Тема: Павло Глазовий «Де беруться діти ?»
Мета: зацікавити учнів життєвими фактами Павла Глазового , його гумористичною творчістю, розвивати навички роботи з літературним твором, аналізувати його та пов’язувати з сучасним життям, виразно читати поетичні твори, творчо висловлювати власні думки; виховувати почуття гумору, любов та повагу до творчості видатного гумориста – сучасника Павла Глазового.
Тип уроку: урок-сміхопанорама «Розсміши коміка»
Обладнання: портрет Павла Глазового, бібліотечка творів письменника, пазл «Мистецька спадщина П.Глазового», правила складання сенкена.
Епіграф уроку:
Від великого до смішного – один крок ( Наполеон)
Хід уроку:
І. Організаційний момент
ІІ. Актуалізація опорних знань
Вступне слово вчителя
Коли у мене на могилі
Чудесний виросте будяк,
Хотів би я, щоб друзі милі
Про мене згадували так:
Ти пам‘ятаєш Глазового?
Невже не чув? Це ж той Павло,
Який життя прожив для того,
Щоб людям весело було.
Сьогодні, друзі, до нас завітала чудова і весела людина, життєлюб і оптиміст – Павло Прокопович Глазовий. Саме він буде головою телепередачі «Розсміши коміка», а ви всі – її учасниками.
Сміх людський – чудесна штука!
Він – мистецтво і наука,
Він – в житті і для життя.
Від малого й до старого.
Всі ми любим щирий сміх,
Бо з нікчемного й смішного
Посміятися не гріх,
Добрий сміх не б’є, не мучить,
А на світі жити учить.
Тим - то й бажаний для всіх !
Інтелектуальна розминка
- Яке значення має усмішка в житті людини?
- Чи варто людині мати почуття гумору?
- Яким має бути сміх над людиною, щоб вона не образилась7
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Оголошення теми та мети уроку
Вільний мікрофон «Від сьогоднішнього уроку я очікую…»
ІV. Сприйняття та засвоєння навчального матеріалу
Слово вчителя
Всі ми знаємо Павла Глазового як дорослу людину , але він теж був маленьким хлопчиком, з яким не раз траплялися кумедні історії. Ось одна із них. Літо. Вечір. Малий Павлусь бігає по двору, гуляє. Аж ось сусід покликав його : «Павлуню, йди до мене, я тобі пиріжок дам! Любиш пиріжки? » Хлопчик відмовився, минув деякий час. Згадав він про пиріжок, прибіг до дядька – сусіда й випалив: «Дайте мені те, що Ви давали, а я не хотів брати!». І сам зі своїх слів зайшовся веселим сміхом. Було йому тоді всього п’ять рочків. Але хто може краще про самого себе розповісти, як не наш герой ?
Рольова гра «Інтерв’ю з письменником»
- Доброго дня , Павле Прокоповичу, розкажіть звідки родом, де минали дитячі та юнацькі роки?
- Народився я 30 серпня 1922 року в так званому історичному козацькому Дикому полі у смт. Новоскалювата Миколаївської області у родині хлібороба. Мої предки мали козацьке прізвище Окань, але, напевно, хтось із багатого роду змінив його з «ока» на «глаз». 11-річним хлопчиком пережив голодомор. Після восьмирічної школи закінчив Новомосковське педагогічне училище , служив у війську…
- Нам відомо, що віхи Вашого життя переплітаються з фронтами Великої Вітчизняної війни.
- Так, довелось воювати. Нагороджений медаллю «За оборону Ленінграду». Після блокади став недобачати на ліве око. Це – наслідок незначного опіку під час рятування дітей із підвалів, що не добігли до катакомб, адже поблизу влучила бомба.
- Дивно, що після пережитого Ви не описуєте воєнне лихоліття, а створюєте усмішки, фейлетони, репризи для цирку, авторські діалоги для популярних Штепселя й Тарапуньки…
- Такою була доля, що після війни, навчаючись в Криворізькому педагогічному інституті, мене запримітив Остап Вишня. Саме він «завербував» мене до Києва, де я в 1950- му році закінчив філологічний факультет Київського педагогічного інституту імені Максима Горького . Згодом очолював гумористичний журнал «Перець» та журнал «Мистецтво». З 1968 року був членом Спілки письменників України.
- Яке життєве кредо пронесли крізь роки мистецької праці?
- Назавжди запам’ятав слова видатного Остапа Вишні, які і стали моєю життєвою і творчою позицією : « Що треба, щоб мати право з людини посміятися , покепкувати? Треба любити людину! Більше, ніж самого себе. Тільки тоді ти маєш право сміятися. І тоді людина разом з тобою буде сміятися… із себе. Із своїх якихось хиб, недоліків, недочотів і буде такий дружний, такий хороший сміх… Той сміх, що не ображає, а виліковує. Виховує людину, підвищує!»
- Дякую Вам за щиру розмову, за мудрі слова, за Вашу життєдайну творчість. З нами в гостях був і спілкувався відомий гуморист України – Павло Глазовий.
Слово вчителя
Напевно, всі ви помітили, що Павло Прокопович ще й дуже сором’язливий, адже жодним словом не обмовився про величезну творчу спадщину : 13 книжок гумору та сатири, 6 книжок для дітей, поема «Слався , Вітчизно моя!». Він – заслужений діяч мистецтв України, лауреат Літературної премії імені Остапа Вишні, нагороджений Орденом «За заслуги ІІІ ступеня» . Пропоную глянути на інтерактивну дошку, де зафіксовано літературний доробок та нагороди Павла Глазового ( Додаток 1)
Читацький конкурс «Розсміши коміка»
Ось і наступив найвідповідальніший момент нашого уроку. Напередодні Ви всі отримали домашнє завдання – вивчити напам’ять одну із гуморесок Павла Глазового. Оцінюватиме ваш читацький хист сам автор - «сміхотерапевт» сучасності , чиї твори запалюють радісним клекотінням і юні, і дорослі серця. Отож, «Старі та нові гуморески. Де беруться діти? Павло Глазовий» ( Додаток 2 )
Просимо Павла Прокоповича висловити власну думку щодо підбору матеріалу, декламації, артистизму виступів учнів , а також визначити «Кращого коміка класу». (Після кожного виступу учня - «актора» учень - «письменник» дає йому кольорову картку: червона – акторська майстерність на високому рівні, синя – на середньому, біла – бажає бути кращою).
Інтерактивна вправа «Запрошую на острів власних думок»
Сьогодні на уроці ми не раз чули слова гумор, сміх, усмішка – гарні, веселі слова. З ними людина стає бадьорішою, навіть здоровішою. Спробуємо скористатися «Коротким тлумачним словником української мови» для того, щоб з’ясувати лексичне значення слів гумор та сміх. Отже:
Гумор, у. 1.Доброзичливе глузливе ставлення до чого-небудь . Спрямоване на викриття недоліків ; здатність зобразити щось у комічному вигляді. 2. Художній прийом у творах літератури і мистецтва, побудований на зображенні чого-небудь у комічному вигляді; твір літератури і мистецтва, в якому використовується цей прийом. 3. Внутрішній психічний стан, настрій. Бути в доброму гуморі.
Сміх, у. Мимовільний, гласний прояв в людині почуття веселості, веселого настрою.
Жив на світі дядько
Маленького зросту,
І сміявся старичок
Надзвичайно просто :
Ха-ха-ха
Та хе-хе-хе
Хі-хі-хі
Та бух – бух!
Бу-бу-бу
Та бе-бе-бе,
Дінь-дінь-дінь
Та трюх-трюх (Данило Хармс).
Мудре слово
Гумор – невіддільна частина кожного справжнього таланту ( Іван Франко).
Сміх – це сонце, яке проганяє зиму з людського обличчя ( Віктор Гюго).
Кола на воді ( Слово записується стовпчиком. До букв добираються слова, до слів – словосполучення чи речення. На основі отриманих результатів складають твір, казку, вірш)
Г – гарний, грайливий, голосний – Гарний сміх.
У – усмішка, успіх – Усмішка долі(фортуни).
М – молодість, мистецтво – Кінофестиваль «Молодість»
О – образність, образ – Світлий образ.
Р – радість, регіт, розум – Радість читача
С – світлий, сила – Сила духу
М – мудрість, музика, мистецтво – Музика душі.
І –інтелігентність, інтелект - Світовий інтелект
Х – хороший, хоробрий, хитрий - Хоробра людина.
Народ скаже – як зав’яже( пояснити значення фразеологізмів)
Аж пекло сміється.
Віддавати на сміх.
І сміх, і гріх.
Не жарт і не смішки
Розлягатися від сміху.
Умирати зо сміху.
Сміється той, хто сміється останній.
Сміятися на кутні
Асоціативний кущ
Які асоціації виникають у вас зі словами гумор та сміх ?
Гумор – веселий, цікавий,…
Сміх – дитячий, грайливий,…
Твір за асоціативними словами
Гумор – це щось гарне, те, що викликає усмішку. Це велике мистецтво, яке вказує на молодість душі та її мудрість. Він викликає сміх, приносить радість, якщо його використовувати з розумом. Гарний сміх – це музика душі. Хоробра людина – це та людина, яка не боїться посміятися над своїми вадами.
V. Закріплення знань, умінь та навичок
Вправа «Мозковий штурм»
- Який основний лейтмотив гумористичних творів ?
- На основі чого будуються гумористичні твори?
- Які теми та проблеми розкриває автору прослуханих вами творах ?
- Над чим змушують задуматись гумористичні твори Павла Глазового?
- За допомогою яких художніх засобів досягається ефект комічності ?
Метод «Прес»
Дайте відповіді на запитання «Над чим ви замислились після сьогоднішнього уроку?»( І варіант), «З чого і з кого ви сміялися?» ( ІІ варіант).
Я думаю….
Тому що….
Наприклад,
Отже,…
Творча хвилинка «Сенкен » ( додаток 3)
Гуморист
Доброзичливий , щирий, цікавий
Все бачить, любить, відчуває.
Щедро дарує настрій і сміх
Глазовий - гуморист
VІ. Підсумок уроку
Ось таким перед нами постав сьогодні сучасний український гуморист, улюбленець читацької аудиторії , справжній Майстер сміху - Павло Прокопович Глазовий. Його творчість – це гірка й прекрасна правда про нас самих. Його буцімто невибагливі на слух гуморески роблять людей щасливішими і звільняють їх від страху. Уважаю, сьогоднішній урок спонукав вас до того, щоб замислитись над власними звичками, характером , поведінкою, вчинками. Вірю, що ваші серця стали теплішими й добрішими, адже недарма кажуть, що сміх – це здоров’я. Тож, наш урок – сміхопанорама став ще й уроком – здоров’я. Діти! Дивіться на цей світ очима своєї любові – і він буде прекрасним!
VІІ. Рефлексія
«Кольоровий дощ»
Вибрати кружечок , який відповідає вашому настрою після сьогоднішнього уроку: червоний – гарний настрій, синій – поганий, незадоволений чимось, білий – байдужий.
«Одним словом»
Охарактеризувати одним словом сміх гуморесок Павла Глазового ( Щирий , доброзичливий, веселий, незлобливий, наївний і т.д.)
VІІІ. Домашнє завдання
Неримований вірш, що складається з п’яти рядків, мета якого – спонукати учня до розмірковування над темою. Сенкен складається за формулою :
1-й рядок – одне слово ( іменник), у якому розкрита суть теми.
2-й рядок – опис теми, який складається з двох слів
( прикметники).
3-й рядок – визначає дію, пов’язану з темою
( три дієслова)
4-й рядок – фраза з чотирьох слів, яка виражає ставлення до теми, почуття з приводу обговорюваного.
5-й рядок – сутність теми, висновок (бажано одне слово).
Сонце
Яскраве, гаряче.
Світить , гріє, пече.
Люблю тепле сонячне проміння.
Планета.
Додаток 3
ок 1д
( Гуморески старі і нові)
Додаток 2
Де беруться діти ?
Де взялись ми ? – онуки
Спитали в бабусі.
А бабуся пояснила
В старовиннім дусі :
- Тебе знайшли у капусті,
Тебе – в бараболі.
Тебе знайшли під вербою.
Тебе – на тополі.
Тебе знайшов на соломі
Біля клуні татко…
І тут раптом обізвалось
Якесь онучатко:
- От сімейка, так сімейка!
Хоч тікай із дому!
Хоч би одне появилось
На світ по-людському…
Сварка
На розпеченому пляжі
Лає дама даму:
- Та яке ж це виховання?
Та яка ви мама?!
Та скажіть же ви що – небудь
Вашому синочку –
Він же кидає грязюку на мою сорочку.
- То якраз не мій синочок, -
Дама гордо мовить –
Мій он вашим капелюшком
Жабеняток ловить.
Таткова радість
Тато хвалиться синочком:
- Хто б мені повірив?
Три годочки, а вже знає
Всіх тварин і звірів.
Тітка книгу товстелезну
Дістає із шафи.
- Що оце? – кива на зебру.
- Це такі зирафи.
- А оце? – осла підносить.
- Це таке лосатко.
- А оце? – на мавпу тиче.
- А оце мій татко.
Маленький дачник
Разом з мамою і татком
Зі столиці у село
П’ятирічне хлопченятко
До бабусі прибуло.
І до чого ж здивувалось
Городське те хлопченя,
Як на вулиці уздріло
Що б ви думали?
КОНЯ!
Довго – довго із-за тину
Приглядалося воно,
Доки дядько вийшов з хати,
Верхи сів і крикнув: вйо!
- Дядьку, коник не поїде! –
Хлопчик вискочив на тин,-
Доки ви сиділи в хаті,
З нього витік весь бензин!
Коріння й насіння
- А ти, татку, в школі вчився?
- Учився, Сергійку!
- А це правда, що ти, тату,
Був одержав двійку?
- Було таке, траплялося…
Малий засміявся:
- Тоді мама правду каже,
Що я в тебе вдався.
Романтики
Гарну книжечку нову
Читають хлоп’ята.
- Що це значить «романтизм» ?-
Питаються тата.
- О, знайшли про що питать!-
Блимнув той спідлоба.
- Це коли кістки болять.
Є така хвороба…
Держись, Грицю!
Колись, було, мати каже
Маленькому Грицю:
- Загубишся на базарі.
Держись за спідницю.
Не ті тепер пішли мами,
Не ті тепер Гриці.
Не так легко тепер дітям
Дістать до спідниці…
Допитливий син
Чуєш, тату, - син питає,
Що таке хамелеон?
Знав колись, тепер не знаю,
Каже батько Филимон.
Слухай, тату, ще спитаю.
Що таке аукціон?
Я забув, не пам’ятаю, -
Каже батько Филимон.
Мати сердиться на хлопця:
Все питання задаєш!
Батьку навіть у неділю
Відпочити не даєш.
Не кричи, - говорить батько,-
Я люблю балакать з ним.
Хай пита, чого не знає,
А то виросте дурним.