Урок позакласного читання за творами В.О.Сухомлинського на тему: «Берегти тварин, робити для них добрі справи»

Про матеріал
Уроки позакласного читання сприяють розвитку естетичних почуттів, позитивних емоцій, доброти, дбайливого ставлення до природи; вчать правильно, розумно користуватися дарами природи, виховувати дбайливе ставлення до неї; активно впливають на удосконалення навичок читання; розвивають логічне, образне і абстрактне мислення, асоціативну пам'ять; сприяють формуванню творчої уяви і пізнавального інтересу до навчання; навчають самостійно здобувати знання, знаходити оптимальний спосіб розв’язання навчальної чи життєвої проблеми, аргументовано, гідно відстоювати власну позицію; чітко, логічно висловлювати власну думку; формують і розвивають повноцінні мовленнєві та комунікативні вміння і навички молодших школярів, здатність до творчого самовираження;
Перегляд файлу

Урок позакласного читання за творами В.О.Сухомлинського            

на тему:

«Берегти тварин,

робити для них добрі справи»

 

 

P9050175

 

 

Мета: виховувати інтерес до літературної спадщини  В.О Сухомлинського та розширити систему екологічного виховання учнів, спираючись на педагогічну і творчу спадщину В.О.Сухомлинського;  навчити мислити, творити серед природи; виховувати любов, бережливе ставлення до тварин та бажання допомагати їм у скрутну хвилину.

Обладнання:

 Сухомлинський В.О. «Казки школи під голубим небом»,  «Чиста криниця»,

 «Квітка сонця».

 Дитячі малюнки.

 Портрет В.О. Сухомлинського.

Хід уроку

1.Організаційний момент.

2.Оголошення теми і мети уроку.

  Учитель: -Я знаю, що ви, діти, любите казки, захоплюєтесь їхнім щасливим кінцем і благородними вчинками казкових героїв. Часто і ви можете пофантазувати і скласти казочку. А ось таких діток, як ви, вчив складати казочки один видатний педагог, вчитель за покликанням, який написав більше 1500 казок-мініатюр В.О.Сухомлинський. Він любив дітей і написав для них багато-багато цікавих  казок: про  Лисицю і Їжачка,  про Зайчика та Вовка, про Котика та Мишку, про Вовка та Собаку та багатьох інших тварин.  В.О.Сухомлинський говорив: «Казки- це свіжий вітер, що роздмухує вогник дитячої думки і мови».

3.Прийом «Мозкового штурму».  

-Діти! Пригадайте будь ласка казки, оповідання  В.Сухомлинського про: тварин («Їжак і місяць», «Щоб кіт мишку не впіймав», «Покинуте кошеня», «Кінь і вершник», «Лисиця і їжак», «Вогнегривий коник» , «Лисичка і Миша», «Велике і Мале», «Зайчик і горобина», «Зайчик і місяць», «Їжачок», «Лисиччині ліхтарики», «З шаблею на вовка», «Петрик, собака і миша»…)

 4.Рольвова гра: «Учні - журналісти»  

  Народився В.О.Сухомлинський на Кіровоградщині у селі Василівці  29 вересня 1918р. У1937році успішно закінчив  Полтавський  учительський інститут.  З квітня 1941р. працював завідуючим Онуфріївським відділом народної освіти.  А в липні 1948р.  був призначений директором Павлиської школи, якій віддав 22 роки життя.  Прожив Василь Сухомлинський 52 роки. Він написав 70 томів наукових праць, цікавих розповідей для дітей: мініатюр, казок, оповідань.  В.О.Сухомлинський помер, але він завжди живе в своїх  казках, оповіданнях про нашу велику і прекрасну Батьківщину з її широкими луками, густими лісами, безмежними ланами.

 

5.Презентація прочитаних книг . Гра «Мікрофон».

        -Мене здивувало…

        - Мене зворушило…

        - Мене вразило…

        - Мені сподобалось…

         «Кінь і вершник»,

«Лисиця і їжак»,

«Лисичка і Миша»,

 «Велике і Мале»,

«Зайчик і горобина»,

 «Зайчик і місяць»,

«Їжачок»,

 «Петрик, собака і миша».

-Поміркуйте, до чого закликає автор?

- Так. Любити природу, не завдавати їй шкоди, турбуватися про тварин, не приносити їм лиха.

6. Ознайомлення  оповіданням В.О.Сухомлинський «Покинуте кошеня»

- Прочитайте тему розділу, який ми вивчаємо.

– Вмійте природу любити!

– Що спільного мають ці два вислови: «кошеня», «вмійте природу любити»?

– Це природа . Кошеня – частина живої природи.

  Берегти тварин, робити для них добрі справи.

 

1.Читання оповідання мовчки.

2.Словникова робота.

Виніс             жаліє          сміється

Пустив           хитає           дивляться

Сидить            поверталась          притулилося

Нявчить           понесла              замуркотіло

3.Розуміння  прочитаного.

 - Яка головна думка твору?

 - Що хотів автор нам підказати, чого навчити, від чого застерегти?        

 - Якою  була Наталочка?

- З чого видно, що у дівчинки добре серце?

- Треба бути  уважним і чуйним до всього живого.

4.Вибіркове читання.

-Прочитайте опис кошеняти. Як ви думаєте, чи випадково кошеня опинилось на  дорозі?

-Прочитайте, як люди ставились до тваринки. Чи допоміг котику хтось із них?

-Прочитайте, які почуття охопили  кошеня?

-Знайдіть речення про рятівника тваринки.

 Ознайомлення з новим твором -Сьогодні я пропоную вам знайомство ще з одним з оповіданням  В.О.Сухомлинського «Щоб кіт мишку не впіймав».

Читання казки вчителем.

 Первинне розуміння

- Хто герої даного твору? - Що зробила Оля?

- Як В.Сухомлинський зображує добро ?

-Чи правильно зробила Оля?

Читання ланцюжком;

Словникова робота.  З’єднати слово з його тлумачення слів:                                                                                                                                                                                                                                                                                                            

погнався                   ловити

упіймає                     боїться

дрижить                    побіг 

Висновок
- Чого повчає нас цей твір?

Робота в парі:
- Складіть висловлення - головну думку твору.

Утвори пари слів:

тремтить                                   книжечку

мишка                                       Оля

встала                                        злякалась

заховала                                    мишка

Гра  «Що? Де? Коли? Як? Чому?». Ваше завдання: скласти запитання до твору, який ви прочитали, які б починалися словами Що? Де? Коли? Як? Чому?

7. Робота в групах:                                     

1група: «Петрик, собака і кошеня».

а) Прочитай оповідання.

б) Чи схвилювала Вас поведінка хлопчика і щоб ви зробили в такій ситуації? 2група: «Покинуте кошеня».

а) Прочитай оповідання.

б) Охарактеризуйте героїв твору і назвіть протилежне цьому оповідання.

3група: «Зайчик і горобина».

а) Прочитай оповідання.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                              б) Подумай у чому виявляється доброта .  

 4група: «Дивний мисливець».  

а) Прочитай оповідання.

         б) Що ви робите для тварин взимку?

       8. Рефлексія. Вправа «Мікрофон»

- Діти, а що таке на вашу думку добро, доброта, що означає робити добро? – Чого навчив вас твір В.Сухомлинського «Покинуте кошеня»?

- Бути  спостережливими, чуйними, добрішими до навколишнього , до тварин.

 – А ще які твори В.Сухомлинського вчать робити добро?

– Це твори: «Щоб кіт мишку не впіймав», «Чому голуби прилетіли до Олега?» «Дивний мисливець».

- В.О.Сухомлинський написав дуже багато творів, які  допомагають нам стати добрими, людяними, любити тварин.

 9.Робота над дитячими малюнками:

 

 

 

 

F:\ФОТО СУХОМЛИНСЬКИЙ\P6220080.JPG

 F:\ФОТО СУХОМЛИНСЬКИЙ\P6220096.JPGF:\ФОТО СУХОМЛИНСЬКИЙ\P6220077.JPGF:\ФОТО СУХОМЛИНСЬКИЙ\P6220079.JPGF:\ФОТО СУХОМЛИНСЬКИЙ\P6220024.JPGF:\ФОТО СУХОМЛИНСЬКИЙ\P6220023.JPGF:\ФОТО СУХОМЛИНСЬКИЙ\P6220092.JPG

 

         11.Робота в групах.Розв’язування моральних завдань:закінчити   життєву   

         ситуацію і зробити висновок.

1. Діти знайшли в лісі  маленьке зайченя зі…

2.Дорогою додому Микола й Вітя побачили цуцика. Він сидів у  канаві і жалібно скавучав…

12.Давайте складемо поради:  «Як поводити себе в лісі».

- Не поспішай підбирати в лісі їжаченят та малят інших тварин. Можливо, десь недалеко причаїлися їхні батьки і чекають, коли ти підеш.

-  Якщо в тебе є собака, не бери його з собою в ліс навесні і на початку літа, бо він може впіймати безпомічне звірятко.

- Не розкладай у лісі багаття. Це може спричинити лісову пожежу, від якої загинуть тварини.

-У лісі, парку чи на луці будь охайним, не залишай після себе сміття, консервні банки, пластикові пляшки, які можуть зашкодити тваринам.

13.Підсумок уроку -Діти,  чого навчають нас твори В. Сухомлинського?

- Працюючи над творами  Василя Олександровича, ми побачили , що

у них переважає доброта, бо він сам був надзвичайно доброю людиною,

запалював людські серця добротою свого серця до природи, до тварин.

- Ми всі дуже добре знаємо, як поводитись, щоб не нанести збитку природі і

багато говоримо про її захист. Але кожному треба  душею відчути і

стати розумними господарями н своїй землі, пам’ятати: у ваших руках

 майбутнє  природи.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Література

 

1.Державний стандарт початкової загальної освіти// Поч. шк. -2001. -№1-с.27-53.

2.Програма загальноосвітньої школи для учнів 1-4 класів. –Поч. шк.- 2006.- с.84.

3.Сухомлинський В.О. Вибрані твори в 5-ти т.-Т.1. –К.: Рад. шк, 197. -654с.

4.Савченко О.Я. Методика читання у початкових класах: Посіб. Для  вчителя. К.: Освіта, 2007.- 334с.

5.Савченко О.Я. Дидактика початкової школи.- К.: Абрис, 1997. -416с.

6.Стребна О.В., Соценко А.О. Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи.

7.Сухарєва Л.С. Сучасний урок у початковій школі.

8. Сухомлинський В.О. Казки школи під голубим небом. К.: «Освіта».,1991.

          9.Сухомлинський В.О. Чиста криниця.-К. Веселка., 1993.

10.Животворча сила педагогічної спадщини  Сухомлинський В.О. –Донецьк; Витоки, 2001, 184с.

11.Савченко О.Я. Виховний потенціал початкової  освіти. О.Я.Савченко.

-К.: Серія: Педагогіка. 2002.

12.Савченко О.Я. Грані дидактичної системи Сухомлинський В.О./ О.Я. Савченко//Поч.школа.-1993.- №10.-С.16-18.

13.Ткачук Г.П. Методика позакласного  читання у початкових класах: Навчально-методичний посібник/  Г.П.Ткачук.- Кам'янець -Поділький ФОП  Сисин О.В.,2010, 264с.

14.Антонець М. Я. Проблеми розвитку творчої особистості вчителя у педагогічній спадщині Сухомлинський В.О./ М.Я.Антонець // Поч.школа. 2013. -№9.-С.4-6.

15.Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям// Вибр. тв.: у5т.-К.:Рад.шк., 1997.-Т.3.-С.5-279.

16.Богуш А.М. Педагогічні виміри Василя Сухомлинського в сучасному освітньому просторі. Монографія/ А.М.Богуш. -К.:Видавничий дім «Слово», 2008,- 272с.

17. Сухомлинський В.О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості. Вибр. Тв.: у5-ти т.-К.:Рад. шк., 1997.-Т.1.-С.393- 629.

18. Сухомлинський В.О. Сто порад учителеві.// Вибр. Тв.: у5-ти т.-К.:Рад. шк., 1997.-Т.2.-С.419- 655.

19. Савченко О.Я. Я люблю читати. Навчальний посібник для учнів 2 класу.-К.: Вид. дім «Освіта»,2012.-160с.

20.Савченко О.Я. Я люблю читати. Навчальний посібник для учнів 3 класу.-К.: Вид. дім «Освіта»,2014.-160с.

 

 

 

docx
Додано
14 лютого 2019
Переглядів
2910
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку