Писанка –символ Великодня ( урок позакласного читання. Українська народна казку «Курочка Ряба»)
Мета уроку: - Продовжувати знайомити школярів з розвитком писанкарства, удосконалювати вміння прикрашати писанки за мотивами українського розпису; закріплювати вміння дітей самостійно задумувати зміст малюнка, творчо використовувати одержані знання; прищеплювати любов до народних традицій, виховувати інтерес до мистецтва, до людей, які творять його, плекати любов і шану до рідного краю.
- Формувати поняття про казку як художній твір; розвивати мовлення, уяву, фантазію; збагачувати мовленнєвий словник дітей; виховувати почуття доброти, поваги до ближнього.
Обладнання: малюнки до казок, саморобні таблиці, макет писанки, глиняний посуд з писанками, інструменти для виготовлення писанок, виставка дитячих книжечок.
ХІД УРОКУ
Вчитель: Станьмо в коло, щоб зібратись,
З настроєм урок почати.
Ось дзвенить уже дзвінок –
Починається урок.
Учні: Пролунав уже дзвінок,
Починаємо урок.
Працюватимем старанно,
Щоб почути у кінці,
Що у нашім першім класі
Діти просто мо-лод-ці.
Вчитель: на що схоже коло, яке ми утворили? ( відповіді дітей – сонечко, м’ячик, помідор, …)
- Пробудження серця
Вчитель: А зараз потягнемо руки до сонечка, позичити у нього тепла, доброти і щирості та посмішкою зігріймо сердечка своїх друзів, як промінчик сонечка.
- Тренування язика
Вчитель: Щоб добре працював язичок, потренуймо його, передаючи естафету один одному.
- Вправа для голівки і очей
Вчитель: Потренуймо очі і голівку, прочитавши швиденько слова на листочках і запам’ятавши якнайбільше слів.
- Проблемне питання
Вчитель: Перш ніж сісти за парти, ми маємо дізнатися, що за гість прийшов до нас у гості, відгадавши загадку – Маленьке, кругленьке,
На сонечко схоже,
Таке воно гоже!
Жовточок жовтенький
І дуже маленьке ( яєчко)
Вчитель: Яєчко на сьогоднішньому уроці хоче ближче познайомитися з вами, повести вас за собою у свою казочку, де воно є головним героєм. А також хоче, щоб ви дізналися багато цікавого про малювання писанки і ,навіть, самі розмалювали яєчко, перетворили його на святкову Великодню писанку, ознайомитися з працею писанкарки.
І. Робота в парах
Вчитель: у вас на партах малюнки яєчка. Візьміть олівці і передайте їм свій настрій, зробіть своє яєчко добрим та веселим, підберіть йому ласкаве ім‘я ( яєчко – раєчко; яєчко – пустенечко,…)
- Що б ви хотіли розповісти про своє яєчко?
- Кому б ви подарували своє яєчко? Чому?
ІІ. Робота з чистомовкою.
Вчитель: Яєчка хочуть розвеселити вас. Давайте скажемо чистомовку:
Но – но –но! Гляне сонечко в ( вікно)
Ба – ба – ба! Бігла курочка (Ряба)
Си – си – си! Ти яєчко нам (неси)
Бі – бі- бі! Дуже дякуєм ( тобі).
ІІІ. Бесіда.
Вчитель: Яка користь від яєчка?, Які страви ви любите з яєчка?
ІУ. Потішка.
Вчитель: послухайте потішку і скажіть, хто тут зайвий.
Кінь катає дітлахів
Кіт Мурко ковбаску з‘їв,
Квокче, квокче «Ко-ко-ко»
Кинь ці витівки, Мурко!
- А які ще домашні тварини мають у своїй назві букви К, О?
У. Знайомство з казкою.
Вчитель: ви, напевне, здогадалися у яку казку ми потрапимо з яєчком. Це казка де немає ні бичка, ні когутика, ні котика, а є тільки Курочка Ряба. Отже, ми потрапимо в українську народну казку «Курочка Ряба».
- Що означає українська народна казка?
- Як ще можна назвати Курочку?
Слухання казки з запису
Читання казки з книжки ( ланцюжком)
Розвиток мовлення і аналіз прочитаного
- Коли вам було сумно?
- Коли вам було весело і ви раділи?
Розширення та доповнення змісту.
Вчитель: Казочку написав народ, ми теж народ, і маємо право поширити її. Зараз ми з учнів перетворимося у маленьких авторів і будемо поширювати казочку, а допоможуть нам малюнки і розумні голівки.
Жили – були дід і баба і була в них курочка Ряба.
- А як жили вони?
- Що вони давали курочці їсти?
- Як її доглядали дід і баба?
Знесла курочка яйце…
- Яке було яєчко?
- Де курочка його знесла?
Дід бив, бив – не розбив. Баба била – била, не розбила
- Чому вони не розбили яєчко7
- Що хотіли зробити з нього?
Бігла мишка, хвостиком зачепила яйце і розбила
- Чому там бігала мишка?
- Що її там було потрібно?
- Чи навмисне розбила курочка яєчко?
Дід плаче, баба плаче.
- Як би ви втішали діда і бабу?
- Як би ви розраджували стареньких?
- Прочитайте, як курочка їх втішала?
- Як би ви могли продовжити казочку?
Переказування нової казочки.
Яких букв найбільше в слові «Курочка»?, перебудуйте слова так, щоб у кожному слові була буква К: яйце дід, баба, мишка.
Хто з героїв казки вам сподобався найбільше?
А чого вчить казка?
Фізкультхвилинка
Вийшла курочка на грядку
Кличе діток на зарядку.
Куд – куди? На доріжку
Починаємо пробіжку.
УІ. Робота над писанкою
Бесіда. Ми з вами говорили, що дід з бабою перед Великоднем розмалюють яйце у писанку. А що ви знаєте про писанку?
( відповіді дітей: всі люди ставлять у Великодній кошик писанки;якщо покласти на Великдень писанку у воду і вмитися цією водою, то завжди будеш гарним і румяним; писанка захищає людину від зла і приносить у хату добробут; з писанок починався сніданок у кожній родині; писанка охороняє хату від пожежі і блискавки; писанки клали під поріг стайні, щоб добре велося худобі, …)
Прослуховування легенди.
У нашому краї, на Гуцульщині,розказують таку легенду. Ось послухайте. Доля світу залежить від того,скільки писанок пишеться. Доки пишуться писанки, доти буде існувати світ. А коли цей звичай зникне, тоді зло у вигляді страшного диявола звільниться від своїх страшенних пут і знищить світ. Цей диявол живе під землею. Прикутий до скелі ланцюгами. Щороку він посилає своїх слуг навколо світу, щоб ті підглянули чи пишуться ще писанки і скільки їх написано. Коли писанок багато, то залізні пута міцно стискають диявола і він втрачає силу, бо людська любов перемагає найбільше зло. Отже, пишіть писанки!
- Кого ви знаєте, що пишуть писанки?
До нас у гості завітала одна з писанкарок нашого села. Давайте її послухаєм.
( розповідь писанкарки)
Ознайомлення з магічними знаками.
Вчитель: у гуцульських писанках переважають чорний, жовтий, червоний кольори. Чому писанкарки використовують такі кольори?
УІІ. Практична робота
Вчитель: зараз ми станемо маленькими писанкарями. Замість воску і писаків у нас будуть олівці і фломастери. А розмальовувати будемо кусочки розбитого яєчка, а потім складемо одну велику писанку, яка принесе на Великдень щастя не тільки дідові і бабі, але і нам усім. Ваша писанка не буде схожа на жодну з писанок. Адже це буде ваша фантазія, ваша мудрість. Ви будете розмальовувати яєчко, порадившись і використовуючи магічні знаки писанок, а також, можливо, свої придумані знаки. Кому буде важко малювати, може звернутися до майстерні по допомогу, де знаходяться інструменти, зразки робіт, трафарети.
( виконання роботи, створення загальної писанки)
УІІІ. Підсумок уроку
- Що вивчили на уроці?
- Що вам сподобалося?
- Що взяли для себе?