Урок для 10 класу за темою
«Символічність назви та актуальність оповідання А. П. Чехова «Людина у футлярі»
ПІДГОТУВАЛА Косович Анастасія Леонідівна, учитель зарубіжної літератури Загальноосвітньої школи №9 І-ІІІ ступенів міста Ізмаїл Ізмаїльського району Одеської області
Цілі уроку:
навчальні:
- розширити коло читацьких інтересів школярів;
- зацікавити творчістю А. П. Чехова;
- розкрити зміст назви оповідання;
розвиваючі:
- розвивати навички самостійного читання, мислення, усне мовлення, вміння висловлювати та відстоювати свою точку зору;
- удосконалювати вміння аналізувати епічний художній текст;
виховні:
- виховувати культуру читання, естетичний смак почуття справедливості, щирості та особистої свободи, толерантне ставлення до оточуючих.
Очікувані результати: учні мають зрозуміти символічність назви оповідання, висловлювати та аргументувати свою точку зору, узагальнювати, визначити свою життєву позицію.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Форми роботи: аналіз художнього твору, створення "футляра" для "зайвих" якостей людей.
Терміни та поняття: прийом обрамлення, контрасту, художня деталь, фіскал.
Обладнання та матеріали: художній текст оповідання А. П. Чехова "Людина у футлярі", комп'ютер, мультимедійний екран, "футляр" для "зайвих" якостей.
Наочність: презентація до уроку.
Хід уроку
І Організаційний момент
ІІ Мотивація навчальної діяльності
Слово учителя
Під час спілкування нерідко можна почути від співрозмовника: «Нічого не можу з собою вдіяти: у мене такий характер!..» Коли Ольга Леонардівна, дружина Чехова, написала чоловікові, що в нього м'який і поступливий характер, Антон Павлович відповів: «Мушу сказати тобі, що від природи характер у мене різкий і запальний, але я звик стримувати себе, бо розпускати себе порядній людині не підходить... » Є чеховська школа у літературі – це школа морального виховання. А. П. Чехов писав: «Виховані люди поважають людську індивідуальність, тому завжди поблажливі, м'які, ввічливі; вони співчувають не лише жебракам і безпритульним кішкам, вони щирі і бояться брехні, як вогню, тому що брехня принизлива для слухача, вони не принижують себе та інших, а, головне, вони не пустословлять. У людині все має бути чудово: і обличчя, і одяг, і душа, і думки»
ІІІ Оголошення теми та цілей уроку
Учитель. Сьогодні на уроці ми проаналізуємо оповідання А. П. Чехова «Людина у футлярі», поговоримо про те, якою має бути людина, а також з'ясуємо, чому твір має таку назву.
IV Актуалізація опорних знань учнів
Вікторина з оповідання А. П. Чехова «Людина у футлярі»
1.Назвіть головного героя оповідання «Людина у футлярі? (Бєліков)
2. З якими морськими мешканцями Буркін порівнює самотніх людей? (З равликами, раками-самітниками)
3. Ким за фахом був головний герой? (Учителем грецької мови)
4. Який вплив мало на Бєлікова майбутнє весілля з Варенькою?
(Він поставив її фото на тумбочку і ще глибше пішов у «футляр»)
5. Як відреагували оточуючі на розмови про весілля? (Дами одягли гарні вбрання, чоловіки повеселішали, все в місті змінилося)
6. Через що Бєліков та Коваленко посварилися? (Варенька каталася з братом на велосипеді, наречений не допускав цього категорично)
7. Чий це портрет: «Він молодий, високий, смаглявий, з величезними руками, і по обличчю видно, що каже басом, і справді, голос як із бочки: бу-бу-бу...»? (Михайло Савич Коваленко)
8. Що сталося з Бєліковим після розмови з Коваленком? (Він прийшов додому, прибрав фотографію, захворів і помер)
9. Які почуття відчували люди, які були присутні на похороні Бєлікова? (Почуття радості та свободи)
10. Чий це портрет: «А вона вже не молода, років тридцяти, але теж висока, струнка, чорноброва, червонощока, одним словом, не дівчина, а мармелад...» (Варенька Коваленко)
V Робота над темою уроку
Аналіз оповідання А. П. Чехова «Людина у футлярі»
Учитель. Чехов був майстром короткої розповіді. Прочитаємо висловлювання М. Горького про письменницьку манеру А. П. Чехова: «Чехов умів писати так, щоб словам було тісно, а думкам просторо». Як ви його розумієте?
- Чи сподобалося вам оповідання А. П. Чехова "Людина у футлярі"?
- Як побудований твір? (Оповідання у оповіданні - прийом обрамлення)
- Хто ці мисливці, що запізнилися? (Іван Іванович з дивним прізвищем Чимша-Гімалайський та вчитель гімназії Буркін)
- Хто розповідає про Бєлікова? (Учитель гімназії Буркін)
- Навіщо перед розповіддю про Бєлікова згадується Мавра? (Це ключ до оповідання)
- Зачитайте опис Маври. Який висновок ми можемо зробити? (Мавру порівнюють з раком-самітником або равликом. Люди «намагаються піти у свою шкаралупу. Такі люди - явище нерідке»)
- Що Буркін говорить про Бєлікова? (Бєліков - товариш Буркіна, помер місяці два тому)
- Чим примітний Бєліков? Знайдіть ключові слова та вирази, які його характеризують. (Тепле пальто на ваті, парасолька в чохлі, калоші, ніж у чохлі, обличчя "в чохлі" - піднятий комір, годинник у чохлі з сірої замші, темні окуляри, вата у вухах, коляска з піднятим верхом, вкривався ковдрою з головою, викладав стародавні мови, думку треба заховати в "футляр": "Хоч би чого не вийшло", спальня мов скриня.)
- Який висновок ми можемо зробити? (Бєліков навмисне ховається в оболонку, у «футляр», бо боїться житт.я)
- За допомогою якого художнього засобу Чехов створює образ Бєлікова? (Художньої деталі – особливо виділеного елемента художнього образу, що має значне смислове навантаження.)
- Як Бєліков поводився? Які особливості його поведінки? Знайдіть у тексті та зачитайте. (Бєліков виступав на педрадах дуже обережно; мав звичай ходити по квартирах - ніби щось «виглядає»; лягаючи спати, він ховався з головою, і йому було страшно під ковдрою.)
- Як до Бєлікова ставляться колеги? (Бояться, отже, підкоряються і терплять)
- То хто ж винен у тому, що Бєліков тероризує все місто? (Ті ж розумні, освічені, інтелігентні люди)
- Яка подія з життя Бєлікова здалася неймовірною для оточуючих? (Бєліков ледве не одружився.)
- Яку участь взяли оточуючі у цій події? (Усі стали запевняти Бєлікова, що він має одружитися.)
- На ваш погляд, чи підходили один одному Варенька та Бєліков? (Ні, вони були цілком протилежними)
- Чому ж мешканці містечка так хотіли одружити героїв? (Заради розваги; можливо, Бєліков одружиться і не тероризуватиме місто моралізаторством)
- Як поставився до Бєлікова брат Вареньки Коваленко? (Зненавидів)
- Який художній прийом використовує Чехов при створенні образів Бєлікова, Вареньки та Михайла Савича? (Прийом контрасту, зіставлення)
- З якої причини першого травня Бєліков вийшов з дому "зелений, похмуріший за хмари?" (Він побачив карикатуру на себе, яка була намальована у безлічі екземплярів.)
- Яка подія вразила Бєлікова настільки, що другого дня він навіть пішов із занять? (Бєліков побачив Вареньку, яка каталася на велосипеді.)
- Перекажіть розмову Бєлікова з Коваленком (Бєліков: "Я повинен доповісти...")
- Як називає Михайло Савич Бєлікова? (Фіскал)
– Яке значення має слово «фіскал»? (Посада, затверджена Петром І – таємний наглядач над усіма справами та донощик)
- Чим закінчується розмова? (Михаїл Савич спускає Бєлікова зі сходів.)
- Чим символічне таке закінчення розмови? (Тут "спуск зі сходів" символічний: відбувається повалення Бєлікова з його висоти, висоти його положення.)
- Чим закінчилося сватання? (Заливчастим варенькиним "ха-ха-ха". Ця сцена вбила Бєлікова.)
VI Узагальнення вивченого матеріалу
Бесіда
- Чому Бєліков помер? (Від страху життя, яке грубо розірвало замкнутий простір, в якому він благополучно перебував)
- У чому парадокс смерті Бєлікова? (Людина, що тримала в страху все місто, сама померла від страху)
- Чого досяг Бєліков? (Він досяг того, чого все життя прагнув: ідеальний футляр - труна. «Лежить там, посміхаючись»)
- Як зрозуміти фразу: "Ховати таких людей: велике задоволення"? (Блюзнірство)
- Що змінилося у житті міста? (Нічого: таких людей багато.)
- Як показаний Буркін на початку оповідання і який ми можемо зробити висновок? ("Буркін лежав усередині на сіні, і його не було видно в темряві". Висновок: Буркін - теж людина у футлярі.)
VІІ Підведення підсумків уроку
1. Підсумкова бесіда
- То чому ж життя в місті після смерті Бєлікова не змінилося, не стало вільнішим? (Бо таких людей, як Бєліков, багато. Цей страх перед начальством, втратити хоч і скромну, але стабільну платню неможливо зжити. Це страх чогось нового, страх стати вільним – а то «як би чого не вийшло»)
- У чому сенс назви оповідання і чи актуальна ця тема сьогодні? (Явлення «футляризму» дуже поширене. Розповідь Чехова показує як «футляр» заважає людині мислити і діяти так, як прагне його душа. Але, проте, така подія в оповіданні, як смерть Бєлікова, свідчить про те, що від людини тільки потрібно невелике зусилля, здатне перевернути все і всіх навколо. Наприклад, в даній розповіді, для того щоб впоратися з Бєліковим, над ним достатньо було посміятися, не боячись виявити справжні почуття.)
2. Заключне слово учителя
Творчість А. П. Чехова пронизана ідеєю: людина має бути вільна від забобонів, від суду обивателів, вона має безкорисливо служити суспільному благу, нести людям добро і щастя, але при цьому бути щасливою сама.
3. Створення "футляра для зайвих якостей"
Учитель. Зараз ми з вами створимо свій футляр, у який помістимо наші «зайві» якості, щоб бути вільними, щирими і справедливими, щоб не опинитися «у футлярі» і бути щасливими людьми. (Учні пишуть на аркушиках свої «зайві» якості та кладуть у «футляр»)
4. Оцінювання учнів
VIIІ Домашнє завдання
Написати твір-есе за темою «Чи зустрічали ви «футлярних» людей у своєму житті?»
1