Літературне читання 4 клас
Тема: Марія Хоросницька « Звідки в міста назва – Львів»
Мета: познайомити учнів з історичним минулим нашого народу, походженням назви міста Львів і сприяти свідомому розумінню тексту вірша; розвивати вміння вчитися, навчально-організаційні вміння і навички загально-мовленнєві вміння і навички, інформаційно-комунікативна компетентність, розвивати вміння самостійно аналізувати , робити висновки; виховувати любов до України, справжнього патріота своєї держави.
Тип : вивчення нового матеріалу.
Обладнання: відео «Львів відкритий для тебе», картки для розчитування, картки для словникової роботи, картки із завданнями для груп.
Хід уроку
І. Вступна частина
1. Вітання.
- Хто любить читати?
- А хто любить читати книжки про тварин?
- Хто з вас читає фантастику?
Я зрозуміла, що всі ви любите читати. Цікавитеся різною літературою. А сьогодні у нас урок присвячений історичній темі. На уроці під час виконання завдань за правильні відповіді ви будете отримувати левенятко. В кінці уроку левенятка підрахуєте свої левенятка і оціните свою роботу.
2. Перевірка домашнього завдання
1. Місто Чернігів уперше згадується в літописах під …
а) 907 роком;
б) 1012 роком;
в) 908 роком
2. Слово Чернігів звучало колись як
а) Сернігів;
б) Серги;
в) Чорне
3. З приводу назви міста існує
а) одна легенда;
б) декілька легенд;
в) жодної легенди.
4. Хто був найвідомішим ученим за княжих часів?
а) Ярослав Мудрий;
б) Нестор Літописець;
в) Володимир Великий
5. Що таке «Найдавніша Літопись»?
а) перша історія України;
б) збірка віршів про Україну;
в) збірка оповідань про життя князів
6. Ким був Ярослав Мудрий?
а) літописець;
б) автор казок;
в) князь київський
ІІ. Актуалізація знань і вмінь
Слова так бігали, сміялись,
Аж букви з них повисипались.
Назад як-небудь вже складались.
Всі весело і любо грались.
А як урок почався знов,
То не впізнати вже основ.
Всі букви зовсім заблудились,
Слова на АНАГРАМИ перетворились.
Артикуляційна вправа "Жабки"
Потренуймо язички,
Щоб не плутались значки.
Жабка їсти захотіла,
Враз взялась вона за діло -
Наловила аж сім мух,
Тому й рада: рот - до вух!
(Рот трохи відкрити. Посміхнутися,губи розтягнути таким чином,щоб було видно верхні зуби. Утримувати таке положення протягом мого читання)
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
- Сьогодні ми поринемо у далеке минуле міста Львів.
Львів — місто з багатовіковою історією, місто, в якому переплелася культура різних народів. Бурхлива і надзвичайно цікава історія унікального українського міста Львова налічує сім з половиною віків. Перша документальна згадка про Львів датується 1256 р. Центром давньоруського Львова була сучасна площа Ринок. Місто надійно захищали укріплення, побудовані з урахуванням природних умов — пагорбів Високого Замку та річки Полтви.
Історичний центр Львова занесено до списку Світової спадщини ЮНЕСКО. У місті знаходиться найбільша кількість пам’яток архітектури в Україні. У 2009 році Львову надано звання Культурної столиці України. Місто періодично посідає чільні місця в рейтингах туристичної та інвестиційної привабливості.
Перегляд відео « Львів відкритий для тебе»
(https://youtu.be/t5MiGx4fbGc)
- Тож запрошую до подорожі. Ось такий він – Львів. Завдання: запам’ятати декілька назв історичних пам’яток , які є у Львові.
ІІІ. Основна частина
- Чи знаєте, чим славиться сучасний Львів?
- Львів - культурна столиця Галичини. Тут працюють книжкові видавництва. Серед них - Видавництво Старого Лева, яке видрукувало нашу «Хрестоматію сучасної української літератури», з якою працюємо. Львівські ласощі відомі далеко за межами України…
Сьогодні нам прийшла посилка зі Львова. (Учитель дістає посилку, разом із дітьми розглядає її, відкриває.)
І група
Ознайомитися з життям Данила Галицького. Підготуйте цікаві факти з його життя.
Дани́ло Рома́нович, Коро́ль Дани́ло або Дани́ло Га́лицький — руський король з династії Романовичів, правитель Галицько-Волинського князівства, король Русі, якого вважають національним героєм України
Після тривалої та напруженої боротьби відновив і розбудував Галицько-Волинську державу, створену його батьком Романом Великим.
ІІ група
Ознайомитися з біографією Марії Хороницької. Підготуйте цікаві факти з її життя.
Марія Хоросницька (Марія Василівна Сваричевська) народилася у 1925 році в селі Хоросні на Львівщині. Від назви села й узяла собі літературний псевдонім.
Після закінчення школи навчалася у Львівському педагогічному інституті. Рідний галицький край наділив її веселою вдачею. На долю Марії Василівни випали нелегкі роки заслання, про які вона не хоче згадувати.
Марія Хоросницька любить дітей. Окрім поезій, для них вона написала цікаві путівники «Мандрівка по Львову», «Рідне місто пізнаю», які стали своєрідною новинкою в царині дитячої літератури.
ІІІ група
Дослідити герб Львова.
Великий герб: містить зображення герба,
увінчаного срібною міською короною, яка символізує м.Львів як обласний центр. Обабіч щит підтримують два щитотримачі — лев у короні (символ Галицько-Волинської держави) та давньоруський ратник, які мають відображати епоху заснування м.Львова Данилом Галицьким та становлення його як стольного міста. Знизу герб доповнює стрічка у національних синьо-жовтих барвах та загальноукраїнський герб Тризуб як символи Соборності України.
Фізкультхвилинка
2. Опрацювання вірша М.Хоросницької « Звідки в міста назва – Львів»
Читання стовпчиків слів «буксиром» за вчителем
рід князь сильний Галицький
|
син княжа дзвеніла перекотило
|
що знаю Данило народився
|
(відповіді дітей, показую малюнок)
Аналіз змісту твору
— Між ким ведеться розмова у вірші?
— Що зацікавило молодшого брата?
— До кого він звернувся із запитанням?
— Хто такий Данило Галицький?
— Скільки років тому він жив?
— Чому сумував князь?
— На чию честь назвав князь місто?
— Чого бажав він синові?
Завдання (для першої групи).
Складіть сенкан про Львів, використовуючи знання,
здобуті про нього на уроці.
Завдання( для другої групи).
Розумів — ... (Львів)
Питаю — ... (знаю)
Данило — ... (перекотило)
Слава — ... (справа)
Один — ... (син)
Прослав — ... (назвав)
Днина— ...(сина)
Часів -...(Львів)
Завдання (для третьої групи).
Перевірка правильності виконання завдань.
V. Підсумок. Рефлексія.
ІV.ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Cамостійним - знайти додаткову інформацію про герб Львова.
Працьовитим – виразне читання вірша в особах на с.44. Питання за змістом.
Творчим - підготувати ілюстрацію до прочитаного віршу.