Урок позакласного читання "Байки"

Про матеріал
Мета. Підвести учнів до глибшого розуміння жанрових особливостей байки, значення термінів "байка", "мораль", "алегорія". Ознайомити учнів з історією виникнення байки. Показати роль байки у вихованні високих моральних якостей. Вчити узагальнювати морально-етичний досвід, відображений у байках. Виховувати вміння оцінювати людські вади і чесноти.
Перегляд файлу

Урок позакласного читання  (4 клас)

Тема. Байки.

Мета. Підвести учнів до глибшого розуміння жанрових особливостей байки, значення термінів "байка", "мораль", "алегорія". Ознайомити учнів з історією виникнення байки. Показати роль байки у вихованні високих моральних якостей. Вчити узагальнювати морально-етичний досвід, відображений у байках. Виховувати вміння оцінювати людські вади і чесноти.

Обладнання. Тематична виставка книг, маски, портрети байкарів, роздатковий матеріал.

Хід уроку

I. Організаційний момент.

II. Оголошення теми і мети уроку.

1. Читання і пояснення змісту висловлювання.

/. Сковорода (З видимого пізнай невидиме.)

-Як даний вислів Григорія Сковороди вписується в тему уроку "Байки"?

III. Актуалізація читацького досвіду учнів.

1. Поглиблення розуміння термінів "байка", "мораль", "алегорія",

а) Бесіда.

 Що означають слова: "байка", "мораль", "алегорія"?

Байка невеликий прозовий або віршований твір алегоричного змісту і повчального характеру.

 Що означає слово "алегорія"?

Алегорія (грец. - інакомовлення) - відображення одного предмета через інший. Найчастіше людські характери відображаються в образах звірів, комах, рослин, речей і птахів. Вони розмовляють, сміються, дошкуляють одне одному, гніваються, як люди. Вони мають певні людські риси.

 Чому саме звірі, птахи, рослини стали дійовими особами байки?
(Через те, що саме вони, наділені людськими рисами, дали змогу людині подивитися на себе збоку, побачити свої вади, які заважають жити.)

  •    З яких частин складається байка?
    (З розповіді та моралі.)
  •    Що таке мораль?

(Це своєрідний висновок з розповіді, пояснення, для чого вона написана. Найчастіше вона влучна і подібна до прислів 'я.)

  •    Яка країна є батьківщиною жанру байки? (Давня Греція.)
  •    Хто є засновником цього жанру? (Езоп.)
  •    Чому людство відчуло потребу в байці?

(Байка породжує в людини бажання стати кращою, досконалішою, навчитися жити в злагоді з содою та світом.)

- Які байки ви читали?

IV. Обговорення прочитаних творів. Робота з виставкою книг.
1. Езоп та його байки.

 

а) Читання слів, записаних на дошці, та обговорення їх змісту.

В Езопа вчіться, добрі люди.

Для того байка коле під ребро, щоб виправлять

людські заблуди і похвалять красу й добро.

Федр

  •    До чого закликає автор цих слів?
  •    Для чого служить байка?

б) Розповідь підготовленого учня.

 Езоп жив у Стародавній Греції, приблизно в VII—VI ст. до н.е.

За переказами, він не був греком, а чужинцем, рабом відомого рабовласника Ксанфа, який вважав себе вченим-філософом, а насправді був обмеженою людиною.

Яким постає Езоп у переказах?

У нього було велике черево, а на спині горб. Зовсім, здавалось, негарний на вигляд, цей раб був надзвичайно розумним. Про його мудрість ходили легенди.

Якось господар Езопа зажадав від нього принести з базару найдорожчу річ. Раб приніс йому язик і так пояснив свій вибір: "Язик - могутня зброя, завдяки йому можна проповідувати любов, справедливість, здійснювати добрі вчинки, дарувати надію, цінувати та поважати людей, тому язик - найдорожча річ".

Коли іншого разу господар зажадав найдешевшу річ, то раб знову приніс язик і пояснив свій вибір так: "Язик може чинити зло, вбивати та зраджувати, завдавати болю, приводити до розчарування. Тому це найдешевша річ.

Пізніше Езоп здобув волю, став радником царя Крези. Зазнавши принижень, він як ніхто розумів інших принижених, повчав людей своїми байками. Зажив серед сучасників великої слави. Проте трагічно закінчилось його життя. Езопа було несправедливо звинувачено у крадіжці золотого кубка із храму Аполлона, засуджено і вбито. Він був скинутий з високої скелі у безодню.

в) Обговорення байки "Пастух-жартівник".

  •   Яка подія описана в байці "Пастух-жартівник"?
  •   Які людські вади висміюються у байці?
    (Брехливість, неповага до інших, насмішкуватість.)
  •   Які слова є мораллю байки? (Коли хочеш, щоб тобі вірили, - ніколи не кажи неправди.)
    2. Григорій Сковорода. 

      а) Заклав основу української байки, проторував шлях цьому жанрові в українській літературі Григорій Сковорода.  Він створив першу на Україні збірку оригінальних байок. Протягом 5 років, живучи в Харкові, він написав 30 байок. Вони склали збірочку «Байки Харківські». Свої байки Г. Сковорода пише прозою, віддаючи данину родоначальнику Езопові. Кожна байка складається з двох частин: фабули, розповіді, і висновку, повчальної частини, яку автор назвав «силою».

б ) Байка Г.Сковороди "Два коштовні камінці — Діамант і Смарагд".
- Яким словом Григорій Сковорода замінив слово "мораль"?

  •   Якою приказкою виражена мораль байки?
  •   Які людські вади висміює байка? (Марнославство.) Які чесноти схвалює? (Скромність, вірність своїй природі.)
         3. Євген Гребінка.

     а) Першим видатним байкарем в українському письменстві перед шевченківської доби судилося стати Євгену Гребінці. Він йшов шляхом , прокладеним в російській літературі Криловим, але досить самостійно, вносячи в свої байки український пейзаж і світогляд українського мужика.

      б)-   Послухайте його байку «Дядько на дзвониці».

  •   Що таке дзвіниця? Якими будуть казатися всі предмети з висоти7
  •   Яка  ж мораль байки?

     4. Леонід Глібов.

     а) – Послухайте запис моралі байок, і пригадайте їх назви. (Звучить запис уривків із відомих дітям байок Л.Глібова)

- Хто автор цих творів? (Л.Глібов).

      б) Інсценізація байки Л.Глібова «Миша і Пацюк».

        - Послухайте мораль цієї байки.

        - Поясніть її.

      5. Олена Пчілка.

а) Робота над скоромовкою.

Наш перепел підподьомкає:

-Підподьом, підподьом!

Та ще не випідподьомкався.

Читання у повільному, пришвидшеному та швидкому темпі, тихе й голосне читання.

 Яка за настроєм ця скоромовка? Як би ви її назвали? ("Перепел ".)

б) Відгадування загадки.

Шість ніг і два роги,

в садок не пита дороги . (Жук)

в)—Ці слова належать людині, яка все життя присвятила справі розвитку української культури, невтомно й самовіддано працювала в ім'я відродження української нації. Звати цю людину Ольга Петрівна Драгоманова-Косач. Псевдонім, який вона собі обрала і під яким найчастіше друкувалася, — Олена Пчілка.

   г)    Байка «Микола й Лиска».

       - Який висновок можна зробити з почутого?

 Фізкультхвилинка

V. Поглиблення, уточнення читацького досвіду учнів.

 1. Самостійне читання байок.

Прочитати байку. Визначити головну думку. Підготуватися до читання в особах.

Варіант 1. «Щука і кіт».

Варіант 2. «Жаби».

2. Фронтальна робота над байкою «Синиця».

а)Словникова робота.

Читання колонки слів зверху вниз мовчки, знизу вверх з прискоренням.

б) Читання вголос байки .

в)Тестування за прочитаним.

  •    Які людські вади засуджує автор?

3. Слухання байки Л.Глібова «Ластівка і Шуліка». Визначення її моралі. (Звучить аудізапис запис).

 

VI. Підсумок уроку.

  •    Назвіть відомих українських байкарів. (Г. Сковорода, Л.Глібов, П.Гулак- Артемовський, Є.Гребінка, Б.Грінченко, П.Глазовий та інші.)

 Чим байка відрізняється від казки?

(Байки більш стислі; вони значно коротші від казок і розповідають лише про одну подію. В казках поряд із тваринами діють і люди, герої ж байок — виключно звірі, птахи, комахи, предмети читача до співбесіди.)

 

-  Прочитати і пояснити зміст висловлювання.

Здається, байка просто бреше. А справді — мудру правду чеше.

Л.Глібов

2. Продовжити міркування.

Байки вчать людину…( бачити свої недоліки, говорити про них, сміятися з них, а значить, — і виправляти їх).


 

doc
Додано
2 грудня 2021
Переглядів
1416
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку