Урок позакласного читання "Писанка - символ Великодня"

Про матеріал
інтегрований урок . ознайомлення з народними традиціями, народними казками. Матеріал вістить елементи народознавства, українознавства.
Перегляд файлу

Писанка –символ Великодня ( урок позакласного читання. Українська народна казку «Курочка Ряба»)

Мета  уроку: -  Продовжувати знайомити школярів з розвитком писанкарства, удосконалювати вміння прикрашати писанки за мотивами українського розпису; закріплювати вміння дітей самостійно задумувати зміст малюнка, творчо використовувати одержані знання; прищеплювати любов до народних традицій, виховувати інтерес до мистецтва, до людей, які творять його, плекати любов і шану до рідного краю.

-          Формувати поняття про казку як художній твір; розвивати мовлення, уяву, фантазію; збагачувати мовленнєвий словник дітей; виховувати почуття доброти, поваги до ближнього.

Обладнання: малюнки до казок, саморобні таблиці, макет писанки, глиняний посуд з писанками, інструменти для виготовлення писанок, виставка дитячих книжечок.

                                                                  ХІД УРОКУ

  1. Актуалізація класу.

Вчитель:  Станьмо в коло, щоб зібратись,

                   З настроєм урок почати.

                   Ось дзвенить уже дзвінок –

                   Починається урок.

Учні:  Пролунав уже дзвінок,

           Починаємо урок.

           Працюватимем старанно,

           Щоб почути у кінці,

           Що у нашім першім класі

           Діти просто мо-лод-ці.

Вчитель: на що схоже коло, яке ми утворили? ( відповіді дітей – сонечко, м’ячик, помідор, …)

  1. Розминка.

-          Пробудження серця

Вчитель: А зараз потягнемо руки до сонечка, позичити у нього тепла, доброти і щирості та посмішкою зігріймо сердечка своїх друзів, як промінчик сонечка.

-          Тренування язика

Вчитель:  Щоб добре працював язичок, потренуймо його, передаючи естафету один одному.

-          Вправа для голівки і очей

Вчитель:  Потренуймо очі і голівку, прочитавши швиденько слова на листочках і запам’ятавши якнайбільше слів.

-          Проблемне питання

Вчитель: Перш ніж сісти за парти, ми маємо дізнатися, що за гість прийшов до нас у гості, відгадавши загадку   – Маленьке, кругленьке,

                    На сонечко схоже,

                     Таке воно гоже!

                    Жовточок жовтенький

                    І дуже маленьке ( яєчко)

  1. Оголошення теми і мети уроку.

Вчитель:  Яєчко на сьогоднішньому уроці хоче ближче познайомитися з вами, повести вас за собою у свою казочку, де воно є головним героєм. А також хоче, щоб ви дізналися багато цікавого про малювання писанки і ,навіть, самі розмалювали яєчко, перетворили його на святкову Великодню писанку, ознайомитися з працею писанкарки.

  1. Робота над поставленою темою.

І.  Робота в парах

Вчитель: у вас на партах малюнки яєчка. Візьміть олівці і передайте їм свій настрій, зробіть своє яєчко добрим та веселим, підберіть йому ласкаве ім‘я ( яєчко – раєчко; яєчко – пустенечко,…)

-          Що б ви хотіли розповісти про своє яєчко?

-          Кому б ви подарували своє яєчко? Чому?

    ІІ. Робота з чистомовкою.

Вчитель: Яєчка хочуть розвеселити вас. Давайте скажемо чистомовку:

Но – но –но! Гляне сонечко в ( вікно)

Ба – ба – ба! Бігла курочка  (Ряба)

Си – си – си! Ти яєчко нам  (неси)

Бі – бі- бі! Дуже дякуєм  ( тобі).

   ІІІ. Бесіда.

Вчитель: Яка користь від яєчка?, Які страви ви любите з яєчка?

 ІУ. Потішка.

Вчитель: послухайте потішку і  скажіть, хто тут зайвий.

Кінь катає дітлахів

Кіт Мурко ковбаску з‘їв,

Квокче, квокче  «Ко-ко-ко»

Кинь ці витівки, Мурко!

-          А які ще домашні тварини мають у своїй назві букви К, О?

 У. Знайомство з казкою.

Вчитель: ви, напевне, здогадалися у яку казку ми потрапимо з яєчком.  Це казка де немає ні бичка, ні когутика, ні котика, а є тільки Курочка Ряба. Отже, ми потрапимо в  українську народну казку «Курочка Ряба».

-          Що означає українська народна казка?

-          Як ще можна назвати Курочку?

Слухання казки з запису

Читання казки з книжки  ( ланцюжком)

Розвиток мовлення і аналіз прочитаного

-          Коли вам було сумно?

-          Коли вам  було весело і ви раділи?

Розширення та доповнення змісту.

Вчитель: Казочку написав народ, ми теж народ, і маємо право поширити її. Зараз ми з учнів перетворимося у маленьких авторів і будемо поширювати казочку, а допоможуть нам малюнки і розумні голівки.

Жили – були дід і баба і була в них курочка Ряба.

-          А як жили вони?

-          Що вони давали курочці їсти?

-          Як її доглядали дід і баба?

Знесла курочка яйце…

-          Яке було яєчко?

-          Де курочка його знесла?

Дід  бив, бив – не розбив. Баба била – била, не розбила

-          Чому вони не розбили яєчко7

-          Що хотіли зробити з нього?

Бігла мишка, хвостиком зачепила яйце і розбила

-          Чому там бігала мишка?

-          Що її там було потрібно?

-          Чи навмисне розбила курочка  яєчко?

Дід плаче, баба плаче.

-          Як би ви втішали діда і бабу?

-          Як би ви розраджували стареньких?

-          Прочитайте, як курочка їх втішала?

-          Як би ви могли продовжити казочку?

Переказування нової казочки.

Яких букв найбільше в слові «Курочка»?, перебудуйте слова так,  щоб у кожному слові була буква К: яйце  дід, баба, мишка.

Хто з героїв казки вам сподобався найбільше?

А чого вчить казка?

Фізкультхвилинка

Вийшла курочка на грядку

Кличе діток на зарядку.

Куд – куди? На доріжку

Починаємо пробіжку.

УІ. Робота над писанкою

Бесіда. Ми з вами говорили, що дід з бабою перед Великоднем розмалюють яйце у писанку. А що ви знаєте про писанку?

( відповіді дітей: всі люди ставлять у Великодній кошик писанки;якщо покласти на Великдень писанку у воду і вмитися цією водою, то завжди будеш гарним і румяним; писанка захищає людину від зла і приносить у хату добробут; з писанок починався сніданок у кожній родині; писанка охороняє хату від пожежі і блискавки;  писанки клали під поріг стайні, щоб добре велося худобі, …)

Прослуховування легенди.

У нашому краї, на Гуцульщині,розказують таку легенду. Ось послухайте.  Доля світу залежить від того,скільки писанок пишеться. Доки пишуться писанки, доти буде існувати світ. А коли цей звичай зникне, тоді зло у вигляді страшного диявола звільниться від своїх страшенних пут і знищить світ. Цей диявол живе під землею. Прикутий до скелі ланцюгами. Щороку він посилає своїх слуг навколо світу, щоб ті підглянули чи пишуться ще писанки і скільки їх написано. Коли писанок багато, то залізні пута міцно стискають диявола і він втрачає силу, бо людська любов перемагає найбільше зло. Отже, пишіть писанки!

-          Кого ви знаєте, що пишуть писанки?

До нас у гості завітала одна з писанкарок нашого села. Давайте її послухаєм.

( розповідь писанкарки)

Ознайомлення з магічними знаками.

Вчитель: у гуцульських писанках переважають чорний, жовтий, червоний кольори. Чому писанкарки використовують такі кольори?

УІІ. Практична робота

Вчитель: зараз ми станемо маленькими писанкарями. Замість воску і писаків у нас будуть олівці і фломастери. А розмальовувати будемо кусочки розбитого яєчка, а потім складемо одну велику писанку, яка принесе на Великдень щастя не тільки дідові і бабі, але і нам усім. Ваша писанка не буде схожа на жодну з писанок. Адже це буде ваша фантазія, ваша мудрість. Ви будете розмальовувати яєчко, порадившись і використовуючи магічні знаки писанок, а також, можливо, свої придумані знаки. Кому буде важко малювати, може звернутися до майстерні по допомогу, де знаходяться інструменти, зразки робіт, трафарети.

( виконання роботи, створення загальної писанки)

УІІІ.  Підсумок уроку

-          Що вивчили на уроці?

-          Що вам сподобалося?

-          Що взяли для себе?

 

 

  

docx
Додав(-ла)
Пітеляк Ганна
Додано
6 березня
Переглядів
361
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку