Тема: Вступ до теми. Езоп – перший байкар. Езоп «Двоє приятелів і ведмідь». Навчальне аудіювання.
Мета: Продовжити ознайомлення дітей із жанром байки; дати уявлення про першого байкаря Езопа; удосконалювати навички швидкого правильного виразного читання; вчити оцінювати вчинки героїв, визначати головну думку (мораль), читати в особах.
Розвивати уяву, увагу, вміння формувати свою думку.
Виховувати почуття дружби, бажання допомагати один одному в скрутних ситуаціях.
Обладнання: Таблиця «Асоціативний кущ», мультимедійна презентація, таблиця з висловами.
Тип уроку: Урок-подорож.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Сьогодні у нас незвичайний урок.
У світ міфології зробим ще крок.
В країну чудову, у давні часи,
В епоху Езопа помандруємо ми.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Робота в групах.
Учні ставлять один одному запитання за змістом прочитаного розділу.
ІІІ. Повідомлення теми та мети уроку.
Таблиця «Асоціативний кущ».
- Урок наш незвичайний і цікавий. Це урок-подорож. Ми будемо і розвідниками, і мислителями, і шукачами нового та невідомого. Зараз вирушимо на машині часу в давні часи, до міст величної Греції.
ІV. Актуалізація опорних знань.
- Ми потрапили до області Лаконіка, мешканці якого змалку вчилися говорити чітко, коротко і зрозуміло. Тому і нині таке мовлення називають лаконічним. Ваше завдання – прочитати текст в підручнику, дати відповіді на запитання лаконічно і точно.
1. Яка назва нового розділу?
2. Які байки ви вже читали?
3. Хто був їх автором?
4. Як називають авторів байок?
5. Що таке байка?
6. Що називається мораллю байки?
7. Що писав про значення байки Іван Франко?
V. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1. Розповідь учителя.
- А зараз на кораблі ми попливемо на острів Самос. Тут ми більше дізнаємося про основоположника байки – Езопа, який жив у Стародавній Греції в VI ст. до . е. Він був рабом, невеликим на зріст, некрасивим та ще й горбатим. Зате Бог щедро нагородив його даром слова, гострим розумом і мистецтвом створювати байки.
Перший господар вирішив продати ні на що непридатного балакучого раба. Коли Ксанф побачив Езопа, він запитав його, чи той хоче , щоб він його купив? Езоп йому відповів: «А хіба тобі не все одно, чого я хочу? Купи мене в радники, тоді й запитуй.» А на запитання, чи він завжди такий балакучий, раб відповів, що за балакучих пташок завжди платять більше. Після репліки філософа: «Але ж ти не птах, а виродок», Езоп відповів, що бочки в підвалі теж потворні, але вино в них добре і Ксанф купив його. І жодного разу філософ не пожалів, що купив іменно цього раба. Езоп багато разів просив Ксанфа дати йому волю, але той не хотів розлучатися мудрим рабом. І все ж таки народ Самосу викупив його, бо тільки Езоп міг допомогти їм уникнути рабства і помиритися з царем Крезом. Мудрий Езоп сподобався царю і він зробив його своїм радником. Після цього байкар ще жив довго, подорожував по Греції, Вавилонії та Єгипті. Писав байки, де героями були тварини. Езоп наповнював свої оповіді повчаннями та мораллю. Всі вони увійшли в збірку під назвою «Байки Езопа». Вважають, що йому належать близько 400 байок. В образах тварин Езоп висміював недалеких і темних людей, їх недоліки.
За легендою, цар Крез послав Езопа в місто Дельфи принести у величному храмі пожертву богові Аполлону. Підступні і жорстокі жерці, які вже давно ненавиділи байкаря, підклали в торбу священний кубик бога і звинуватили його в крадіжці, а потім засудили Езопа до смерті і скинули із священної скелі Парнаського хребта в безодню.
2. Руханка.
3. Словникова робота.
1) Читання слів «луною» за вчителем.
вкупі
вгледів
оговтався
самісінький
скрута
невдовзі
нажаханий
візьметься
2) Доберіть синоніми до слів:
вкупі (разом, спільно);
вгледів (побачив, вздрів);
нажаханий (наляканий, сполоханий).
4. Пояснити значення висловів.
Має слушність відбити напад
Затамував подих має рацію
Дати відсіч даремно
Марна справ завмер
5. Гра «Передбачення».
- Як ви вважаєте, про що йтиметься у байці, якщо вона має таку назву?
6. Комбіноване читання байки (учитель-учні).
- Чи сподобалася вам байка?
- Які картини ви уявляли, слухаючи її?
- Які почуття вона у вас викликала?
6. Гра «Бджілка».
Повторне читання байки учнями напівголос.
- Про що хвилювався один із приятелів вирушаючи в дорогу?
- Що на це відповів інший?
- Що зробив перший приятель, побачивши ведмедя?
- Чи попередив про небезпеку свого друга?
7. Аналіз змісту байки з елементами вибіркового читання.
- Чому другий приятель прикинувся неживим?
- Прочитайте, як він почувався після цього?
- Зіставте розмову на початку байки і по завершенні пригоди. Чи можна вважати їх друзями? Чому?
- Прочитайте речення, які передають хвилювання і тривожність.
- Що автор хотів показати своєю байкою?
- Які риси характеру засуджуються?
- Знайдіть і прочитайте мораль байки.
8. Робота над ілюстрацією.
- А ми продовжуємо нашу подорож і пливемо з острова Самос до Греції. Ми прибули у місто Афіни – столицю Греції. Це найдавніше місто світу. Йому понад 4000 років. За легендою богиня Афіна і бог Посейдон – цар морів і океанів, засперечалися. Хто зробить кращий подарунок місту? Посейдон ударив у скелю своїм тризубцем і з неї забило солоне джерело. Афіна встромила в землю свій спис і з нього виросло оливкове дерево, яке дарувало людям смачні і корисні плоди. Подарунок Афіни жителі визнали ціннішим та її іменем назвали місто. В Греції оливкове дерево символізує мир і процвітання, а також надію.
- Подивіться на малюнок в підручнику.
- Як можна підписати його?
9. Робота в парах. Читання байки в особах.
- З якою інтонацією слід читати перший діалог?
- А другий діалог?
10. Руханка.
11. Робота над удосконаленням техніки читання.
- Продовжимо нашу подорож на колісниці, її використовували для перегонів. Перегони на колісницях – це вид змагань на Олімпійських іграх у Стародавній Греції. Ми прибули до міста Олімпія. Візьмемо участь в Олімпійських змаганнях «Перегони». Покажемо свою спритність і швидкість, але у читанні.
12. Аудіювання.
VI. Підсумок уроку.
- Ми вже повернулися до класу. Давайте повторимо про все набуте під час подорожі.
VIІ. Домашнє завдання.
С. 116-118.
Навчитися читати в особах і переказувати.