Урок позакласного читання, 4 клас
Тема уроку. Леся Українка дітям.
Мета: Продовжувати ознайомлювати учнів із творчістю Лесі
Українки. Розвивати зв'язне мовлення, самостійність пошуку творів. Удосконалювати техніку читання. Виховувати любов до природи рідної землі, виховання пошани до творчості Л. Українки.
Методично – дидактичне забезпечення: виставка творів Лесі Українки, портрет поетеси, карта України, усний журнал, кросворд, книжечки-саморобки.
Тип уроку: Усний журнал.
ХІД УРОКУ
І. Організація учнів до роботи.
II. Оголошення теми уроку.
- Що ви читали до сьогоднішнього уроку? (Ми читали твори Л. Українки).
- От і добре.
Ми сьогодні з вами поведемо мову
Про чудову жінку всім людям відому.
Оце перед вами, у квітах барвінку,
Наша поетеса Леся Українка.
Народилась Леся в Новоград-Волинську
Над усе вона любила землю українську.
- Сьогодні у нас надзвичайний урок - це буде усний журнал.
- Із чого складається будь-який журнал? (Із сторінок).
Та і в нашому журналі будуть сторінки, але присвячені одній людині - Лесі Українці.
III. Робота по темі уроку.
Епіграфом до нашого уроку я взяла такі слова:
Як умру на світі запалає
покинутий вогонь моїх пісень
І стримуваний пломінь засіяє
Вночі запалений, горітиме удень.
- Відкриємо першу сторінку нашого журналу. Як вона називається? (Моє слово про поетесу).
Є на Житомирщині стародавнє місто Новоград-Волинський. А в ньому затишний будиночок на мальовничому березі річки Случі. Багато років тому тут народилася дівчинка, що згодом стала відомою на весь світ поетесою Лесею Українкою.
- Чому саме Українкою?
1-й учень:
Ти себе Українкою звала,
І чи краще знайти ім'я
Тій, що радістю в муках сіяла,
Як Вітчизна велика твоя!
Леся Українка - це її літературний псевдонім, тобто Леся з України. А насправді - Лариса Петрівна Косач, яка народилася 1829 році тому в місті Новоград-Волинському. Батько її був юристом, а мати - українською письменницею, яка писала під псевдонімом Олена Пчілка.
2-й учень: У сім'ї Лесі було 6 дітей. Леся в 4 роки добре читала. Мати добирала дітям книги українською мовою. Для цього сама перекладала з російської та польської. Мати хотіла, щоб діти знали і любили рідну мову.
3-й учень: Леся була привітною і дотепливою дівчинкою чутливою до краси, жвавою і веселою. Добре знала грецьку, латинську мови, мала здібності до музики, грала на фортепіано, гарно малювала.
4-й учень: Леся з сільською дітворою бігла в поле, гралася з нивами. Вона любила слухати і співати українські пісні, які тривожили її серце все життя.
5-й учень: Тяжка хвороба Лесі нестала на заваді її літературного і творчого життя. В 9 років написала вірша "Надія", який присвятила своїй тітці.
Вчитель: В 13 років почала друкувати вірші в журналі. Одним із перших її творів, який було надруковано, був вірш "конвалія" (вчитель його читає).
Л. Українка хоч була ще зовсім малою, але вже ось так у вірші висловлювала свою любов до природи.
Перегорнемо другу сторінку нашого журналу. Подивіться як вона називається? "Поетичний театр Лесі Українки".
В цьому театрі виставлені книги, в яких вміщені твори Л. Українки. Подивіться уважно ці книги. Ми знаємо що Л. Українка писала твори різних жанрів: це лірика, сатира, поеми, драми, казки.
Ось подивіться на цю збірку "Вибрані твори", в ній містяться твори різних жанрів.
- Хто з вас, діти, представив на виставку такі збірки?
- Які твори ви читали із цих збірок?
- Хто знайомий із книгою "Лелія"?
- Хто її автор?
- Хто проілюстрував її?
- А хто з вас уже з нею знайомий? (коротенько розкажіть, план).
Вчитель: Казка "Лелія була написана в 1891 р. Л. Українка з великим співчуттям змальовує дівчат-робітниць із майстерні штучних квітів, "що серед бруду і неладу, в душній хатині" поблідли і змарніли від нудної, довгогодинної, виснажливої роботи. Письменниця розуміє, що єдиний вихід з важкого безробітного життя - боротьба.
У початкових класах ми знайомимося тільки з деякими творами Л. Українки .В старших класах ви будете детальніше знайомить, а тому починайте вже зараз. У бібліотеці є безліч збірок Л. Українки. Беріть, знайомтесь, вивчайте і на уроці розповідайте.
Третя сторінка нашого журналу "В дитячому крузі".
Під таким циклом надруковані вірші Лесі Українки. Кому присвячені вірші: "На зеленому горбочку", "Мамо іде вже зима", "Вишеньки", "Тішся, дитино, поки ще маленька"? (Дітям)
- До сьогоднішнього уроку ви підготували книжки - саморобки. Ваше завдання зараз таке: представити вірш, який найбільше сподобався, малюнок (відповіді дітей).
- Молодці, ви добре виконали це завдання.
Четверта сторінка журналу. Сторінка "Відпочинь".
1. Фізкультхвилинка. За віршем Л. Українки "Вишеньки"
Поблискують черешеньки в листі зелененькім,
Черешеньки ваблять очі діточкам маленьким.
Дівчаточко й хлопчаточко під деревцем скачуть,
Простягають рученята та мало не плачуть.
Рабі б вишню з'їсти, та високо лізти,
Ой раді б зірвати, та годі дістати!
"Ой вишеньки-черешеньки, червонії, спілі,
Чого ж бо ви так високо виросли на гіллі!"
"Ой, того ми так високо виросли на гіллі, -
Якби зросли низесенько, чи то ж би доспіли?"
П'ята сторінка "Лесине слово".
Любила Леся свій рідний край, землю. З великим почуттям любові говорить про красу природи українських земель. Весняні квіти милували око Лесі в радості і горі. Вона любила плести з них вінки у травневі дні - з кульбаби, конюшини, барвінку. І сьогодні ми зупинимось на віршах Лесі про весну. Давайте послухаємо вірші: "Талого снігу платочки синенькі...", "Сніг з морозом поморозив...", "Перемога", "Сосна", "Знов весна".
Шоста сторінка нашого журналу "Читання віршів напам'ять" "Красо України, Подолля", "Як дитиною бувало", "Хотіла б я піснею стати", "Місяць ясненький", "Стояла я і слухала весну", "Давня весна", "Пам'яті Лесі Українки".
Сьома сторінка - остання "Кросворд"
А зараз ми перевіримо, які ви були уважні, коли знайомились з творами Л. Українки.
- З якого твору ці слова?
"Та недовго навтішалась конвалія біла -
І їй рука чоловіча віку вкоротила..." ("Конвалія")
- Про що цей вірш?
"Ой не зеленого шума" співала вічно смутная сосна..." ("Про сосну") "Поблискують черешеньки в листі зелененькім Черешеньки ваблять очі діточкам маленьким" ("Вишеньки")
- З якої казки?
"У невеличкій кімнаті лежить на ліжку слабий хлопчик. Лежить він, не спить..." ("Лілея").
- Як називається вірш, який поетеса написала в 9 років ("Надія"). Могутньою піснею лунає поетичне слово Лесі Українки "Хотіла б я піснею
стати...". Мрія Лесі збулася. Адже минуло багато років з дня народження Лесі Українки, а ми й зараз читаємо, знайомимось і будемо читати її твори.
ІV. Домашнє завдання.
До наступного уроку позакласного читання я пропоную підібрати вірші, загадки, прислів'я, приказки, а також виготовити книжки-саморобки про осінь.
V. Підсумок уроку.
- Чи сподобався урок? Чим? Які вірші Лесі Українки ви запам'ятали?
- Що головне ви помітили у цих віршах?
Ніби підсумовуючи все те, що описувала поетеса у своїх віршах, я прошу вас: бережіть природу!
Бережіть природу, любі діти,
Я до цього все життя вас закликаю.
Хто байдуже ставиться до неї,
Той у грудях серденька немає.
А якщо його немає в грудях,
До природи він байдужий буде,
Пам'ятаймо це і я, і ти,
Маймо в серці зерна доброти.
Ці зернятка будуть проростати
Спів почуєте душі своєї.
Про природу станете ви дбати,
Вірним другом будете для неї.
- Чи зрозуміли ви моє прохання?
- В чому воно полягає?
Дякую вам, діти, за співпрацю на уроці.