Відділ освіти Чутівської районної державної адміністрації
Чутівський районний методичний кабінет
Чутівська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів
Передмова
Книга - це ключ до відкриття світу людей: добра й зла, сили й слабкості, покірності й боротьби.
В.Сухомлинський писав: "...читання - це віконце, через яке діти бачать і пізнають світ і самих себе".
Відкриваючи цей світ, дитина розвиває свій розум і почуття, виробляє переконання, пізнає, оцінює й виховує саму себе.
Добре читання - це запорука успішного навчання в наступних класах..
Автор: Скрипник Л. С. , учитель початкових класів Чутівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Чутівського району Полтавської області.
Рецензенти: Юрченко Лілія Григорівна, методист Чутівського районного методичного кабінету.
Крамова Олена Миколаївна, керівник РМО учителів початкових класів, учитель-методист Чутівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів
1. Розглянь малюнок , назви предмет зображений на ньому . Який звук ми чуємо на початку слова ?
2. Познач на схемах місце букви в звуковій моделі
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Підкресли літеру А в словах
ШАРФ АРТИСТ АНТОН АКВАРІУМ АНАСТАСІЯ
4.Гра «Впізнай мене» (Швидко знайди А а )
А Р И А А
К А а Л А
О П Р А М А А
1 . Надрукуй літеру А
А |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Розглянь малюнки , назви предмети зображені на них . Виділи перший звук у словах
3. Де сховалася літера О ?
4. Надрукуй літеру О
О |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Знайди літеру О . Підкресли її
ОЛЬГА ОКСАНА СОМ СОЛОМА ОБІД КОРОВА
6. Прочитай (проспівай ), ведучи пальчиком по буквах
О О-О О- О –О О- О – О – О
7. Читай (співай)
А- А – А ! О- А- О –А !
1. Розглянь малюнки . Назви слова в яких є звук У.
Який малюнок зайвий?
2.Впізнай і підкресли літеру У
ВАУИРЕУУ ОУ ЛДУ РГНУ ПРМУУ РУУ РОЛДШУ Ц У ЛУ Л
3. Надрукуй букву У
У |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Прочитай !
Як гуде ?
У! У – У ! У –У – У – У !
Коли так кажуть ?
У- А ! У- А ! УА – А!
А коли кажуть так ?
А- У ! А – У ! АУ- У !
1. Назви предмети . У яких словах чуємо звук и ?
Яке слово зайве ?
2.Який звук- чарівник перетворив один предмет на багато ?
3. Прочитай , збільшуючи з кожним разом темп читання
И И- И –И АУ УА УИ – УИ АОУИ
А УА- УИ УА ОУИ ИУО
4. Надрукуй букву И
И |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Напиши під диктовку вивчені букви А О У и а О у А
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1. Який звук – чарівник змінив слова? Яким чином вони змінилися ?
2. Познайомся з новою буквою , надрукуй її
І |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
і |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Прочитай з прискоренням
АІО УАО ИОА УИА АОІ АОУИ
УИІ ОАУ ОАИ ІАИ ООУ УАИІ
4. Хто і коли так говорить?
А - У ! У- А ! І – А !
АУ ! УА ! ІА !
ма мо ми мі ам им ом ум ім
мо им мі му им ам му мі ми
ом ам му мо ім ма мі ми му
ау іа уа мі ма ім мо ум мі
А А О О У М У И И І І |
ма – ма ма – мо
ма – му ма -ми
Прочитай ! Встав пропущені слова
і мама . Мама . Ма – ма і у .
.
но ну ни ні ан он ун ни ан ун ін ни но ом ми му ін ма ін ам ум им ні ун
На ма ні ну
Нам мав нім нумо
Нами мали ними анумо
Н а Ніна
Н ам Інна
Ни ми Наум
На ми Нонна
Прочитай текст . Встав пропущені слова.
Он мама , Ніна і Наум . У Ніни мама . Мама_______ . Маму ____ Інна. Наум.
ва во ви ві ав ив ов ув ів
во ив ві му им ам му ні ми
ом ам ву мо ім ва мі ви му
ау на ні ма ін но ум мі ну
А А О О У В У И И І І |
У ма- ми Ніна і Вова. Маму____ Но-нна .
Ма - ма Ні- ни і Во ви . Вона _____ .
ла ло лу ли ле ал ол ул ва
мо му ми мі ме им ім но ов
ом ам ву мо ім ва мі ви му
Читай з прискоренням.
Ли л а Ні – на
Лин л о Ні - ла
Ли ни л у Лі-на
Ла ни л и Алі – на
Прочитай текст
Он мама і Ліна. Мама мила ма- ли-ну. А Ліна мила ли-мо-ни.
- На, мамо, ли-мо-ни.
- О, Ліно!
ма са ас си ус сі ам ну ун ол ли ву си
ва ів ні ов ін ас ну ли іс ав ву ан на
са сі со су іс сі ма ім ві ва но он са
СИ Са - ва сім
СА С ла - ва ніс
СІ М Се- мен но -сив
СУ Ма- ри -на си-ни
НА Іван са-ни
______________________________________________
Он ма- ма і си-ни : Сава , С ла ва , І ва н .
Вони со- ли- ли . Ма ма ми- ла . Іван , Са ва і С ла-ва к ла -ли у . На- со- ли- ли ві сім .
ка ко ку ке кі ко ки ак ок ук
ик ам ма на ва ла са ві лі са
ла ні мо со ву он мі ан ву
ам ів ос ун ис ув ім ом ні
ві мак ма-ки
ла лак ла - ки
лу К лук лу – ки
сі сік со – ки
ма вік ві - ки
Прочитай .
Он мама , Кла-ва , Лі-на . А он вік-но . Коло
вік-на калина . На кали-ні кві -ти . На вік- ні
маки . Кла- ва по-ли –ла . Лі- на ми- ла
вік-но . Ма – ма скла – ла
Розгадай ребус
К
ни ло но ва ли
ми сі си ми ли
___________________________________
Читай швидко
сли ли пи
слив лип пил
слива липа пили
сливка липка пил- ка
_____________________________________________
Пав-ло і Пи- лип у полі . Во-ни по-ло-ли . Ліна і Полі-на у са-ду . Вони поли-ли слив –ки . Ліна _____ пов-ну мис-ку слив . Сли-ви спі-лі . У По-лі –ни мало слив .
- На, По-лі-но , слив !
- Спа-си-бі , Ліно !
ра ро ри рі ір ор ро ур ир ар мо
со ос іп пу па оп ап. па ва ов лу
пі ма су ок ка пи лі ке ко ку ак
Читай швидко!
Рік – сік но-ра – кора ріка- рука
Росо- просо ро- са - коса лісок – пісок
Прочитай
!
У мами сини Роман , Клим , Іван . Вони косарі . Рано . А косарі в полі . Вони косили траву на сіно . Мама дала синам молоко . Воно ________ силу . Косарі викосили поле .
Розгадай ребус !
Л Р
та то ту ти ті ит іт ут ат оп ип иі ко іп па по ра ро ру рі ри кі ки ок
ул пі пу уп іс ір ку ак ік но ун со
пра про пру при прі
тра тро тру три трі
ста сто сту сти сті
та – то кро- лі ма
тат- ко кро- лів Та
тат- ком кро- лик ра
Прочитай !
Там тато і Тамара . А он кролі . Вони у . Тамара несе до клітки моркву , тато – траву . Кролики сірі . Вони малі і веселі .
Тато і Тамара ________ тварин .
ме не се ле ве ке пе ре те та то
ту ти ті от то та ут іт ит ат ит
па ап по оп пу уп пі іп пи ип уп
тив Іван
на мос ти-ли Петро
ти-ла Се-мен
Читай швидко !
кла кло клу кли клі кле
тра тро тру три трі тре
пла пло плу пли плі пле
Прочитай !
Пет-ро , Іван , Кла-ва у селі . Село Теп-ле . Он нива . На ниві трак-тор. Пет-ро оре поле . Іван пасе корів . Клава несе Пет-рові молоко . За селом ле-ле-ки . На колесі вони намос-тили
Тут і там кле-кіт. Ве-се-ло у се-лі !
Да до ду де ди ді ад од уд ра
ид ід ед то ту по пу лу ву ар
Пра про пру при прі пре
Дра дро дру дри дрі дре
Тра тро тру три трі тре
Ста сто сту сто сті сте
Поясни значення слів.
При-летіли стала
По- летіли На летіла
Від- летіли кликала
За –летіли
Прочитай !
На-ста-ла весна . При-летіли лелеки. На полі граки. Діти за селом садили сад. Дерева садили дорос-лі і малі . Усім керувала Ірииа Петрівна .
Вона радила садити , , сливи.
У нас сад на славу!
За зо зу зи зі зе аз оз из уз із ду
од ді од ід да до до та то ту ит іт
______________________________________________
Взи вза взу взі взо взе
Спа спу спи спі спе спо
а а Зима Зіна
о о Зим-но Зірка
у З у Взи-мку Азор
е е Зи-мува-ти Азіза
и и
Прочитай !
ЗИМА
Нас-тала зима . У біла спина і лап-ки . взи-мку у дуп-лі .. Лосі го-лод-ні . Зіна з та-том при-нес-ли тва-ри-нам сіно. Поле ,ліс вкрив . Лід скував ріку. Діти на ковзанах . Ве-се-ло взим-ку!
До то зо со ро ло мо но ла
Да от од оз ос ол ор ом ал
Де ти ді мі ко за ти сі ул
Прочитай ! Порівняй !
Ті - ть - тьо лі - ль - льо зі - зь – зьо
Ді -дь -дьо сі – сь - сьо ні - нь -ньо_
Читай швидко!
пень – пеньок день – деньок льон – льонок
______________________________________________
Вивчи !
Ось ,ось , ось у лісі -- .Ись , ись , ись на дереві - . Ась ,ась ,ась на сковороді - .
Прочитай !
Ранок . Дідусь , Олесь , та Івась ідуть на ставок . Вони несуть вудки та відро . Рибалки зупинились . Коло ставу поле льону . Краса ! Всі сіли на пеньки , закинули вудки . Мить і карась у повітрі !
ба бо бу би бі бе аб об уб иб іб еб
па по пу пи пі пе ап оп уп ип іп еп
___________________________________________
бік брат Роман
бинт брати Борис
баба бузок Березань
риба букет Білики
батон баран Буковина
Вивчи !
Скоромовка
Бором брів бобер до брата
Борошна собі набрати .
Прочитай !
Рибалка
Борис та Івась ідуть на озеро . Вони думали наловити карасів та коропів . Закинули вудку .
- Дивись , Борисе , замість коропа рак! – крикнув Івась.
Так вони наловили замість риби раків . Повернули додому . На березі озера росте дуб. У дуплі дуба – білка . Вона весело позирала на друзів.
га го гу ги гі ге гір
гра гро гру гри грі гре гора
агр огр угр игр ігр егр гірка
а озеро Гліб
о сестри Галина
у Г сосни Клава
і красиві Віктор
е
Прочитай !
Клава і Галина – сестри . Гліб та Віктор – брати . Друзі ідуть до озера . Коло озера ростуть високі сосни . Далі видно красиві гори . Красива рідна сторона .
Діти збирали лікарські рослини , грали в різні ігри . Віктор та Гліб плавали в озері .
Всі добре провели день.
Розгадай !
Г
З - Г
а а пе нь
о о пен ьок
у Ч у опен ьок
и и опень очки
е_____________е_______________________________
Пень лис осика
Пеньок лиска осич-ка
Пеньо-чок лисич-ка під- осич-ник
________________________________________________________________
Прочитай
Гриби
Ми восени збирали гриби . Вони ростуть у лісі . Під-берез-ники поба-чимо під березами , під- осич-ники ростуть під осиками , опеньки навколо пеньків .
Рідко гриби ростуть по одному . Побачив печеричку , а під пеньками ростуть опе-ньки , а далі – лисич-ки . Лисички та опеньки ростуть купками . Весело збирати гриби !
Поясни значення слів !
|
|
гай твій гай-ка Надій-ка
рай свій май -ка Марій- ка
рій мій ліній –ка Сергій – ко
«Черепаші перегони»
Прочитай текст «черепашим темпом »
Я знаю , що чайки живуть на морі , чабани – в горах , а чайники - на кухні .
Читай ще раз приєднуючи всі інші слова до головних і прискорюючи темп .
Розплутай ! Постав стрілочки.
Рудий , ласкавий
Білий ,холодний
Білий ,вайлуватий
Сірий , злий
Ха хо ху хо хі хе йо ій ей ой ай
Ах ох ух ох іх ех ой за са да та
______________________________________________
Читай уважно !
Міх - сміх річ - річка
Гра – грак ніч - нічка
Сім - всім піч - пічка
Мама баба тато
мамина бабусенька татусь
______________________________________________
Мамин день
Іде весна . Незабаром мамин день . Ми з братом зробили листівки. Тато принесе торт . Разом з мамою будемо вітати бабусеньку . Мама купить бабусі красиву хустину . Бабунечка у нас добра та мила . Вона пече смачні пироги .
Усім буде весело !
Ла ля ма мя са ся на ня ра ря та тя за зя да дя ба бя ва вя ям ян
б р
п л
д Я в
т г
з м
с
Спіткнися через пень !
б ф
п Я м Я
в р
______________________________________________
Прочитай !
Зоя і Леся – подруги . Вони вчаться в одному класі . Дівчатка завжди разом . Сьогодні Зоя не була у школі . Вона захворіла . Леся навідала подругу та принесла смачні яблука.
са ша со шо су шу си ши сі ші
ас аш ос ош ус уш ис иш іс іш
Чітко читай !
Ноги ---- ніжки роги ---- ріжки
Дуги ---- дужки смуги ------- смужки
Прочитай !
Женя та Жанна живуть у Чернігові . Разом з друзями вони були у Карпатах . Діти бачили стрімку річечку , високі гори , мальовничі пейзажі . Додому поверталися задоволені . Подорож сподобалась .
Прочитай в особах.
Жабенятко за-бруд-ни-лось.
Забруднилось не помилось.
Жабенятко так негоже !
Ну на кого ти похоже ?
-Я похоже на мамуню,
На мамуню – кВа- кВа – куню ! ( Г. Бойко)
жа ша жо шо жу шу жи ши жі ші
аж аш ож ош уж уш иж иш іж іш
Загадка – добавлянка
У садочку понад тином Засміявся й оселився .
Я зробив йому хатину . Здогадались ви однак ,-
Він навколо обдивився , Хто в нас поселився ...
Швидко прочитай слова .
Каша шпак Наташа
Наша вишня ромашка
Маша школа волошка
Шуба пташка каштани
Прочитай текст .
Он наша школа . Біля будівлі каштани . Сашко і Тиміш хороші друзі . Вони разом ідуть до школи . Біля дороги хлопчики зупинились та пропустили машини . Дорога повинна бути безпечною .
Вивчи скоромовку
Тишком – нишком вийшла мишка із нори .
В шкря-боту-шки ніс і вушка догори.
їв їла їли їде їли їду їжа їжак
їв їж їс їм їл їн їх воїн
Прочитай швидко .
Їжа їду гаї
Їжак їдуть мої
їжачок їдемо твої
Відгадай загадку
Проїхав я весь рідний край ,
Хто я такий 0 ,
Ану вгадай ....
Прочитай .
Київ – головне місто України . Учні нашої школи їздили у Київ поїздом . Їх водили в парки , музеї . Особливо запам’яталися екскурсії до зоопарку та оранжереї .
Ца це цу цо ци ці цап цар
Ац ец уц оц иц іц цок цирк
Хитра лиска , махнувши хвостиком , розкидала літери в словах . Збери їх і утвори слово
ацпьел
вцівя
иялцбу
Прочитай виразно.
Цапок водицю п’є з цеберка ,
Скубе травицю у садку .
Солодкий цукор чи цукерка-
Це теж цапкові до смаку. (Н. Забіла )
ну ню лу лю ду дю ру рю зу зю юна
ун юн ул юл уд юд ур юр уз юз юнак
ра сніда
Ю ля літа Ю
нак співа
Відгадай загадку
Дивний ключ у небі лине : не залізний , а пташиний .
Поясни значення слів .
Прочитай
Юля і Юрась завжди ідуть до школи разом .Одного разу біля порога школи на снігу вони побачили знесилену ворону. Діти принесли її до класу . Цілу зиму пташка жила у клітці . Всі з любов’ю доглядали за нею. Навесні Каркушу випустили на волю . Вдячна ворона довго кружляла над школою.
се сє не нє зе зє ре рє бе бє б’є
ес єс ен єн ез єз ер єр еб пє п’є
п п’ємо Єва
р , Є б’ємо Євген
в в’ємо Європа
Відгадай загадку . Постав стрілочки до малюнка- відгадки .
Гріє , гріє ,припікає ,
всіх уводу заганяє .
Крил не має , а гарно літає .
Прочитай.Вивчи
Єноти вивели гуляти
Своє єдине дитинча .
За їх сім’єю вовк зубатий
Єхидно стежить з-за куща .(Н.Забіла)
ша ща шу щу ше ще шо що ши щи ші щі
аш ащ уш ущ еш ещ ош ощ иш нщ іш іщ
До слів першої колонки добери слова з другого рядка. З’єднай стрілочками.
прудка щітка
смачний ящірка
нові борщ
Навчися читати виразно .
Соловейко застудився
Дощик , дощик , ти вже злива !
Плаче груша , плаче слива .
Ти періщить заходився ,
Соловейко застудився .
А тепер лежить під пледом ,
П’є гарячий чай із медом .
(Л. Костенко)
Ва фа во фо ву фу ви фи ві фі ве фе
Ав аф ов оф ув уф ив иф ів іф ев еф
кус рби
фі алка фа брика
ніки зан
Скоромовка
Фазан на ферму прилетів ,
Фламінго там його зустрів.
Прочитай
Федір , Фрося і Марфа гуляли у сквері . Тут дуже красиво. У центрі скверу – фонтан . Біля фонтана гралися діти . На зеленому газоні красувалися фазани . Вони не бояться людей . На клумбі буяли флокси : білі , червоні ,фіолетові .
Друзі гарно провели вихідний день .
джа адж джо одж джу удж джи идж
дза адз дзо одз дзу удз дзи идз
___________________________________________________
Скоромовка
Дзиґа весело крутилась , дзиґа в дзеркало дивилась.
Відгадай загадку . Порівняй кількість звуків і букв у слові – відгадці .
На городі молода пишні коси запліта , у зеленій хустині золоті хова зернини.
Прочитай вірш , поясни значення виділених слів.
Дзвоники дзвонили в полі ,
Дзвінок склика в дітей у школі
ЛІТЕРАТУРА
1. Інтерактивні технології навчання у початкових класах / Авт.-упор. І.І.Дівакова. - Тернопіль: Мандрівець, 2009.
2. Коваль Н. Методика швидкого читання // Початкова освіта. - 2008. - №46. - с. 7-9.
3. Дехтяренко О.Л. Впровадження інтерактивних технологій при формуванні навичок швидко читання //Розкажіть онуку. - 2010. - №9. - с.8-34.
4. Пометун О. Інтерактивні методики та система навчання. – К.:Шкільний світ, 2007. – 112с. – (Б-ка «Шк. світу»).
5. Пометун О., Пироженко Л. Сучасний урок: інтерактивні технології навчання. – К.: А.С.К. – 2008.
6. Шаповал Н. Вчимося читати .- Харків .- 2007 .
Зміст
1.Передмова......................................... 2
2. Збірник
«Супутник Букваря »....................3-34
3.Література........................................36
1