Урок позакласного читання «Як матусю рідну, бережіть природу».

Про матеріал
Інтегрований урок позакласного читання з елементами особистісно-орієнтованого навчання, (зінтегровано зміст уроків «позакласне читання», «ЯДС»). Під час уроку діти приходять до висновку, що берегти природу - наш обов'язок.
Перегляд файлу

Урок з позакласного читання  в 2-му класі

 

Тема: Як матусю рідну, бережіть природу.

 

Мета: Навчальна функція мети:

-          в сумісній з дітьми діяльності вчитися поглибленому аналізу вивченого тексту, порівнювати зміст різних творів, розкривати зв'язок між змістом і мовою твору, уміння швидко орієнтуватися в прочитаному тексті, продумувати і пояснювати вживання автором того чи іншого слова, виразу;

-          вдосконалювати навички виразного читання,

-          ознайомитися з рослинами хвойних лісів сосною та ялинкою, визначити їх значення для людини.

Розвиваюча функція мети:

-          розвивати інтелектуальні сили дитини в пізнанні глибокого розуміння, аналізу тексту;

-          розвивати основні потенціали особистості: пізнавальний, ціннісний, творчий (продуктивний), комунікативний, естетичний;

-          емоційні ( чуттєві ) сили дитини в прояві творчої індивідуальності під час висловлення суб'єктивного відношення до подій, які подані в авторському тексті, під час спілкування з вчителем, учнями, висловлення власних  суджень.

Виховна функція мети:

-          виховувати потребу в емоційно-оціночній культурі у висловленні думок, почуттів, висловленні особистої думки про героїв на основі  особистого емоційного відчуття;

-          прагнення назустріч істині, красі, добру на основі діалогічності, поліфонії думок,

-          виховувати любов  і бережливе ставлення до природи, формувати внутрішні мотиви діяльності активного захисника навколишнього середовища.

 

Обладнання:  підручники, комп'ютер, мультимедіа - проектор, презентація PowerPoint, грамзапис твору Вівальді «Пори року», маски, складові таблиці, словники, картки ″ Мої навчальні досягнення ″, моделі ялинок.

 

Тип уроку: інтегрований урок з елементами особистісно-орієнтованого навчання, (зінтегровано зміст уроків «позакласне читання», «ЯДС»)

 

Хід уроку.

І.  Організація класу.

     -  На сьогоднішньому уроці позакласного читання, як і на попередніх уроках, ми будемо вчитися правильно розмовляти і читати українською мовою, спілкуватися, обмінюватися враженнями, логічно мислити, висловлювати свої думки, пропонувати допомогу слабшому, міркувати, заперечувати і змагатися. Протягом уроку ви будете  самостійно оцінювати свої досягнення, порівнювати їх з критеріями стандарту і заносити результати  в картку ″ Мої навчальні досягнення ″. В кінці уроку ми перевіримо, на якому рівні опиниться кожен з вас. Я бажаю вам успіху. Посміхнемось один одному і хай це додасть нам гарного настрою, бо від нього залежатиме продуктивність на уроці.

 

      На уроці кожен учень бачить свої досягнення, навчається здійснювати самоконтроль, самоаналіз, само оцінювання за допомогою таблиці ″ Відкрий себе на уроці ″.

МОЇ   НАВЧАЛЬНІ  ДОСЯГНЕННЯ

Етапи роботи на уроці

Дії учня

Образ учня.

Рівень його НДУ

Знайомство

з текстом

-   читаю текст

- ▲  читач

 (початковий рівень)

-   осмислюю прочитане

-  ◘  вдумливий читач

( середній рівень)

Словникова

робота

-  бачу в тексті незрозумілі слова, словосполучення, фрази, пояснюю їх за допомогою вчителя

-  ◘   молодець

(середній рівень)

-   пояснюю їх за допомогою словника 

- ☺  мовознавець

(достатній рівень)

-  сам знаходжу пояснення

-  ☼  дослідник слова

(високий  рівень)

Аналіз тексту

-  знаходжу відповіді на питання за допомогою вчителя

-  ◘  співрозмовник

(середній рівень)

-  сам знаходжу відповіді на питання, порівнюю тексти за допомогою вчителя

-  ☺ дослідник тексту

(достатній рівень)

-  ставлю питання до тексту, відтворюючі тему і головну думку, самостійно порівнюю тексти, можу довести власну думку з опорою на текст

-  ☼  висловлювач власних думок і суджень

(високий  рівень)

Конференція

″ Природа і ми″

-  уважно слухаю доповіді товаришів, якщо щось незрозуміло, можу перепитати

-  ◘  слухач

(середній рівень)

-  уважно слухаю товаришів, можу поставити доповідачу додаткове питання по темі

-  ☺ співрозмовник

(достатній рівень)

-  самостійно готую доповідь по темі уроку, користуючись довідковою літературою, енциклопедіями, можу дати відповіді на питання товаришів, роблю власні висновки.

- ☼  умілий доповідач-аналітик

(високий рівень)

 

 

ІІ.  Покладання мети. Визначення з учнями особистісно значущих завдань діяльності.

      Залучення учнів до сумісного планування навчальної діяльності і знайомство з критеріями НДУ до уроку.

       Учні розгадують  зашифровану тему уроку. Ключ:   ○ ∆


   

       Як     бе         ма     при    ре       ту        ро     сю     жіть      рід        ду         ну

 

     Пропонують і обговорюють елементи роботи на уроці:

  • Ознайомлення з текстами О.Олеся ″ Ялинка ″, С.Носаня ″Ялинка″.
  • Словниково – лексична робота.
  • Аналіз  та порівняння текстів.
  • Ток - шоу ( конференція) ″ Природа і ми ″.
  • Висновок ″ Що означає бути природі другом? ″
  • Самоконтроль.

 

ІІІ.  Актуалізація опорних знань

    1.  Мовна розминка.

Гра ″ Прочитай. Назви групу слів одним ″.

Ялинка, береза, ромашка, верба – це ...

Заєць, синичка, лисиця, жаба – це ...

Тетянка, тато, Карло Іванович, лісник – це ...

Рослини, тварини, люди – це ...

 

2.  Розчитування

а)  Відгадайте загадки.

*  Стрімко вибігли нагору

   Дві подружки білокорі.

   Дощик їм полоще кіски.

   Звуть подружок цих ... (берізки)

*   Це дерево – красень.

     Звуть його - ... (ясен)

*   І взимку і влітку красуні цій

     Зелена сукня до лиця ... (ялинка)

-         Яке слово зайве?

-         Доберіть слова – ознаки до слова ″ ялинка ″.

-         Утворіть зменшувально-пестливе слово.

                  б) Читання складової таблиці

 

             3.  Творче завдання

                  Звернення ялинок. Гра ″Встав слово″

Ми  ...   вам даруємо!

Ми ростемо  для  ... .

Не рубайте, не ... ,

Завжди ...  в нас тремтить перед Новим ... !

Слова для  довідок: ( губіть, роком, серце, радість, втіхи)

-         Хто звертається до вас?

-         Чому саме перед Новим роком тремтить серце в ялинок?

-         Які почуття переживають ялинки?

-         А звідки вони беруться на ринку?

-         Ялинки запрошують вас у подорож. Куди? Закрийте оченята і послухайте музику.

( Звучить уривок твору Вівальді ″ Пори року″ )

-  Що ви уявили? Яку зимову пісеньку співав ліс?

 

ІV. Опрацювання вірша О.Олеся ″ Ялинка″

  1. Слухання уривка (інсценування)

-         Погляньте, під ялинкою наче хтось є. Давайте тихенько послухаємо.

 

  1. Повторне читання вірша мовчки.

 

  1. Аналіз змісту твору.

-         Чому зайчик напав на хлопчика?

-         На що схожий вірш? Що тут казкового?

-         Яке значення мають ялинки для тварин лісу?

-         Чи закінчений цей вірш?

-         Подумайте, як могла закінчитися ця суперечка?

 

V. Опрацювання тексту С.Носаня ″ Ялинка″

1.  Виразне читання вчителем

 

2.  Тестування

-   Як звали лісника?

а)  Карпо Іванович;

б)  Василь Іванович.

-   Де взяла сім'я Оленки ялинку?

а)  зрубала в лісі;

б)  купила на базарі.

-   Скільки років потрібно, щоб виросла ялинка, така. Як купили Оленці?

а)  десять років;

б)  два роки

-    Чому дядько Карпо болісно зітхнув?

а)  жаль зрубаної ялинки;

б)  дорого коштувала така маленька ялинка.

 

  1. Словникова робота.

Робота в малих групах ″ Пошук інформації ″. Пояснити значення слів, дібрати спільнокореневі.

Втіха, смітник, щонайменше, погомоніли, нищити

 

  1. Самостійне читання тексту.

 

  1. Вибіркове читання.

  а)  Вправи на розвиток швидкості читання. Гра ″ Розвідник ″

  б)  Прочитайте питальні, окличні речення. В яких словах передається почуття жалю, здивування?

 

7.   Читання за ролями.

 

8.  Аналіз твору.

-   Яка головна думка  твору?

-   Чи погоджуєтесь ви з думкою лісника?

-    Що вирішив зробити автор після зустрічі з лісником?

-   Що спільного  у прочитаних творах: оповіданні Сергія Носаня і вірші Олександра Олеся?

-    В яких іще творах ми читали про красу природи і бережливе ставлення до неї?

-   Хто хоче вдома на новорічні свята мати живу ялинку?

-   Яка ялинка краща жива, яка пахне смолою і здається, що ти знадишся в лісі чи штучна, зроблена на заводі і яка зовсім не пахне?

 

VІ.  Закріплення та осмислення знань.

 

1.  Конференція ″ Ми і природа ″       

 

-    Щоб дати відповідь на це питання ми з вами завітаємо в телевізійну студію  на зйомку програми ″ Ми і природа ″. Дорогі глядачі, на ваших  столах пульти. Якщо ви та ваші батьки звикли прикрашати на новорічні свята вдома живу ялинку, підніміть червоний колір, а якщо штучну – зелений.

 Ведучий: (може бути вчитель)     Як відомо, ялинка і сосна – хвойні дерева, які ростуть в лісі. Вони відіграють важливе значення в житті і господарчій діяльності людини. Зараз дуже гостро стоїть питання збереження навколишнього середовища. Тому перше слово надаємо екологу, спеціалісту, який займається проблемами навколишнього середовища.

 

Еколог:   Ялина, сосна – це дерева. Дерева очищують повітря, насичують його біологічно активними речовинами, киснем.  Гектар лісу протягом року очищує 18 млн. куб. метрів повітря. Хвойні рослини очищують місто від пилу, газів, диму, тому їх використовують і для прикрашання вулиць у містах і селах. Адже вони дуже гарні, на них приємно дивитися в усі пори року. Навіть біля нашого ліцею росте 15 ялинок.

 

Ведучий:  Дякуємо. Більш  детальніше з хвойними деревами нас ознайомить біолог.

 

Біолог:  Сосни та ялинки – це також будиночки та їдальні для різних птахів, жучків, павучків, комашок. В лісі без них не могли б перезимувати білки, бурундуки, шишкарі і навіть лося. Одні з них живляться сосновим насінням, інші об’їдають хвою, адже в соснових гілках взимку дуже багато жирів, які допомагають лісовим мешканцям перенести зимовий холод і голод. Ялина і сосна живуть дуже довго – кілька сотень років. Можна зустріти 300-річні дерева. На лівому березі міста Кам’янського живуть приблизно 10000 сімей. Якщо кожна сім'я поставить одну ялинку на свято, треба буде вирубати 4 – 5 гектарів лісу. А щоб виросло одне деревце ялинки чи сосни потрібно 7 – 8 років.

 

Ведучий:  Дякуємо. А чи приносять ялинка і сосна ще якусь користь для здоров'я людей? Слово лікарю.

Лікар:    Для здоров'я людей дуже корисно знаходитися в хвойних лісах. Вони виробляють найбільше з усіх дерев озону і ефірних масел. Тому саме в хвойних лісах будують дитячі оздоровчі табори.

А молоді пагони, шишки, хвоя є сировиною для виготовлення лікарських препаратів, з них  виготовляють вітами.

 

Ведучий:  А що ще крім ліків отримують з хвойних дерев? На це питання дасть відповідь хімік.

 

Хімік:   Із деревини ялинки виготовляють папір, штучний шовк, музичні 

  інструменти (верхні дека скрипок).   З дубильних речовин ялинки виготовляють шкіру. Сосна також коштовна порода. З її смоли виробляють багато корисних речовин.

Її  стовбур дуже цінний, використовується  в будівництві, у лісохімічній, медичній, фармацевтичній галузях народного господарства.

Зараз хімічна промисловість виготовляє штучні ялинки, дуже гарні, які майже нічим не відрізняються від живих. Вони будуть окрасою будь-якого свята.

 

Ведучий:  Дякуємо. А якщо комусь не подобаються штучні ялинки, що ж робити тоді? На це питання я попрошу дати відповідь мистецтвознавця.      

 

Мистецтвознавець:  Щороку перед новорічним святом вирубуються великі площі  ялинок і сосен, що я навіть не можу їх ні з чим порівняти. Так багато, аж до неба. От уявіть, скільки зелених красунь гине кожного року від сокир, і через два тижні будуть викинуті на сміття. А якщо принести додому гілочку ялинки чи сосни і зробити екібану, хоча б ось таку ( показує), вдома обов'язково буде відчуватися аромат хвої і справжнього свята, а великої шкоди лісу це не принесе.

 

2. Самоконтроль.

 ″ Актуальний  мікрофон  ″.

       Природа щедра до нас. Усе, що ми маємо від неї. Тому її треба берегти.

Відгадайте народне прислів’я.

      рід       край,     і         я        ко        рай.

 

 

 

Де         ний    там    під        лин      ю 

 

Поясніть, як ви його розумієте? Хто хоче висловитись? Прошу до мікрофону.

Дорогі глядачі, як ви розумієте вислів ″ Бути природі другом ″?

 

   Гра ″Добавляночки″

Щоб ялинки не рубати,

Треба штучні ... (купувати).

Штучні ялинки разом із нами

Рік Новий можуть стрічати,

Радість людям ... (дарувати).

Можна гілочку зірвати

Та гарнесенько ... (прибрати).

І тоді такі ялинки

Будуть також ... (веселинки).

 

 Вчитель:  Шановні глядачі, візьміть у руки пульти,  якщо ви вирішили, що краще ставити штучні ялинки, а не рубати ліси, підніміть зелений колір. Якщо вважаєте, що краще зрубати і поставити на свято живу ялинку, підніміть червоний.

 

Підраховують і порівнюють кількість відповідей на початку гри і в кінці. Учні роблять висновок , чи потрібен їм був цей урок, що кожен взяв особисто для себе.

-         Що ви можете запропонувати взамін живого деревця на свято, щоб було гарно і святково?

 

-         Оцініть, будь ласка, свої досягнення, підрахуйте, яких символів на уроці було більше.

 

 

-         За гарну роботу і на згадку про цей урок мистецтвознавець приготувала вам маленькі подарунки: ялинки, виготовлені  з зеленого картону.

«Гронування»                          ЗБЕРЕЖЕННЯ

 

     ТУРБОТА

                                                                                          ДОБРО

 

 

 

 

          ЛЮБОВ

 

 

                                                                      ДБАЙЛИВІСТЬ

                                  ЗНАННЯ

 

-                     Знати, любити, берегти природу – наш обов’язок. Бо тільки так ми зможемо передати своїм дітям і онукам чисті ріки, свіжі ліси, прозоре повітря.   

   VІІ.  Домашнє завдання

-                     Закінчити роботу над проектом «Що означає бути природі другом»

 

    Розібрати найчастіші причини знищення хвойних дерев?

     Цим займеться група  дослідників.

    З’ясувати роль ялинки і сосни для природи та людини.

     Цим займеться група  біологів і   літературознавців.

    Доказати , що  неконтрольоване знищення ялинки і сосни — небезпечно для людства.

     Цим займеться група  екологів.

 

doc
Додано
13 червня
Переглядів
54
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку