Використання методу Raft на уроках зарубіжної літератури
Сьогодні в освіті йдеться про формування людини, здатної приймати відповідальні рішення, критично мислити, творчо вирішувати проблеми, самореалізуватися, а отже, про формування компетентної особистості.
В період становлення нової української школи пріоритетними стають інноваційні педагогічні технології, особливістю яких є активна діяльність здобувачів освіти, де процес пізнання є творчим, а учні залучені до дослідження проблем і вчаться формувати й формулювати власну думку та таким чином самореалізовуватись.
Однією з таких технологій розвитку критичного мислення є метод Raft, який сприяє розвитку мисленнєвих навичок здобувачів освіти, необхідних не тільки в навчанні, але й у повсякденному житті. Вони дозволяють учням навчитись мислити критично, самостійно знаходити, вивчати й аналізувати інформацію, мислити мобільно, аргументовано відстоювати власну точку зору, бути відкритим для сприйняття думок інших людей; помічати помилкові судження інших, своєчасно виправляти власні помилки, адекватно оцінювати свої знання та сприймати зауваження вчителя й однокласників щодо допущених помилок і недоліків.
Метод Raft не є достатньо дослідженим сьогодні. Це новий підхід для подачі знань та постановки завдань, який до недавнього часу використовувався лише у небагатьох школах України. Дослідженням цього методу розпочали займатися нещодавно й сьогодні він – справжня інновація в освіті.
Отже, розглянемо детально метод Raft.
РАФТ (від англ. raft – пліт) – це стратегія розвитку критичного мислення для написання оригінальних текстів.
Назва стратегії виникла від перших літер слів:
R – role (роль)
A – audience (аудиторія)
F – format (формат)
T – topic (тема)
Основне завдання учня в рамках цієї діяльності - висловити, описати та розповісти основні міркування на задану тему з точки зору певного обраного персонажа, вживаючись у роль. При цьому учень має врахувати особливості аудиторії, до якої він звертається та обрати потрібний формат тексту. У таблиці 1 подано структуру методу Raft.
Таблиця 1. Метод РАФТ
Роль (хто пише) |
Аудиторія (хто отримує) |
Формат (у якій формі) |
Тема (про що це) |
Хто може написати дану тему (обирання ролі). |
Для кого може бути написано текст? (передбачувана аудиторія) |
У якій формі може бути написано текст?(вибір жанру) |
Про що текст? (визначення тематики, які основні ідеї будуть розкриті) |
Мета стратегії «РАФТ»: при створенні тексту навчити учня критично осмислювати інформацію, її інтерпретувати, розуміти зміст, адресну спрямованість, ціль інформування.
Головна ідея стратегії «РАФТ» полягає в тому, що учень обирає собі роль, тобто пише текст не від свого імені. Для невпевнених у собі дітей це є своєрідним спасінням, бо зникає страх самостійного висловлювання.
Кроки застосування методу Raft
Крок 1: обираємо тему;
Крок 2: вивішуємо таблицю РАФТ;
Крок 3: проводимо метод асоціацій або мозкового штурму для визначення ролей (1 колонка);
Крок 4: проводимо метод асоціацій або мозкового штурму для визначення аудиторії, тобто учні визначаються з отримувачем свого повідомлення (2 колонка);
Крок 5: проводимо метод асоціацій або мозкового штурму для визначення можливих жанрів, тобто учні обирають форму, яка відповідає їхній ролі, отримувачу (3 колонка);
Крок 6: проводимо мозкову атаку для визначення тематики письмових текстів, головних ідей (4 колонка);
Крок 7: створюємо текст відповідно до обраної ролі, аудиторії, формату і теми.
Крок 8: зачитуємо, тобто «оприлюднюємо» створений текст.
Цей педагогічний метод дозволяє створювати письмові тексти за обраною темою, відмінні у тематичних відношеннях. Насамперед, РАФТ розвиває здатність розглядати тему з різних точок зору та навички письмової мови. Працювати за цією стратегією можна з першого класу. Спочатку учні вчаться колективно складати таблицю, текст. Потім організовується робота в групах. У початкових класах доцільно працювати не над усією таблицею одразу. Спочатку учні вчаться визначати та обирати ролі, потім складати невеличкі висловлювання від імені свого персонажа. Наступний крок – це складання мінітекстів від імені обраного персонажа для певної аудиторії. Згодом учні вчаться вибирати форму тексту (лист, казка, розповідь, нотатки, телеграму, оголошення, графіті, електронний лист, стінну газету, петицію, рекламу, вірш, плакат, попередження, сюжет з новин, запис у щоденник, брошуру, есе, вірш тощо), враховуючи обрану роль та аудиторію. Формами текстів, які найлегше відтворити дітям, є текст-розповідь, смс-повідомлення, лист-звернення. Теми, які пропонуються учням повинні, бути пов’язані не лише з літературними героями, а й висвітлювати актуальні проблеми.
Вибрані ролі можуть бути звичайними (учень, вчитель, лікар) або незвичними (квітка, ягода, книга). Після їх визначення треба обрати аудиторію, для якої буде доноситися інформація, та теми, які слухачі хотіли б почути. Далі відбувається обговорення третьої позиції – у якій формі має бути представлений текст. Важливо, щоб теми, які будуть запропоновані учнями для обговорення, висвітлювали актуальні проблеми сучасності. Варто зазначити – спочатку може заповнюватися і четвертий стовпчик (тема та основні змістові лінії), а вже потім – у якій формі втілити ці ідеї. Підсумовуючи матеріал, зачитуються визначені соціальні ролі, відповідна аудиторія, форма (жанр), тема. Потім учитель просить учнів обрати соціальні ролі й підготувати письмові тексти. У малих групах робота триває 15–20 хвилин. Відповідно у великих – понад 20 хв. Після завершення цього завдання пропонується обрати кращі роботи й зачитати їх.
Використання РАФТу сприяє реалізації міжпредметної інтеграції змісту навчання. Завдання вчителя – навчити учнів:
· визначати та обирати ролі;
· складати невеликі висловлювання від імені свого персонажа;
· писати міні-тексти для певної аудиторії;
· обирати потрібну форму тексту.
Приклад використання методу РАФТ на уроці зарубіжної літератури:
Роль (хто пише) |
Адресат, аудиторія (хто отримує) |
Формат (у якій формі) |
Тема (про що це) |
Поліанна |
Жителі міста Белдінгсвіл |
Лист |
Шукайте позитив у темних проявах життя |
Поліанна |
Людство |
Записка у пляшці |
Шлях до щастя простий: “ завжди радіти ” |
Лікар Чилтон |
Пацієнти |
Побажання |
“ Якби на це була моя воля, я виписував би її ― і продавав би в аптеці, як я виписую пігулки ” |
Впровадження технології критичного мислення забезпечує навчання, що спрямоване на розвиток самостійного свідомого мислення здобувачів освіти, допомагає готувати дитину до життя в інформаційному суспільстві, вибирати серед невпинного потоку інформації головне, критично перевіряти отриману інформацію, співпрацювати з іншими.
Використання стратегії Raft дозволяє сформувати в учнів такі вміння та навчки роботи з інформацією, як інтерпретувати текст, виробляти свій контекст, самостійно навчатися.