Теплота родинних стосунків у поезіях Станіслава Чернілевського. Іменник (Інтегрований урок української мови і літератури)

Про матеріал

Чи легка дорога до успіху? Які риси треба мати, щоб стати успішним?З чого починати?Проаналізувавши основні мотиви поезії “Забула внучка в баби черевички” Станіслава Чернілевського, прокоментувавши поетичні рядки автора, спробуємо визначити секрет успіху поета, допоможемо усвідомити, що найбільша цінність для кожної людини – це родина. ЇЇ підтримка, віра надають і сили, і крила!

Перегляд файлу

 

Інтегрований  урок  української мови і літератури у 6 класі

Із досвіду роботи вчителя української мови і літератури

Чулаківської ЗОШ І-ІІІ ст. Голопристанського району Херсонської області

Руденко Тетяни Григорівни

 

Тема:  Теплота родинних стосунків у поезіях Станіслава Чернілевського. Іменник

Мета:  проаналізувати основні мотиви поезії “Забула внучка в баби черевички”, розвивати вміння коментувати поетичні рядки, робити художній аналіз твору, відчувати настрій; закріпити уміння учнів визначати відміни і групи іменників, їх синтаксичну роль; виховувати повагу до старшого покоління, допомогти усвідомити, що найбільша цінність – це родина.

Хід уроку

І. Мотивація навчальної діяльності

Доберіть  опорні слова до кожної букви слова УРОК: успіх, усмішка, уміння,  рішення, радість, розвиток, оптимізм,  крок до успіху, креативність, копітке дослідження ( повільне, старанне, вимагає неабияких зусиль),  клопітка справа(невтомна)

 Схоже на акровірш.

Проблемне питання

Чи легка дорога до успіху? Які риси треба мати, щоб стати успішним?

З чого починати?

Кращий спосіб почати робити – перестати говорити і почати діяти. Уолт Дісней

2. Актуалізація опорних знань

 

Постать Станіслава Чернілевського нова в українській літературі. Та деякі факти із його біографії нам відомі. Що найбільше запам’яталося?

   «Я народився поміж двох річок — невеличкою річкою Жван з її мілинами та глибинами та могутнім і тихим Дністром з його вирами та потужною течією. Може, через те я так люблю водночас і найтонші, найдрібніші порухи і великі, могутні рухи».

   «Береги Дністра, де я жив, були по-райськи благодатними: там росли колгоспні груші, яблука, сливи, абрикоси, виноград. Там були баштани. Природно, що поночі ми, хлопчаки, ватагою пробиралися ярами й цупили кавуни та дині або ж огірки та помідори, поки сторож не гнався за нами».

 

Життєвий шлях Станіслава Чернілевського був  непростим. Хлопчик залишився без батька у багатодітній родині, тож довелося здобувати середню освіту в школах-інтернатах.

Не відразу Станіславу пощастило з вибором "сродної" професії. Спочатку недовго працював учителем після закінчення Вінницького педагогічного інституту, але не вважав цю роботу справді "своєю". З дитинства Чернілевський марив кінематографом і прагнув вступити на факультет кінорежисури. Його мрія збулася. У стінах Київського театрального інституту імені І. Карпенка-Карого він здобув фах кіносценариста. Працював на Київській кіностудії художніх фільмів імені О. Довженка. Зараз працює режисером і редактором на ТРК «Студія 1 + 1».

Проблемне запитання

Чи назвали б ви Станіслава Чернілевського успішною людиною? Чому?

Що стало запорукою успіху Станіслава Чернілевського.

3. Розгляд та аналіз поетичних творів С.Чернілевського.

Секрет успіху поета розкривається в його поезії.

Із однією поезією ми з вами вже познайомилися на минулому уроці. У ній відтворені спогади письменника про рідну хату, власне дитинство, матір, її доброту та щирість.

Який настрій у вас викликала поезія?

Яку основну думку хоче донести до читача Станіслав Чернілевський? Бути уважнішими до старості та самотності наших рідних. Уславлення найголовніших людських цінностей – материнської любові, батьківської хати, щасливих років дитинства.


Як називається збірка поезій С. Чернілевського?

«Рушник землі»

4. Перевірка знань з мови.

Знайдіть помилки. Відредаговані речення запишіть.

Українский рушник – символ єдності сімї, л’юбові до рідної землі, до матусі,  символ працелюбносьті нашего народа.

Калина символ невмирущості рода і краси.

«Мовний калейдоскоп»

Завдання від учнів 9 класу, створених за допомогою сервісу Learning Apps, що є додатком Web 2.0 для підтримки освітніх процесів у навчальних закладах різних типів, розробленого як науково-дослідницький проект Центру педагогічного коледжу інформатики освіти РН Берн у співпраці з іншими університетами Німеччини.

Виконання інтерактивних вправ, створених учнями 9 класу для перевірки знань шестикласників з української  мови, зокрема теми «Іменник. Групи та відміни іменників», «Написання слів із частинками пів, напів». Вправа «Пазли»

 C:\Users\user\Desktop\мама фото\Безымянный (2).png

5. Розвиток мовлення. Усна розповідь про бабусю.

Чи часто ви відвідуєте своїх бабусь? Розкажіть про останній візит до бабусі. Під час відповіді прислухайтеся до свого мовлення. Метод «Диктофон» допоможе нам слідкувати за вашим мовленням.(Аналіз виступу учнів, записаних на диктофон і прослуханих. Виступ триває 1 хвилину)

 6. Виразне читання поезії «Забула внучка в баби черевички»

Поміркуйте, символом чого для бабусі є черевички? 

               7. Художній аналіз поезії

Визначення теми, ідеї твору, характеристика образів, настроїв поезії.


 


8. Поетична хвилинка


   Білий вірш від Крулик Юлії

     Бабуся

У кожної бабусі

Є лагідне слово,

Яке ніде не сховається.

Її вечірні казки

залишаються в серці.

Одне її тільки турбує -

Щоб усі були здорові!

 

Римований вірш від Руденко Ольги

Моїй бабусі – Оберемок Вірі

У тобі, бабусю,

оберемок любові до внуків,

оберемок терпіння, щедрості, муки,

оберемок дитячого сміху і сліз

оберемок підтримки рідних усіх.

У твоєму великому  серці

є місце для меду і перцю,

для снаги, сподівання, надії

 і навіть моєї мрії.

Ти, бабусю,  Берегиня роду,

Захисниця і заступниця ти.

Можеш перетнути шлях негодам,

зупинити смуток самоти.

Твоя мудрість проростає пагоном

У моїй, дитячій ще,  душі.

Я пишу, а наді мною янголом

Образ твій ласкавий при свічі.

Бо в тобі, бабусю,

вселенський оберемок Віри!


8. Доповніть поетичні рядки. Назвіть іменники, визначте їх рід. Підкресліть абстрактні іменники.

Якщо ти любиш тата й маму,

Їм радість  і любов……………….

Достатку, щастя і  …………………

Для них у Господа проси.

Даруй щодня любов і ласку,

Щоб не було у них…

Перетвори життя у …………….,

Люби і слухай їх завжди.

Ніколи не забудь, що ……………. -

Найбільша святість у ……………….

Завжди ти повертайсь до неї,

Куди б не пролягли путі.

9. Створення власних п’ятирядкових віршів


10. Підсумок уроку.

У чому  ж секрет успіху Станіслава Чернілевського?

Хто чи що його надихало на створення поезій, підтримувало у складні хвилини?

Чим пояснюється  глибокий ліризм його творів?

 Сім’я, родина, мати, батько – найважливіші поняття для кожної людини!

11. Інсценування оповідання В.О.Сухомлинського «Іменинний обід (Іменини)»

 

У Ніни велика сім'я: мати, батько, два брати, двісестри й бабуся.

Ніна найменша: їй восьмий рік. Бабуся - найстарша: їй вісімдесят два роки. У бабусі тремтять руки. Несе ложку бабуся - ложка дрижить, крапельки падають на стіл.

Скоро у Ніни день народження. Мама сказала, що на її іменини у них буде святковий обід. На обід Ніна нехай запросить подруг.

Ось і настав цей день. Мама накриває стіл білою скатертиною. Ніна подумала: це і бабуся за стіл сяде. А в неї ж руки тремтять.

Ніна тихенько сказала мамі:

-Мамо, хай бабуся сьогодні за стіл не сідає.

- Чому? - здивувалась мама.

- В неї руки тремтять. Крапає на стіл.

Мама зблідла.

Не сказавши жодного слова, вона зняла зі столу білу скатертину і сховала її в шафу.

Довго сиділа мовчки, потім сказала:

-У нас сьогодні бабуся хвора. Тому іменинного обіду не буде. Поздоровляю тебе, Ніно, з днем народження. Моє тобі побажання: будь справжньою людиною!

Обговорення сценки. Використання методу «Займи позицію»  ТАК чи  НІ.

 12. Домашнє завдання.  Вивчити напам’ять вірш. Принести фото своїх рідних.

Усно розповісти про свою сімю.


Музична хвилинка

В житті блукаєм часто

далекими стежками

І є чиїсь ми з вами

і доньки, і сини.

А теплий вогник хати

тата й мами

Висвічує тремтливо

дорогу у світи.

 

Приспів

Українська родина зернинка народу,

Джерело поколінь і пісень глибина.

Українська родина батько й мати, дитина,

України моєї берегиня свята.

 

2.Криниця роду чиста

живить спраглі душі,

Шанує мудрість силу

і молодощі вчить.

Дарує вишиванки

з писанками,

Наповнює любов'ю,

Дає наснаги жить.


 

 


 

docx
Додано
2 липня 2018
Переглядів
360
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку