Уроки позакласного читання

Про матеріал
Розробки уроків позакласного читання за технологією особистісно орієнтованого навчання з презентаціями.
Зміст архіву
Перегляд файлу

Технологія особистісно орієнтованого уроку

Підготовка до уроку

  • Визначення загальної мети уроку залежно від місця даного заняття в програмі та її конкретизація залежно від різних етапів уроку.
  • Конструювання дидактичного матеріалу різного типу, вигляду й форми, визначення мети, місця й часу його використання на уроці.
  • Добір і організація дидактичного матеріалу, який дає змогу ви­являти індивідуальну вибірковість учнів щодо змісту, виду й форми навчального матеріалу, що полегшить його засвоєння.
  • Обмірковування вчителем можливостей для самовияву учнів.
  • Планування різних форм організації навчальної діяльності (спів­відношення фронтальної, індивідуальної, самостійної роботи).
  • Планування спостережень за школярами (процедур характеру відстеження).
  • Продумування чергування видів робіт, типів завдань для зниження втомлюваності учнів.

Етап «Орієнтація в навчальному матеріалі»

  • Мотивація вчителем наступної діяльності, позитивна настанова на працю.
  • Пізнавальна мотивація (зв'язок з майбутніми знаннями).
  • Формування асоціативного ряду (зв'язок з попереднім знанням).
  • «Побутова» мотивація (де в житті використовується дане знання).
  • Морально-вольова мотивація (опора на особистий досвід учнів з проблеми заняття).
  • Орієнтація учнів щодо місця даного заняття в цілісному курсі, розділі, темі (схеми, таблиці, опори, словесна настанова тощо).
  • Опора на особистий досвід учнів з проблеми заняття.

Етап «Визначення мети»

• Визначення спільно з учнями особистісно значимої мети наступної діяльності на уроці (що може дати це заняття школяреві зараз, під час підсумкового заліку, екзамену, в майбутньому житті).

  Визначення показників досягнення означеної мети (які знання, уявлення, засоби діяльності свідчитимуть про це).

Методи і заходи  реалізації першого та другого етапів: актуаліза­ція, проблематизація, інтрига, ігрова ситуація, формування пізнаваль­ного інтересу тощо.

  • Спільна постановка проблеми уроку — для більш усвідомленого сприйняття матеріалу уроку, щоб учні працювали не з готовими та «чужими» запитаннями, а самі брали активну участь в їх постановці, сформулювавши їх для себе як особистісно значущі, на початку уроку вчитель пропонує сформулювати проблеми, довкола яких буде побу­довано урок, поставити ті запитання, на які, за даною темою, учні, з їх точки зору, обов'язково мають дати відповіді. їх виписують на дошку й приймають як план уроку.
  • Установка на розуміння, запам'ятовування, застосування знань.
  • Установка на опанування способів навчальної діяльності шляхом актуалізації й «окультурення» суб'єктного досвіду учнів.
  • Установка на надання допомоги учням у пошуку й набутті свого індивідуального стилю та темпу навчальної діяльності, розкритті й розвитку індивідуальних пізнавальних процесів та інтересів.
  • Сприяння школярам у формуванні позитивної Я-концепції, розвитку творчих здібностей, оволодінні вміннями і навичками самопізнання й саморозвитку.
  • Визначення вимог до оцінювання продуктивності праці з ураху­ванням характеру завдань (дослівний переказ, стислий переказ своїми словами, використання відомих алгоритмів, виконання проблемних, творчих завдань).

Етап «Проектування наступної діяльності»

  • Залучення учнів (якщо це можливо) до планування наступної діяль­ності через попередню роботу (випереджальні завдання, повідомлення, реферати, підготовка наочності, самостійні завдання).
  • Складання плану наступної роботи.
  • Обговорення плану наступної роботи.
    Планування характеру спілкування, міжособистісних взаємодій у процесі уроку:
  • проектування характеру взаємодії учнів на уроці з урахуванням їхніх особистісних якостей, вимог до міжгрупової взаємодії (розподіл на групи, пари тощо);
  • передбачення можливих змін в організації колективної роботи класу, корекція їх у процесі уроку;
  • прагнення до створення ситуації успіху для кожного школяра;
  • вияв довіри й толерантності (терплячості) у взаємодії з учнями;
  • вибір заходів і методів педагогічної підтримки як пріоритетних способів взаємодії вчителя та школярів на уроці.

Етап «Організація і виконання»

Надання варіативності у виборі засобів навчальної діяльності (письмово або усно, індивідуально або в групі, викладення опорних положень або розгорнута відповідь, узагальнено або на конкретних прикладах тощо):

  • вибір учнями засобів фіксації пояснення нового матеріалу (конс­пект, схема, таблиця, опора, план, тези, висновки тощо);
  • вибір учнями (якщо є змога) завдань і засобів їх виконання під час закріплення знань, формування вмінь і навичок;
  • варіативність у поданні домашнього завдання (диференціація за рівнем складності й засобами виконання).

Методи та засоби психолого-педагогічної підтримки діяльності учнів: заохочення, створення яскравих наочно-образних уявлень, нав­чально-пізнавальна гра, створення ситуації успіху, створення проблем­ної ситуації, спонукання до пошуку альтернативних рішень, виконання творчих завдань, кооперація учнів, створення ситуацій взаємодопомоги тощо.

  1. Використання різних форм спілкування (монологу, діалогу, полі­логу) з урахуванням конкретних завдань уроку.
  2. Стимулювання учнів до активних дій, спрямованих на засвоєння знань, до доповнення й аналізу відповідей товаришів.

Рецензування відповідей своїх товаришів — знайти й відзначити позитивні моменти в попередньому висловлюванні, показати варіанти вдосконалення в попередніх висловлюваннях.

  1. Надання учням можливості запитувати, не стримуючи їхньої активності та ініціативи.
  2. Підтримка оригінальних ідей і гіпотез, висловлених учнями.
  3. Організація обміну думками, оцінками.
  4. Підтримка прагнення особистості кожного учня до самореалізації на уроці. Усвідомлення учнем своєї унікальної особистої позиції не виникає автоматично. Дитині можуть заважати страхи й невпев­неність, відсутність досвіду таких відчуттів. Тому вчитель має усіляко підтримувати висловлювання, які починаються зі слів: «Я думаю...», «Я вважаю...», «Я не згоден...», і навіть іноді «боротися» з такими половинчастими формами, як «Мені здається...»;
  • використання співвідношення змісту типів суб'єктного досвіду всіх учасників уроку в діалозі «учень — учитель», «учень — клас» (пізнавальний, комунікативний, створювальний (творчий);
  • використання вчителем різноманітних форм і методів організації роботи учнів, що допомагають розкрити зміст їхнього суб'єктного до­свіду щодо запропонованої теми; опора на інтуїцію кожного учня;
  • створення атмосфери зацікавленості кожного учня роботою класу;
  • стимулювання учнів до використання різноманітних способів виконання завдань на уроці без побоювань помилитись, отримати неправильну відповідь;
  • підтримка прагнення учня пропонувати свій спосіб роботи (розв'язання завдання), аналізувати в процесі уроку різні способи, що пропонують діти, відбирати й аналізувати найраціональніші, відзначати й підтримувати оригінальні;
  • визнання права дитини на помилку: «прекрасна помилка», «не-випадкова помилка», «помилка, що веде нас до істини», «дякую, твоя думка дає нам поживу для роздумів» тощо;
  • застосування завдань, що дають учневі змогу самому обирати тип, вид і форму матеріалу (словесну, графічну, умовно-символічну);
  • створення педагогічних ситуацій спілкування, що допомагають кожному учневі, незалежно від його готовності до уроку, проявляти ініціативу, самостійність, вибірковість до способів роботи;
  • використання проблемних ситуацій, що виникають у процесі уроку, як ділянки застосування знань.

Етап «Контроль та оцінювання»

  • Залучення учнів до контролю за навчальною діяльністю (парні й групові форми взаємоконтролю, самоконтроль).
  • Участь учнів у виправленні зроблених помилок, неточностей, осмислюванні їх причин (взаємо- й самоаналіз).
  • Надання учням можливості самостійно або з допомогою вчителя, інших учнів порівнювати отриманий результат із критеріями еталона (мети).
  • Використовування механізмів «цінування» (позитивного ставлення до успіху школяра) та «оцінювання» (виставлення оцінок, поурочного бала, рейтингових оцінок тощо) не тільки кінцевого результату, а й процесу навчання.

Учні опановують структуру діяльності завдяки педагогу, який допомагає їм орієнтуватися в досліджуваному матеріалі (предметний курс, тема, блок, навчальне заняття), визначати або брати участь у визначенні мети певної навчальної діяльності, реалізовувати план діяль­ності, маючи можливість варіювати цей процес у межах визначених норм, самостійно або спільно з іншими учнями і педагогом оцінювати результати своєї діяльності, порівнюючи її з еталоном (критеріями досягнення мети).

При цьому саме суб'єктне ставлення до мети діяльності, привлас­нення й породження цієї мети учнями і педагогом у діалоговій взаємодії є першим відправним пунктом у реалізації особистісно орієнтованого навчання: немає мети — немає суб'єкта!

Завершує навчальну діяльність на уроці заключний етап — ус­відомлення ситуації досягнення мети, переживання ситуації успіху, закріплення позитивної мотивації стосовно діяльності — реалізація механізму «цінування».

 

Механізм «цінування» — це вияв педагогом свого позитивного став­лення, задоволення з приводу діяльності учнів та її результатів.

Необхідно відрізняти «цінування» від «оцінювання». Оцінювання передбачає кількісну та якісну (як позитивну, так і негативну) оцінку навчальної праці школярів. «Цінування» може бути тільки позитивним, воно передбачає автентичність педагога — відповідність почуттів, які він виявляє, тим почуттям, які він реально переживає. Саме «цінуван­ня» є основним механізмом культивування системи гуманістичних, соціально зорієнтованих цінностей учнів.

Учні використовують наступні мовленнєві звороти: «я вважаю, що...», «мені здається, що...», «на мою думку...», «я гадаю...» тощо.

Пріоритетне значення в оцінно-аналітичному компоненті уроку мають аналіз і оцінка таких аспектів: збагачення суб'єктного досвіду дитини культурними зразками людського досвіду; сформованість навчальної діяльності учнів та індивідуального стилю пізнання; прояв самостійності, ініціативи й індивідуальності учня, його творчих здібностей.

Доцільно аналізувати й оцінювати не тільки кінцеві результати ви­конання учнем навчального завдання, а й сам процес роботи над ним.

Наприкінці уроку слід обговорити з дітьми не тільки те, що «ми пізнали» (чим оволоділи), а й те, що сподобалось (не сподобалось) і чому; що бажали б виконати ще раз, а що зробили б по-іншому.

Під час оцінювання варто аналізувати не тільки правильність (не­правильність) відповіді, а й самостійність, оригінальність, прагнення учня шукати та знаходити різноманітні способи виконання завдань.

Особисті підсумки уроку учнів і вчителів

Учителю дуже важливо підкреслювати дітям підсумки кожного уроку з точки зору особистісно значущої мети для кожного окремого учня класу, і робити це не формально (тільки позначивши пройдену тему), а відкрито й доброзичливо. Використовуючи механізм цінування, наприкінці уроку слід сказати «дякую» окремим учням і всьому класові, навіть за емоційну підтримку.

Під час емоційних підсумків учитель пропонує всім, хто бажає, відзначити те, що найбільше сподобалося на уроці.

Під час оцінювання результативності уроку слід передбачати:

  • узагальнення отриманих знань і вмінь, оцінку рівня їх засвоєння;
  • аналіз результатів групової та індивідуальної роботи;
  • увагу до процесу виконання завдань школярами, а не тільки до кінцевого результату.

Критерії аналізу особистісно орієнтованого уроку:

  • позитивне емоційне налаштування учнів на початку уроку на  роботу;
  • повідомлення учням не тільки теми уроку (його змісту), а й мети,  форм організації їхньої діяльності;
  • орієнтація учнів у навчальному матеріалі (предметний курс, тема, блок, навчальне заняття);
  • організація участі учнів у визначенні мети конкретної навчальної діяльності;
  • ефективна мотивація учнів до навчальної діяльності;
  • наявність плану проведення уроку залежно від підготовки класу;
  • використання проблемних творчих завдань;
  • застосування завдань, які дають учневі змогу самостійно обирати тип, вид та форму матеріалу, який він вивчатиме (мовну, графічну, умовно-символічну);
  • позитивне емоційне налаштування на роботу всіх учнів протягом  уроку;
  • варіатизація етапу реалізації завдань уроку в межах визначених норм;
  • гнучка організація навчальної діяльності школярів залежно від  мети уроку (його етапів): повідомлення матеріалу,    виконання творчих завдань, взаємоперевірка, аналіз роботи з товаришем з урахуванням індивідуальних особливостей кожного;
  • стимулювання учнів до вибору різних засобів виконання за­вдань;
  • використання різноманітного дидактичного матеріалу, що дає учню змогу виявляти особистісну вибірковість типу, виду й форми навчального завдання, характеру його виконання;
  • активізація суб'єктного досвіду учня, його використання в процесі уроку;
  • аналіз відповіді учня не тільки з позиції правильності, а й з ураху­ванням того, як він розмірковував, яким чином розв'язував, де й чому помилився, чи висловив оригінальні міркування;
  • переважна форма спілкування з класом (діалог, полілог);
  • форми роботи з класом (фронтальна, групова, парна, індивідуаль­на), яким віддає перевагу вчитель;
  • самостійне або спільне з іншими учнями та вчителем оцінювання результатів своєї діяльності у порівнянні її з освітнім стандартом (кри­теріями досягнення мети);
  • обговорення з учнями наприкінці уроку не тільки того, що пізнали, чим оволоділи, а й того, що сподобалося (не сподобалося) та чому; що бажали б виконати ще раз, а що зробили б по-іншому;
  • стимулювання учнів до вибору та самостійного використання різних способів виконання завдань;
  • не лише оцінювання (заохочення) під час опитування правильної відповіді учня, а й аналіз його міркувань, використаного способу, чому і в чому помилився;
  • глибока аргументація поточної оцінки навчальних досягнень, у разі її виставлення, наприкінці уроку за низкою параметрів: правильність, самостійність, оригінальність;
  • завдання додому потребує від учителя не тільки визначення його теми, обсягу, а й докладного роз'яснення, як учневі раціонально ор­ганізувати навчальну роботу.

Ми висловили тут ті рекомендації до підготовки й проведення осо­бистісно орієнтованого уроку, які, на наш погляд, є найважливішими. Деякі з них, природно, відомі кожному вчителю, їх він використовує в щоденній роботі.

Часто запитують: як же виявити індивідуальність (особливості особистості) та суб'єктний досвід кожної дитини в освітньому процесі і можливість його набуття?

Безумовно, вирішити цю проблему складно, але цілком можливо в умовах масової школи. Складність полягає в тому, чи зможе вчитель, який не має спеціальних психологічних знань, зайнятий різними нав­чальними та побутовими проблемами, вести систематичне педагогічне спостереження за кожним учнем (при тому, що їх у класах нерідко більше 25—30). Основний тягар такого спостереження лягає саме на вчителя, а не на психолога, котрий лише допомагає структурувати бачення педагогом дитини й насичує психологічним змістом дані його психологічних спостережень, психологізуючи тим самим навчальний процес.

Слід підкреслити, що проектування й технологія проведення осо­бистісно орієнтованого уроку, розрахованого на роботу з індивідуаль­ністю кожного учня, ставить учителя в нову, не звичну поки що для нього професійну позицію — бути одночасно і предметником, і психо­логом, який уміє здійснювати комплексне педагогічне спостереження за кожним учнем у процесі його індивідуального (вікового) розвитку, особистісного становлення.

Найзначнішими засобами реалізації особистісно орієнтованого уроку є:

  • використання суб'єктного досвіду (особистісно значущого досві­ду) дитини;
  • надання їй свободи вибору під час виконання завдань, їх вирішен­ня; стимулювання до самостійного вибору й використання найбільш значущих для неї способів опрацювання навчального матеріалу з ура­хуванням різноманітності його типів, видів і форм;
  • накопичення знань, умінь і навичок не як самоцілі (кінцевого ре­зультату), а як важливого засобу реалізації дитячої творчості;
  • забезпечення на уроці особистісно значущого емоційного контакту вчителя й учнів на засадах співпраці, співтворчості, мотивації досягнен­ня успіху через аналіз не тільки результату, а й процесу його досягнення.
    Інформаційна база уроку стає при цьому дійсно розвивальною.
zip
Додано
18 березня 2021
Переглядів
644
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку