Урок позакласного читання, 4 клас
Тема уроку. Сухомлинський - дітям.
Мета:
Методично – дидактичне забезпечення: виставка творів В.О.Сухомлинського, твори учнів.
Тип уроку. Урок -діафільм.
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Щоб урок пройшов не марно, треба сісти рівно, гарно. Не гаймо часу, поспішаймо, Урок скоріш розпочинаймо !
II. Оголошення теми уроку
Розгадування кросворду.
З якого це твору ? Розгадування кросворду.
1) Полиці, Господар, Могутній богатир, Вогненна книга. (“Спляча книга”)
2) Учитель, Віталик, Петрик, вогнегривий кінь. ("Кінь утік")
3) Учителька Катерина Іванівна , учні, голубе небо, Валя. ( "Я хочу сказати своє слово ")
4) Старий майстер, Хлопчик , відбиток ніжки, старий чоловік, слід. ("Який слід повинна залишити людина на землі")
5) Юрко, домашнє завдання, батько, гвинтик. ("Гвинтик")
6) Про яку школу йдеться у творі " Що таке Школа під Голубим небом?" (Павлиську )
7) Горобчик, Горобчиха, Максим, котик, квітка. ( "Сергійкова квітка")
- Складіть усі виділені букви і прочитайте прізвище автора усіх цих творів. (Сухомлинський )
Сьогодні на уроці мова піде про чудову, геніальну, талановиту людину:
Асоціативний кущ
заслужений вчитель України;
відомий письменник В.О.Сухомлинський писав для вчителів, батьків
для дітей писав казки, оповідання.
Отже, тема уроку :
Василь Олександрович Сухомлинський дітям ( 1918 р.- 1970 рр.)
III. Робота з виставкою книг.
- Зіставте виставку книг з темою уроку. Що ви помітили ?
- Назвіть книги В.О.Сухомлинського ?
- Які твори ви читали ?
- Як ми називаємо книжки , до яких увійшли різні твори? ( Книжки-збірка)
- А звідки ми довідуємося, про що розповідає книжка?
- Що таке анотація?
Анотація - це стисла характеристика книжки.
- Де її можна знайти? ( На звороті титульної сторінки).
У дитячих книгах анотація подається на другій сторінці після титульної.
Проведено презентацію збірки "Чиста криниця"
- Назва книги
- Автор. Художник. Видавництво.
Найбільше сподобався розділ " Етюди рідної землі ". В ньому розповідається про красу українських земель. Автор пише оповідання на основі власних спостережень. Ці матеріали дуже корисні і їх я використовую на уроках природознавства.
Вчитель : Василь Олександрович залишив згадку, неоціненний скарб майбутнім поколінням - це літературна спадщина .
З творами Василя Сухолинського ви знайомились і в 2, 3, 4 класах. До сьогоднішнього уроку ви готували твори Сухомлинського, а я зараз перевірю як ви виконали завдання. ( Клас поділений на три групи кожна група отримала своє завдання ).Урок пройде у вигляді діафільму.
Кадр № 1. Моє слово про Сухомлинського.
Група № 1.
Народився Олександр Васильович Сухомлинський в селі Василівка на Кіровоградщині в незалежній сім"ї. У сім"ї крім Василя, було ще 3 дітей -Іван, Сергій і Меланія. Змалку батьки виховували в дітей любов до книги. У діда була бібліотека і, помираючи він віддав свої книги Василеві. Батько змайстрував хлопчику красиву скриньку, де він зберігав найціннішу літературу: твори Франка, Гоголя, Л.Українки.
Група № 2.
Ріс хлопчик жвавим і допитливим . Змалку любив малювати. Але зошити, фарби і пензлі можна було придбати тільки за лікарські рослини. Та бажання малювати було таке сильне, що хлопець цілими днями пропадав у лісі. За склянку насіння акації одержав два зошити, а за фарбами ходив пішки аж у Кременчук ( 35 км ). У навчанні був старанним і здібним, мав чудову пам’ять. Любив і розумів жарти, був хорошим товаришем. Понад 35 років працював Василь Олександрович директором Павлиської школи. Для дітей написав 1500 художніх мініатюр - казок, оповідань, легенд, притч.
Група № 3.
Для дітей дошкільного і шкільного віку Сухомлинський заснував знамениту " Школу радості " під блакитним небом . Багато часу проводив не тільки у класі, а й поза його стінами. Вчив спостерігати , відчувати красу свого краю, намагався не тільки дати своїм вихованцям знання, а й зростити їх хорошими людьми , добрими і чутливими , чесними й сміливими , працьовитими.
Перейдемо до розгляду творів Сухомлинського.
Кадр № 2. Сухомлинський - дітям .
Група № 1.
Ведучий : Із запропонованих ми вибрали тему " Життя птахів і звірів у зимовий період", адже зараз пора року - зима . Ми опрацювали оповідання "Як білочка дятла врятувала" (с. 18 ) та твір "Як зайчик грівся проти місяця" (с. 17 ) ( збірка "Школа під голубим небом ).
До першого оповідання ми створили діафільм, який пропонуємо переглянути. (Показ діафільму , 1 учень озвучує ).
Твір "Як зайчик грівся проти сонця" читають в особах.
( група № 2 задає питання )
- До чого спонукає нас автор цими творами ?
Група № 3.
Як ви дбаєте про пернатих друзів взимку ?
Друга група .
Ведучий : Ми готували твори на тему "Стосунки між однолітками".
Це "Суниці для Наталі" (с.82 )
"Як Сергійко навчився жаліти" (с.77 )
Ілюстрації до твору "Суниці для Наталі" (вибіркове читання, зачитати епізод, який підходе до малюнку).
- Як на це зреагувала однокласниця ?
- Як би ви поступили на місці Андрійка ? Яким був Андрійко ?
- Читання в особах "Як Сергійко навчився жаліти".
Запитання груп :
- Чому вирішив хлопчик вранці пожаліти дівчинку ?
- Як би ви поступили з дівчинкою, дізнавшись, що вона хвора, сліпа ? (Вибачились за свою поведінку і дізналися чи не потрібна якась допомога).
Третя група :
Ведучий : Ми прочитали оповідання "Дуб під вікном" і "Камінь" (с.86-87
збірка "Чиста криниця")
Переказ твору "Камінь" за ілюстрацією.
- Чому так сумно стало в лузі ?
- Як слід ставитись до природи ?
- Чим дорогий був дуб для лісника ? ( Розповідь за ілюстрацією ).
Вчитель: Дідусь вважав, що якщо викорчують дуб, то підріжеться родинне коріння, а це і є символом покоління.
А з цим оповіданням перегукується оповідання "Стара - стара вишня".
Вчитель: Чого вчать ці твори ?
Питання команд.
Група № 1.
Скажіть будь ласка, як ви себе поводите на природі?
Група № 2.
Хто з вас посадив в житті дерево, яке саме, і коли?
Кадр № 3. Життя театр, а ми актори.
Потрібно підготувати і розіграти виставу, того твору, який найбільше сподобався.
Група № 1
Інсценівка оповідання "Сьома дочка" ( с.85 ) Питання до груп ( запитують діти )
- Хто справжня донька і хто дійсно скучав за матусею ?
Група № 2.
Інсценівка оповідання "Невдячність" ( с.90-91 ) " Чиста криниця". Питання до груп.
- Як би ви себе вели у гостях ?
- Як поступив дід Матвій ?
Група № 3.
Інсценівка оповідання "Святковий обід" ( с.96-97 ) " Чиста криниця". Питання до груп.
- Як потрібно ставитись до людей похилого віку ?
- Як ви допомагаєте своїм дідусям і бабусям ? ( с.52 "Краплини творчості дати 2 вірші про бабусю і дідуся).
Кадр № 4. Продовжити оповідання за поданим початком ...
Група № 1
"Ледача подушка" с. 92 (Чиста криниця) Група № 2
"Нові штани" с. 94 (Чиста криниця) Група № З
"Як хлопці поїли мед" с. 95 (Чиста криниця)
Учні самостійно продумують продовження оповідань, зачитують, а інші читають правильний варіант.
IV. Доповнення та уточнення читацького досвіду дітей учителем.
Готуючись до уроку позакласного читання я натрапила на прекрасний твір В.О.Сухомлинського " Красиві слова і красиве діло ".
1. Читання твору учителем (с. 156 збірка "Позакласне читання")
2. Мозкова атака.
- Коли відбувається подія описана в оповіданні ?
- Назвіть героїв.
- Що сталося літнього дня в полі з цими хлопчиками ?
- Хто це сховався в хатині від дощу ?
- Як повели себе три товариші по відношенню до свого хлопчика ?
- Які слова виражають головну думку твору ?
Висновок . Дійсно , красиві діла говорять самі за себе, вони не потребують слів. Про них не треба говорити , їх треба вміти робити.
- Чого вчать нас твори В.О.Сухомлинського ?
3. Читання учнями висловів
Людина народжується - стверджував великий педагог, - щоб лишити по собі вічний слід.
Він залишив назавжди Слід після себе у світі. Слід той не можуть змести Сиві і славні століття.
Кадр № 5 " Чи гостре твоє око ?" Прислів'я Скільки слів у кожному рядку?
Група № 1.
Хто / бабусю / має / той / потіху / знає / 6 слів.
Група № 2.
Гам і бабусині / руки / де / онуки 5 слів. Група № 3.
Закреслити всі букви "О"
ОЗУОМІВ СОКРИВОДИТОИ - ОУМОЇЙ ВОИБАОЧИТИОСЯ.
Кадр № 6 Ми художники На малюнках зобразити головну думку твору (виставка дитячих робіт)
V. Підсумок уроку.
Перш за все кожна людина повинна мати самоконтроль і самооцінку своїх вчинків.
- Без добрих справ немає доброго імені .
- Добрі справи красять людину.
- Слово ранить, слово лікує.
Дбайте про природу рідну і вона назавжди стане вашим другом.
Не забувайте про наших пернатих друзів , братів і сестер менших звірів , дбайте , оберігайте, допомагайте , адже вони цього потребують.
Невичерпна скарбниця творів Сухомлинського. Читайте, вивчайте.
Добро твориться просто
Добро твориться просто - ні за так.
Так , як цвіте і опадає мак,
Як хмарка в'ється і сміється пташка,
Як трудиться мурашка - горонашка.
Кадр № 7 Птах щастя
На уроках трудового навчання виготовили птаха (робота з папером ), так давайте подаруємо всім присутнім і побажаємо щастя . Діти, дякую за урок .