Урок позакласного читання в 4 класі

Про матеріал
Урок позакласного читання в 4 класі Тема: Письменники рідного краю. Володимир Канівець. Будь справжнім другом природи. Матеріал до уроку: В.В.Канівець «Козуля», «Білка». Мета: Ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом письменника-земляка Володимира Канівця із цікавою життєвою природою, висвітлюючи гідну поведінку осіб, причетних до неї. Удосконалювати навички літературного аналізу твору. Виховувати спостережливість, чуйність, любов до тварин.
Перегляд файлу

Урок позакласного читання

в 4 класі   

 

Тема: Письменники рідного краю. Володимир Канівець. Будь справжнім другом природи.

 

Матеріал до уроку: В.В.Канівець «Козуля», «Білка».

 

Мета: Ознайомити учнів із життєвим та творчим шляхом письменника-земляка Володимира Канівця із цікавою життєвою природою, висвітлюючи гідну поведінку осіб, причетних до неї. Удосконалювати  навички літературного аналізу твору. Виховувати спостережливість, чуйність, любов до тварин.

 

Обладнання: портрет В.Канівця, фотографії, твори письменника, ілюстративний матеріал до оповідань «Білка», «Козуля», дитячі малюнки, презентація до уроку.

 

Форма проведення: Усний журнал.

 

  1. Учням запропоновано прочитати твори Володимира Канівця І гр.-«Козуля», ІІ гр. «Білка».
  2. Намалювати малюнки до цих творів.
  3. Підібрати вірші про рідний край.
  4. Відвідування шкільного музею В.В.Канівця.

 

Хід уроку

 

І. Організаційна частина.

 

ІІ. Повідомлення теми уроку.

 

Вступна бесіда

       Рідний край, Україна, Батьківщина, Вітчизна – прості, прекрасні слова. Рідний край починається від батьківського порога, від тієї стежини, де ти зробив перші кроки, від калини біля твоїх воріт, з барвінку, який ніжно стелиться в садочку.

 

У всіх людей одна святиня,

Куди не глянь,  не спитай,

Рідніша їм своя пустиня,

А ніж земний казковий рай,

Їм красить все їх рідний край.

Нема без кореня рослини,

А нас, людей, - без Батьківщини.

Микола Чернявський

 

       Це акровірш. Знайдіть назву своєї Батьківщини в ньому.

       Для кожного з нас наша Батьківщина – Це наше рідне село Весела Долина. Це найдорожче, найсвітліше, найрідніше, найкраще місце на землі, де живуть наші батьки, дідусі, бабусі – це наш рідний край.

 

Сторінка 1. Поетична

 

Читання учнями віршів про рідний край.

 

Що я люблю

Люблю матусю, батька люблю,

Люблю хатину рідну свою,

І рідну школу і вчителів,

Село, де вперше сонце зустрів.

 

Люблю в криниці блакитну глиб,

І лан, що родить для мене хліб,

Садок, з якого грушки несу,

Горбок, де білі вівці пасу.

 

Бо ті горбочки, лани, ліси –

Для мене повні добра й краси,

Бо все, що бачу навколо я, -

То люба, рідна моя земля!

Марійка Підгірянка
 

Дивосвіт, дивосвіт…

Хто придумав оцей дивосвіт?

Землю красну отаку

У зеленому вінку?

Всі ці квіти, і ліси,

І пташині голоси?

Ліс, і річка, і поля –

Це ж усе моя земля!

Любов Забашта

 

 

Рідний дім

Хай живе наш рідний дім!

Тепло й затишно у нім.

Тут і тато, тут і ненька,

І бабусенька рідненька,

І веселий наш дідусь

Крутить пишний рудий вус.

Євгенія Железнякова

 

Про нашу Україну

Ми дуже любимо весь наш рідний край

І любим Україну.

Її лани і зелений гай,

Там соловейко на весні

Співає між гілками.

Та й ми співаємо пісні,

Змагається він з нами.

Марія Познанська

 

Сторінка 2. Біографічна

  1. Перегляд презентації. Розповідь учителя про життєвий та творчий шлях В.В.Канівця.

 

Україно! Ти прекрасна!  Ніде в світі немає такої краси: безкраї золоті лани, квітучі луки, високі гори та глибокі ріки. А над усім цим – безмежне блакитне небо та ласкаве сонце. А ще веселка, яка посміхається різнокольорово щоразу після теплої зливи.

-         Ми гордимося тим, що наше рідне село є Батьківщиною для великої талановитої людини, письменника, лауреата Державної премії ім. Т.Г.Шевченка Володимира Володимировича Канівця. (Розгляд портрета)

 

    І серед усієї цієї краси, серед цього земного раю заховалося, притаїлося  мальовниче село Весела Долина. Село красиве,та основною його окрасою є люди – добрі,чуйні,щирі,працьовиті.  Мабуть,за це ненька Україна наділила їх безліччю талантів. Є в селі і неперевершені музики,і дзвінкоголосі соловейки,і на всі руки майстри. . А серед них і ті, які досягли значних вершин у своєму житті. І один з них-

 письменник, драматург, лауреат Державної Премії імені Тараса Григоровича Шевченка, республіканської премії імені Івана Петровича Котляревського і просто добра, щира, чуйна людина – Володимир Васильович Канівець.

  1. Повідомлення учнів.

 

1 учень

Народився Володимир Канівець 5 жовтня 1923 року. У селі на вулиці Шкільній і досі  стоїть його батьківська хата. Тут він вперше почув задушевну українську пісню, тут він навчався любити і берегти природу.

2 учень

Родину Канівців поважали, бо це  були добрі та працьовиті люди. Батько Василь Андрійович був шанованою людиною, мав золоті руки, вважався неперевершеним столяром. Його мама – Марина Овдіївна славилася на всю округу, як чудова швачка. Вона шила одяг, який носили тоді селяни. У сімї Канівців росли три сини Микола, Володимир та Віктор. Володимир був старшим сином.

3 учень

Закінчивши успішно школу В.Канівець разом з родиною переїжджає на Донбас, де працює на залізниці. Ось тоді і починає писати художні твори. В роки Великої Вітчизняної війни В.В.Канівець стає на захист своєї Батьківщини. Захищає від фашистських загарбників Білорусь, Прибалтику, бере участь у боях на Курській дузі. Закінчив військове піхотне училище, був поранений

4 учень

Після війни оселився в Прибалтиці, де закінчив Латвійський державний університет, відділення журналістики. Жив і працював у Ризі, Орлі, Житомирі, Києві. Написав багато цікавих повістей і романів. Його п’єси з успіхом ставлять у багатьох театрах України, Росії, Латвії Канади. І зараз кілька комедій і драм у діючих репертуарах українських народних і професійних  театрах. Зараз В.В.Канівець живе і працює в Києві і продовжує писати про свій рідний край, про його історію, про природу і людей.

 


Огляд виставки книг

Розгляньте уважно обкладинки книг В.В.Канівця.

Як дізнатися про що розповість нам збірка?

 

 

 

 

 

Сторінка 3. оповідання В.В.Канівця «Білка», «Козуля».

 

       Тема нашого уроку, «Будь справжнім другом природи!». Сьогодні ми опрацюємо твори В.Канівця «Білка» і «Козуля», які ви прочитали.

       Спробуємо зясувати  на кому лежить відповідальність «братами нашими  меншими»? чи виконують люди свій обов’язок?

 

1.     Відтворення змісту оповідання за питаннями. Вибіркове читання.

       Назвіть головних дійових осіб твору.

 

І група

       Де жила білка?

       Знайдіть опис білочки.

       З чого видно, що автор з любовю і ніжністю ставиться до білки? Які він використовує пестливі слова?

       Що трапилося з білкою після шторму?

       Хто прийшов їй на допомогу?

       Як герой розглядав руденьку тварину? Знайдіть це у тексті.

       Чому білка все ще боялася свого господаря?

       Як чоловік вирішив повестися з білкою після її одужання?

       Підберіть прикметники, щоб охарактеризувати героя.

       Як поводилася білка у міській квартирі?

       Як закінчилась історія з білкою?

 

ІІ група

 

       Назвіть дійових осіб в оповідання В.Канівця «Козуля».

       Хто спіймав козулю?

       В якому стані була тварина, коли потрапила в неволю?

       Знайдіть і прочитайте опис тварини?

       Які слова використав автор, щоб передати стан в якому була дика тварина?

       Які наміри були у майстра щодо тварини?

       Хто доглядав козулю не заради наживи? Як він це робив? Знайдіть і прочитайте у тексті.

       З яким проханням хлопчик звернувся до батька? Яку отримав відповідь?

       Як Юрко вирішив визволити з неволі козулю?

       Як ви оцінюєте цей вчинок?

       Юрко приручив козулю, став її другом, а друзів у біді не залишають. Заради них ризикують життям. А тим більше, якщо друзі – брати наші менші, за яких ми відповідаємо.

 

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

(Діти виконують ритмічні рухи під музичний супровід)

 

Сторінка 4. Творча робота в групах. Розвиток мовлення учнів

 

Складання продовження до оповідань В.Канівця «Білка», «Козуля».

І група – до оповідання «Білка»

ІІ група – до оповідання «Козуля»

 

Презентація творчої роботи.

 

Сторінка 5. Художня

 

       Діти, які малюнки ви зобразили до прочитаних оповідань?

       Які епізоди ви передали своєю роботою?

 

Сторінка 6. Складання колективного листа авторові

 

Добрий день,

Шановний Володимире Васильовичу!

Пишуть вам учні 4 класу Веселодолинської школи. На уроці позакласного читання ми опрацювали ваші чудові оповідання «Білка» і «Козуля». Дуже вдячні вам за цікаві і захоплюючі історії про тварин. Ми зворушені вчинками людей, які не залишили в біді тварин, стали справжніми друзями братам своїм меншим. Будемо з нетерпінням чекати ваших нових творів.

З повагою – учні 4 класу

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Сторінка 7. Підсумкова

 

1.     Визначення найактивніших у роботі усного журналу.

2.     Виставлення оцінок.

3.     Підсумкова бесіда.

       Яка з сторінок усного журналу сподобалась найбільше?

       Які висновки ви зробите для себе після сьогоднішнього уроку?

doc
До підручника
Літературне читання 4 клас (Богданець-Білоскаленко Н. І, Зоряна М. І .)
Додано
20 січня
Переглядів
177
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку