Урок позакласного читання "Сторінками доброти. Пізнавальна конференція за творами В. О. Сухомлинського"

Про матеріал

Знайомить учнів з біографією та творами Василя Сухомлинського; вчить висловлювати свої думки; формувати найкращі людські риси, бажання жити серед краси і творити красу та добро, показує роль казки в житті людини; виховує доброту, повагу до старших, любов до рідної землі.

/ До сторіччя від дня народження В.О.Сухомлинського /

Перегляд файлу

Андрівська ЗОШ І-ІІІ ступенів

  

 

 

 

Пізнавальна конференція за творами В. О. Сухомлинського

Сторінками доброти

Урок позакласного читання

(4 клас)

/ До  сторіччя від дня народження В.О.Сухомлинського /

 

 

 

Підготувала

Вчитель початкових класів 

Андрівської ЗОШ І- ІІІ ступенів

Колєснікова Світлана Іллівна

 

 

2018

Мета: продовжувати знайомство учнів з біографією та творами  Василя

Сухомлинського; учити  висловлювати свої думки; формувати найкращі людські риси, бажання жити серед краси і творити красу та добро, показати роль казки в житті людини; виховувати доброту, повагу до старших, любов до рідної землі.           

Обладнання:   ілюстрації про життя і діяльність В.О. Сухомлинського, аудіо записи пісень, мультимедійне обладнання, відеофільм «Василь Сухомлинський – дитячий письменник», портрет В.Сухомлинського, ілюстрації  до творів, куб, подушечка «Серце».

Хід уроку

І. Організація класу

 Доброго ранку! - мовлю за звичаєм , Доброго ранку! - кожному зичу я,  Доброго дня ! - вам, діти, бажаю! 

Вечором добрим! - гостей я вітаю. 

Ви усміхніться у відповідь, люди! Бо добрі слова для кожного любі!

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

  Подивіться відеозапис і скажіть кому він присвячується. (Застосування презентації  «В. Сухомлинський – дитячий письменник»)

  Урок про учителя добра і краси, про В.Сухомлинського «Сторінками доброти».

Про  нього ми знаємо як про великого педагога, мудрого вчителя і просто чудову людину. Він говорив: «Роби добро не тільки тоді, коли тебе бачать люди. Значно більше треба для того, щоб залишитись людиною тоді, коли тебе ніхто не бачить» - Хто ж він В.О.Сухомлинський?

- Згадайте біографію В.Сухомлинського (читаємо про себе).(Застосування презентації у Power Point: «Творчий шлях В.О.Сухомлинського»)

 

   ЗАВДАННЯ  1.  Вправа «Кубування»   

Біографія В. Сухомлинського

Що означають ці числа в житті і творчості В.О.Сухомлинського?

28вересня1918року?    Народився В. О. Сухомлинський

17 років       Почав працювати учителем української мови і літератури

1941рік?      Василя Сухомлинського мобілізували на фронт.

 4                  Було дітей в сімї 

1500? Художніх творів – оповідань і казок для дітей написав В. Сухомлинський 53?     Твори Василя Сухомлинського видані 53-ма мовами світу.

     Вчитель.  А тепер звернемося до наших сердець. На кожному з них написане питання до казок, творів які ви вже прочитали. Ваше завдання – дати відповідь на питання, знімаючи серце з дошки.

 

ЗАВДАННЯ  2. ЛІТЕРАТУРНИЙ КРОСВОРД «ДОБРОТВОРЕЦЬ» 

(читання питань з дошки і відповідний запис у кросворд)

     Вчитель.  Сьогодні ми продовжуємо  мандрувати  по життєвій стежці добра за творами Василя Сухомлинського. Український письменник Іван Цюпа написав книжку про нього. Розгадаєте цей кросворд і дізнатесь, як назвав Іван Цюпа свою книгу про великого Вчителя. 

ПИТАННЯ ДО КРОСВОРДУ 

Як звати ляльку Зіни, що попала під дощ?           оя; «Лялька під дощем»)  

Яку дерево посадив молодий лісник під вікном своєї хати? (Дуб;«Дуб під вікном»)  

Яке дерево співало задумливу пісню?     (Верба; «Все в лісі співає»)  

Продовжіть назву оповідання «Образливе …»? (  Слово; «Образливе слово»)  

 Продовжіть назву «Найледачий у світі…»? (Кіт; «Найледачий у світі кіт »)  

Друге слово казки про Вороненя «Вороненя і…»  (Соловей)  

Хто захопив гніздечко ластівки?             (Горобець; «Чому ж горобець утік?»)   Що будував тато для дідуся біля хати?  (Комірчина; «Комірчина для дідуся »)  

«Мої крильця найкрасивіші, бо я схожий на білу хмарину» Хто це говорив?

(Метелик; «Два метелики»)  

 Чим розчісував собі хвоста півник? (Гребінець; «Для чого півневі гребінець? »)   Хлопчик Юрко милувався …в оповіданні «Райдуга в …» ( Бурулька; « Райдуга в бурульці»)  

Поставте потрібну літеру в верхню клітинку і прочитайте назву книги Івана Цюпи. (Добротворець)

 

ЗАВДАННЯ  3.  Створення асоціації добра Вчитель.   Слово ДОБРОТВОРЕЦЬ   каже про себе - творець добра. 

В. Сухомлинський писав: «Ви живете серед людей. Кожен ваш вчинок, кожне бажання позначається на людях… Робіть так, щоб людям, які оточують вас, було добре!»У збірку оповідань В. Сухомлинського «Квітка Сонця» увійшли найкращі твори автора про добро і зло, про навколишній світ. Давайте зясуємо, що  для вас означає слово – добро. Як про ці слова написано в словниках.

Словникова робота.(Діти працюють із словниками).

Добро  - гарний вчинок, корисна справа.

Доброта-це чутливе, дружнє ставлення до людей, тварин, птахів, рослин.

Вчитель. Наведіть приклади доброго ставлення людей.(Люди вітаються, допомагають у скруті, дарують квіти, вітають зі святом, допомагають людям похилого віку, тваринам…)

 

Створюємо «Асоціативний кущ». Добро –це…

 

Добро

 

 

Вчитель: Тож поспішайте творити добро, вчіться співчувати. Не намагайтесь зробити комусь чи чомусь зле, боляче. Якщо зростаєте ви добрими людьми, то й вам буде всюди комфортно, бо недаремно мовить народна  мудрість,  досвід поколінь:

«Хто людям добра бажає, той і собі має»

 

  ЗАВДАННЯ  4. Гра в колі друзів «Я дарую тобі...» 

(Діти висловлюють побажання один одному, даруючи сердечка.)

( Ласку,чуйність,ніжність, радість, уважність…)

Висновок. Діти, намагайтеся надалі робити і примножувати добрі вчинки.  

Сьогодні ми поповнили скарбничку добрих справ . А чи знаєте ви добре прислів’я про добро та добрі справи?

 

  ЗАВДАННЯ 5. Робота в групах. Складання прислів’їв про доброту.

Гра-конкурс «Чия група швидше впорається?»

(Доброму слову ціни нема)                       (Правду кажи та добро роби) Прийом «Передбачування».

- Як ви думаєте,про що буде йти мова в творі

Вчитель. Василь Олександрович  Сухомлинський учив бачити прекрасне, захоплюватися сонцем, небом, землею, бачити казку. Його  творчість   сповнена любов’ю до природи, до рідного краю, до батьків… Василь Олександрович  склав  «Наказ дітям». Давайте зараз його прочитаємо і запам’ятаємо.  

«Наказ дітям» Василя Сухомлинського

 «Батько і мати дали тобі життя і живуть для твого щастя. Не завдавай їм болю, образи, прикрощів, страждань. Все, що тобі дають батько й мати, — це їхня праця, піт, утома. Вмій поважати працю батьків. Найбільше щастя для матері й батька — твоє життя, працьовитість, любов до науки, повага до старших. Якщо люди вважають тебе недоброю людиною — це велике горе для твоєї матері й батька. По-справжньому любити їх — означає приносити в дім мир і спокій. 

Твоя сім'я — це не тільки батько й мати. Це й ви, діти. Це твоя поведінка, твої вчинки. Запитуй у батька й матері дозволу на те, що без них вам робити не можна, або ж не тактично. Справжня свобода сина й дочки — бути слухняними дітьми.

Підкорення волі батьків — перша школа громадського виховання, перша дисципліна твоєї совісті. Якщо не навчишся підкорятися волі батьків, то не зможеш стати стійким, мужнім громадянином, дисциплінованим трудівником, вірним батьком своїх дітей. 

Три нещастя є в людини: старість, смерть і лихі діти — говорить українська народна мудрість. Старість — невідворотна, смерть — невмолима, перед цими нещастями ніхто не зможе зачинити двері свого дому. А від лихих дітей дім можна зберегти, як від вогню. І це залежить не тільки від батьків ваших, а й від вас самих. 

Бути хорошими дітьми — означає не допустити, щоб старість батька й матері була отруєна твоїми поганими вчинками. Вмій відчути найважчі душевні муки матері й батька. Їхня хвороба — твоє горе. їхні невдачі і неприємності на роботі — твоя біда. Вмій бути добрим у думках і почуттях. Бережи здоров'я батьків. Пам'ятай, що ранню старість і хвороби батькам приносить не тільки праця, втома, а й сердечні хвилювання, переживання, тривоги, прикрощі. Найбільше вражає батьків дитяча невдячність, байдужість сина чи доньки. Будьте гідними своїх батьків!»

Вчитель. А тепер я хочу, щоб ви сказали добрі слова своїм мамам.

Фізкультхвилинка

Поклонися щодня батькові низенько,

Бо його серденько до твого близенько.

Поклонися щодня матері ще нижче,

Бо її серденько до твого ближче.

Вчитель. Будьте і ви, діти, як маленькі сонечка, творіть добро, садіть сади, допомагайте стареньким, поважайте батьків, учителів, любіть Землю, і вона вам відповість любов'ю і щедрістю, та й будуть на нашій Землі мир і злагода.

Учень. В світ прийшли ми: я і ти для любові й ДОБРОТИ!

Будь привітним і прихильним, добрим, лагідним і СИЛЬНИМ.

Вчися правдою прожити, теплим словом вмій ЗІГРІТИ.

Вчись завжди допомагати і людині СПІВЧУВАТИ.

І старайся так прожити, щоб, як сонечко, СВІТИТИ!

І в душі завжди неси теплий промінь ДОБРОТИ!

 

  ЗАВДАННЯ  6.

Вчитель. З добрим поживеш - добре переймеш, а з лихим зійдешся - й свого позбудешся. Отже, пам'ятайте всі: з ким поведешся, того й наберешся. Бо лихий добро псує. Тому вчіться творити добро і дружити з добрими людьми.             

          А тепер ми звернемося до творів Василя Сухомлинського і послухаємо, які життєві уроки він нам дає.

Дитина 1.

В кого радість, а в кого горе

П'ятикласники зібрались їхати на екскурсію до Канева. Раділи діти: багато побачать нового, цікавого. Побувають на могилі Тараса Шевченка.

Збиралася їхати й Галя. Та ось у неї тяжко захворіла мама. Приходить Галя до школи заплакана.

-   Чого це ти така сумна? - питають товариші.

-   Мама дуже хвора. Не можу я поїхати на екскурсію.

Тяжко стало на душі в дітей. Як же можна радіти, веселитися, коли в товариша горе? І вирішили діти: почекаємо, поки в Галі одужає мама, тоді й поїдемо на екскурсію.

Минуло три тижні. Галина мама одужала - і весь клас поїхав на екскурсію. Поїхала й Галя.

Коли в тебе радість, у другої людини може бути горе.

Розуміти чуже горе - велика людська краса.

Вчитель. Чому навчає це оповідання?

Дитина 2.Дідусева заповідь

Я навчаюсь у четвертому класі. На почесному місці в нас портрет мого дідуся Павла. Під портретом напис: "Він віддав своє життя за Батьківщину".

Із розповідей мами, бабусі я знаю, що дідусь мій був розвідник. Він поліг смертю героя далеко на Заході, в Карпатських горах.

Наближався день пам'яті мого дідуся. Щороку в цей день бабуся приносить до дідусевого портрета букет квітів. А цієї весни і я виплекав білі квіточки абрикоси й поніс їх раненько в школу. У школі ще нікого не було. Я поставив квіти біля портрета. Сів за парту. Коли це бачу: дідусь усміхнувся.

-                 Дідусю, - попросив я, - скажіть, будь ласка, ким мені бути? Мені льотчиком хочеться стати, й агрономом, і лікарем. Ким мені бути?

-                 Будь патріотом, - почув я голос дідуся. - Це найголовніше.

Вчитель. Ким повинна  бути кожна людина?

Дитина 3.        Щоб не наколовся

Дівчинка Зоя гуляла в саду. Вона підійшла до акації. На акації гострі - прегострі колючки.

Над акацією літає барвистий метелик. Ой, як же йому не страшно літати! Налетить на колючку - що ж тоді буде! Підійшла Зоя до акації. Зламала одну колючку, другу, третю.

Мама побачила й питає:

-                 Що ти робиш, Зою? Навіщо колючки зламуєш?

-                 Щоб метелик не наколовся, - відповіла Зоя.

Вчитель.   Якою повинна бути людина?

Дитина 4 .     Скажи людині: "Здрастуйте!"

Лісовою стежечкою ідуть батько і маленький син. Довкола тиша, тільки чути, як десь далеко стукає дятел та лісовий струмочок дзюрчить у лісовій гущині.

Аж тут син побачив: назустріч їм іде бабуся з ціпком.

-                 Тату, куди вона йде? - питає син.

-                 Зустрічати або проводжати, - каже батько й усміхається. Ось як ми зустрінемося з нею, ти скажи їй одне-однісіньке слово: "Здрастуйте!"

-                 Навіщо ж їй казати це слово? - дивується син. - Вона ж зовсім нам незнайома.

-                 А ось зустрінемось, скажемо їй це слово, тоді й побачиш навіщо. Побачиш, що станеться.

Ось і бабуся.

-                 Здрастуйте! - каже син.

-                 Здрастуйте! - каже батько.

-                 Здрастуйте ! - каже бабуся й усміхається.

І хлопчик тоді здивувався: усе довкола змінилося. Сонце засяяло яскравіше. Верховіттями дерев пробіг легенький вітерець, і листя заграло, затремтіло. В кущах заспівали пташки - раніше їх і не чути було.

На душі в хлопчика легко-легко стало.

-                 Чому це воно так? - питається син. - Бо ми сказали людині: "Здрастуйте!" Вчитель. Чому люди вітаються?

Дитина 5.         Навіщо кажуть "Дякую"?

Дрімучим лісом ішли двоє подорожніх. Дідусь і хлопчик. Було жарко, хотілося пити. Нарешті вони прийшли до струмка. Тихо дзюрчала холодна вода. Мандрівники нахилилися, напилися. Дідусь сказав:

-                 Дякую тобі, струмочку. Хлопчик усміхнувся.

-                 Чого ти усміхнувся, хлопче? - запитав дідусь.

-                 Навіщо ви, дідусю, сказали струмкові дякую? Він же не жива істота: не дізнається про вашу подяку, не почує ваших слів. - Це так. Якби води напився вовк, він міг би й не дякувати. Ми ж не вовки, а люди. Розумієш, навіщо людина говорить дякую? А знаєш, кого це слово вшановує, звеличує, підносить?                                                                                     

          Хлопчик замислився. Він ніколи не думав над цією мудрою істиною. Тепер саме був час подумати: дорога через ліс ще довга. 

Вчитель. Які ще ввічливі слова ви знаєте?

Гра «Піраміда ввічливих слів»

А тепер давайте  побудуємо піраміду ввічливих слів. 

(Вчитель починає її будувати, промовляючи ввічливе слово, кладе руку в центр. Потім кожен з дітей називає інше ввічливе слово й кладе свою руку зверху. Таким чином, виходить ціла піраміда).

Вчитель. Василь Сухомлинський хотів, щоб усі діти виростали добрими, чуйними, дружніми, товариськими, щедрими і щирими. Я вірю, що так воно і буде.            Поспішайте творити добро, вчіться співчувати.  

  ЗАВДАННЯ  7. Складаємо вірш.

Вчитель. А тепер давайте разом з вами складемо вірш про те, яким треба бути в житті. Останнє слово кожного другого рядка ви добиратимете в риму самостійно.

Щедро ллє проміння сонце у твоє й моє ... (віконце),

          Щоб в теплі ми виростали й світло людям ...        (дарували). 

Й де б ми в світі не були, щоб завжди любов ...  (несли),  Щастя, радість і тепло, щоб чудово всім ...  (було). 

В світ прийшли ми: я і ти – для любові й ...  (доброти)!

          Будь привітним і прихильним, добрим, лагідним і...      (сильним). 

Вчися правдою прожити, теплим словом вмій ...  (зігріти).

Вчись завжди допомагати і людині...   (співчувати).  І старайся так прожити, щоб, як сонечко,...  (світити)! 

І в душі завжди нести теплий промінь ... (доброти)!

 

  ЗАВДАННЯ  8.

Вчитель. А зараз подумки перенесемося до театральної студії. Юні актори підготували інсценізацію до  казки В.Сухомлинського «Соловей і жук ».

   (Застосування презентації у Power Point: ілюстрація до

оповідання «Соловей і Жук». Слайд 2)  

Соловей і Жук

(інсценізація казки - оповідання  дітьми)

У садку співав Соловей. Його пісня була дуже гарна. Він знав, що його пісню люблять люди. Того й дивився з погордою на квітучий сад, на синє небо й на маленьку дівчинку, що сиділа в саду й слухала його пісню.

А коло Соловейка літав великий рогатий Жук. Він літав і гудів.

Соловей припинив свою пісню та й каже:

—    Перестань гудіти. Ти не даєш мені співати. Твоє гудіння нікому не потрібне. Та й краще, аби тебе, Жуче, зовсім не було.

Жук гідно відповів:

—    Ні, Солов'ю, без мене, Жука, неможливий світ, як і без тебе, Солов'я.

—    Ну й мудрець! — всміхнувся Соловей.-Виходить, що й ти потрібен людям? Ось запитаємо дівчинку, вона скаже, хто потрібен людям, а хто ні.

Полетіли Соловей і Жук до дівчинки та й питають:

—    Скажи, дівчинко, кого треба залишити в світі — Солов'я чи Жука?

—    Хай собі будуть і Соловей, і Жук,— відповіла дівчинка. Тоді подумала й додала: — Як же можна без Жука?

Вчитель . Чи правий був соловей, який сказав, що спів Жука не потрібний нікому?

 

 ЗАВДАННЯ 9.Складаємо казку (за власним спостереженням)про Берізку під

вікном класу.)                                                                                          

          Вчитель.  Ми з вами пригадали казки В.Сухомлинського, які були створені у школі радості разом з учнями. Заплющить очі і уявіть, що ви зараз знаходитесь на одному із уроків В. Сухомлинського. Він вам запропонував створити казку під назвою «Берізка і Шпак». А хто хоче, може  скласти свою казку про доброту.

Прочитайте питання на картках будуть вам в цьому допомагати.

Звідки взялась березка під вікнами класу?

Хто за нею доглядав? Як?

Якою виросла берізка?

Що одного разу помітили діти?

Як вирішили допомогти берізці?

Як виручив із біди тополю шпак?

Що сталося навесні з гілочками берізки?

Як берізка дякувала пташці? Що відповів берізці шпак?

Вчитель. А хто хоче, може  скласти свою казку про доброту.

  (Діти самостійно складають казку. Колективна перевірка) Вчитель. Ось і закінчується наша невеличка мандрівка сторінками творчості   В. Сухомлинського. Хоч ці казки і твори маленькі, але вони вчать нас мудрості, добру, чуйності, справедливості, високим почуттям, любити  рідну природу.

ІV. Підсумки уроку.

Рефлексія. Метод «Одним поглядом». Діти передають свої емоції від уроку за допомогою міміки. 

Вчитель. Візьмемось за руки та утворимо коло добра.   Подивіться один одному в вічі, посміхніться. Адже, даруючи усмішку, ми тим самим бажаємо один одному добра, гарного настрою та здійснення всіх добрих справ на весь день.

Пропоную вголос сказати найголовніший принцип: «Добро починається з мене!».

Дарую вам сердечка ( які отримали за урок), щоб  ви пам’ятали про добрі діла. І не тільки пам’ятали, а робили гарні, добрі справи.

 Домашнє завдання. 1)Казку записати у свою книжечку. Намалювати ілюстрації. 

2) Спостерігайте за навколишнім світом.  Якщо побачите живу казку, розкажіть в класі.

Слухаємо пісню.  Пісня Наталії Май  «Спасибі вчителю »(Даний кліп створено до 100-річчя від дня народження В.О. Сухомлинського.

    

 

 

 

Завантаження...
pdf
Додано
14 квітня 2018
Переглядів
5246
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку