Урок позакласного читання, 4 клас Тема уроку. Леся Українка дітям.

Про матеріал
Мета: Продовжувати ознайомлювати учнів із творчістю Лесі Українки. Розвивати зв'язне мовлення, самостійність пошуку творів. Удосконалювати техніку читання. Виховувати любов до природи рідної землі, виховання пошани до творчості Л. Українки.
Перегляд файлу

Урок позакласного читання, 4 клас

 

Тема уроку. Леся Українка дітям.

Мета: Продовжувати ознайомлювати учнів із творчістю Лесі

Українки. Розвивати зв'язне мовлення, самостійність пошуку творів. Удосконалювати техніку читання. Виховувати любов до природи рідної землі, виховання пошани до творчості Л. Українки.

Методично – дидактичне забезпечення: виставка творів Лесі Українки, портрет поетеси, карта України, усний журнал, кросворд, книжечки-саморобки.

Тип уроку: Усний журнал.

ХІД УРОКУ

І. Організація учнів до роботи.

 II. Оголошення теми уроку.

- Що ви читали до сьогоднішнього уроку? (Ми читали твори Л. Українки).

- От і добре.

Ми сьогодні з вами поведемо мову

Про чудову жінку всім людям відому.

Оце перед вами, у квітах барвінку,

Наша поетеса Леся Українка.

Народилась Леся в Новоград-Волинську

Над усе вона любила землю українську.

- Сьогодні у нас надзвичайний урок - це буде усний журнал.

- Із чого складається будь-який журнал? (Із сторінок).

Та і в нашому журналі будуть сторінки, але присвячені одній людині - Лесі Українці.

III. Робота по темі уроку.

Епіграфом до нашого уроку я взяла такі слова:

Як умру на світі запалає

покинутий вогонь моїх пісень

І стримуваний пломінь засіяє

Вночі запалений, горітиме удень.

- Відкриємо першу сторінку нашого журналу. Як вона називається? (Моє слово про поетесу).

Є на Житомирщині стародавнє місто Новоград-Волинський. А в ньому затишний будиночок на мальовничому березі річки Случі. Багато років тому тут народилася дівчинка, що згодом стала відомою на весь світ поетесою Лесею Українкою.

- Чому саме Українкою?

1-й учень:    

Ти себе Українкою звала,

 І чи краще знайти ім'я

Тій, що радістю в муках сіяла,

Як Вітчизна велика твоя!

Леся Українка - це її літературний псевдонім, тобто Леся з України. А насправді - Лариса Петрівна Косач, яка народилася 1829 році тому в місті Новоград-Волинському. Батько її був юристом, а мати - українською письменницею, яка писала під псевдонімом Олена Пчілка.

2-й учень: У сім'ї Лесі було 6 дітей. Леся в 4 роки добре читала. Мати добирала дітям книги українською мовою. Для цього сама перекладала з російської та польської. Мати хотіла, щоб діти знали і любили рідну мову.

3-й учень: Леся була привітною і дотепливою дівчинкою чутливою до краси, жвавою і веселою. Добре знала грецьку, латинську мови, мала здібності до музики, грала на фортепіано, гарно малювала.

4-й учень: Леся з сільською дітворою бігла в поле, гралася з нивами. Вона любила слухати і співати українські пісні, які тривожили її серце все життя.

5-й учень: Тяжка хвороба Лесі нестала на заваді її літературного і творчого життя. В 9 років написала вірша "Надія", який присвятила своїй тітці.

Вчитель:  В 13 років почала друкувати вірші в журналі. Одним із перших її творів, який було надруковано, був вірш "конвалія" (вчитель його читає).

Л. Українка хоч була ще зовсім малою, але вже ось так у вірші висловлювала свою любов до природи.

Перегорнемо другу сторінку нашого журналу. Подивіться як вона називається? "Поетичний театр Лесі Українки".

В цьому театрі виставлені книги, в яких вміщені твори Л. Українки. Подивіться уважно ці книги. Ми знаємо що Л. Українка писала твори різних жанрів: це лірика, сатира, поеми, драми, казки.

Ось подивіться на цю збірку "Вибрані твори", в ній містяться твори різних жанрів.

- Хто з вас, діти, представив на виставку такі збірки?

- Які твори ви читали із цих збірок?

- Хто знайомий із книгою "Лелія"?

- Хто її автор?

- Хто проілюстрував її?

- А хто з вас уже з нею знайомий? (коротенько розкажіть, план).

Вчитель: Казка "Лелія була написана в 1891 р. Л. Українка з великим співчуттям змальовує дівчат-робітниць із майстерні штучних квітів, "що серед бруду і неладу, в душній хатині" поблідли і змарніли від нудної, довгогодинної, виснажливої роботи. Письменниця розуміє, що єдиний вихід з важкого безробітного життя - боротьба.

У початкових класах ми знайомимося тільки з деякими творами Л. Українки .В старших класах ви будете детальніше знайомить, а тому починайте вже зараз. У бібліотеці є безліч збірок Л. Українки. Беріть, знайомтесь, вивчайте і на уроці розповідайте.

Третя сторінка нашого журналу "В дитячому крузі".

Під таким циклом надруковані вірші Лесі Українки. Кому присвячені вірші: "На зеленому горбочку", "Мамо іде вже зима", "Вишеньки", "Тішся, дитино, поки ще маленька"? (Дітям)

- До сьогоднішнього уроку ви підготували книжки - саморобки. Ваше завдання зараз таке: представити вірш, який найбільше сподобався, малюнок (відповіді дітей).

- Молодці, ви добре виконали це завдання.

Четверта сторінка журналу. Сторінка "Відпочинь".

1. Фізкультхвилинка. За віршем Л. Українки "Вишеньки"

Поблискують черешеньки в листі зелененькім,

Черешеньки ваблять очі діточкам маленьким.

Дівчаточко й хлопчаточко під деревцем скачуть,

Простягають рученята та мало не плачуть.

Рабі б вишню з'їсти, та високо лізти,

Ой раді б зірвати, та годі дістати!

"Ой вишеньки-черешеньки, червонії, спілі,

Чого ж бо ви так високо виросли на гіллі!"

"Ой, того ми так високо виросли на гіллі, -

Якби зросли низесенько, чи то ж би доспіли?"

П'ята сторінка "Лесине слово".

Любила Леся свій рідний край, землю. З великим почуттям любові говорить про красу природи українських земель. Весняні квіти милували око Лесі в радості і горі. Вона любила плести з них вінки у травневі дні - з кульбаби, конюшини, барвінку. І сьогодні ми зупинимось на віршах Лесі про весну. Давайте послухаємо вірші: "Талого снігу платочки синенькі...", "Сніг з морозом поморозив...", "Перемога", "Сосна", "Знов весна".

Шоста сторінка нашого журналу "Читання віршів напам'ять" "Красо України, Подолля", "Як дитиною бувало", "Хотіла б я піснею стати", "Місяць ясненький", "Стояла я і слухала весну", "Давня весна", "Пам'яті Лесі Українки".

Сьома сторінка - остання "Кросворд"

А зараз ми перевіримо, які ви були уважні, коли знайомились з творами Л. Українки.

- З якого твору ці слова?

"Та недовго навтішалась конвалія біла -

І їй рука чоловіча віку вкоротила..." ("Конвалія")

- Про що цей вірш?

"Ой не зеленого шума" співала вічно смутная сосна..." ("Про сосну") "Поблискують черешеньки в листі зелененькім Черешеньки ваблять очі діточкам маленьким" ("Вишеньки")

- З якої казки?

"У невеличкій кімнаті лежить на ліжку слабий хлопчик. Лежить він, не спить..." ("Лілея").

- Як називається вірш, який поетеса написала в 9 років ("Надія"). Могутньою піснею лунає поетичне слово Лесі Українки "Хотіла б я піснею

стати...". Мрія Лесі збулася. Адже минуло багато років з дня народження Лесі Українки, а ми й зараз читаємо, знайомимось і будемо читати її твори.

ІV. Домашнє завдання.

До наступного уроку позакласного читання я пропоную підібрати вірші, загадки, прислів'я, приказки, а також виготовити книжки-саморобки про осінь.

V. Підсумок уроку.

- Чи сподобався урок? Чим? Які вірші Лесі Українки ви запам'ятали?

- Що головне ви помітили у цих віршах?

Ніби підсумовуючи все те, що описувала поетеса у своїх віршах, я прошу вас: бережіть природу!

Бережіть природу, любі діти,

Я до цього все життя вас закликаю.

Хто байдуже ставиться до неї,

Той у грудях серденька немає.

А якщо його немає в грудях,

До природи він байдужий буде,

Пам'ятаймо це і я, і ти,

Маймо в серці зерна доброти.

Ці зернятка будуть проростати

Спів почуєте душі своєї.

Про природу станете ви дбати,

Вірним другом будете для неї.

- Чи зрозуміли ви моє прохання?

- В чому воно полягає?

Дякую вам, діти, за співпрацю на уроці.


docx
Додано
28 березня 2019
Переглядів
3322
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку