Урок позакласного читання "І.Карпенко-Карий (Тобілевич) "Хазяїн" "

Про матеріал
Урок української літератури у 10 класі. Позакласне читання. Аналіз твору І.Карпенка-Карого "Хазяїн"
Перегляд файлу

     Тема уроку : ПЧ №1  І. Карпенко – Карий ( Тобілевич ) « Хазяїн»

     Мета уроку: продовжити знайомити учнів із творами І. Карпенка- Карого, зокрема комедією « Хазяїн»; осмислити актуальність проблем комедії для сучасного життя; вчити десятикласників аналізувати драматичні твори; розвивати навички індивідуального аналізу тексту, уважність до художніх деталей у п’єсі; грамотно висловлювати власні думки, робити висновки; виховувати критичне ставлення до прагматизму в житті, до надмірного захоплення грошима, що розвиває в людини жадібність, підступність.

    Тип уроку: засвоєння знань, формування умінь і навичок.

                                                Хід уроку

           Не шкода, коли людина, помираючи,

       Втрачає свої гроші, будинки, маєтки.

                                                              А того шкода, коли людина втрачає

                                                     Свою істинну власність - свою

                                людську гідність.

                                                     Вовенарг Люк де Клоп’є

                                                                 Французький мораліст XVIII ст.

І. Організаційний момент.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Літературна вікторина  « І. Карпенко - Карий – актор, драматург, театрал. » Завдання: підтвердити або спростувати сказане  ( Так або Ні).

  1. І. Карпенко – Карий народився на Сумщині. (Ні)
  2. На одинадцятому році життя майбутній драматург почав учитись у Бобринецькій повітовій школі. (  Так)
  3.  Коли Іванові було 14 років, батько  влаштував його працювати секретарем у повітовому суді. (Ні)
  4. Під наглядом поліції Іван Карпович перебував , коли жив у Бобринцях. (Ні)
  5. І. Карпенко- Карий написав вісімнадцять п’єс. (Так)
  6. У своїх творах  Іван Карпович виявляє глибоке співчуття  до трудящих, показує їх ненависть  до хижаків- капіталістів. (Так)
  7. Писати І. Карпенко-Карий почав ще у Бобринцях, навчаючись в університеті. (Ні)
  8. Перша назва комедії « Сто тисяч» - « Гроші». (Так)
  9. У 1889 р. І. Тобілевич повернувся на сцену й більше ніколи її не покидав. (Так)
  10. Ходив пішки за півсотні кілометрів до Єлисаветграда, щоб подивитися « Наталку Полтавку». (Так)
  11.  В Єлисаветграді Тобілевич розпочав нелегальну політичну діяльність.  (Так)
  12.  1907 р. група гастролює в Умані. І. Карпенко-Карий грає у десятьох виставах. (Так)

Правильна відповідь – 1 бал.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності

Люди часто пов’язують поняття власного щастя із втіленням мрії у життя. Для цього потрібне вкладання, великої кількості грошей, капіталу. Де ж їх узяти? Виникає проблема :  « Невже щастя лише у грошах?» або « Немає грошей – немає щастя?».

Сьогодні на уроці ми і дізнаємося про це від героїв твору « Хазяїн».

IV. Оголошення теми , мети уроку

Яскравими п’єсами І. Карпенка-Карого є соціальні сатиричні зразки драматургії « Сто тисяч» ( 1890 р.), « Хазяїн» ( 1900р.)

  1. Історія написання твору « Хазяїн».
  • продовження «Ста тисяч»  ( там згадується прізвище багатого поміщика Пузиря).
  • образ Пузиря споріднений по духу з Герасимом Калиткою.
  • написаний твір 1900р. ( за словами сина Назара « батько виношував ідею написання і створення п’єси понад 10 років!)
  • працював над ним три тижні!
  1. Складання паспорту драматичного твору :

                                     Запис на дошці

  1. Рік написання 
  2. Жанр - соціальна комедія – так визначив сам автор.
  1. Смішний, гумористичний твір, а якщо драматичний твір, то за допомогою  гумору і сатири розкриваються негативні явища суспільства, побуту.
  1. Тема: показ пристрасті до збагачення « без жодної мети, стяжання для 

                                               стяжання!» ( визначення автора).

  1. Основна ідея : моральне звиродніння стяжателя, для  якого зиск понад   

                            усе, і який не зупиниться перед жодними аферами, 

                            лише б помножити свої статки.

  1. Головні герої : Терентій Пузир; права рука хазяїна – Феноген і економ

                          Ліхтаренко, поміщик Золотницький, учитель

                           Калинович,  Соня.

3)1. Хто такий Терентій Пузир?  ( багатий землевласник, хазяїн господарства, мільйонер)

2. Яка мета його життя?   - досягти максимум прибутків,

                                             - нещадна експлуатація селян, робітників

         нажива                       - розорення бідняцьких господарств

     шахрайство                     - розорені бідняки , голодний люд – дешева робоча   

 (знову обман)                      - сила строкових робітників позбавити землі.

  ( дає вказівку Феногену і Ліхтаренку)

                       Зав’язка у творі

Кілька тисяч овець  переховати на своїх землях нібито збанкрутілого капіталіста Михайлова. ( банкрутство вигідна шахрайська комбінація).

 3. Які це плани?  Відібрати останній кусень хліба у робітника, практично знищити  його і сім’ю, щоб самому насититися?

Хижацькі плани ( так роблять лише хижаки, дикі звірі)

4. На шляху до наживи виникають  ускладнення,  конфлікти:

Конфлікти у творі:

  • бунт робітників і селян ( Пузир і робітники)
  • розкрито шахрайство ( Пузир і закон )
  • сімейний конфлікт  ( Пузир і донька - не дає їй згоду на одруження)
  • головний –суперечність між безмежною жадобою наживи мільйонера - землевласника  і тим,  що « не може разом все ковтнути»

4)Словникова робота –

 хазяїн – заможний селянин, господар, підприємлива людина , куркуль  (підприємець)

скнара – скупий занадто, жадібний, скупердяга, загреба, жаднюга, жмикрут, жила ( синоніми до слова) 

гендель – баришництво, торгівля.

5) Складання графо схеми « Риси характеру Терентія Пузиря».

Нечесність        Жорстокість      Грубість     Шахрайство     Бездушність

Прагнення наживи                                                                    Некультурність

Пристрасть до грошей 

Скупість    Експлуатація робітників, селян           Обмеженість     Неосвіченість

Жадібність      Безкультурність      Лицемірство      Деспотизм

                                          Хороші якості

Працьовитість    Бережливість      Енергійність    Уміння вести господарство 

 

                              Ваше ставлення до цього

Прагматизм                розумний підхід

Підприємливість       в певних межах дозволеного ;

                                     власні сили , наймані – гідна оплата праці

Надмірне захоплення грошима   → хвороба, розвивається жадібність.

                                               Образ Пузиря

  • скупість людини, у якої незліченні багатства в чому виявляється?
  • одяг, який носить постійно, роками (латаний халат, старенький кожух)

Хто в творі переймається цим,  а хто - висміює?

Марія Іванівна з  Сонею  вирішили  подарувати   халат Пузиреві

Феноген(с.266 не пустили в земський банк)

« Буряки з гичкою, листям баранчик і овечка на бортах!»

Жадібність, жорстокість, бездушність…

Навести приклади із тексту на підтвердження рис Пузиря.

( голодні люди, робітники , селяни)

Зачитати цитати ! Зошит, підручник с. 262, 261; 260 – Маюфес ; с. 268!

Хліб робітникам – с.270, с. 274, с. 275.

Безкультурність, обмеженість, неосвіченість Пузиря – не читає, не цікавиться 

  • про « Котляревський мені без надобності» с. 268-269, с.281.
  • про Гоголя ( степ Гоголя)  с. 295
  • Орден Станіслава другої степені  ( пожертва на приют – вигода!)

Життя Пузиря – монолог!

Марія Іванівна – «35 літ працювали…» ( с.275-276)

Дискусійна сітка Алвермаха

Чи добре господарює Пузир - ?      Так…..                   Ні…..

                                                Знайти

Образи Феногена       Спільне       Ліхтаренка                                  Відмінне

( права рука хазяїна)                     ( найспритніший економ )

Скуповує 500    Управителі –хабарники                                 « Це комерчеський

 десятин землі    Головна риса: лицемірство                                 гендель!

                           Мрія : багатство та привласнення чужого      Тут вор у вора

                            Люди низької моралі : брехливі, підлі,                краде!» -

                             своїми негідними вчинками доводять               принцип у

                             до самогубства, смерті                                         житті.

                                        Зозуля

Чесний, молодий, закінчив сільськогосподарську школу, освічений, із бідних.

Що це за час  у суспільстві описує  І. Карпенко – Карий: – « Одні наживаються, другі – зубожіють, інші розоряються?».

Зародження капіталізму – нова доба.

  • Чому навчає нас образ головного героя?

          Вчить і застерігає, що багатство – це не є щастя.

Хто ж такі інші герої твору : Золотницький, Калинович, Соня-?

                                                Бесіда

Що найбільше вас поразило у творі?

Чи жаль вам головного героя? Яке ставлення  у вас до головного героя?

Що дав кожному з вас сьогоднішній урок?

Якими знаннями ви збагатилися?

Оцінення

VI. Домашнє завдання

 Знати зміст твору « Хазяїн»,

 вміти аналізувати  п’єсу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                 Додаток *

Використані компетентності :

Соціальна та громадянська

  • Здатність співчувати, довіряти ( довіряє не тим);
  • Повага до закону та правових норм ( шахрайство, обман);
  • Поцінування людської гідності ( відношення до Соні, Калиновича, дружини);
  • Уміння вчитися впродовж життя ( роль читання для власного інтелектуального зростання) ( неосвіченість Пузиря – Котляревський, Гоголь – не знає);

Математична

  • Перетворення інформації з тексту у схему ( форма інша);
  • Висловлювання точно, логічно, послідовно.

Екологічна

  • Бережливе ставлення до природи ( багато овець пошкодять поля, але нажива бере верх і герой (Пузир) забуває про це.

Уміння вчитися впродовж життя

 

docx
Додано
15 лютого 2023
Переглядів
565
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку