Урок позакласного читання за творами В.О.Сухомлинського
на тему:
«Берегти тварин,
робити для них добрі справи»
Мета: виховувати інтерес до літературної спадщини В.О Сухомлинського та розширити систему екологічного виховання учнів, спираючись на педагогічну і творчу спадщину В.О.Сухомлинського; навчити мислити, творити серед природи; виховувати любов, бережливе ставлення до тварин та бажання допомагати їм у скрутну хвилину.
Обладнання:
Сухомлинський В.О. «Казки школи під голубим небом», «Чиста криниця»,
«Квітка сонця».
Дитячі малюнки.
Портрет В.О. Сухомлинського.
Хід уроку
1.Організаційний момент.
2.Оголошення теми і мети уроку.
Учитель: -Я знаю, що ви, діти, любите казки, захоплюєтесь їхнім щасливим кінцем і благородними вчинками казкових героїв. Часто і ви можете пофантазувати і скласти казочку. А ось таких діток, як ви, вчив складати казочки один видатний педагог, вчитель за покликанням, який написав більше 1500 казок-мініатюр В.О.Сухомлинський. Він любив дітей і написав для них багато-багато цікавих казок: про Лисицю і Їжачка, про Зайчика та Вовка, про Котика та Мишку, про Вовка та Собаку та багатьох інших тварин. В.О.Сухомлинський говорив: «Казки- це свіжий вітер, що роздмухує вогник дитячої думки і мови».
3.Прийом «Мозкового штурму».
-Діти! Пригадайте будь ласка казки, оповідання В.Сухомлинського про: тварин («Їжак і місяць», «Щоб кіт мишку не впіймав», «Покинуте кошеня», «Кінь і вершник», «Лисиця і їжак», «Вогнегривий коник» , «Лисичка і Миша», «Велике і Мале», «Зайчик і горобина», «Зайчик і місяць», «Їжачок», «Лисиччині ліхтарики», «З шаблею на вовка», «Петрик, собака і миша»…)
4.Рольвова гра: «Учні - журналісти»
Народився В.О.Сухомлинський на Кіровоградщині у селі Василівці 29 вересня 1918р. У1937році успішно закінчив Полтавський учительський інститут. З квітня 1941р. працював завідуючим Онуфріївським відділом народної освіти. А в липні 1948р. був призначений директором Павлиської школи, якій віддав 22 роки життя. Прожив Василь Сухомлинський 52 роки. Він написав 70 томів наукових праць, цікавих розповідей для дітей: мініатюр, казок, оповідань. В.О.Сухомлинський помер, але він завжди живе в своїх казках, оповіданнях про нашу велику і прекрасну Батьківщину з її широкими луками, густими лісами, безмежними ланами.
5.Презентація прочитаних книг . Гра «Мікрофон».
-Мене здивувало…
- Мене зворушило…
- Мене вразило…
- Мені сподобалось…
«Кінь і вершник»,
«Лисиця і їжак»,
«Лисичка і Миша»,
«Велике і Мале»,
«Зайчик і горобина»,
«Зайчик і місяць»,
«Їжачок»,
«Петрик, собака і миша».
-Поміркуйте, до чого закликає автор?
- Так. Любити природу, не завдавати їй шкоди, турбуватися про тварин, не приносити їм лиха.
6. Ознайомлення оповіданням В.О.Сухомлинський «Покинуте кошеня»
- Прочитайте тему розділу, який ми вивчаємо.
– Вмійте природу любити!
– Що спільного мають ці два вислови: «кошеня», «вмійте природу любити»?
– Це природа . Кошеня – частина живої природи.
– Берегти тварин, робити для них добрі справи.
1.Читання оповідання мовчки.
2.Словникова робота.
Виніс жаліє сміється
Пустив хитає дивляться
Сидить поверталась притулилося
Нявчить понесла замуркотіло
3.Розуміння прочитаного.
- Яка головна думка твору?
- Що хотів автор нам підказати, чого навчити, від чого застерегти?
- Якою була Наталочка?
- З чого видно, що у дівчинки добре серце?
- Треба бути уважним і чуйним до всього живого.
4.Вибіркове читання.
-Прочитайте опис кошеняти. Як ви думаєте, чи випадково кошеня опинилось на дорозі?
-Прочитайте, як люди ставились до тваринки. Чи допоміг котику хтось із них?
-Прочитайте, які почуття охопили кошеня?
-Знайдіть речення про рятівника тваринки.
Ознайомлення з новим твором -Сьогодні я пропоную вам знайомство ще з одним з оповіданням В.О.Сухомлинського «Щоб кіт мишку не впіймав».
Читання казки вчителем.
Первинне розуміння
- Хто герої даного твору? - Що зробила Оля?
- Як В.Сухомлинський зображує добро ?
-Чи правильно зробила Оля?
Читання ланцюжком;
Словникова робота. З’єднати слово з його тлумачення слів:
погнався ловити
упіймає боїться
дрижить побіг
Висновок
- Чого повчає нас цей твір?
Робота в парі:
- Складіть висловлення - головну думку твору.
Утвори пари слів:
тремтить книжечку
мишка Оля
встала злякалась
заховала мишка
Гра «Що? Де? Коли? Як? Чому?». Ваше завдання: скласти запитання до твору, який ви прочитали, які б починалися словами Що? Де? Коли? Як? Чому?
7. Робота в групах:
1група: «Петрик, собака і кошеня».
а) Прочитай оповідання.
б) Чи схвилювала Вас поведінка хлопчика і щоб ви зробили в такій ситуації? 2група: «Покинуте кошеня».
а) Прочитай оповідання.
б) Охарактеризуйте героїв твору і назвіть протилежне цьому оповідання.
3група: «Зайчик і горобина».
а) Прочитай оповідання. б) Подумай у чому виявляється доброта .
4група: «Дивний мисливець».
а) Прочитай оповідання.
б) Що ви робите для тварин взимку?
8. Рефлексія. Вправа «Мікрофон»
- Діти, а що таке на вашу думку добро, доброта, що означає робити добро? – Чого навчив вас твір В.Сухомлинського «Покинуте кошеня»?
- Бути спостережливими, чуйними, добрішими до навколишнього , до тварин.
– А ще які твори В.Сухомлинського вчать робити добро?
– Це твори: «Щоб кіт мишку не впіймав», «Чому голуби прилетіли до Олега?» «Дивний мисливець».
- В.О.Сухомлинський написав дуже багато творів, які допомагають нам стати добрими, людяними, любити тварин.
9.Робота над дитячими малюнками:
11.Робота в групах.Розв’язування моральних завдань:закінчити життєву
ситуацію і зробити висновок.
1. Діти знайшли в лісі маленьке зайченя зі…
2.Дорогою додому Микола й Вітя побачили цуцика. Він сидів у канаві і жалібно скавучав…
12.Давайте складемо поради: «Як поводити себе в лісі».
- Не поспішай підбирати в лісі їжаченят та малят інших тварин. Можливо, десь недалеко причаїлися їхні батьки і чекають, коли ти підеш.
- Якщо в тебе є собака, не бери його з собою в ліс навесні і на початку літа, бо він може впіймати безпомічне звірятко.
- Не розкладай у лісі багаття. Це може спричинити лісову пожежу, від якої загинуть тварини.
-У лісі, парку чи на луці будь охайним, не залишай після себе сміття, консервні банки, пластикові пляшки, які можуть зашкодити тваринам.
13.Підсумок уроку -Діти, чого навчають нас твори В. Сухомлинського?
- Працюючи над творами Василя Олександровича, ми побачили , що
у них переважає доброта, бо він сам був надзвичайно доброю людиною,
запалював людські серця добротою свого серця до природи, до тварин.
- Ми всі дуже добре знаємо, як поводитись, щоб не нанести збитку природі і
багато говоримо про її захист. Але кожному треба душею відчути і
стати розумними господарями н своїй землі, пам’ятати: у ваших руках
майбутнє природи.
Література
1.Державний стандарт початкової загальної освіти// Поч. шк. -2001. -№1-с.27-53.
2.Програма загальноосвітньої школи для учнів 1-4 класів. –Поч. шк.- 2006.- с.84.
3.Сухомлинський В.О. Вибрані твори в 5-ти т.-Т.1. –К.: Рад. шк, 197. -654с.
4.Савченко О.Я. Методика читання у початкових класах: Посіб. Для вчителя. К.: Освіта, 2007.- 334с.
5.Савченко О.Я. Дидактика початкової школи.- К.: Абрис, 1997. -416с.
6.Стребна О.В., Соценко А.О. Інтерактивні методи навчання в практиці роботи початкової школи.
7.Сухарєва Л.С. Сучасний урок у початковій школі.
8. Сухомлинський В.О. Казки школи під голубим небом. К.: «Освіта».,1991.
9.Сухомлинський В.О. Чиста криниця.-К. Веселка., 1993.
10.Животворча сила педагогічної спадщини Сухомлинський В.О. –Донецьк; Витоки, 2001, 184с.
11.Савченко О.Я. Виховний потенціал початкової освіти. О.Я.Савченко.
-К.: Серія: Педагогіка. 2002.
12.Савченко О.Я. Грані дидактичної системи Сухомлинський В.О./ О.Я. Савченко//Поч.школа.-1993.- №10.-С.16-18.
13.Ткачук Г.П. Методика позакласного читання у початкових класах: Навчально-методичний посібник/ Г.П.Ткачук.- Кам'янець -Поділький ФОП Сисин О.В.,2010, 264с.
14.Антонець М. Я. Проблеми розвитку творчої особистості вчителя у педагогічній спадщині Сухомлинський В.О./ М.Я.Антонець // Поч.школа. 2013. -№9.-С.4-6.
15.Сухомлинський В.О. Серце віддаю дітям// Вибр. тв.: у5т.-К.:Рад.шк., 1997.-Т.3.-С.5-279.
16.Богуш А.М. Педагогічні виміри Василя Сухомлинського в сучасному освітньому просторі. Монографія/ А.М.Богуш. -К.:Видавничий дім «Слово», 2008,- 272с.
17. Сухомлинський В.О. Проблеми виховання всебічно розвиненої особистості. Вибр. Тв.: у5-ти т.-К.:Рад. шк., 1997.-Т.1.-С.393- 629.
18. Сухомлинський В.О. Сто порад учителеві.// Вибр. Тв.: у5-ти т.-К.:Рад. шк., 1997.-Т.2.-С.419- 655.
19. Савченко О.Я. Я люблю читати. Навчальний посібник для учнів 2 класу.-К.: Вид. дім «Освіта»,2012.-160с.
20.Савченко О.Я. Я люблю читати. Навчальний посібник для учнів 3 класу.-К.: Вид. дім «Освіта»,2014.-160с.