ТЕМА урок позакласного читання Юрій Ярмиш «Курочка ряба і Лисиця»
Мета удосконалення свідомого читання; формувати навички особистісного спілкування; навчити дітей доносити зміст прочитаного шляхом виразного читання казки; визначати своє ставлення до казкових героїв;розвивати вміння міркувати: встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, узагальнювати, доводити;виховувати почуття поваги одне до одного, співчутливість, вміння робити добрі вчинки.
Хід уроку
-
Організаційний момент.
-
Прослухайте загадку та визначте тему нашого уроку
Маленьке, сіреньке,
Біди наробило,
Щось біле кругленьке
Хвостиком розбило.
Сумує бабуся іплаче,
Дідусь витирає сльозу,
А курочка кудкудаче:
«Я вам золоте принесу!»
Так, дійсно , ми будемо з вами працювати над казкою, але казка не народна, а авторська (Юрія Ярмиша - Ярмиш Юрій Феодосійович (25 травня 1935, Дніпродзержинськ) – український письменник, майстер авторської казки. Народився в сім’ї вчителів у Кам’янську (з 1936 році Дніпродзержинськ). Навчався у середній школі № 4 міста Дрогобич; середню освіту закінчив у місті Нікополь. Юрієві Ярмишу доводилось багато подорожувати. Він побував в Англії, Канаді, США, на Балканах, кілька разів відвідав Індію, враження про яку описав у творі “По дорогах Індії”. Як казкар Ю. Ярмиш відомий не лише в нашій країні. У Санкт-Петербурзі видано антологію найкращих казок сучасних письменників країн Співдружності Незалежних Держав, у якій вміщено по одному-два твори кожного автора, а Ю. Ярмиша – аж 16 казок. Друзі жартома називають його “українським Андерсеном”. І це не випадково. Ім’я українського казкаря Ю. Ярмиша посіло одне з чільних місць серед письменників, які пишуть для дітей і про дітей.
Тож ця казка «Курочка ряба і Лисиця» має зовсім інший зміст.
-
Мотивація навчальної діяльності.
-
На дошці записано фразеологізм БОРГ ПЛАТОЮ КРАСИВИЙ
-
Поясніть зміст
-
Дійсно, ваша правда.
-
А чи можете ви підібрати ще фразеологізми, які мають аналогічний зміст?
-
В яких випадках ми можемо вживати їх?
-
Добре, а зараз ми попрацюємо над змістом казки і в кінці спробуємо вияснити чи можемо вжити цей фразеологізм до нашої казки.
-
Робота над змістом казки за методом 6 капелюхів Боно.
-
Працювати ми будемо з відомими вам капелюшками. До речі , за легендою про капелюшки, яким має бути кінцевий результат?
-
Отож кожна група має свій капелюшок. (слайд білого капелюха, пояснення щодо його завдання)
-
Білий – фокусування уваги на інформації (аналіз відомих фактів та цифр, а також оцінка того, яких відомостей не вистачає та з яких джерел їх можна отримати).
-
Жовтий – дослідження можливих успіхів, пошук переваг та оптимістичний прогноз події/ідеї/ситуації, яка розглядається.
-
Чорний – оцінка ситуації з точки зору наявності недоліків, ризиків та загроз її розвитку.
-
Червоний – увага до емоцій, відчуттів та інтуїції. Не вдаючись у подробиці та міркування, на цьому етапі висловлюються всі інтуїтивні здогадки.
-
Зелений – пошук альтернатив, генерація ідей, модифікація вже наявних напрацювань.
-
Синій – управління процесом дискусії, підбиття підсумків і обговорення користі та ефективності методу в конкретних умовах.
-
Білий колір у мене,так як білий капелюшок надає інформацію, то я маю познайомити вас зі змістом казки. Тож уважно слухаємо. ( Позакласне читання 4 клас сторінка 82.)
Ми познайомилися з казкою. Чи всі слова були для вас зрозумілими?
-
Самостійне опрацювання казки (гра- читання «День - Ніч»)
Якщо так, попрацюємо над змістом казки.
Перед вами аркуші паперу. За 3 хвили пропоную записати тези відповідно кольору вашого капелюха та визначитися хто з групи надасть інформацію.
-
Захист роботи групи.
Відповідно порядку кольорів капелюхів розпочинаємо обговорення.
Отже Жовтий капелюх досліджував можливі успіхи, переваги та оптимістичний прогноз наданої нам в казці ситуації.
-
Що хорошого в тому, що відбулося?
-
Які позитивні вчинки вчинила курочка?
-
Лисичка?
-
Прочитайте рядки, де Лисичка стверджує, що вона друг курочці (То ти мені друг?.....)
-
За яких умов Лисичка могла досягти успіху?(поласувати курочкою)
-
А чи могла б лисичка розгадати загадки? За якої умови?
-
В дискусію вступає Чорний капелюшок – вказують на недоліки, ризики та можливу загрозу.
-
Які погані вчинки зробила курочка ?
-
Прочитайте рядки, які стверджують, що курочка була поганою. (Не можу я тебе відпустити….)
-
Якою була курочка доброю чи злою?
-
Лисичка?
-
Чи взагалі правильно вчинила Лисичка?
-
А курочка? Адже Лисичка залишилася голодною.
-
Що найстрашніше може трапитися
-
Ми вас почули. Прошу вступити до обговорення Червоний капелюх (висловлюються всі інтуїтивні здогадки. емоції, відчуття та інтуїція
-
Які почуття викликала казка на початку?
-
Якою була ваша інтуїція в середині казки? (на що сподівалися)
-
Які емоції панували в кінці казки?
-
До розмови вступає Зелений капелюх.( пошук альтернатив)
-
Чи хотіли б ви мати інший кінець казки?
-
Який саме?
-
Всі великі молодці, але в нас без роботи були команда синіх капелюшків. Поки ми приміряли всі капелюшки і ваш, і мій стан змінилися. Ми розглянули ситуацію з різних боків, побачили в ній і погані, і хороші миті. Чи знаєте ви, що мудрі люди називають складні ситуації життєвими уроками? Так-так, кожна ситуація нас чомусь навчає.
-
Тепер ви одягнете синій капелюх і він допоможе нам дізнатися який життєвий урок подала вам ця ситуація і чому для вашого життя буде важливий цей досвід.
-
. І так – ваш результат.
-
Тож який урок мали винести з цієї казки?
-
Що ж повчального було в казці?
-
Підсумок уроку.
Ви пам’ятаєте, на початку уроку пояснювали фразеологізми. Тож доведіть чи може цей фразеологізм бути головною думкою казки? Чому?
-
Тож пропоную прочитати ще однин вислів – прислів’я , який може бути також головною думкою.
-
до пла бро За до тять бром (за добро добром платять).
-
Молодці, діти. Наступного разу ми знову використаємо наші капелюхи, але змінимо групи.
-
Чи сподобався вам урок?
-
Домашнє завдання
-
Прочитати казку в особах, давати характеристику героям.
Білий капелюх (папір) – інформація, факти. Збагачення себе новими конкретними знаннями. Учень надягши білий капелюх відповідає на питання «Яка інформація є, а яка ще потрібна?»
Червоний капелюх – емоції, почуття, передчуття. Формування свого ставлення до подій та їх учасників. Які у мене з цього приводу виникають почуття?
Чорний капелюшок – негативні сторони ситуації. Обережність. Чи правда це? Які недоліки? Що б я змінив? Що було зайвим?
Жовтий капелюшок – переваги, позитивні сторони явища, ситуації. Що сподобалось?
Зелений капелюшок – творчість, втілення нових пропозицій, ідей.
Синій капелюшок – контроль за розумовим процесом, підбиття підсумків уроку.