найкращий із людей.

 

Він дуже  гордо ніс звання учитель.

І вірив, й знав, що школа справді храм.

Він був отут найщасливіший житель.

Із щедрим серцем розкрився сам.

 

І бігли діти на його уроки.

І радісно дзвонив завжди дзвінок.

Для кожного Бог відміряє кроки.

Дарує генію в безсмертя крок.

 

Є речі без яких нема людини.

Це віра, це надія, це любов.

Любов одна на світі  зло зупинить.

Та він заповідав. І сам з любов’ю йшов.

 

 

 

Робота в парах.

Група аналітиків пропонує вам  математичні вузлики.

   - Що означають ці числа в житті та творчості письменника.

Решта учнів контролюють якщо не вірно піднімаєте руку і виправляєте доповнюєте.

28. 1918. – 28 вересня  1918 народився.

35. – працював педагогом.

17. – в 17 років почав працювати в школі.

52. – прожив 52 років.

3, 1. – в родині було 3 сини і 1 донька.

1500. – написав казок для дітей.

 

Великий педагог, мудрий вчитель, чудова людина. В його палкому серці жила велика доброта і любов до всього світу. Він не лише навчав дітей, а й своїми творами прищеплював їм найкращі людські якості, виховував в них доброту, чуйність, людяність, любов до людей, до рідної землі.

Ми група пошуківців «читайликів» хочемо презентувати твори які, ми прочитали             В. О. Сухомлинського.

Розпочати подорож  по творах я хочу з книги «Гаряча квітка». У ній вміщені твори, які дають відповіді на запитання, які цікавлять маленьких читачів.

 

А я хочу порадити вам прочитати ось цю книгу «Казки та оповідання» В ній вміщені казки про доброту. Бо письменник дуже хотів, щоб ми виросли добрими, чуйними, працьовитими.

 

А ця книга «Серце віддаю дітям»  більше зацікавить вчителів і батьків. В ній письменник розповідає про те як він працював директором  Павлишської школи, про своїх учнів, їх навчання та виховання.

 

А ця книга називається «Народження громадянина» і присвячена найскладнішому періодові розвитку і виховання людини.  Вона є продовження книги  «Серце віддаю дітям» У книзі показано, як треба дбати про фізичну і психічну культуру підлітка.

Книга розрахована для вчителів і батьків.

 

Ці книги я пропоную вам всім прочитати. (Виставка книг.)

 

А тепер відгадайте загадку.

Вона прокинулась умилась.

Зітхнула теплим паром.

Відразу квітами укрилась.

Й травички ніжним шаром.

  (Земля навесні)

 

Творчість В. Сухомлинського. Сповнена любов’ю до природи, до рідного краю, землі.

Василь Олександрович учив бачити прекрасне, захоплюватися сонцем, небом, землею, бачити казку.  І сьогодні ми будемо з вами милуватися  своєю рідною землею у його оповіданнях.

       «Мені захотілося додому»

        «Без Батьківщини життя не життя»

 

Вам було завдання прочитати ці твори дома. Ми поділимося на варіанти.

I варіант буде розказувати  «Мені захотілося додому»

II варіант буде розказувати «Без Батьківщини життя не життя»

1. Робота над оповіданням «Мені захотілося додому»

 Скажіть невідомі слова вам зустрілися у цьому тексті.

- Словникова робота.

Тінистий ліс – це територія землі з великою кількістю дерев, що затіняють одне  одного.

Луг поросла травою та кущами поверхня землі, що використовується для пасовища.

Сіра мжичка – це густий дрібний дощ. (туман)

1. Розказування тексту учнями.

2. Гра «Дуель» - діти дають іншим дітям питання до оповідання.

   - Куди возила мама дівчинку? (До бабусі)

   - Яка там природа? (Дуже гарна, мальовнича.)

   - Куди хотіла повернутись дівчинка? (Додому)

   - Чому так хотілося додому дівчинці? ( Тому, що тут почалося її дитинство.)

   - То що найдорожче для людини? (Рідна домівка рідний край.)

5. Вибіркове читання.

   -  Знайдіть речення, яке передає головну думку твору?   

   - Як автор показує нам свою любов до рідного краю?

   - Чому вчить нас цей твір?

6. Розмовна хвилинка.

    Я називаю іменник потрібно дібрати прикметник.

    Земля (яка?) – щедра, багата, хлібна, родюча.

    Людина (яка?) – добра, чесна, лагідна, мужня.

Фізхвилинка.

Робота над оповіданням  «Без Батьківщини життя не життя»

  1. Розповідь учнями текст.
  2. Гра «Мікрофон» (Кориспондент)
  • Де народився Журавлик? (На березі великого озера.)
  • Що полюбив Журавлик? (Рідну землю.)
  • Чому Журавлик полетів на південь? (Бо наближалася зима.)
  • Чому сумував Журавлик? (Він сумував за своєю домівкою)
  • Чому полетів доганяти він своїх товаришів? (Тому, що він хотів повернутися на свою Батьківщину.)
  • Що відповів Журавлик папузі?  («Без Батьківщини життя не життя»)

  3. Читання в особах. (Журавлик, папуга, автор.)

  1. Гра «Розвідка»
  • Скільки слово журавлик повторюється в тексті? (8 разів)

 Учитель. Земля наша безмежна простора багата її оспівують не тільки письменники, поети у віршах, а ще досліджують її науковці про це ми вивчаємо  на уроках природознавства.

У кожному творі  В. О. Сухомлинського вкладена частинка його серця, недарма одна із книг називається серце віддаю дітям.   І сьогодні маленькими сердечками ми прикрасимо  нашу землю.

 Складання асоціативного куща.

  • Отже про що писав у творах  В. О. Сухомлинський.

Учитель.

Милосердя, чуйність, любов до природи, захоплення до землі, про тепло людської душі,

уважність, співчуття, про тварин, про дружбу, про ввічливість.

Давайте пригадаємо яка тема нашого уроку. (З любов’ю до рідної землі.)

Моя земля! Напоєна красою.

І звуками, що в серденьку живуть.

Навіки ми, пов’язані  з тобою.

Одна у нас з тобою довга путь.

 

Земля нам усміхається квітками.

Дарує всім любов, тепло й красу.

А квіточки своїми пелюстками.

Дзвінку збирають вранішню росу.

 

І ти почуєш, що Земля співає.

І музика ця трепетна й жива.

Мелодія у серце проникає.

Чарівні звуки зайві тут слова.

 

І ти побачиш незбагненну казку.

У квітах, травах, в небі, у струмку.

Поглянь навколо, подивись, будь ласка.

На цю красу чарівну і дзвінку.

 

Прислухайся – Земля співає!

І линуть звуки чарівні.

Усе в природі голос має.

Й свої наспівує пісні.

 

Підсумок уроку.

Отже діти хто такий Василь Сухомлинський? (Письменник, вчитель)

Які його твори ви запам’ятали?

Чого вони вас навчили?

(Доброти, людяності, милосердя, любові до землі.)

А тепер подумали і скажіть чи отримали ви те чого ви очікували від нашого уроку.

Вчитель.

Дуже ви були старанні.

Отже всі ви учні гарні.

І за труд ваш на уроці.

Вам подякувати хочу! 

Виставлення оцінок.

Вчитель.

Сухомлинський жив і творив для дітей. Він хотів, щоб з маленької дитини виросла справжня людина, яка б піклувалася про своїх рідних, поважала друзів і любила Батьківщину. Його любов до дітей була великою як сонце.

  • Його душа – це розум і чуття.

     Це грона найсвітлішої любові.

    Не його натруджене життя.

    Просяяло у ділі й мудрім слові.

Все про, що ми згадували та говорили на уроці, нехай залишить слід у вашому серці.

Любіть свій рідний край, свою рідну землю, Батьківщину

docx
Додано
6 квітня 2023
Переглядів
801
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку