урок позакласного читання. Тема: Осінь щедра, осінь золотава.

Про матеріал

Розробка уроку літературного читання у 2-му класі на тему «Осінь щедра, осінь золотава».

Мета якого – знайомити учнів з літературними творами різних жанрів про осінь. Опрацювати твори В. О. Сухомлинського «Восени пахне яблуками», «Дід Осінник». Розвивати читацькі навички, зв'язне мовлення, вміння знаходити літературні твори на запропоновану тематику. Виховувати любов до природи, прищеплювати естетичний смак, розвивати спостережливість і вміння бачити прекрасне навколо.

Перегляд файлу

Предмет: Літературне читання. 2 клас

Тип уроку: урок позакласного читання.

Тема: Осінь щедра, осінь золотава.

Мета:

Навчальна: знайомити з літературними творами різних жанрів про осінь.   Опрацювати твори  В. О. Сухомлинського «Восени пахне яблуками», «Дід Осінник».

Розвивальна: розвивати читацькі навички, зв’язне мовлення, вміння знаходити літературні твори на запропоновану тематику.

Виховна: виховувати  любов до природи, прищеплювати естетичний смак, розвивати спостережливість і  вміння бачити прекрасне навколо.

Обладнання:

  1. Демонстраційні матеріали: презентація «Осінь», презентація «Осінні барви у картинах  І. Левітана», макет берізки, портрет В. О. Сухомлинського, виставка книг до теми, малюнки дітей, словник уроку (В. О. Сухомлинський, П. І. Чайковський, І. Левітан), ілюстрації птахів, анаграми, кошик з прислів’ями, малюнки до змісту казки О. Іваненко «Білочка-мандрівниця».
  2. Технічні засоби: комп’ютер, проектор, екран.
  3. Музичне оформлення: Ф. Шопен «Осінній вальс»

Хід уроку

І. Організаційна частина

- Завітала осінь до нас в Україну, одягла в намисто червону калину, українська осінь – це пишні жоржини, айстри різнобарвні, горішки ліщини, буряки цукрові, кукурудза стигла, гарбузи медові, різнії повидла, варення, соління, гриби в маринаді, тобі, щедра осене, всі у нас раді: і білочка в лісі, і в садочку квіти, і грибочки в лісі, і дорослі, й діти.

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку

  1. Вступне слово вчителя
  • Сьогодні наш урок позакласного читання присвячений порі року, яку, мабуть, чи не найбільше оспівано  і художниками, і композиторами, і, звичайно ж, майстрами художнього слова. На уроці ми поринемо у чарівну красу осені за допомогою творів художньої літератури, музики і живопису.
  1. Перегляд відеоролика «Осінній вальс»
  • Я з великим задоволенням запрошую вас на відео прогулянку, щоб помилуватися мальовничими краєвидами осінньої природи і відчути осінній настрій.

(Діти переглядають відеоролик у супроводі музичного твору Фредеріка Шопена «Осінній вальс»)

  •  Діти, переглядаючи цей відеоролик, мені здалося, що сама осінь завітала до нас у клас. І з’явилася вона  не випадково, адже у неї дуже багато справ: зібрати урожай, відправити птахів у теплі краї, роздягти дерева. І щоб з усіма ними впоратися до зими, вона просить у нас допомоги.
  • Виконавши всі завдання уроку, ми роздягнемо берізку, знявши з неї всі листочки. І таким чином допоможемо їй підготуватися до зими. Адже, як вам вже відомо з уроків природознавства, якщо дерева не скинуть листя, то взимку через це вони можуть не витримати великої кількості снігу на своїх гілках і зламатися.

ІІІ. Робота над темою уроку

  1. Хвилинка поезії
  • І перший листочок – це «Хвилинка поезії». (Знімаю перший листочок). Одним із завдань перед цим уроком було навчитися виразно читати вірші про осінь, передаючи інтонацією настрій твору. Пропоную послухати наших учнів, які готували поетичні рядки.

(Читання учнями віршів напам’ять. Питання за змістом. Оцінювання).

ПОТЕМНІЛИ КРОНИ СОСОН
Потемніли крони сосон,
Тихо сіються дощі,
Оголила темна осінь
І дерева, і кущі.

І тепер здаля помітні
Гнізд воронячих шапки,
Зникли птахи перелітні –
Гуси, іволги, шпаки.

У гіллі синиця тенька,
Лущить зерна цілий день,
І від білочки опеньки
Поховалися за пень.
Вадим Скомаровський

  • Про яку осінь, ранню чи пізню, йде мова у вірші?
  • Які птахи згадуються у вірші?

ЗОЛОТА ОСІНЬ
В парках і садочках,
На доріжки й трави,
Падають листочки
Буро-золотаві.

Де не глянь, навколо
Килим кольористий,
Віти напівголі
Й небо синє-чисте.

Метушні немає,
Тиша й прохолода –
Осінь золотая
Тихо-ніжно ходить.
Катерина Перелісна

  • Чому автор називає осінь золотою?

 

ДОЩОВА ОСІНЬ
Водить осінь хороводи
То із листя, то з дощів.
На прогулянку виходять
Парасолі і плащі.

Там розмову парасолі
Із плащами завели:
«Ах, як довго у неволі,
У темниці ми були.

Та вернулися тумани,
Задощило в небесах,-
І ми знову у пошані,
Знов нас носять на руках».

І прийшли тоді до згоди
Парасолі і плащі,
Що найбільша насолода –
Це коли ідуть дощі.
Анатолій Качан

  • Для кого дощова осінь є найбільшою насолодою і чому?
  • А яка осінь подобається тобі?

 

  1. Стислий переказ за малюнками
  • Наступне завдання – переказати  один з творів цього розділу. (Знімаю другий листочок). Перекажемо казку Оксани Іваненко «Білочка-мандрівниця», а допоможе нам у цьому малюнковий словничок. (Білочка, зайчик, лисиця, сова, куниця, змія, пташка, їжачок,)

(Стислий переказ прочитаного твору. Питання за змістом. Оцінювання.)

  1. Розповідь про улюблений осінній місяць
  • Третім завданням розділу було підготувати розповідь про свій улюблений осінній місяць. (Знімаю третій листочок).
  1. Вікторина за прочитаними творами

Наступне завдання дати правильні відповіді на запитання за прочитаними творами. (Знімаю четвертий листочок). Кожний ряд отримає по 2 запитання, а переможе та команда, яка дасть більше правильних відповідей.

  • Хто дивувався тому, що на гілках щодня меншає листя? (Котеня з вірша Володимира Верховеня «Хто краде листя?»).
  • З якого твору рядки «Жовта гілка жовту білку розхитала залюбки…» («Ходить жовтень по росі» Василь Кравчук).
  • Хто здіймав гам уночі над рікою? (Бобри з казки «Нічний гість» Вадима Скомаровського готували хатки до зими).
  • Герой якого твору ночував у гнізді сови? («Білочка-мандрівниця» Оксана Іваненко).
  • Чому шпака з твору «Шпак у жмені» Олександра Копиленка звали Яшкою? (Бо він коли ковтав їжу, то від задоволення вигукував щось подібне до яш- яш-яш…)
  • Кому стало у нагоді осіннє листя у творі Олександра Копиленка «Осіннє листя»? (Жукам,павучкам, їжакові, мамі)
  • З розділу ми дізналися про осінні турботи різних звірів і птахів, а яких саме ви скажете, якщо зможете прочитати анаграми.

(Ведмідь, білка, бобри, зайчик, мурашки, жучки).

  1. Фізкультхвилинка - гра «Перелітні – зимуючі»
  • А зараз давайте пригадаємо, які птахи восени відлітають у теплі краї, а які залишаються. Я буду показувати вам ілюстрації з зображенням  птахів. Якщо птах перелітний, ви махаєте руками, наче крилами. А якщо зимуючий, то присідаєте.
  1. Опрацювання творів В. О. Сухомлинського «Восени пахне яблуками», «Дід Осінник».

а) Розповідь вчителя про В. О. Сухомлинського.

- Діти, ви уважно опрацювали розділ. Дізналися багато нового. А сьогодні на уроці я пропоную колективно попрацювати над творами видатного українського письменника В. О. Сухомлинського. Що вам відомо про цього автора?

- В. О. Сухомлинський був не тільки талановитим письменником, а всесвітньовідомим вчителем. Це людина великої душі і палкого серця, яка понад усе любила дітей. Василь Олександрович намагався прищепити своїм дітям любов до природи, рідного краю. Для цього він часто проводив уроки під відкритим небом, вчив дітей бачити красу у звичайному листочку, гілочці, хмаринці. А ще він написав багато казок і оповідань про природу. І сьогодні я пропоную прочитати його казку «Дід Осінник» і оповідання  «Восени пахне яблуками»

б) Читання казки «Дід Осінник» вчителем

- Прослухайте казку і скажіть, де  жив дід Осінник, чому він мав таке ім’я.

в)  Словникова робота.

Сторожко – уважно.                                 Приспіла – прийшла.

Сивий – сідий.                                            Невтямки – незрозуміло.

г) Повторне читання. Гра «Дощик. Дощ. Злива».

- Давайте ще раз прочитаємо казку самостійно, а під час читання уявимо, що у класі розпочався осінній дощик. Граємо у гру «Дощик, дощ, злива».

   ( Під час читання вчитель керує гучністю колективного читання за допомогою слів «дощик» (читають пошепки), «дощ» (читають напівголосно), «злива» (читають вголос).

д) Читання ланцюжком.

е) Робота над змістом.

- Яким ви уявляєте діда Осінника?

- Запросіть його в осінній сад. На вашу думку, що там зміниться після його гостювання?

- Чи існує насправді дід Осінник? (Ні, це казка, а дід Осінник – це образ, який виник в уяві В. О. Сухомлинського, коли він спостерігав за осінньою природою).

- Які картини природи ви уявляєте під час читання?

Який настрій ви відчуваєте під час читання казки?

є) Робота над оповіданням «Восени пахне яблуками» .

Читання «Буксиром».

Гра «Дочитай далі».

Бесіда за прочитаним.

  • Про яких мешканців осіннього саду розповідається у оповіданні?
  • Хто ласував солодким яблуком?
  • Чому злякався цвіркун?
  • Чим на вашу думку може ще пахнути осінній сад? Чи доводилося вам відчувати подібні запахи?
  • Який настрій викликає у вас це оповідання?

ж) Порівняльний аналіз творів В. О. Сухомлинського «Восени пахне яблуками» і «Дід Осінник»

- Що спільного і що відмінного у творах В. О. Сухомлинського «Восени пахне яблуками» і «Дід Осінник» ? (Спільна тема осені, автор. Відмінне: осінь пізня і рання, жанр – оповідання і казка).

  1. Осінь у мистецтві

- Ви поспостерігали, як письменник вдало передав осінній настрій засобами слова. Як оригінально створив у нашій уяві образ осінньої природи. Це можливо зробити не лише у літературі. Багато відомих композиторів і художників оспівували осінь у своїх творах. Сьогодні я хочу запропонувати прослухати музичний твір відомого композитора П. І. Чайковського «Жовтень» і переглянути картини палкого прихильника осінніх мотивів І. Левітана.

(Перегляд відеоролика «Осінь у картинах  І. Левітана» у супроводі музичного твору «Пори року. Жовтень» П. Чайковського)

- Який настрій викликали у вас твори великих митців?

  1. Виставка малюнків «Юні художники малюють осінь»

- Учні нашого класу також  створили малюнки на тему осені. До вашої уваги виставка юних художників.

  1. Виставка книг «Пропоную прочитати»

- А також звертаю увагу на ще одну виставку, яка знаходиться у «Хатинці Читайлика». Це книги, які я пропоную прочитати самостійно у продовження нашої теми «Осінь щедра, осінь золотава», а також книги видатного письменника В. О. Сухомлинського. Сьогодні на уроці ми не випадково зупинилися саме на його творчості, адже цими днями  він міг би святкувати свій день народження. 28 вересня йому б виповнилося 95 років.  Я гадаю, що його казки і оповідання не залишать байдужим жодного читача.

  1.  Народна скарбничка осені. (Робота з прислів’ями)

-   Не тільки талановитим митцям притаманно оспівувати красу осінньої природи у своїх творах. Простий народ здавна пильно спостерігав за цією порою року і склав про неї безліч прислів’їв, приказок, прикмет.

   Останнє завдання від осені – прочитати і запам’ятати малі фольклорні твори про неї, які записані на щедрих осінніх подарунках, і скласти  урожай у народну скарбничку. Але зробити це буде непросто, адже в словах пропущені деякі букви. Прочитайте прислів’я, вставте букви і запам’ятайте їх.

  (Діти виконують завдання і кладуть картки до кошика).

IV. Підсумок уроку

    Ми виконали всі завдання осені. Погляньте на нашу берізку. Вона вже скинула все листя і дрімає. Тепер їй не страшна зима з її снігопадами. Вони не зламають її гілок під тягарем снігу. Нехай відпочиває до весни. А осінь вам дуже вдячна за допомогу і активну роботу під час уроку.

  • Яку тему ми розкрили сьогодні на уроці?
  • Які твори допомогли нам відчути осінній настрій, побачити красу природи восени?
  • З творчістю яких видатних людей ми познайомилися?

 

1

 

doc
Додано
19 липня 2018
Переглядів
2534
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку