Урок позакласного читання, 4 клас Тема уроку. Сухомлинський - дітям.

Про матеріал
Мета: - розширити знання учнів про творчість В.О.Сухомлинського; активізувати читацьку пильність дітей; - удосконалювати вміння орієнтуватись в книжках за допомогою анотації; - працювати над розвитком мислення і мовлення учнів; давати характеристику дійовим особам твору; - виховувати через образне слово почуття доброти, любові й поваги до рідних, своїх друзів.
Перегляд файлу

Урок позакласного читання, 4 клас

 

Тема уроку. Сухомлинський - дітям.

Мета:

  • розширити знання учнів про творчість В.О.Сухомлинського; активізувати читацьку пильність дітей;
  • удосконалювати вміння орієнтуватись в книжках за допомогою анотації;
  • працювати над розвитком мислення і мовлення учнів; давати характеристику дійовим особам твору;
  • виховувати через образне слово почуття доброти, любові й поваги до рідних, своїх друзів.

Методично – дидактичне забезпечення: виставка творів В.О.Сухомлинського, твори учнів.

Тип уроку. Урок -діафільм.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

Щоб урок пройшов не марно, треба сісти рівно, гарно. Не гаймо часу, поспішаймо, Урок скоріш розпочинаймо !

II. Оголошення теми уроку

Розгадування кросворду.

З якого це твору ? Розгадування кросворду.

1) Полиці, Господар, Могутній богатир, Вогненна книга. (“Спляча книга”)

2) Учитель, Віталик, Петрик, вогнегривий кінь. ("Кінь утік")

3) Учителька Катерина Іванівна , учні, голубе небо, Валя. ( "Я хочу сказати своє слово ")

4) Старий майстер, Хлопчик , відбиток ніжки, старий чоловік, слід. ("Який слід повинна залишити людина на землі")

5) Юрко, домашнє завдання, батько, гвинтик. ("Гвинтик")

6) Про яку школу йдеться у творі " Що таке Школа під Голубим небом?"   (Павлиську )

7) Горобчик, Горобчиха, Максим, котик, квітка. ( "Сергійкова квітка")

- Складіть усі виділені букви і прочитайте прізвище автора усіх цих творів. (Сухомлинський )

Сьогодні на уроці мова піде про чудову, геніальну, талановиту людину:

Асоціативний кущ

заслужений вчитель України;

 

відомий письменник     В.О.Сухомлинський     писав для вчителів, батьків

 

для дітей писав казки, оповідання.

Отже, тема уроку :

Василь Олександрович Сухомлинський дітям ( 1918 р.- 1970 рр.)

 

III. Робота з виставкою книг.

- Зіставте виставку книг з темою уроку. Що ви помітили ?

- Назвіть книги В.О.Сухомлинського ?

- Які твори ви читали ?

- Як ми називаємо книжки , до яких увійшли різні твори? ( Книжки-збірка)

- А звідки ми довідуємося, про що розповідає книжка?

- Що таке анотація?

Анотація - це стисла характеристика книжки.

- Де її можна знайти? ( На звороті титульної сторінки).

У дитячих книгах анотація подається на другій сторінці після титульної.

Проведено презентацію збірки "Чиста криниця"

- Назва книги

- Автор. Художник. Видавництво.

Найбільше сподобався розділ " Етюди рідної землі ". В ньому розповідається про красу українських земель. Автор пише оповідання на основі власних спостережень. Ці матеріали дуже корисні і їх я використовую на уроках природознавства.

Вчитель : Василь Олександрович залишив згадку, неоціненний скарб майбутнім поколінням - це літературна спадщина .

З творами Василя Сухолинського ви знайомились і в 2, 3, 4 класах. До сьогоднішнього уроку ви готували твори Сухомлинського, а я зараз перевірю як ви виконали завдання. ( Клас поділений на три групи кожна група отримала своє завдання ).Урок пройде у вигляді діафільму.

Кадр № 1. Моє слово про Сухомлинського.

Група № 1.

Народився Олександр Васильович Сухомлинський в селі Василівка на Кіровоградщині в незалежній сім"ї. У сім"ї крім Василя, було ще 3 дітей -Іван, Сергій і Меланія. Змалку батьки виховували в дітей любов до книги. У діда була бібліотека і, помираючи він віддав свої книги Василеві. Батько змайстрував хлопчику красиву скриньку, де він зберігав найціннішу літературу: твори Франка, Гоголя, Л.Українки.

Група № 2.

Ріс хлопчик жвавим і допитливим . Змалку любив малювати. Але зошити, фарби і пензлі можна було придбати тільки за лікарські рослини. Та бажання малювати було таке сильне, що хлопець цілими днями пропадав у лісі. За склянку насіння акації одержав два зошити, а за фарбами ходив пішки аж у Кременчук ( 35 км ). У навчанні був старанним і здібним, мав чудову пам’ять. Любив і розумів жарти, був хорошим товаришем. Понад 35 років працював Василь Олександрович директором Павлиської школи. Для дітей написав 1500 художніх мініатюр - казок, оповідань, легенд, притч.

Група № 3.

Для дітей дошкільного і шкільного віку Сухомлинський заснував знамениту " Школу радості " під блакитним небом . Багато часу проводив не тільки у класі, а й поза його стінами. Вчив спостерігати , відчувати красу свого краю, намагався не тільки дати своїм вихованцям знання, а й зростити їх хорошими людьми , добрими і чутливими , чесними й сміливими , працьовитими.

Перейдемо до розгляду творів Сухомлинського.

Кадр № 2. Сухомлинський - дітям .

Група № 1.

Ведучий : Із запропонованих ми вибрали тему " Життя птахів і звірів у зимовий період", адже зараз пора року - зима . Ми опрацювали оповідання "Як білочка дятла врятувала" (с. 18 ) та твір "Як зайчик грівся проти місяця" (с. 17 ) ( збірка "Школа під голубим небом ).

До першого оповідання ми створили діафільм, який пропонуємо переглянути. (Показ діафільму , 1 учень озвучує ).

Твір "Як зайчик грівся проти сонця" читають в особах.

( група № 2 задає питання )

- До чого спонукає нас автор цими творами ?

Група № 3.

Як ви дбаєте про пернатих друзів взимку ?

Друга група .

Ведучий : Ми готували твори на тему "Стосунки між однолітками".

Це "Суниці для Наталі" (с.82 )

"Як Сергійко навчився жаліти" (с.77 )

Ілюстрації до твору "Суниці для Наталі" (вибіркове читання, зачитати епізод, який підходе до малюнку).

- Як на це зреагувала однокласниця ?

- Як би ви поступили на місці Андрійка ? Яким був Андрійко ?

- Читання в особах "Як Сергійко навчився жаліти".

Запитання груп :

- Чому вирішив хлопчик вранці пожаліти дівчинку ?

- Як би ви поступили з дівчинкою, дізнавшись, що вона хвора, сліпа ? (Вибачились за свою поведінку і дізналися чи не потрібна якась допомога).

Третя група :

Ведучий : Ми прочитали оповідання "Дуб під вікном" і "Камінь" (с.86-87

збірка "Чиста криниця")

Переказ твору "Камінь" за ілюстрацією.

- Чому так сумно стало в лузі ?

- Як слід ставитись до природи ?

- Чим дорогий був дуб для лісника ? ( Розповідь за ілюстрацією ).

Вчитель: Дідусь вважав, що якщо викорчують дуб, то підріжеться родинне коріння, а це і є символом покоління.

А з цим оповіданням перегукується оповідання "Стара - стара вишня".

Вчитель: Чого вчать ці твори ?

Питання команд.

Група № 1.

Скажіть будь ласка, як ви себе поводите на природі?

 Група № 2.

Хто з вас посадив в житті дерево, яке саме, і коли?

Кадр № 3. Життя театр, а ми актори.

Потрібно підготувати і розіграти виставу, того твору, який найбільше сподобався.

Група № 1

Інсценівка оповідання "Сьома дочка" ( с.85 ) Питання до груп ( запитують діти )

- Хто справжня донька і хто дійсно скучав за матусею ?

Група № 2.

Інсценівка оповідання "Невдячність" ( с.90-91 ) " Чиста криниця". Питання до груп.

- Як би ви себе вели у гостях ?

- Як поступив дід Матвій ?

Група № 3.

Інсценівка оповідання "Святковий обід" ( с.96-97 ) " Чиста криниця". Питання до груп.

- Як потрібно ставитись до людей похилого віку ?

- Як ви допомагаєте своїм дідусям і бабусям ? ( с.52 "Краплини творчості дати 2 вірші про бабусю і дідуся).

Кадр № 4. Продовжити оповідання за поданим початком ...

Група № 1

"Ледача подушка" с. 92 (Чиста криниця) Група № 2

"Нові штани" с. 94 (Чиста криниця) Група № З

"Як хлопці поїли мед" с. 95 (Чиста криниця)

Учні самостійно продумують продовження оповідань, зачитують, а інші читають правильний варіант.

IV. Доповнення та уточнення читацького досвіду дітей учителем.

Готуючись до уроку позакласного читання я натрапила на прекрасний твір В.О.Сухомлинського " Красиві слова і красиве діло ".

1. Читання твору учителем (с. 156 збірка "Позакласне читання")

2. Мозкова атака.

- Коли відбувається подія описана в оповіданні ?

- Назвіть героїв.

- Що сталося літнього дня в полі з цими хлопчиками ?

- Хто це сховався в хатині від дощу ?

- Як повели себе три товариші по відношенню до свого хлопчика ?

- Які слова виражають головну думку твору ?

Висновок . Дійсно , красиві діла говорять самі за себе, вони не потребують слів. Про них не треба говорити , їх треба вміти робити.

- Чого вчать нас твори В.О.Сухомлинського ?

3. Читання учнями висловів

Людина народжується - стверджував великий педагог, - щоб лишити по собі вічний слід.

Він залишив назавжди Слід після себе у світі. Слід той не можуть змести Сиві і славні століття.

Кадр № 5  " Чи гостре твоє око ?" Прислів'я Скільки слів у кожному рядку?

Група № 1.

Хто / бабусю / має / той / потіху / знає / 6 слів.

Група № 2.

Гам і бабусині / руки / де / онуки 5 слів. Група № 3.

Закреслити всі букви "О"

ОЗУОМІВ СОКРИВОДИТОИ - ОУМОЇЙ ВОИБАОЧИТИОСЯ.

Кадр № 6 Ми художники На малюнках зобразити головну думку твору (виставка дитячих робіт)

V. Підсумок уроку.

Перш за все кожна людина повинна мати самоконтроль і самооцінку своїх вчинків.

- Без добрих справ немає доброго імені .

- Добрі справи красять людину.

- Слово ранить, слово лікує.

Дбайте про природу рідну і вона назавжди стане вашим другом.

Не забувайте про наших пернатих друзів , братів і сестер менших звірів , дбайте , оберігайте, допомагайте , адже вони цього потребують.

Невичерпна скарбниця творів Сухомлинського. Читайте, вивчайте.

Добро твориться просто

Добро твориться просто - ні за так.

Так , як цвіте і опадає мак,

Як хмарка в'ється і сміється пташка,

 Як трудиться мурашка - горонашка.

Кадр № 7 Птах щастя

На уроках трудового навчання виготовили птаха (робота з папером ), так давайте подаруємо всім присутнім і побажаємо щастя . Діти, дякую за урок .

 

docx
Додано
28 березня 2019
Переглядів
1894
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку