Урок літературного читання
в 4 класі
Тема. Знову про Незнайка.
М. Носов. «Як Незнайко був художником».
Клас 4
Предмет Літературне читання
Тема. Знову про Незнайка. М. Носов. «Як Незнайко був художником».
Мета вчити характеризувати дійових осіб; виробляти навички виразного читання; формулювати на основі тексту обґрунтовані висновки, аналізувати прочитане; удосконалювати вміння читати в особах, передаючи ставлення до героїв твору, збагачувати словниковий запас учнів; розвивати навички швидкого читання , образного мислення, виразного мовлення; виховувати почуття любові до книги.
Тип уроку: урок позакласного читання.
Особливості проведення уроку: урок розроблений з використанням інтерактивних технологій, мультимедійних презентацій.
Хід уроку
І Організація класу до роботи.
1. Психоформула.
Діти сидять групами, взявшись за руки, хором промовляють.
Тепло своїх долоньок
Я друзям віддаю.
Урок новий, цікавий
Я з радістю почну.
Поглянемо один на одного, посміхнемося.
2.Девіз нашого уроку такий:
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно й плідно працювати.
ІІ Вправи на розвиток читацьких навичок.
1.Промовляння скоромовки.
Ніс сміхунчик сміху міх-
Міх розсипався на сміх.
Темп промовляння скоромовки:
Н- нормально, П - повільно, Ш- швидко
2.Вправа на розширення поля зору:
ІІІ Активізація знань
1. «Мозковий штурм»
- Які твори російських письменників ми читали?
2. Гра "Весела математика".
— Виконайте дії і прочитайте утворені результати.
Надія -дія - а+езна+й+ко= ...(Незнайко).
Пічка-чка+люлька=.. .(Пілюлька).
Тюлень-лень+бик= ... (Тюбик).
Знання-ння+йко=... (Знайко).
Галка- алка +унь+ко= …(Гунько)
Що ви вже знаєте про цих героїв і чому у них такі незвичні імена?
ІV Повідомлення теми та мети уроку.
Ми будемо працювати над уривком з повісті "Пригоди Незнайка і його товаришів», яку написав Микола Носов, російський письменник.
Для того, щоб краще змогли виконати своє завдання, а саме, навчилися правильно, свідомо, швидко читати, робити висновки і аналізувати прочитане, будемо працювати в групах:"Читайликів", "Артистів", "Літературознавців". Діти з кожної групи підготували цікавинки для своїх друзів.
V Вивчення нового матеріалу
1. Ознайомлення з творчістю Миколи Носова.
- Микола Носов дуже добре вмів писати про дітей.
Чому йому це вдавалося розкажуть наші "Літературознавці".
Виступ «Літературознавців» Презентація.
МиколаМиколайович Носов – великий російський письменник, який написав багато творів для дітей.
Народився 10 (23) листопада 1908 року у місті Києві, помер 26 червня 1976 року у Москві.
Найбільш відомі твори: «Витівники», «Мишкова каша», «Городники», «Фантазери», «Вітя Макєєв у школі і у дома», «Щоденник Миколи Сини цина», «Весела сімейка».
Довготривалу популярність і любов читачів здобули його казкові твори про Незнайка: «Пригоди Незнайка і його друзів» (1953-1954 р) «Незнайко в Сонячному місті» (1958 р.) і Незнайко на місяці» (1964-1965 р.).
М.Носов – режисер – постановник мультиплікаційних , науково-популярних та учбових фільмів. Закінчив у 1932 році Московський інститут кінематографії.
Виділяють три секрети, як вдавалося Миколі Носову писати для дітей і про дітей.
Перший секрет полягає в тому, що він сам був хлопчиком, і сам немало видумав і змайстрував.
Другий секрет творчості Миколи Носова в тому, що на його великому життєвому шляху було багато труднощів, але він завжди старався їх подолати і завжди старався довести почату справу до
кінця.
А третій секрет в тому, що у Миколи Носова справжній талант. Талант бачити навколо себе і вдалині, талант любити життя, талант весело, щедро, розумно, а головне правдиво писати.
2. Я – артист
-В третьому класі ми вже читали про те, як Незнайко вчився складати вірші.
Щоб ви змогли собі нагадати хто такий Незнайко, який його характер група акторів покаже як це було.
Інсценізація уривку розділу повісті М.М.Носова "Як Незнайко складав вірші".
Незнaйко прийшов додому й одрaзу взявся склaдaти вірші. Цілісінький день він ходив по кімнaті, дивився то нa підлогу, то нa стелю, брaвся рукaми зa підборіддя і щось бурмотів собі під ніс. Нaрешті вірш був готовий, і він скaзaв:
- Послухaйте, брaтці, якого віршa я склaв.
- Ану, aну, про що той вірш? - зaцікaвилися всі.
- Це я про вaс склaв, - признaвся Незнaйко. - Ось спочaтку про Знaйкa слухaйте:
Знaйко йшов гулять нa річку,
Перестрибнув через овечку.
- Що? - зaкричaв Знaйко. - Коли це я стрибaв через овечку?
- Ну, це тільки у віршaх тaк говориться, для рими, - пояснив Незнaйко.
- Тaк ти що, зaдля рими вигaдувaтимеш нa мене всілякі нісенітниці? - спaлaхнув Знaйко.
- Звичaйно, - відповів Незнaйко. - Нaвіщо ж мені вигaдувaти прaвду? Прaвдa, вонa й тaк є.
- От спробуй ще, тоді знaтимеш! - погрозив Знaйко. - Ану, що ти тaм про інших склaв?
- Ось послухaйте про Поспішaйкa, - скaзaв Незнaйко.
Поспішaйко був голодний,
Проковтнув він прaс холодний.
- Брaтці! - зaкричaв Поспішaйко. - Що він про мене вигaдує? Ніколи я холодної прaски не ковтaв.
- Тa ти не гaлaсуй, - відповів Незнaйко. - Це я просто для рими скaзaв, що прaс був холодний.
- Тa я взaгaлі прaски не ковтaв - ні холодної, ні гaрячої! - кричaв Поспішaйко.
- А я і не кaжу, що ти проковтнув гaрячу, тaк що можеш зaспокоїтись. Ось послухaйте крaще вірш про Якосьбудькa.
В Якосьбудькa під подушкою
Лежить солодкaя пaмпушкa.
Якосьбудько підійшов до свого ліжкa, зaглянув під подушку й скaзaв:
- Брехня! Ніякої пaмпушки тут немaє.
- Ти нічого не розумієш у поезії, - відповів Незнaйко. - Це для рими тaк говориться, що лежить, a нaспрaвді не лежить. Ось ще про Пілюльку склaв.
- Брaтці! - зaкричaв лікaр Пілюлькa. - Требa припинити це знущaння! Невже ми будемо спокійно слухaти, що він тут бреше про всіх?
- Досить! - зaкричaли всі. - Ми не хочемо більше слухaти! Це не вірші, a якісь дрaжнульки.
Тільки Знaйко, Поспішaйко і Якосьбудько кричaли:
- Нехaй читaє! Прочитaв про нaс, то хaй і про інших читaє.
- Не требa! - кричaли інші. - Ми не хочемо!
- Ну, якщо ви не хочете, то я піду почитaю сусідaм, - скaзaв Незнaйко.
- Що? - зaкричaли тут усі. - Ти ще підеш перед сусідaми нaс соромити? Тільки спробуй! Можеш тоді й додому не приходити.
- Ну, гaрaзд, брaтці, не буду, - згодився Незнaйко. - Тільки ви не сердьтеся нa мене.
- Ось і на цьому закінчилася Незнайкова наука. Дякую.
- Чому Незнайко не захотів вчитися складати вірші?
(Бо він не мав терпеливості доводити почату справу до кінця; був непосидючий)
3. Робота над змістом тексту "Як Незнайко був художником"
- Сьогодні ми прочитаємо ще одну пригоду цього хлопчика-коротунчика з Квіткового міста.
а) .Читання "ланцюжком".
Завдання: Позначте слова, значення яких ви не розумієте.
б). Робота з тлумачним словником
в). Гра "З'єднай слова і словосполучення" (Робота в групах)
Балахон - довга блузка.
Мольберт - дерев'яний верстат для живопису.
Палітра - невеличка дошка, на якій змішують фарби.
Чуприна - жмут волосся, яке спадає на чоло або стирчить над
чолом.
г). Перевірка первинного сприйняття тексту?
- Чому Незнайко вирішив стати художником?
- Хто подарував Незнайкові фарби і палітру?
- Що робив Незнайко цілу ніч?
- Як кожен з малюків сприймав свій портрет і портрети інших?
5. Читання з завданням (Робота в групах).
І група
- Назвати дійових осіб. Хто головний герой твору.
ІІ група
- Чий портрет Незнайко намалював першим? З яким почуттям він це робив?
ІІІ група
- Яким ви зобразили б Незнайка на портреті?
- Чи вмів Незнайко визнавати свої помилки? Доведіть.
VІ Фізкультхвилинка
- Що в рисах людини, в її міміці підказує, що вона хоче нам зробити добро?
Пісня "Усмішка"
VІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
1.Вправа на розвиток швидкості читання.
Гра "Чи можна зрозуміти з казки..."
(Діти доводять реченнями з тексту.)
...що Тюбик — художник.
...що Гунька образився за свій портрет.
...що Пілюльці і Кульці сподобалися усі портрети, крім своїх.
...що Незнайко помирився з Гунькою.
2. Вироблення свідомості читання.
Робота в групах.
І група - скласти план.
План
1. Незнайко художник.
2. Портрет Гунька.
3. Справжня виставка.
4. Сердиті малюки.
5. Мир з Гунькою.
2 група-читати другу частину в особах.
3 група-читати першу частину, зачитати в особах діалог Незнайка з Гунькою.
-З яким почуттям автор описує пригоди Незнайка?
3.Складання вірша - сенкана
Іменник. Незнайко.
2 прикметники Добрий ,сміливий.
3 дієслова Малює,співає,б'ється.
Речення Незнайко є маленький хлопчик.
Асоціація. Цікаво.
.
4 Ознайомлення з книжками М.Носова.
Щоб дізнатися про інші пригоди Незнайка, потрібно вам піти в бібліотеку. Там є чимало книг Миколи Носова. Окремі з них ви можете побачити на виставці в класі, а група "Читайликів"готова ознайомити вас зараз із деякими незвичайними пригодами Незнайка із книг Миколи Носова: "Незнайко і його друзі", "Незнайко в Сонячному місті" і "Незнайко на Місяці"
Виступ «Читайликів» Презентація.
VІІІ. Підсумок уроку
Шкала оцінювання
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |