Урок позакласного читання: Чи бували ви на планеті Смугастих Равликів? Ні?.. Тоді мандруймо разом!.. (за фантастичною повістю Лесі Ворониної «Планета Смугастих Равликів»)

Про матеріал

Урок позакласного читання з ІКТ-супроводом на тему: Чи бували ви на планеті Смугастих Равликів? Ні?.. Тоді мандруймо разом!.. (за фантастичною повістю Лесі Ворониної «Планета Смугастих Равликів»)

В рамках міжпредметного науково-дослідницького проекту @РАВЛИКИ@

в гімназії № 9 Кіровоградської міської ради Кіровоградської області

м. Кропивницького

Перегляд файлу

Чи бували ви на планеті Смугастих Равликів?

Ні?.. Тоді мандруймо разом!..

(за фантастичною повістю Лесі Ворониної

 «Планета Смугастих Равликів»)

Тема:  Леся Воронина – сучасна українська письменниця. Порушення питань моралі, дружби , сили слова в фантастичній повісті «Планета Смугастих Равликів».

Мета: допомогти  учням глибше усвідомити зміст і художню вартість  повісті; розвивати навички визначення головної думки твору, ключових фраз; висловлювати свої думки про прочитане; сприяти вихованню поваги до морально-етичних цінностей, що допомагає бачити і розуміти красу світу.

Тип уроку:  урок  позакласного читання з ІКТ-супроводом.

Методи, прийоми, форми роботи: гронування, «Займи позицію», метод "Кубик Блума", «Мікрофон»,  клоуз-тест, кросенс.

Клас: 6

Обладнання:  портрет письменниці, збірки її творів, мультимедійні слайди.

.

Підготувала:

вчитель української мови та літератури

 гімназії № 9

Кіровоградської міської ради

Кіровоградської області

Дуняшенко Наталія Василівна

 

 

 

Хід уроку

І. Організаційний момент

  Вчитель:

- Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі( можна оформити як девіз уроку):

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

II. Мотиваційний етап

Вчитель:

- Сьогодні на уроці відбудеться знайомство з українською письменницею Лесею Ворониною, автором фантастичної повісті «Планета Смугастих Равликів».

Очікування:  «Мікрофон» На основі вивчення теми я хочу навчитися…

пояснювати…,

розкривати…,

називати…,

схарактеризувати…,

дискутувати…,

аргументувати…,

дати власну оцінку…

 

ІІІ. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу

Чому, особливе місце серед сучасних українських авторів посідає незвичайна письменниця Леся Воронина? Відповідь на це питання нам допоможе знайти наш журналіст, який взяв інтерв’ю в поетеси (уявне інтерв’ю)

1. Назвіть книжки, які ви написали.

Найперша моя книжка – іронічний дитячий детектив «Суперагент 000». Це був такий собі нахабний експеримент, спочатку я випробувала історії про непереможного Гриця Мамая на читачах журналу «Соняшник», друкуючи щомісяця черговий розділ. А коли зрозуміла, що діти прийняли мої правила гри і що їм цікаво, видала «Суперагента» окремою книжкою.

Для малих написала казково-пригодницькі історії «Прибулець з країни Нямликів», «Нямлик і балакуча квіточка», «Різдвяна історія від слона Ґудзика», «Слон Ґудзик і вогняна квітка», «Слон на ім’я Ґудзик».

Для тих, хто вже сам читає і любить пригодницько-фантастично-детективні історії: «Таємне товариство боягузів, або Засіб від переляку №9», «Таємне Товариство брехунів, або Пастка для синьоморда». «Планета Смугастих равликів», «Хто впіймає шаленого кльоцика», «Хлюсь та інші», «Сни Ганса-Християна», «Леся Воронина про Брюса Лі, Махатму Ганді, Фрідеріка Шопена, Жорж Санд, Івана Миколайчука», «Смак олімпійського золота».

А для зовсім дорослих написала тревелог «У пошуках Оґопоґо» (Нотатки навколосвітньої мандрівниці).

2. Що для вас означає термін «дитяча література»?

Дитячі книжки мають бути цікавими, і це найперша вимога до дитячої літератури. Бо я переконана – хоч би якою правильною, ідейно витриманою, високоморальною та гендерно-збалансованою була книжка, вона ніколи не зацікавить малого читача чи підлітка, якщо буде нудною. Коли ж дитина змушена буде читати таку «правильну» книжку, наприклад, за шкільною програмою, то прийматиме її, як гіркі ліки. І, крім відрази до літератури, це ні до чого доброго не приведе.

При цьому, дуже не люблю, коли автор намагається спекулювати на «заборонених темах». Хоча мені можуть заперечити – сьогодні дитина легко отримує будь-яку інформацію з інтернету, та все ж вважаю, що письменник, особливо дитячий, має послуговуватися добрим смаком, почуттям міри та розумінням того, що ми відповідаємо за тих, хто нам повірив і кого ми приручили… своїми книжками.

3. На які теми вам найскладніше писати? Чому?

Я просто не пишу на такі теми. Ще з дитинства історії крутилися в моїй голові, як живі картинки, – варто було зустріти на вулиці якогось дивного дідуся в панамці з різьбленим ціпком у руці, який сідав у тролейбус №18, як я починала «довигадувати», що з ним буде далі і які неймовірні пригоди чекають на нього у лісовій хатині, до якої він прямує.

Іноді якесь дивне слово, звук чи запах «вмикали» оте кіно в голові і далі ніби сама собою розкручувалася цілком закінчена історія. Обов’язково пригодницька, з несподіваними поворотами сюжету, небезпекою і щасливим закінченням. Досить довго я була впевнена, що такі історії складають у себе в голові всі люди.

4. Уявіть час як 100-відсоткову шкалу. Cкільки відсотків ви відводите читанню і скільки – письму?

50/50. Без читання я просто не можу жити, ця книжкова залежність у мене відтоді, як навчилася читати. Не писати – можу, я не графоман, але дуже люблю вигадувати якусь чергову історію, бо мені цікаво врешті дізнатися, чим вона закінчиться)).

5. Які книжки допомагають вам у творчій роботі?

Які книжки? Розумні, талановиті, дотепні, несподівані, чесні. Написані з любов’ю, а не з відразою до читача. Навіть коли в тій книжці йдеться про сумні чи страшні речі. Тепер набагато важче, ніж у дитинстві, знайти «свою» книжку. Просто раптом розумієш, як це зроблено і «випадаєш» зі світу, що його створив автор. Пропадає магія, завдяки якій перевтілюєшся в героїв оповіді. Це, мабуть, «іздєржкі проізводства»…

Дуже люблю Туве Янсон – і дитячу, і дорослу її прозу можу перечитувати безліч разів. Останнім часом повернулася до Ніла Геймана, особливо люблю його «Американських богів». Читаю Марію Ґаліну, яка так майстерно вибудовує цілком неможливі, але неймовірно живі світи. Можу назвати ще кілька десятків важливих для мене книжок, але іменний показчик час від часу оновлюється, а іноді кардинально змінюється.

6. Опишіть ваше робоче місце.

Старе крісло-гойдалка, що залишилось від мами, і стіл, який син переробив з масивних дерев’яних дверей, прикрутивши до них чотири круглі металеві ноги. Чомусь, коли я сиджу саме за цим столом-дверима, час від часу погойдуючись у кріслі, мені пишеться найкраще.

650

7. Ким із літературних персонажів ви могли б бути?

Томом Сойєром. Чесно. І не треба так єхидно усміхатися.

Робота над змістом твору

Виразне читання повісті. Обмін враженнями.

Бесіда:

1.     Що вам сподобалося?

2.     Що не сподобалося?

3.     Що видалося дивним, незрозумілим, шокуючим?

Жанрова специфіка твору

Фантастична повістьтвір, в якому за допомогою додавання вигаданих, уявних елементів створюється світ, відмінний від сьогоденного, реального. Основною ознакою фантастики є наявність у творі фантастичного допущенняфактора, який невідомий або неможливий в реальному світі.

 «Подумаймо разом»

  • Як ви гадаєте, чи така  пригода може відбутися насправді? («Займи позицію»)
  • Якою ви уявляєте Пурпурову планету?

  • Чому саме Пурпурова планета?

Юні пошуковці з’ясували, звідки пішла назва кольору «пурпуровий»?

Пурпуровий колір – темно-червоний або яскраво-червоний колір з фіолетовим відтінком; багряний. Назва кольору походить від пурпуруфарбувальної речовини, яку добували в давні часи з залоз равлика пурпурового – морського молюска Muricidae — родича рапана. В колориметрії до пурпурових відносять гаму кольорів, що утворюються внаслідок змішування червоного кольору з синім

  • Чи можуть фрукти бути хитрими?
  • Коли кулька має чарівну силу? (Коли її оточують добрі істоти. Вона вбирає в себе радісні думки, усмішки, щастя і стає всевладною) – с. 24
  • Яка істина закодована в першій частині твору? (думка може здолати будь-яку відстань. Просто треба дуже-дуже захотіти)
  • Що робити, коли стає сумно і здається, що весь світ проти тебе? (замружити очі і уявити щось особливе і дивовижне) – с. 28
  • Яким ви уявляєте Равля Золотосмугого?

 

 Ідейно-тематичний аналіз повісті

Тема   фантастичні пригоди Олі та її вірного рудого котяри.

Ідея  індивідуальність дівчинки, яка не підозрює про свою не пересічність; роль дружби в житті людини.

Проблематика твору

-         Індивідуальності;

-         Дружби;

-         Буденного-фантастичного;

-         Добра-зла;

-         Взаєморозуміння.

IV. Закріплення вивченого матеріалу

Перевірка засвоєння змісту повісті (Клоуз-тест):

  1. Яка кличка кота Олі? (Гарбузик)
  2. Коли відбуваються події в творі? (перший день літа)
  3. Ім’я незнайомця, який з’явився посеред дитячого майданчика? (Люм)
  4. Яку жуйку полюбляла Оля? (полуничну)
  5. Що стало порятунком від хижих кокосів? (татів медальйон)
  6. Яка абревіатура використана автором в творі? Поясність її значення. (УПС – Універсальний Перетворювач Слів)
  7. Яке відкриття зробив тато Олі? (створив літальний апарат, що живиться сонячною енергією)
  8. Хто був господарем планети Морок? (Великий Володар Темряви Краш)
  9. Що за подія мала відбутися під час найближчого зорепаду на острові Забудькуватого Дракона? (Фестиваль Смугастих Равликів)
  10. На які команди розбивають усіх учасників Фестивалю? (Розумники, Хитруни, Пришелепки)
  11. Що відрізняло земних равликів від місцевих? (бігали неймовірно прудко)
  12. Що зробили равлики по закінченню Фестивалю? (залягли у сплячку)

V. Підсумок уроку. Оцінювання учнів.

Метод "Кубик Блума"

Назви головних героїв твору…

Придумай три назви островів, які могли б бути на Пурпуровій планеті, та мешканців, які живуть на них…

Запропонуй ряд подій (типу Фестиваль), які могли відбуватися зі Смугастими Равликами на їх планеті…

Поясни вислів «Равлики – найполохливіші створіння у Всесвіті». Що їм потрібно зробити, щоб вони стали хоробрішими?

Чому Равлики були Смугастими…

Поділись своїми міркуваннями, чого навчив вас цей твір…

VI. Домашнє завдання

Середній рівень:

Намалювати ілюстрації до третьої частини твору «В гостях у космічних равликів».

Достатній рівень:

  • Виписати цитати до образу Люма  (Додаток № 1);
  • Скласти до проблем, які авторка порушує в творі, асоціативні цитатні схеми (Додаток № 2);

Високий рівень:

Скласти за повістю «Планета Смугастих Равликів» кросенс, сенкан (Додаток № 3).

 

Література

1.      Воронина Леся. Планета Смугастих Равликів: фантастична повість. – Київ: Видавництво «Прудкий равлик», 2011. – 84 с.: іл..

Інтернет-ресурси:

http://www.chytomo.com/interview/7-zapitan-pismenniku-lesya-voronina

Додаток № 1

Образ Люма:

  • Незнайомець був одягнений у блискучий плащ, що мінився різними барвами. На голові у нього світився прозорий шолом, а в руках хлопець тримав дивну кульку, що була схожа на величезну краплину роси. – с. 7
  • Цей відважний міжпланетний мандрівник , переможець космопіратів і рятівник Мінливої галактики, насправді дуже схожий на звичайного земного хлопчика. От тільки очі в нього були дивовижної яскраво-зеленої барви, а густий чуб виблискував золотавим кольором. – с.46

Додаток № 2

Проблематика твору:

  • Добро – зло

Додаток № 3

 

Равлики

Смугасті, прудкі

Пересуваються, живуть, пристосовуються

Переміщуються з участю слизу

Молюски

 

docx
Додано
4 квітня 2018
Переглядів
1519
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку