Українська література. 7 клас.
Тема. Урок позакласного читання.
«Безмежний світ поезії Ліни Костенко».
Мета: допомогти учням зрозуміти особистість поетеси, осягнути особливості її творчої манери, дослідити проблематику лірики Ліни Костенко; удосконалювати вміння працювати в групах, навчати учнів з'ясовувати світоглядні позиції автора за його творчістю; розвивати образне мислення і творчі здібності, навички дослідницької роботи; виховувати повагу, любов до особистості митця; плекати почуття патріотизму, національної гідності; формувати громадянську свідомість, високу духовність.
Тип уроку: урок - диспут.(Телешоу)
Міжпредметні зв’язки: література, живопис, музика.
Обладнання: проектор, ноутбук, картки червоного та зеленого кольору, клас прикрашений як студія.
Хід уроку
І. Організація початку уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
- Хто такі шістдесятники?
- Кого з шістдесятників ви знаєте? ( Очікувані відповіді: Найбільш відомими були: поети Дмитро Павличко, Василь Симоненко, Іван Драч, Василь Стус, Борис Олійник; прозаїки Григір Тютюнник, Євген Гуцало, Володимир Дрозд, Валерій Шевчук; перекладачі Григорій Кочур, Анатоль Перепадя; літературні критики Іван Світличний, Іван Дзюба, Євген Сверстюк).
- Чи відноситься до них Ліна Костенко? (Очікувані відповіді: Так)
- Які теми висвітлювались «шістдесятниками»? (Очікувані відповіді: «Шістдесятники» висвітлювали у своїх творах питання правди та історичної пам’яті, голодомору та сталінських репресій, щиру любов до України, віру в непоборну силу її народу).
ІІІ. Мотивація та тема уроку
Учитель:
- На сьогоднішньому уроці ми продовжимо вивчати творчість легендарної жінки Ліни Костенко. Вона дійсно окраса сучасної української літератури. Кожен з нас має пишатися тим, що є сучасником такого поетичного генія. Ми більш детально познайомимося з її творчістю, зачитаємо та проаналізуємо її твори.
У кінці уроку ми спробуємо дати відповідь на запитання :
- У чому вбачає сенс свого життя поетеса?
О, як мені жилось і як мені страждалось!
І як мені навіки взнаки воно далось!
А що таке життя? Чи те, що переждалось?
Чи все-таки життя – це те, що відбулось?
ІV. Робота над матеріалом уроку
Учитель: Дома готували відповіді на запитання : Чи повинен поет оспівувати красу людського життя, чи правду, якою б вона не була?
Сьогодні ми уявимо себе учасниками телешоу
Об’єднайтесь у творчі групи: І група – ті, хто ЗА красу поезії ( «Романтики»)
ІІ група - ті, хто ЗА правду життя. ( «Реалісти»)
Є такі, які не визначилися. Ви посядете гостьову трибуну.
Дома всі добирали аргументи, які доводять правоту вашої думки. Об’єднайте ваш матеріал та підготуйте свої доводи.
Поки творчі групи працюють, з учасниками гостьової трибуни проведемо невеличке бліц - опитування. Я ставлю запитання, а ви пишете «так», або «ні».
2. Літературний диктант пишуть на окремих аркушах, щоб потім оцінити роботу учнів.
3. Робота в парах
Взаємоперевірка робіт. Обмінялися в парах та перевірили роботи, звіряючи з відповідями на екрані.
ІІ. Робота над матеріалом уроку.
4 . Теле – шоу
Ми повертаємося в нашу студію. Пригадайте правила,яких повинен дотримуватись кожний учасник.
Пам’ятка учасника диспуту
1. Виступай тоді, коли маєш, що сказати.
2. Говори, що думаєш; думай, що говориш.
3. Чітко й лаконічно висловлюй власну думку.
4. Поважай опонента, не перекручуй його думок і слів.
5. Май мужність визнати свою поразку в словесному двобої, якщо доведена хибність твого твердження.
6. Аргументуй свою думку точними фактами й цитатами з твору.
7. Пам’ятай, що наш диспут — літературний, намагайся осягнути позицію автора.
2. Завдання до класу перед презентацією.
Гості слухають виступ творчих груп і протягом виступу підіймають зелену картку, якщо погоджуються з думкою, або червону, якщо – ні. Одна група презентує свою роботу, усі інші придумують питання за темою до тих, хто виступає.
3. Презентація робіт.
І група лірики.
Ми живемо у важкий час. Перед людством стоять глобальні питання збереження цілої планети. Увесь час сучасній людині треба вирішувати якісь серйозні питання. От і хочеться взяти книжку і почитати те, що несе в собі радість та красу. Для цього й існує лірика.
Ми почнемо свій виступ із визначення лірики як літературного жанру. ( слайд 2)
Лірика – термін, який походить від грецького lyra — музичний інструмент, під акомпанемент якого античні поети виконували свої вірші. Ті твори, які виконувалися у супроводі ліри, називали ліричними. В основі лірики — думки і переживання ліричного героя. Ліричного героя не можна ототожнювати з автором, хоча він зв'язаний з автором, його духовно-біографічним досвідом, світовідчуттям, душевним настроєм.
Отже, лірика – це те, що торкає душу читача. У нашому світі, на жаль, дуже багато горя та сліз. Дуже хочеться, щоб, розгортаючи книжку, наша душа відпочивала, насолоджувалася красою слова. Лірична поезія близька до музики, музика , як і лірика , виражає внутрішній світ людини.
Прикладом такої «красивої » літератури є пейзажна лірика Ліни Костенко.
Пейзажна лірика (фр. paysage, від pays — місцевість, краєвид) — умовна назва ліричного жанру, в якому зображено художні переживання природи, олюдненої та одухотвореної.
Природа для Ліни Костенко така ж одухотворена, як людська душа. Рідкість із зеленим світом – це спорідненість з духовним космосом нашої планети, гостре відчуття неподільності всього живого. У вірші "Послухаю цей дощ" про це сказано дуже чуйно і водночас відверто:
Цілую всі ліси. Спасибі скрипалю.
Він добре вам зіграв колись мою присутність.
Я дерево, я сніг, я все, що я люблю.
То, може, це і є моя найвища сутність
У пейзажній ліриці Ліни Костенко часто зустрічаємо слово «люблю». Природа, ніби відчуваючи настрій людини, приймає її болі и страждання, наснажує світлою радістю и тихим умиротворенням, дарує відчуття скороминущості суєтного людського життя й вічності навколишнього світу, і поетеса відповідає любов’ ю та вдячністю:
Мене ізмалку люблять всі дерева,
І розуміє бузиновий Пан,
чому верба, від крапель кришталева,
мені сказала: «Здрастуй!» — крізь туман.
Чому ліси чекають мене знову,
на щит піднявши сонце і зорю.
— Я їх люблю. Я знаю їхню. мову.
Я з ними теж мовчанням говорю.
Вечірнє сонце, дякую за день!
Вечірнє сонце, дякую за втому.
За тих лісів просвітлений Едем
і за волошку в житі золотому.
За твій світанок, і за твій зеніт,
і за мої обпечені зеніти.
За те, що завтра хоче зеленіть,
за те, що вчора встигло одзвеніти.
За небо в небі, за дитячий сміх.
За те, що можу, і за те, що мушу.
Вечірнє сонце, дякую за всіх,
котрі нічим не осквернили душу.
За те, що завтра жде своїх натхнень.
Що десь у світі кров ще не пролито.
Вечірнє сонце, дякую за день,
за цю потребу слова, як молитви.
- Коли читаєш цю поезію, в уяві постають чудові українські краєвиди, чується її різноголосся.
Коли я буду навіть сивою, і життя моє піде мрякою,
а для тебе буду красивою, а для когось, може, й ніякою.
А для когось лихою, впертою, ще для когось відьмою, коброю.
А між іншим, якщо відверто, то була я дурною і доброю.
Безборонною, несинхронною ні з теоріями, ні з практиками.
і боліла в мене іронія всіма ліктиками й галактиками.
І не знало міщанське кодло, коли я захлиналась лихом,
що душа між люди виходила забинтована білим сміхом.
І в житті, як на полі мінному, я просила в цьому сторіччі
хоч би той магазинний мінімум:
— Люди, будьте взаємно ввічливі!
— і якби на те моя воля, написала б я скрізь курсивами:
— Так багато на світі горя, люди, будьте взаємно красивими!
Цими словами ми завершуємо виступ.
4. Слово вчителя
Учитель :
-Ми зрозуміли думку романтиків. Де в чому ви погоджувалися з виступаючими. Я бачила це за вашим голосуванням зеленими картками, але частіше піднімались картки червоного кольору. Ваші питання учасникам першої групи.
-як ви думаєте, про яку красу говорить Ліна Костенко словами: «Люди, будьте взаємно красивими!»
- Чи погоджуєтесь ви з думкою, що майже в кожному вірші авторки наявні філософські питання?
Наступна думка про те, яким же є призначення поета в суспільстві.
-За якими критеріями визначається роль митця у суспільстві – за його багатством, одягом, поведінкою, громадянською позицією, талантом?
5. Презентація
ІІ группа
Ми не погоджуємось з попередніми ораторами, бо призначення поета в житті людей більш серйозне,ніж просто оспівування краси.
Більшість творів авторки відносяться до філософської лірики.
Філософська поезія — твори, які у своєму змісті передають прагнення людського розуму в художній формі висвітлити важливі питання сенсу життя.
У Ліни Костенко нема плакатних патріотичних віршів, нема гасел, не часто вживається навіть слово "Україна". І в той же час у підтексті майже кожна поезія цієї авторки є високодуховною і патріотичною.
Як для Тараса Шевченка й Лесі Українки, для Ліни Костенко надзвичайно важливою і актуальною стає проблема служіння митця народові. Афористичні рядки багатьох віршів підкреслюють, що поет зобов'язаний бути свідомим не тільки щодо свого призначення, а й своєї страдницької долі й навіть невдячності суспільства, в якому живе, сучасників, для яких сусідство з генієм дуже клопітне й не особливо для них бажане, бо небезпечне через протистояння співця владі. Поетеса весь час говорить про те, що кожна людина, а особливо поет, повинна залишити після себе добрий слід нащадкам. Треба поспішати робити добро, бо все минеться і виправити вже нічого не можна.
* * *
Життя іде і все без коректур.
І час летить, не стишує галопу.
Давно нема маркізи Помпадур,
і ми живем уже після потопу.
Не знаю я, що буде після нас,
в які природа убереться шати.
Єдиний, хто не втомлюється, – час.
А ми живі, нам треба поспішати.
Зробити щось, лишити по собі,
а ми нічого, – пройдемо, як тіні,
щоб тільки неба очі голубі
цю землю завжди бачили в цвітінні.
Щоб ці ліси не вимерли, як тур,
Щоб ці слова не вичахли, як руди.
Життя іде і все без коректур,
І як напишеш, так уже і буде.
Але не бійся прикрого рядка.
Прозрінь не бійся, бо вони як ліки.
Не бійся правди, хоч яка гірка,
Не бійся смутнів, хоч вони як ріки.
Людині бійся душу ошукать,
Бо в цьому схибиш – то уже навіки.
– Слово "коректура" означає "правка". Поетеса підкреслює, що людське життя пишеться без чернетки, що у минулому вже неможливо щось змінити.
-Для чого приходить людина в цей світ? Що вона бере з нього і що залишає по собі? Чи головне багатство, що накопичене роками, чи щось інше? Від чого людина стає щасливою, що робить її крилатою? Хіба не ці питання є головними? Так із чого ваші крила?
Крила
А й правда, крилатим ґрунту не треба.
Землі немає, то буде небо.
Немає поля, то буде воля.
Немає пари, то будуть хмари.
В цьому, напевно, правда пташина…
А як же людина? А що ж людина?
Живе на землі. Сама не літає.
А крила має. А крила має!
Вони, ті крила, не з пуху-пір’я,
А з правди, чесноти і довір’я.
У кого – з вірності у коханні.
У кого – з вічного поривання.
У кого – з щирості до роботи.
У кого – з щедрості на турботи.
У кого – з пісні, або з надії,
Або з поезії, або з мрії.
Людина нібито не літає…
А крила має. А крила має!
Учасники першої групи говорили про те, що авторка оспівує природу. Це дійсно так, але віршами Ліна Костенко показує не тільки красу рідного краю, а й свою безмежну любов до рідної землі, до України.
Про Україну
Буває, часом сліпну від краси.
Спинюсь, не тямлю, що воно за диво, –
оці степи, це небо, ці ліси,
усе так гарно, чисто, незрадливо,
усе як є – дорога, явори,
усе моє, все зветься – Україна.
Така краса, висока і нетлінна,
що хоч спинись і з Богом говори.
Зброя поета – це слово. Словом підіймають солдатів у бій, словом заколисує мати свою дитину. Словом можна вилікувати , або вбити.
Мовна проблема гостро стоїть у нашій країні. Не можуть поети бути осторонь таких питань, бо до них дослухаються, з ними рахуються, на них рівняються.
Про мову
Страшні слова, коли вони мовчать,
коли вони зненацька причаїлись,
коли не знаєш, з чого їх почать,
бо всі слова були уже чиїмись.
Хтось ними плакав, мучивсь, болів,
із них почав і ними ж і завершив.
Людей мільярди і мільярди слів,
а ти їх маєш вимовити вперше!
Все повторялось: і краса, й потворність.
Усе було: асфальти й спориші.
Поезія – це завжди неповторність,
якийсь безсмертний дотик до душі.
Знову плаче наша земля від ран,знову ворог постукав у наші ворота. То хіба не заплаче душа поета, а свої страждання та думки автор переносить у свої твори.
Тут обелісків ціла рота.
Стрижі над кручею стрижуть.
Високі цвинтарні ворота
високу тишу стережуть.
Звання, і прізвища, і дати.
Печалі бронзове лиття.
Лежать наморені солдати,
а не проживши й півжиття!
Хтось, може, винен перед ними.
Хтось, може, щось колись забув.
Хтось, може, зорями сумними
у снах юнацьких не побув.
Хтось, може, має яку звістку,
які несказані слова…
Тут на одному обеліску
є навіть пошта польова.
вірші патріотичної тематики належать до громадянської лірики.
Громадянська лірика сповнена патріотичної символіки. Вирізняється схильністю до загострення конфлікту, до лірико-психологічної тональності, відзначаються побутові реалістичні вірші. У творах громадянської лірики митець порушує важливі суспільні питання.
Отже, поезія Ліни Костенко - дуже багатогранна. Авторка продовжує жити повним життям, радіти разом із своїм народом, страждати разом з ним. Це її громадянський обов’язок та громадянська позиція. І лірика називається громадянською.
Учитель : -Ми вислухали думку реалістів. Ваші питання учасникам другої групи.
- Який із зачитаних вами віршів вам хотілося б вивчити напам’ ять і чому?
- Чому,на вашу думку слова стають страшними, коли мовчать?
Слово вчителя
-Ми прослухали виступи команд. Я думаю, що кожен звернув увагу на те, що в поезіях Ліни Костенко присутня і краса, і філософія, і її громадянська позиція.
Комусь – щоб хліба скибка.
Комусь – щоб тільки лаври.
Одна душа – як скрипка,
а друга – як літавра.
А тут не все так чітко.
То крила, то вериги.
Від Баха – до чечітки.
Від “чижика” – до Ґріґа.
Від ніжного ноктюрна –
до громових симфоній.
Від буйного обурення –
до сміху саксофонів.
Всі голоси природи,
всі види й різновиди,
від голосу народу –
до писку індивіда.
Все в душу входить вперто.
Ввійшло – навік зосталось.
Оце такі концерти.
Аж серце надірвалось.
ІІІ. Практична робота
Твір – есе на тему : «Чим уразила мене поезія Ліни Костенко?»
ІV. Рефлексія.
Висловіть свої асоціації, пов'язані з ім'ям Ліни Костенко.
(Орієнтовні відповіді учнів:Всесвітньо відома письменниця, її твори люблять дорослі й діти; Душа і совість нації. Голос українського народу. Гордість України.Берегиня українського слова і нашої духовності. Жінка-борець, взірець громадянської мужності.
Мені найбільше сподобався виступ ….. творчої групи.
ПОПС-формула : П – позиція, О – обгрунтування, П – приклад, С – судження. Кожна з цих позицій – це відповідне речення:
“мені найбільше сподобався …”, “Тому що…”, “Я можу довести це на прикладі…”, “Виходячи з цього, я роблю висновок про те, що…”.
3. На початку уроку ми поставили запитання :
- У чому вбачає сенс свого життя поетеса?
(Очікувані відповіді: Показати високу місію людини на землі - це біль, тривога за завтрашній день планети.)
V. Домашнє завдання.
Підготувати виразне читання вірша.
Використана література
1. Брюховецький В. Ліна Костенко: нарис творчості. – К.: Дніпро, 1990. – 262 с. (Літературний портрет)
2. Ковальчук О. Нехай тендітні пальці етики торкнуть вам серце і вуста // УМЛШ. – 2000. - №3 с. 33-35
3. Панченко В. Самотність на верхів’ях // Дивослово. – 2005. - №3 с. 54-59
4. Панькова Н. «Поезія – це свято, як любов …» // Дивослово. – 2010. - №3 с. 51-54
5. Савка М. Життя на барикадах поезії // Дивослово. – 2005. - №3 с.60-63
6. Ставицька Л. «О скільки слів, і скільки снів мені наснилось» // Дивослово. – 2000. - № 3
7. Стецюк Н. Духовний олімп України // УМЛШ. – 2000. - №3 с.37-40
8. Шелегеда Т. Земна й небесна. Такою прибуду у віках. Життєвий та творчий шлях Ліни Костенко // Профтехосвіта. – 2011. - №1 с. 56-59