Урок позакласного читання

Про матеріал

Урок позакласного читання у 4 класі на тему: "Найголовнішого очима не побачиш".

Мета: вчити дітей цінувати дружбу та друзів,вчитися бути справжніми друзями; виробляти в собі якості, що сприяють дружбі; розвивати почуття відповідальності, бажання не тільки брати, але й віддавати; виховувати толерантне ставлення до товаришів.

Розвивати уміння зіставляти життєві факти; вміння правильно і точно висловлювати свої думки; допомогти дітям усвідомити, якою дорогою стає для людини тварина, або рослина, що сама виростила; розвивати мислення, спостережливість, уяву; розширяти коло читання, кругозір дітей.

Перегляд файлу

 

Конспект уроку

позакласного читання

на тему:

«Найголовнішого

 очима не побачиш»

1-JwCnVCy0j4uViFy9chxfCg.jpegПідготувала :

Вч.поч.кл.

Нижник О.І

Тема. Найголовнішого очима не побачиш.

Мета: вчити дітей цінувати дружбу та друзів,вчитися бути справжніми друзями; виробляти в собі якості, що сприяють дружбі; розвивати почуття відповідальності, бажання не тільки брати, але й віддавати; виховувати толерантне ставлення до товаришів. Розвивати уміння зіставляти життєві факти; вміння правильно і точно висловлювати свої думки; допомогти дітям усвідомити, якою дорогою стає для людини тварина, або рослина, що сама виростила; розвивати мислення, спостережливість, уяву; розширяти коло читання, кругозір дітей.

Обладнання: картинки з прислів’ями; текст уривка з казки «Маленький принц»; оповідання В.Сухомлинського «Дятел і дівчинка»; малюнки сонечка; анкета, квіти.

Хід уроку.

І. Організаційний момент

Створення позитивного настрою

Тренінг «Умій володіти своїм настроєм»

Учитель. Діти, погляньте за вікно! Яка погода за вікном? (Відповіді учнів: ясна, сонячна, холодна похмура.)

  – Що потрібно зробити нам, щоб на уроці було тепло і затишно? (Нам слід посміхнутися одне до одного.)

  • Зробімо це! (Усі посміхаються одне одному.)
  • Яким має бути наш урок? (Цікавим, незвичайним, повчальним)
  • Якими повинні бути діти на уроці? (Уважними, працьовитими, активними)

 

  • Діти, уявіть, що кожний із вас на Землі – один, навколо – нікого немає, тільки дерева, кущі, трави. На деревах – фрукти, на кущах – ягоди. Їди вдосталь. Ви можете дозволити собі робити все, що захочете.

 

  • Подумайте, добре людині одній?

    (Відповідь дітей.)

  • Сумно? Але коли з'явиться поруч хоч одна людина, потрібно буде поважати її, звертати увагу на її думку.
  • Що може людина в спілкуванні з другими людьми?

(Порадіти, посміятись, побалакати, порадитися.)

  • Так, завжди вислухає тебе, втішить, дасть пораду твій співрозмовник.

 

ІІ. Повідомлення теми і завдань уроку.

  • Діти, сьогодні у нас незвичайний урок позакласного читання, громадянської освіти. Подивіться будь ласка, на дошку і пошепки прочитайте тему уроку. Закрийте очі.

«Найголовнішого очима не побачиш».

  • Поміркуйте, що для вас найголовніше, і як його побачити?

Сьогодні ми спробуємо відкрити для себе дуже важливу істину, яка допоможе нам жити і бути щасливими в житті. А для цього вам потрібно буде об'єднати знання з різних наук і ваш життєвий досвід. Спробуємо знайти відповідь на це запитання.

Відкрийте очі.

ІІІ. Робота над темою уроку.

  1. Гра «Дружба».

– Перед вами – рядок літер. Закресліть у цьому рядку шість літер таким чином, щоб літери, які залишилися (без зміни своєї послідовності), склали б добре знайоме вам слово.

Ш І Д С Р Т Ь У Л Ж І Т Б Е А Р

  Яке слово отримали? (Дружба)

  Тож давайте заспіваємо пісню про дружбу.

– Хто є справжнім другом?

(Той, кому ти потрібен.)

1 уч. Дуже важливо путь важкий пройти,

         Друга вірного житті собі знайти.

  1.  Дружби перекинути мости,

Бо із другом завжди легше йти.

А щоб веселіш було нам крокувати,

Не забудьте посмішку з собою взяти.

Вчитель. – Бо посмішка робить людину гарнішою, ввічливішою, красивішою, ніжною, ласкавою і трохи сором'язливою.

 

  • А як ви думаєте, коли треба посміхатися?
  • … коли з кимось вітаєшся.
  • … коли з кимось розмовляєш.
  • … коли в тебе поганий настрій, - і тобі одразу ж стане легше.
  • … знайомим і незнайомим людям.
  • … квітам, сонцю, незнайомим перехожим, і тоді усе на світі ти зробити з другом зможеш.

 

  • Тож погляньмо один на одного і подаруймо один одному добрі, щирі посмішки.

А зараз відгадайте, будь ласка, загадку Костецького:

Що зробити, щоб удвічі видався торт смачнішим?

Що зробити, щоб удвічі кожен день для вас побільшав?

І щоб радості і щастя вам було аж ніде діти?

А нема тут секрету, треба … (з другом поділитись).

Дружба – одне з найбільших багатств, що може мати людина.

 

  1. Робота за схемою.

Розгляньте схему і доберіть потрібні слова.

 

  1. Робота в парах.

Зараз я порошу вас прочитати «розсипані прислів'я»(додаток 1)  і пояснити їх значення. Працювати будемо за створеними раніше парами.

  • Якою темою об’єднані всі ці прислів’я?
  • Діти, а як ви гадаєте, - наш клас дружний?

 

  1. Створення аналогій.
  • Доведіть це, продовжуючи речення.
  • Наш клас схожий на …
  • Діти нашого класу схожі на …

 

 

 

  1. «Криголам».

 

  • Надайте характеристику справжнього друга за початковими літерами.

Д – добрий

Р – розумний

У – уважний

Г – гарний

Звичайно, це не всі якості справжніх друзів. Зараз, заповнивши анкету, ви матимете змогу висловити свою думку з приводу того, кого можна назвати справжнім другом.

Анкета. (додаток 2)

 

  • Закінчили роботу? Дуже добре. На наступному уроці я повідомлю вам результати анкетування. А зараз прочитайте, будь ласка, одну повчальну історію про їжачків. (додаток 3)

 

  • Так трапляється і в дружбі. Деякі риси нашого характеру можуть бути неприйнятними для інших, образливо колючими, як голочки в їжачка, але якщо ви – справжні друзі, то повинні поступитися один одному, ховати свої «голочки» або шукати компромісні рішення, які б були прийнятними для кожної із сторін.

Перед вами знаходяться аркуші, розділені лінією навпіл. Запишіть, будь ласка, зліва позитивні якості вашого друга, а справа – негативні.

(Діти пишуть)

  • Тепер розірвіть аркуші навпіл. Перечитайте ще раз ту частину, де записано позитивні якості вашого друга, а іншу віддайте мені і забудьте про них.
  • Я пропоную вам прочитати уривок із казки французького письменника Антуана де Сент-Екзюпері « Маленький принц». (додаток 4)

 

  1. Читання уривка учнями.

 

  1. Міркування за змістом уривка.
  • Чому Маленький принц ставився недовірливо до своєї троянди? (Вона була капризною і гордовитою).
  • Як маленький принц приручив Лиса?
  • Яким був Лис для принца до приручення?

(Він був звичайнісіньким, як тисячі інших).

  • А після приручення?

(Єдиним у світі).

  • Якою для нього стала троянда після приручення лиса? Чому?

(Єдиною, найдорожчою).

  • Яку ж таємницю відкрив йому Лис?

(Тільки серце добре бачить).

  • Діти, у кожного з нас є серце. Давайте спробуємо скласти словничок про серце.

Ми з вами живемо серед людей. Уявіть, що кожна людина не забула про серце. Що буде, коли кожен буде пам’ятати про серце?

(Добро, милосердя, мир, злагода, зникнуть хвороби, настане щасливе життя).

  • А якщо було б навпаки?

Пригадайте, як можна сказати про жорстоке серце?

(Чорне серце, мов камінь).

  • А як називають жорстоку людину, людину без серця?

(Безсердечна).

  • А як ви думаєте, як можна облагородити серце?

(Стати чуйною, милосердною, доброю людиною).

  • Дійсно, якщо ваше серденько стане таким, то воно перетвориться на маленьке сонечко, схід якого чекає все живе на Землі.
  •  
  1. Скласти «Асоціативний кущ» про сонце.

Від людини з палким серцем ми чекаємо всього доброго і найкращого. Добра людина із доброї скарбниці серця свого виносить добре, зла – зле. Заздрісність, жадність, злість ніколи не прикрашали людину.

  • Яку ж істину ми відкрили разом з Маленьким принцом?
  • Замисліться тепер, чи є у вашому житті щось таке, як троянда для принца?
  • Якщо так, чи відчули ви десь коло сердечка щось тепле? Чого не опишеш словами?
  • А зараз об'єднаймося у групи і проаналізуємо наступні ситуації. (додаток 5)
  • Які прислів’я про дружбу та товаришування ви знаєте?

(Відповіді учнів).

  1. Читання оповідання В. Сухомлинського «Дятел і дівчинка».

(додаток 6)

 

  1.  Міркування за змістом.
  • Чому плакала дівчинка?
  • Як заспокоював її дятел?
  • Чому він був до яблуньки байдужим?
  • Що б ви побажали дітям, що саджають деревця?

 

  • У чарівних казках дуже часто з'являються добрі  чарівники і виконують побажання казкових героїв. Давайте уявимо, що й ми з вами потрапили у казку. І хоч чарівника у нас немає, але загадайте лише єдине бажання для вашого друга.

(Загадують бажання).

  • За вікном – зима. Сумні безлисті стоять дерева. Тож нехай у нашому класі розквітнуть « Квіти дружби». В кожної групи на партах лежать квіти. Напишіть на їхніх пелюстках якості, які допомагають дружити.

(Після завершення роботи зачитують якості та вивішують квіти на дошці).

 

У нашому садочку цвіте 5 квіточок.

Одна – то наша міць, а друга – наша щирість,

А третя – доброта, четверта – справедливість.

Але ясніш за них цвіте в садочку п’ята –

Порядністю і вірністю багата.

Не в’януть пелюстки ні взимку, ані влітку.

І дружбою зовуть ту чудодійну квітку.

Тож зичим щастя всім – щоб завше і повсюди

Цю квітку по садах вирощували люди.

І щоб на всій Землі осяяв мир і згоду

Цей найясніший цвіт нашого народу.

 

   Я вважаю, що після сьогоднішнього уроку ви будете більш уважно і дбайливо ставитися до своїх друзів.

 

 

Підсумок.

  • Яку істину ми відкрили для себе?
  • Чи важлива вона у житті?
  • У чому людина себе залишає?

 

  Ваші серця сьогодні були відкриті, вони добре бачили найголовніше. Тож я подарую вам на згадку про сьогоднішній урок маленькі сонечка, на які перетворяться ваші серця, коли ви не забудете цю істину.

 

Д/З

  1. Продовжити збирати слова і поповнювати «словник серця».
  2. Скласти твір-мініатюру за темою « Тільки серце добро бачить».

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 1

 

Розсипані прислів’я:

 

Шукай, а, знайдеш, друга, тримай.

_______________________________

Дружись, а, стережись, лихих, з, добрим.

___________________________________

Дружбу, і, сокирою, розрубаєш, міцну, не.

____________________________________

Твій, скажу, мені, і, хто, скажи, ти, я, друг, хто.

_________________________________________

Дружба, розіб’єш, як, не, складеш, дзеркало.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

Анкета

 

  1. Чи є в тебе справжній друг?
  2. Чи часто ти звертаєшся до нього по допомогу? Яку саме?
  3. Чи часто ти допомагаєш друзям?
  4. За що, на твою думку, тебе цінують у класі?
  5. Чи можлива дружба між хлопчиком та дівчинкою? В чому вона полягає?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 3

Історія про їжачків

 В одному лісі жила дружна сімейка їжачків. І все в них було гаразд, але, коли настала осінь, вони чомусь захворіли на безсоння і, не залягли спати. А надворі ставало дедалі холодніше. Вони цілими днями тремтіли від холоду, але ніяк не могли загрітися! Увечері вони вирішили притулитися один до одного, щоб зігрітися, але в той же час розбіглися навсібіч, бо покололи лапки та носики.

Ця історія щораз повторювалася, але згодом вони навчилися наближатися один до одного настільки близько, щоб не поколотися. 

 

 

 

 

 

1_big.jpg

 

Додаток 4         Уривок із казки «Маленький принц»

Був собі Маленький принц, жив він на планеті, трошечки більшій від нього самого, і дуже тому принцові хотілося мати друга…

На його планеті росла єдина квітка. І хоча вона була дуже гарною, проте капризною і гордовитою.

Маленький принц любив прекрасну квітку, піклувався про неї, але втратив довіру і відчув себе нещасливим. Та ось подорожуючи у Всесвіті, Маленький принц потрапив на планету Земля. Тут він зустрівся з звичайним Лисом, але ця зустріч стала незабутньою.

Лис повчав його:

  • Узнати можна лише те, що приручиш, - мовив Лис. Як хочеш мати приятеля, - приручи мене!
  • А що для цього треба зробити? – спитав Маленький принц.
  • Треба бути дуже терплячим, - відказав Лис.

– Спершу ти сядеш трошки далі від мене на траву, ось так. Я краєчком ока позиратиму на тебе, дивитимусь, а ти мовчатимеш. Мова – це джерело непорозуміння. Але щодня ти сидітимеш трошки ближче…

Так Маленький принц приручив Лиса. І коли настала пора прощатися, Лис сказав:

  • О, я плакатиму по тобі… - Потім додав:
  • Піди глянь на троянди (їх було багато в саду). Ти зрозумієш, що твоя троянда – єдина на світі.

Маленький принц пішов глянути на троянди.

  • Ви нітрохи не схожі на мою троянду, - мовив він їм. – Ви ніщо. Ніхто вас не приручив, нікого ви не приручили. Ви такі, як раніше був мій Лис. Він нічим не різнився від ста тисяч інших Лисів. Але я з ним заприятелював, і від нині – єдиний у світі. Моя троянда – одна-єдина, над усе найдорожча. Я-бо поливав її. Я-бо накрив її скляним ковпаком. Я-бо затулив її ширмою. Я-бо нищив задля неї гусінь. Я чув, як вона нарікала і як нахвалялась, і навіть, як замовкала. Троянда ця – моя.

І Маленький принц повернувся до Лиса.

  • Прощавай, - мовив Лис. – Ось моя таємниця. Вона дуже проста:

лише серце добре бачить, найголовнішого не побачиш очима.

 

 

Додаток 5

Проблемні ситуації:

 

Друг просить списати домашнє завдання…

____________________________________

У друга з'явився новий друг …

­­­­­­­­____________________________________

Дівчинка дружить із хлопчиком.

У класі їх починають дражнити…

____________________________________

Друг забув тебе привітати із днем народження…

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 6

Оповідання  В. Сухомлинського «Дятел і дівчинка»

 

 Дятел побудував собі гніздо на старому клені. Поруч із кленом ріс великий яблуневий сад. Там багато молодих яблуньок. Дятел бачив, як до однієї з них часто приходила дівчина й поливала її.

 Одного разу дівчина прийшла до яблуні і заплакала.

Здивувався дятел:

  • Чого ти, дівчино, плачеш?
  • Як же мені не плакати… Яблунька всохла…
  • У саду багато яблуньок! - Одна засохла – ну і нехай собі засихає.
  • Але це ж яблунька моя. – Я її саджала, поливала.
  • Що це таке – «моя»?
  • Ти не збагнеш ніколи. У тебе на землі немає нічого твого. У тебе тільки твої пташенята. Ти тільки в них залишаєш свою душу. А людина залишає себе в усьому: в яблуньці, в троянді, в шпаківні і в солодкому кавуні.
  • І в мені, може, людина себе залишає?
  • Так, і в тобі.
  • Як же вона залишає себе в мені?
  • А так,що любить тебе. Вона дружить з тобою, розповідає про тебе казки.

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 2
Оцінки та відгуки
  1. Балуєва Ірина Дмитрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Січкар Тетяна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Літературне читання 4 клас (Наумчук М. М., Романюк Н. З.)
Додано
14 лютого 2018
Переглядів
4142
Оцінка розробки
5.0 (2 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку