Урок позакласного читання. Леся Українка. Поезії. Вшанування памяті Лесі Українки.

Про матеріал
Мета уроку: поглибити знання учнів з теми «Життя і творчий шлях Лесі Українки»; розкрити багатогранність її таланту, трагізм її долі; сприяти розвитку мовлення, культури спілкування, пам'яті та уваги; залучати учнів до ведення дослідної роботи в групах; виховувати любов до поезії, рідного слова і вшанувати пам'ять видатної української діячки.
Перегляд файлу

Конспект уроку з української літератури у 7 класі.
Тема. Позакласне читання. Леся Українка. Поезії. Вшанування памяті Лесі Українки.
Мета уроку: поглибити знання учнів з теми «Життя і творчий шлях Лесі Українки»; розкрити багатогранність її таланту, трагізм її долі; сприяти розвитку мовлення, культури спілкування, пам'яті та уваги; залучати учнів до ведення дослідної роботи в групах; виховувати любов до поезії, рідного слова і вшанувати пам'ять видатної української діячки. 
Обладнання: портрет Лесі Українки; репродукції фотографій із сімейного альбому поетеси; серія малюнків до її творів; вислови українських письменників та діячів про Лесю Українку; уривки з творів поетеси англійською мовою; кафедра, мікрофони, прапорці країн-делегацій; книжкова виставка творів Лесі Українки та досліджень її життя і творчості. 
Тип уроку: позакласне читання , присвячене річниці з дня народження видатної поетеси Лесі Українки.

 

ХІД УРОКУ

Епіграф до уроку

Ні! Я жива! 
Я буду вічно жити! 
Я в серці маю те, 
що не вмирає... 

 

 

 

1. Вступне слово вчителя української літератури

2. Виступи біографів.

3. Зустріч із родичами Лесі Українки . 
4. Виступ групи шанувальників поезії Лесі Українки з різних країн . 
4. Ексклюзивний репортаж з книжкової виставки і виставки малюнків та ілюстрацій до творчості Лесі Українки). 
5. Заключне слово вчителя української літератури.

І. Мотивація учнів до уроку.

1. Вступне слово вчителів української літератури .

Учитель української літератури. Доброго дня пані та панове, гості! 
Наш урок сьогодні незвичайний, бо це урок —позакласного читання , а про кого ми будемо говорити ви мені скажете прослухавши фрагмент із пісні.

( прослуховування романсу на слова Лесі Українки)

  • Хто може сказати про що ми будемо говорити на уроці?
  • Так , минула 150-та річниця з дня народження Лесі Українки , але ми пам`ятаємо, який вклад її  в українській літературі, як драматурга-новатора, прозаїка
    Тож нехай наше знайомство з Лесею Українкою та її творчістю стане для кожного з вас уроком пізнання, відкриттям чогось нового, уроком роздумів і аналізу. Бажаю вам плідної роботи.

ІІ. Повідомлення теми та мети уроку

 (Запис дати та теми уроку в зошиті)

Методичний коментар: на дошці записано дату, тему уроку і епіграф. Ім’я Лесі Українки приховане кленовим листям. Відкрийте зошити. Запишемо дату та тему уроку: Позакласне читання. Леся Українка. Поезії. Вшанування пам`яті Лесі Українки.
На уроці ми продовжимо знайомитися з цікавими фактами біографії Лесі Українки та її поетичною творчістю; навчимося аналізувати ідейно-тематичний зміст та художні особливості поезії «Як дитиною, бувало…». Будемо вдосконалювати та розвивати культуру зв’язного мовлення, вміння грамотно висловлювати власні думки, почуття, спостереження. Навчимося узагальнювати та робити висновки, шанувати і любити творчість Лесі Українки.
На уроці присутні: 

- біографи
- родичі Лесі Українки; 
- шанувальники поезії Лесі Українки із різних країн; 

  • критики.

Тож почнемо.

ІV. Актуалізація опорних знань учнів

Вступне слово вчителя

Подивіться на портрет поетеси. Такою її знали близькі і знайомі, такою вона ввійшла у пам’ять прийдешніх поколінь. Вдумливі проникливі очі, ані посмішки, ані грайливого образу обличчя. У звичайному житті вона – слабосила дівчина. У літературі – титан духу, «дочка Прометея». Хто ж вона, Лариса Петрівна Косач-Квітка, знана у всьому світі як Леся Українка? Чому всіх і досі хвилює її творчість, яка залишається актуальною і в наші дні? Де черпала сили ця хвороблива, слабка фізично і незламна духом жінка? Яким було її життя? Дізнаємося під час знайомства.
2. Зустріч із родичами Лесі Українки. 

Перш за все хочу представити бібліографів, які готували інформацію про лесю Українку.(під час слухання учні записують інформацію)
1. Де народилася Леся Українка і що Ви можете сказати про її сім′ю? 

Лариса Петрівна Косач (літературний псевдонім Леся Українка) народилася 25 лютого (13 за старим календарем) 1871 року в Новограді-Волинському. Вона була другою дитиною у сім′ї Петра Антоновича Косача, голови з′їзду мирових суддів. (фото прикріплене на дошці) Її мати, Ольга Петрівна Косач (на дошці фото), походить із древнього роду Драгоманових. Михайло Петрович Драгоманов, відомий український науковець, історик, філософ, народознавець та державний діяч, був братом Лесиної матері. Усе своє життя Леся вважала дядька своїм духовним наставником та вчителем. Сама Ольга Петрівна була відомою письменницею ( її літературний псевдонім був Олена Пчілка), етнографом.  Леся також мала трьох сестер та двох братів. Лариса Косач провела своє дитинство серед мальовничих лісів та озер Волині. Чутлива дівчинка любила всім своїм серцем красу рідної землі, її пісні та легенди. З часом всі ці враження перетворились на поетичні рядки, у безсмертну мелодію "Лісової пісні". 
2. Де Лариса отримала освіту? 
Освіту Лариса отримувала вдома. Через свою хворобу Леся Українка ніколи не вступала до гімназії чи інших освітніх закладів. Спочатку вона навчалася разом зі братом Михайлом у приватних вчителів (вона вивчала грецьку мову та латину), пізніше за допомогогю своєї матері вона опанувала німецьку та французьку мови. Леся вивчила багато іноземних мов, досконало знала історію, світову літературу та філософію. Приватні вчителі казали, що вона мала гарні здібності у різних науках. Вона вивчала грецьку, латинську, французьку, італійську, німецьку і польську мови. Леся вміла не тільки спілкуватись різними мовами, а й робила літературні переклади. Коли їй виповнилось чотири роки, Леся навчилася читати, а у віці восьми років вона написала свій перший вірш. Вірш "Надія" з′явився через глибокі страждання дівчинки, пов′язані із арештом Лесиної тітки, Олени Антонівни Косач, яка брала участь у політичних зворушеннях проти царського самодержавства. Вона стала однією із найосвіченіших жінок свого часу. 
3. Чим захоплювалась дівчинка? 
Вона любила грати на фортепіано, вишивати, читати книжки, малювати. Ось Ви можете побачити деякі її малюнки. (Показує репродукції поетеси.) Хвороба поклала край іншому її захопленню – опануванню гри на піаніно. Родичі вважали її обдарованою в музиці не меньше ніж у поезії. Однак, туберкульоз кісток лівої руки, яку оперували у 1883 році, не дав змоги розвивати цей талант на повну силу. 
4. Відомо, що Леся мала невиліковну хворобу. Що Ви можете сказати про це? 
У десятилітньому віці вона дуже застудилися й захворіла на тяжку, на той час невиліковну хворобу — туберкульоз кісток. З юнацьких літ почалася довга, як говорила сама Леся, «тридцятирічна боротьба з хворобою». 
5. Де Лариса Петрівна лікувалась? 
Вона лікувалася в Італії та Єгипті, Берліні та Криму, Карпатах і на Кавказі. Але нічого не допомагало. У 1911 році, коли Леся разом зі своїм чоловіком мешкали в Грузії, туберкульоз уразив усі органи організму. 
6. Де і коли померла Леся Українка? 
Леся Українка померла в Сурамі 19 липня 1913 року. Похована в Києві на Байковому кладовищі. 

Зараз ми перевіримо як уважно слухали . Бажаючі виходять до столу по черзі і беруть промінчик і говорять що запам`ятали про Лесю Українку.

Проведення тестового опитування.

Слово вчителя: від поезій Лесі Українки віє твердістю духу, вірою та оптимізмом, життєрадістю. Молодці! Ви добре впорались із цим завданням

 V. Узагальнення вивченого на уроці.

 (Самостійна робота) Виконання тестових завдань

 Слово вчителя: настав час перевірити, як ви засвоїли новий навчальний матеріал. Тож виконаємо тестові завдання, що складаються з 12 запитань. Кожна правильна відповідь оцінюється в 0,5 бали. Максимальна оцінка за виконання тесту – 6 балів. Тож будьте уважними.

 1.Леся Українка народилася

 А. 25 лютого1970 року Б. 25 лютого1871 року В. 1 березня 1871 року

2.Де народилася поетеса? На Волині Б. На Буковині B. На Галичині Ким за фахом її був батько? А.Юристом               Б. Учителем              В.Письменником

3.Мама Лесі Українки- відома дитяча поетеса

 А. Олена Теліга                    Б.Олена Пчілка         В.Олена Косач

4. На якому музичному інструменті грала Леся Українка?

 А. Скрипка               Б.Бандура                  В.Фортепіано

 5.Хто підібрав псевдонім «Леся Українка» майбутній поетесі?

 А. Мама         Б.Тато            В. Брат Михайло.

6.Як називався перший вірш Лесі Українки?

А. «Конвалії»                       Б.«Надія»                   В. «Мрії»

7. У якому році Леся Українка написала поезію «Як дитиною, бувало…»? А 1867            Б 1897            В 1901

Які художній засіб використала Леся Українка в рядку: «Гостра, злобна епіграма»? А. метафору              Б. епітет         В. порівняння  

10. Які художній засіб використала Леся Українка в рядку: «То хоч в серце біль доходив…»?

 А епітет                     Б метафору  В порівняння

  11.   Чого вчить лірична героїня поезії «Як дитиною, бувало…» особистим прикладом?

 А стійкості                Б гумору                    В сором’язливості

12.Чого не робила лірична героїня поезії «Як дитиною, бувало…»?

 А не признавалась               Б сміялась                  В топталась

Взаємоперевірка та взаємооцінювання Методичний коментар: відповіді тесту проектуються на екран.

 (Відповіді: 1.Б; 2А; 3А; 4Б; 5В; 6А; 7Б; 8Б; 9Б; 10Б; 11А; 12В.) VІ.
VІ.Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

1.Зустріч із родичкою Лесі Українки.

Учитель української літератури. 
До нас завітала Наталя Драгоманова-Бартаї з Будапешта, онука Михайла Драгоманова (небога Лесі).Вона познайомить нас із маловідомими фактами життя родини Косачів. Учениця , яка розповідає англійською мовою про Лесю Українку.
Наталя Драгоманова-Бартаї. 
Багато фактів із життя Лесі Українки ми знаємо, але донедавна ми не довідувалися, що існують такі епізоди в житті Косачів, про які слухаєш і мороз по шкірі йде. Мало кому відомо, 1920 року на рідній Полтавщині ледь не була розстріляна (а яких знущань зазнала!) – мати Лесі Українки, 70-ти річна письменниця Олена Пчілка. У Косачів тоді конфіскували дім у Зеленому Гаю на Полтавщині, стару Драгоманівську садибу в Гадячі, книги, речі, рукописи. Родина Лесі залишилася без даху над головою, без засобів до існування. Але все найстрашніше, виявляється, було попереду. У 1929 році прийшли з трусом і наміром заарештувати 82-річну Олену Пчілку, намагаючись підняти її вже практично зі смертного ложа. 
Але все ж таки заарештують улюбленого зятя Олени Пчілки Михайла Кривинюка, слідом за ним піде на заслання, чоловік сестри Лесі Українки Ізидори, Юрій Борисов. В 1933 році арешт вдівця по Лесі Українці, музикознавця і юриста Климентія Квітку. А в 1943 році Косачі від’їжджають за кордон. 
Нащадки Косачів є в Росіє, Швейцарії, США, Драгоманови в Угорщині та Латинській Америці. 
У далекому американському штаті Нью-Джерсі 1980 року з’явилася могила Ізидори Косач-Борисової, яка померла там у 92 роки. Поряд символічна могила її коханого чоловіка. На надгробку подружжя – слова з «Боярині» Лесі Українки, ледь перефразовані: 
Добраніч, сонечко! 
Підеш на захід – побачиш Україну – привітай! 
Привітай і освяти, сонечку, цю засніжену й зболену, обікрадену і зажурену землю, поверни ж їй найкращих її дітей… 

2.Підготовка до сприйняття поезії
Усі ми родом з дитинства. Ви ж ще знаходитеся в цьому чарівному світі. Ми ж ,  дорослі, живемо тільки спогадами про них і мріємо хоч на кілька хвилин опинитися в тому золотому часі – часі без турбот, проблем та клопотів.

Чи ж було безтурботним дитинство Лесі Українки?

Що згадує і чим переймається поетеса уже в дорослому віці?

Про це вона говорить у своїй поезії «Як дитиною бувало…»

Давайте це з’ясуємо. «Знайомство з поезією «Як дитиною, бувало…» (виразне читання поезії

3. Виступ групи шанувальників поезії Лесі Українки з різних країн. 
Учитель української літератури. А зараз ми прослухаємо вірші Лесі Українки. Вони будуть представлені групою шанувальників поезії Лесі Українки з різних країн. 

1-й учень. Талант Лесі Українки неперевершений і водночас багатогранний, бо вона— поет-лірик, автор ліро-епічних поем, драматург-новатор, прозаїк, публіцист, критик. 
У її творчому арсеналі поетичні збірки «На крилах пісень», яка вийшла в 1893 році, «Думи і мрії», що побачила світ у 1899 році. 
До цих збірок увійшли найкращі поезії Лесі Українки — «Досвітні вогні», «Соntrа sреm sреrо», «Слово, чому ти не твердая криця», «І все-таки до тебе думка лине» та багато-багато інших. 
2-й учень. Яскравим підтвердженням великого успіху її творів є те, що ними зачитувались не тільки співвітчизники, українці, а й мешканці далекого і близького зарубіжжя, її вірші перекладалися німецькою, італійською, а згодом і англійською мовами. 

Pupil 3 
As a child I sometimes fell, 
Hard enough for it to hurt 
Though my heart with pain would swell, 
Yet I rose without a word 
They asked me, "Did you hurt yourself? 
I'm all right", I would reply — 
My pride would then assert itself: 
I laughed in order not to cry. 
But now the drama soon will end; 
For me, a bitter cup to sip, 
And a clever epigram 
Is on the brink of tongue and lip 
But laughter may be merciless: 
I fear the blade of open chaff. 
And so, surrendering my pride, 
I cry in order not to laugh. 

4-й учень. «Як дитиною бувало»
Упаду, собі на лихо, 
Як дитиною, бувало, 
То хоч в серце біль доходив, 
Я собі вставала тихо. 
«Що болить?» — мене питали, 
Але я не признавалась — 
Я була малою горда,— 
Щоб не плакать, я сміялась. 
А тепер, коли для мене 
Жартом злим кінчиться драма 
І от-от зірватись має 
Гостра, злобна епіграма,— 
Безпощадній зброї сміху 
Я боюся піддаватись 
І, забувши давню гордість, 
Плачу я, щоб не сміятись. 

Робота над текстом поезії.

Тема: болючі переживання поетеси з приводу власного здоров’я; намагання героїні боротися через силу з хворобою, яка її спіткала в дитинстві.

Ідея: уславлення сили волі, терпимості, наполегливості дівчинки в боротьбі зі своєю хворобою.

 Основна думка: тільки сильна духом людина здатна подолати будь-які труднощі.

Словникова робота

Які слова є незрозумілими? З’ясуємо їх лексичне значення.

Даний твір було написано поетесою у 1897 році у віці 26 років. Це прекрасний вік у житті кожної людини

Слово вчителя: колись у далекому минулому грецький мудрець-філософ Зенон проводив свої заняття в Афінах. Він говорив, що людина має надавати перевагу розумові, а не почуттям серця, повинна мужньо і стійко переносити життєві труднощі, негаразди. Так виник філософський напрям — стоїцизм, а про людину, яка виявляла стійкість і мужність, незламність волі під час життєвих випробувань, почали говорити, що вона має стоїчні риси характеру. Запис у зошити: стоїцизм — риса характеру, що характеризується стійкістю, мужністю, вмінням долати труднощі за допомогою розуму.

Слово вчителя: час написання вірша – 1897 рік. Леся була вже хворою. Та вона була мужньою дівчиною й терпляче зносила муки. Лікар, який робив їй операцію, дивувався, що не почув стогону з її вуст і не побачив сліз в очах.

 – Чи нагадує лірична героїня Лесю Українку? Чим саме? (Прототипом ліричної героїні поезії можемо вважати Лесю Українку Справді, саме таким стоїчним характером і володіла видатна українська поетеса Леся Українка.)

– Як називається твір, який, по суті, розкриває біографію самого автора?(автобіографічний)
Методичний коментар: назви слів вивіщуються на дошці.

 Робота з термінами виконується в зошиті.

Драма – напружений момент. Епіграма – короткий сатиричний вірш, здебільшого на адресу якої-небудь персони.

 Робота над аналізом поезії ( прийоми «Вільний мікрофон», «Вибіркове читання»)

– Який настрій викликала у вас поезія?

 – На скільки частин можна умовно поділити ліричний твір? (на дві)

Слово вчителя: молодці.

 – Який образ в ліричному творі є головним, центральним? (Образ ліричного героя)

Слово вчителя: образ ліричної героїні поезії Лесі Українки є складним і динамічним. Поетеса показує, як змінюється характер героїні впродовж її життя.
 

 Художні засоби «Як дитиною бувало»

  • риторичне запитання: «Що болить?»;

• метафори: «біль доходив», «зірватись має …епіграма»;

• епітети: «злий жарт», «епіграма гостра, злобна».

Леся Українка майже все життя змагалася з сильною хворобою, тема болю і водночас мужності проходить у майже всіх її віршах вірш «як дитиною бувало…» яскравий цьому приклад. Вже з раннього дитинства доля навчала письменницю бути не лише мужньою в боротьбі з життєвими проблемами, але й гордою не дивлячись ні на що вона продовжувала посміхатися — нехай всі думають що в неї все чудово, хоч це було далеко не так. Ніби глузливий дитячий віршик розкриває проблему і мету всього життя української письменниці.


Pupil 5. 
Tears of pearls (Dedicated to Ivan Franko) 
My dear native land! Hearth and home I call mine! 
Faint bird notes deep in the wood gently echo 
As if rising tempest and storms were divined; 
Again only silence... how still, how hollow... 
Blow, wind, blow! Oh, where are you, freedom, mysterious star? 
Why don't you descent to our world from the sky? 
This miserable earth needs the light of your eye! 
Why this silence within you that so mutely flows? 
Don't you see the night gloom closing in from afar, 
Cruel wrongs everywhere, truth ignored and let go? 
What sorrow! My impoverished brothers in shackle and chain. 
O poor stricken people, my own beloved country! 
Your inflamed open sores are true testimony 
That wracked soul and body is my - sweet Ukraine! 
Who will help smash the yoke under which we plod? 
O dear God! Will it ever change? And the hope we cherish? 
Cursed be the hands that are helpless to save! 
Oh, why were we born to this life of the grave? 
Rather than slavery, better to perish 
Come, shades of death, let our souls go free... 
Woe is me! 
6-й учень 
СЛЬОЗИ-ПЕРЛИ (Посвята Іванові Франкові)

Стороненько рідна! Коханий мій краю! 
Чого все замовкло в тобі, заніміло? 
Де-не-де озветься пташина несміло, 
Немов перед бурею в темному гаю, 
І знову замовкне... як глухо, як тихо... 
Ой лихо! 
Ой, де ж бо ти, воле, ти зоре таємна? 
Чому ти не зійдеш на землю із неба? 
Осяяти землю безщасную треба! 
Ти бачиш, як все в нас покрила ніч темна? 
Ти чуєш, як правду неправда скрізь боре? 
Ой гире! 

Робота над текстом

Про що йде мова у поезії?

Яких героїв ми побачили? (край , пташка)

В прекраснiм циклi "Сльози – перли" вона пiднiмає важке голосiння – вже не над своєю долею, не над долею якогось героя або примховатого артиста, але над цiлим рiдним краєм, над тим народом, забитим у кайдани. Подiбних голосiнь було багато в нашiй поезiї, особливо пiсля Шевченка. Леся Українка перша i одинока вмiє опанувати тут широку скалю почувань вiд тихого суму до скаженої розпуки i мужнього, гордого прокляття, що являється природною реакцiєю проти холодної зневiри.

 Цикл «Сльози-перли» присвячено Іванові Франкові. Це триптих, об'єднаний патріотичною ідеєю, невимовною тугою поетеси, викликаною багатовіковим стражданням роздертої чужинцями, пограбованої і поневоленої рідної землі. Франко писав, що в цьому циклі звучить голос болю за забитий у кайдани народ.

Художні засоби :

Звертання - Сторонько рідна!

Питальні речення Чого все замовкло в тобі, заніміло? 

Ой, де ж бо ти, воле, ти зоре таємна? 
Чому ти не зійдеш на землю із неба? 
 

Порівняння Немов перед бурею в темному гаю, 
Pupil 7 
PREDAWN LIGHTS 
Beneath the black wings of the dark night nestling, 
The tired-out people were resting. 
Lights out and the silence lies deep, 
Now everyone's buried in sleep, 
To night's suzerain acquiescing. 
Asleep or not, they to dark forces surrender, 
And happy the one with dreams tender! 
But sweet dreams do not come to me... 
Thick darkness all round like the sea, 
All sleep as if death held them prisoner. 
My soul was weighed down by a portent of evil, 
No strength to resist could I feel... 
Flashed sudden a bright ray of light, 
Dispersing my fears of the night — 
The gleam of predawn lights was real! 
The solemn predawn lights, triumphantly shining, 
Have cut through the somber night lining, 
There is still no sign of the sun — 
The workers have turned the lights on, 
Those lights of predawn — our future divining. 
Arise, living souls who nurse thoughts of rebellion! 
The hour for work sounds the clarion! 
And fear not the dark before dawn — 
You turn those predawn lights on, 
If the sunrise has not yet broken. 

8-й учень. ДОСВІТНІ ОГНІ 
Ніч темна людей всіх потомлених скрила. 
Під чорні, широкії крила. 
Погасли вечірні огні; 
Усі спочивають у сні. 
Всіх владарка ніч покорила. 
Хто спить, хто не спить,— 
Покорись темній силі! 
Щасливий, хто сни має милі! 
Від мене сон милий тіка... 
Навколо темнота тяжка, 
Навколо все спить, як в могилі. 
Привиддя лихі мені душу гнітили, 
Повстати ж не малая сили... 
Зненацька проміння ясне 
Од сну пробудило мене,— 
Досвітні огні засвітили! 
Досвітні огні, переможні, урочі, 
І прорізали темряву ночі, 
Ще сонячні промені сплять,— 
Досвітні огні вже горять. 
То світять їх люди робочі. 
Вставай, хто живий, в кого думка повстала! 
Година для праці настала! 
Не бійся досвітньої мли,— 
Досвітній огонь запали, 
Коли ще зоря не заграла. 
Pupil 10 
When I am weary of life's daily round 
And daily sorrows that I see around me, 
I send my thoughts into a distant world — 
My glances wander through a land of dreams. 
What do you see in this far spacious realm? 
I see the future in the coming ages. 
11-й учень 

Уривок із поезії «Коли втомлюся я життям щоденним…»

Коли втомлюся я життям щоденним, 
Щоденним лихом, що навколо бачу, 
Тоді я думки шлю в світа далекі, 
Блукає погляд мій в країні мрії. 
Що бачу я в далекому просторі? 
Прийдешність бачу я, віки потомні. 

Учитель української літератури. Багато поезій Лесі Українки покладено на музику. Зустрічайте неодноразову призерку районного конкурсу «Крок до зірок», а також шанувальницю поезій Лесі Українки –

4.Ексклюзивний репортаж з книжкової виставки і виставки малюнків та ілюстрацій до творчості Лесі Українки). 
Учитель української літератури. Перед обговоренням наступного питання ми пропонуємо до вашої уваги прямий телерепортаж із картинної галереї. 
Учень- критик. Вітаю вас! Зараз ми з вами знаходимось у одному із кабінетів нашого ліцею, де проходить літературна світлиця. На центральному плані ми бачимо портрет Лесі Українки, вислів її безсмертної Мавки, який послужив влучним і, на мою думку, яскравим епіграфом до цього уроку. Ці слова ніби промовляє до нас сама поетеса: «Ні! я жива! Я буду вічно жити! Я в серці маю те, що не вмирає...» 
Зліва від мене вислови видатних українських митців про саму Лесю Українку. Перед нами слова І. Я. Франка: «Від часу Шевченкового "Поховайте та вставайте, кайдани порвіте" Україна не чула такого сильного, гарячого та поетичного слова, як із уст сеї слабосилої, хворої дівчини»,

 М. Биковської: «У неї добра душа і великий розум», Бориса Степанидина: «Лариса Петрівна Косач. Леся Українка. Окраса й гордість української нації, одна з фундаторів нової української літератури... Наш патент на благородство перед Європою і світом...» А Олесь Гончар писав: «На самовідданих, мужніх, одержимих, на таких, як Франко, Грабовський, Леся Українка, трималося культурне життя нашої нації. Під шаленим вогнем 
ганебних царських указів, під невщухаючим обстрілом заборон та переслідувань були плацдарми української передової культури. На одному з яких від юних літ і до останнього подиху стояла наша прекрасна Леся Українка, стояла з вояцьким щитом у руці, мов легендарна дівчина-витязь, закута в кольчуги свого безстрашшя, гідності й правоти». 
Праворуч від мене розташована невеличка малюнкова галерея, де автори  нашого ліцею втілили в художніх витворах героїв Лесиних творів і зобразили реальні картини із життя самої Лесі. 
Я з вами не прощаюся, говорю «до побачення».

Тестові завдання.

 

Мозковий штурм «Життєві поради Лесі Українки»

Слово вчителя: Лесі Українки давно немає серед живих. Та до нас вона промовляє своїми поетичними творами, вчить нас життєвої мудрості. Прочитайте епіграф до уроку. Якої життєвої мудрості вчить нас поетеса? (Сподіватися на краще навіть тоді, коли вже немає надії; думати позитивно, гнати від себе сумні думки).

Учитель української літератури. На завершення мені хотілося б подякувати всім за участь у роботі цієї літературної світлиці. Але не мені говорити, що кожний з нас виніс для себе з цієї зустрічі. 


7. Заключне слово вчителя української літератури

Я хотіла б висловити своє задоволення роботою на нашому уроці , досягнутими прекрасними результатами, атмосферою сердечності та взаєморозуміння. 
Учитель української літератури. Представлені доповіді були добре підготовлені й написані гарною мовою. У цьому й полягає справжня перевірка результатів роботи, яку ми провели під час вивчення матеріалів та підготовки до цього уроку. 
Рефлексивно-оцінювальний етап

 Слово вчителя: час підвести підсумки і оцінити роботу на уроці.

 Метод незакінченого речення

1.Чи сподобався вам урок?

 2.Чи досягли ми поставленої мети навчального заняття?

Учитель української літератури. Те, що робота була успішною, ми, в першу чергу, зобов'язані дослідникам і шанувальникам життєвого та творчого шляху відомої української поетеси Лесі Українки, які завітали до нас із різних куточків планети. Думаю, що обмін думками та досвідом, який мав тут місце, буде стимулом для творчості й наснаги, самоосвіти та самовдосконалення. У цьому розумінні це було важливо . 
Я хотіла б висловити подяку глядачам, які з великою увагою стежили за роботою учасників світлиці .
Учитель української літератури. Спасибі, пані та панове, і за роботу в перекладацьких кабінах і канцеляріях перекладачів і за той чималий внесок, який ви зробили для того, щоб ми розуміли один одного. 
Учитель української літератури. А зараз усе, що мені залишається,— закрити наш урок. Щасливого повернення додому! 
 

doc
Додано
16 березня 2021
Переглядів
1362
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку