УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА, 5 КЛАС
Тема. Урок позакласного читання. Олена Пчілка. «Сосонка». Поняття про оповідання.
Мета: ознайомити учнів із письменницею Оленою Пчілкою; дати поняття про оповідання, його жанрові особливості на основі твору «Сосонка», допомогти учням розрізняти реальне й казкове, знаходити повчальний зміст у творі; розвивати навички висловлювання про прочитане, творчі здібності, удосконалювати навички аналізу художнього тексту; сприяти усвідомленню учнями принадної сили рідного дому.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань, комбінований.
Обладнання: портрет письменниці, збірки творів, ілюстрації до оповідання «Сосонка»; енциклопедія, визначник дерев, фотографії чи малюнки дерев.
Теорія літератури: оповідання, особливості його побудови.
ХІД УРОКУ
I. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Повідомлення теми й мети уроку
II. «МОВЛЕННЄВА РОЗМИНКА»
Декламація скоромовок.
Бурі бобри брід перебрали,
Забули бобри забрати торби.
***
Ішов хлопець із ярмарку
По колоді через воду,
Тільки став він на колоду —
Бовть у воду.
Викис, вимок, виліз, висох,
Став на колоду
Та знову — бовть у воду.
***
Напекли млинців, назвали кравців,
А кравець за млинець та й побіг у танець.
Всім подобається це куце цуценя.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
Перевірка домашнього завдання.
Ви отримали випереджальне завдання опрацювати біографію письменниці. Тому пропоную розподілитись на дві групи: журналістів, що будуть давати запитання, та експертів-біографів, що даватимуть відповіді на них.
IV. СПРИЙМАННЯ І ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ
І. Обговорення змісту оповідання.
1. Чи сподобалось вам оповідання Олени Пчілки «Сосонка»? Чому? Чим воно нагадує казку?
2. Знайдіть і зачитайте опис сосонки. Чим вона відрізнялась від своїх товаришок?
3. Про що попереджувала сорока сосонку? Чи справдилося її попередження? Чому авторка з-поміж усіх птахів вибрала саме сороку?
4. Як сосонка потрапила до міста?
5. Яке «диво» побачив Івась у панській світлиці? Свою відповідь проілюструйте рядками тексту.
6. Де опинилася сосонка після свята? Чому?
7. Як ставилися до Івася на панській службі? Чи схожі, на вашу думку, долі Івася та сосонки?
8. Які риси характеру Івася допомогли йому вийти зі скрутної ситуації?
ІІ. Пошуково-дослідницька робота.
Прочитаний твір Олени Пчілки є оповіданням. Що ж таке оповідання і які його особливості?
Відповівши на питання, ми можемо самі дати визначення, що таке оповідання.
Зробімо висновок.
Оповідання — це невеликий розповідний (прозовий) твір, у якому зображується життя персонажа за короткий проміжок часу.
(Запис до робочого зошита)
Жанр оповідання один із найпоширеніших у літературі. Він потребує особливої майстерності письменника, вміння лаконічно і художньо яскраво відтворити характер людини і явища життя.
ІІІ. Евристична бесіда.
V. ФОРМУВАННЯ ТА ВДОСКОНАЛЕННЯ ВМІНЬ І НАВИЧОК
VI. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Тестове опитування
1). Яка пора року описана в оповіданні Олени Пчілки «Сосонка»?
А) весна; Б) літо; В) зима; Г) осінь.
2). Ким для батька Івася була нянька?
А) подруга; Б) кума; В) тітка; Г) сестра.
3). Чим пригощала нянька Івася?
А) чаєм та бубликом; Б) чаєм та шматком пирога;
В) чаєм; Г) чаєм та цукерками.
4). Яке свято описано в оповіданні?
А) Різдво; Б) Новий рік; В) Коляда; Г) Водохрещення.
5). Що зробив старший слуга з Івасем?
А) вигнав; Б) посварив; В) поцілував; Г) побив.
6). Куди відвезли Івася?
А) в ліс; Б) в місто; В) на службу до панів; Г) до бурси.
7). Що змінили насамперед господарі Івасю?
А) одежу; Б) ім ’я; В) зачіску; Г) прізвище.
8). Як звали Івася на службі?
А) Петро; Б) Захар; В) Ванька; Г) Санька.
9). Хто допоміг Івасю знайти дорогу додому?
А) сосонка; Б) зоря; В) заєць; Г) старий дід.
10). Хто почув плач Івася?
А) батько; Б) брати; В) сестри; Г) мати.
11). Скільки років було Івасеві?
А) 9; Б) 11; В) 8; Г) 10.
12). Що снилося вночі Івасеві?
А) рідна домівка; Б) осяяна сосонка; В) свято;
Г) цукерки.
VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Придумати продовження історії Івася або Сосонки.
VIII. ПІДСУМОК УРОКУ