На мій погляд, сучасне молоде покоління у повсякденному житті все менше звертається до фольклорних джерел - витоків духовності українського народу. Цей урок покликаний систематизувати та узагальнити знання учнів про українські народні пісні; прищеплювати любов до них; зміцнювати родинні стосунки.Адже народна пісня, особливо колискова, - це своєрідний оберіг від нещасть та хвороб. Тому старше покоління повинно дбати про те, аби пісні не залишалися тільки у збірниках, а жили серед нас і передавалися в спадок наступним поколінням.
1
Тема: урок позакласного читання. Улюблені пісні моєї родини
Мета: систематизувати та узагальнити знання учнів про українські народні пісні і їх призначення, прищеплювати любов до української народної пісні як до неперехідної цінності народу;
розвивати творчі здібності шестикласників, зв’язне мовлення, пам’ять; виховувати почуття пошани до українських народних пісень, гордості за свій народ, зміцнювати родинні зв’язки.
Тип уроку: урок-свято.
Обладнання: святково прибраний клас, рушники, плакати, вислови про пісню, калина, записи українських народних та авторських пісень.
Перебіг уроку
І. Організаційний момент.
Епіграф:
Наша дума, наша пісня
Не вмре, не загине.
От де, люде, наша слава,
Слава України!
Т.Шевченко
Учень:
Учениця:
Учень:
Як із Дніпра бере веселка воду,
О рідна пісне, знову ти прийшла
До матері, до батька й до народу!
(Під супровід ліричної мелодії входить дівчина-Пісня в українському національному одязі, у вінку із маків та колосків)
Пісня:
Я – пісня, донечка народу,
У мене славний добрий рід,
Який боровся за свободу,
Сягав до зоряних орбіт.
Мене гнуздали яничари
Та катували по степах.
Сатрапи царські таврували
І розпинали на хрестах…
Та я щоразу воскресала
Із попелу та небуття…
Душею я народу стала, -
Тому я вічна, як життя!
(Учень та учениця беруть за руки Пісню і підводять до почесного місця – святково прибраного столу. Пісня сідає на почесне місце.)
ІІ. Засвоєння нових знань.
1.Слово вчителя:
Справді, Україна не може уявити себе без пісень. Відомий дослідник усної народної творчості Олександр Дей писав: «Українська народна пісенність – ніби вічно мінливе поетичне море, глибиною в ширину століть, а шириною – як уся українська земля…Котить і котить воно свої мелодійні хвилі по українських просторах і вихоплюється самоцвітами-бризками ген-ген за національні береги…»
(Лунає пісня у виконанні Т.Піскарьової «Наша пісня солов’їна»)
2. Бесіда
(«Піснею до серця, серцем до народу», «Хто співає в смутку, тому полегша прудко», «Хто співає, той журбу проганяє», «Де праця, там і пісня», «Легше тобі на душі стане, як пісня до твого серця загляне»).
Орієнтовний план виступу:
3. Колискові пісні – витоки духовності
Вчитель:
- Українську пісню кожна людина чує ще змалечку від матері, яка співала колискову. Спів над немовлям має магічну силу, оберігає від хвороб і нещасть. Шановні матусі й бабусі! Це Ваші недоспані ночі й ласкаві натруджені руки викохали оцих чудових хлопчиків та дівчаток. І Ваші ніжні колискові навіювали їм спокійні сни й щасливе майбуття. Тож просимо Вас поділитися з нами спогадами про ті щасливі й незабутні миті життя, заспівати колискову. (Мами (бабусі) по черзі підходить до своєї дитини, пригортають її та співають колискову).
4. Улюблена пісня моєї родини.
Вчитель:
- Українська пісня високо підносить любов і пошану до батьків. В обрядових піснях часто присутній величний образ Матері Божої, що є прикладом для земних матерів. Тому образити матір чи батька вважається великим гріхом. Також у піснях звучать високі ідеали родинних стосунків. Бо й справді, коли у сім’ї лад, то й життя цвіте, мов сад. Не можна уявити собі українську родину минулого, яка б не співала пісень. З піснею працювали й відпочивали, святкували народження нового життя і проводжали в останню путь… «Пісня ні в добру, ні в злу годину не покидає людину» - з глибини віків дійшла до нас ця народна мудрість. Тож наше з вами завдання – не замулити це життєдайне джерело – пісенну творчість. Впевнена, що й сьогодні пісні збирають усіх членів родини бодай на великі свята. І у нас сьогодні свято – гостей зійшлося багато! Тож не час нам сумувати - будемо гуртом співати! (Пісня «Зеленеє жито, зелене…»).
Учениця:
Учень:
Пісня:
Спасибі, любі друзі, вам за свято,
Пісень лунало тут багато,
А ще – чудових теплих слів…
Аж день від них повеселів.
Не зникну я, у безвість не полину,
Допоки є такі доньки й сини!
Пишайся ними, рідна Україно, -
Про тебе завжди дбатимуть вони!
(Співає пісню «Як у нас на Україні», всі підхоплюють її).
ІІІ. Підсумки уроку.
Вчитель:
Ось і добігло кінця наше свято.
Дякую дітям, і мамам, і татам,
Низький уклін вам, бабусі рідненькі,
Будьте на радість усім здоровенькі.
Злагоди й миру, добра в вашу хату,
Щоб не судилося горя спізнати.
Ненці-Вкраїні вовік процвітати
Й пісню, як прапор, над світом здіймати!
(Лунає пісня « Ти моя Україна», слова О.Ткача, музика Н.Яремчука).