Тема. Пожежна безпека. Правила користування обігрівальними приладами. (Практична робота.) Ознайомлення із застережними знаками про небезпеку ураження електричним струмом, про легкозаймисту речовину.
Мета: систематизувати знання учнів про легкозаймисті речовини та побутові електроприлади, даючи коротку довідку про утворення електричного струму; пояснити, що вогонь може бути корисним і небезпечним; формувати розуміння необхідності знати й виконувати правила протипожежної безпеки; переконати дітей у небезпечності гри з вогнем; розвивати вміння керувати власними емоціями; виховувати почуття відповідальності за свої дії та вчинки під час використання електроприладів, обігрівальних приладів та інших пожежонебезпечних побутових предметів.
Обладнання: мікрофон; малюнки по темі; предмети, що призводять до пожежі; застережні знаки; упаковки легкозаймистих речовин; сигнальні картки.
Хід уроку
|
Для ООП |
І. Організація класу до уроку Я сьогодні вам сказати мушу, Що живемо ми лиш раз. Бережіть себе і друзів Та згадуйте правила щораз. |
|
ІІ. Актуалізація опорних знань та вмінь учнів Гра «Мікрофон» Учитель. До нас завітав кореспондент газети «Твоя безпека» (один із учнів). Він хоче взяти у вас інтерв’ю. ● Які небезпечні місця є у вашій кімнаті? ● Які надзвичайні ситуації можуть підстерігати вас удома? ● Як ви повинні поводитись? ● Чому потрібно обережно поводитися з водою? ● Причиною якого лиха може стати вода? ● Що робити, якщо вода заливає підлогу? ● Які правила потрібно пам'ятати? ● До яких служб порятунку можемо звернутися в разі потреби? |
С.- 1 запитання написане на листку З.-слухає і відповідає І.м.о\р- разом |
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів Робота над загадками Учитель. Відгадайте загадки і розкажіть, яку небезпеку приховують предмети, про які йдеться в загадках? ● Як запалять, то горить. Як горить, то плаче. Обережненько гасіть. Бо попече пальчик. (Свічка.)
● Лежать у порядку Дерев'яні малятка. Білі, здорові, всі чорноброві. Коли з ними граються. То вогнем займаються. (Сірники.) ● Чи бачили ви, чи ні Ці казковії вогні. Зірочки в руці стрибають, Всіх навколо звеселяють. (Бенгальські вогні.)
● Дуже любить вона тканини. Сукні, спіднички і гардини. Всі їх складочки знайде! Розізлиться — пара йде! (Праска.)
● Нічне небо спалахне Міріадами зірок. Та щоб не було біди Близько не підходь і крок. (Петарда.) Учитель. Дійсно, усі ці предмети приховують небезпеку виникнення пожежі. |
С.-ребус |
Робота у групах Складання «ланцюжків пожежі» (На дошці малюнки (сірники, бочка з водою, лікар, одяг, вогонь, лікарня, дим, книжка, свічка, ковдра, м'які іграшки, запальничка, пожежна машина, бенгальські вогні, вогнегасник, відро, машина швидкої допомоги, меблі, телевізор, ялинка, карнавальний костюм...). (діти в групах з малюнків складають ланцюжок.) Наприклад: свічка → одяг → вогонь → дим → вогнегасник → лікарня. Сірники –м’які іграшки- ковдра- відро- бочка з водою- лікар. костюми карнавальні -ялинка – бенгальські вогники- пожежна машина запальничка- ковдра- книжка- дим- бочка з водою – машина швидкої допомоги. Виставляють кожна група свій ланцюжок – представляють Обговорення складених «ланцюжків» всім класом Учитель. Сьогодні на уроці ми поговоримо про вогонь, його корисну і шкідливу дію, ознайомимося з правилами користування електрообладнанням, дізнаємося, як запобігти пожежі. Від цього залежатиме безпека вашого життя та життя оточення. |
З. працює в групі діти озвучують малюнки С. – бачить задання написане на листку І.м.о\р-працюють з учнями
Для С. написане слово ЧОМУ? При обговоренні ланцюжків запитуємо учня , який орієнтується на малюнки і висловлює свою думку.
З.- слухає і відповідає І. м.о\р- як всі |
IV. Сприйняття та усвідомлення нового матеріалу Учитель. Вогонь — це супутник людини. Важко уявити собі без нього життя. Він допомагає готувати їжу, зігріватися, виплавляти метал, пекти хліб. Вогонь — друг людини. Але буває вогонь і злим, і страшним. - Коли вогонь із друга перетворюється на ворога? (Якщо до нього ставитись без поваги, дражнити його, поводитись з ним необачно.) - А що треба знати і пам’ятати, щоб вогонь не став вашим ворогом? ● Не гратися з сірниками та запальничками. ● У жодному разі не підходити до оголених дротів, не торкатися їх. ● Більшістю електроприладів можна користуватися лише в присутності дорослих. ● Не відкривати дверцят печі, бо може випасти вуглинка. ● Не запалювати легкозаймисті речовини. Робота з підручником (с. 86) ● Опрацювання статті (учні самостійно читають 4 абзацм слідкує асистент) «Легкозаймисті речовини». ● Ознайомлення із застережним знаком про легкозаймисті речовини (с. 91) (Практично, за допомогою упаковок таких речовин). Учитель. Які небезпечні легкозаймисті речовини можуть зберігатися у вашому домі? (Ацетон, кислоти, відбілювач, бензин, рідина проти комах, лак, клей, фарба, розчинник.) Усі небезпечні речовини дорослі зберігають у спеціально відведених місцях. Ваше завдання: ні за яких умов не брати в руки пляшки, банки, каністри, балончики з речовинами, якими користуються дорослі. Вони ховають у собі чималу небезпеку — отруєння, опіки, пошкодження очей і слизових оболонок носа і рота, важкі хвороби, пожежу і навіть смерть. Коли дорослі користуються такими речовинами, вам краще не бути поруч, а зайнятися своїми безпечними розвагами. |
С. таблички з питаннями: Коли вогонь ворог?
С. справила супроводжую відповідними картинками (додаток) З-слухає-відповідає І.о\р.- висловлюються М. вибирає із запропонованих картинок правила безпеки
З. читає сусід по парті , малюнок збільшений знак М.і.о\р.-працює вчитель пояснює матеріал з підручника С- опрацьовує з учнями
|
Фізкультхвилинка Ми в пожежників пограємо, Швидко шланги розмотаємо, Ось так, ось так швидко шланги розмотаємо. (Колові рухи руками перед грудьми.) Ось вогонь у нас горить, Будемо його гасить. (Нахил тулуба вперед із витягнутими руками.) А тепер ми присідаємо, Під дивани заглядаємо, Чи ніхто там не лежить, Дим розходиться умить. (Присідання.) Ось вогонь ми загасили, На стільці тихенько сіли.
|
|
Робота з підручником (с. 87) Текст «Як виробляють електричний струм» Загадка. Що дім освітлює щоднини, Без полум’я вечерю зварить, Працює в електромашинах, А необачних сильно вдарить? (Струм.)
Текст «Як запобігти ураженню електричним струмом» (самостійно)(асистент слідкує) Ознайомлення із застережним знаком про небезпеку ураження електричним струмом.
Бесіда за питаннями На дошці малюнки із зображенням побутових електроприладів. Учитель. Як можна назвати ці предмети? - Які ще електроприлади є у вашій оселі? - Якою технікою вам дозволяють користуватися вдома самостійно? - Яких правил треба дотримуватися, щоб не сталося біди?
Читання правил у підручнику (с. 89) Доповнення ● Вмикаючи чи вимикаючи електроприлади, тримайся за вилку. ● Не залишай прилад без нагляду. ● Не берись за вимикач мокрими руками. Вода — ворог електрики. ● Не намагайся самостійно полагодити несправні прилади. |
І.м.о\р.з.-слухають і відповідають С.- замість загадки – ребус Страус ’’’ум. (додаток)
І.м.о\р.з.- працює вчитель індивідуальний текст з картинками Струм – це небезпечно. так позначають небезпеку. Його встановлюють на лініях передач , дверцятах електричних щитків , електричних підстанціях
|
V. Закріплення вивченого матеріалу Дидактична гра «Так — ні» (Перед початком гри діти отримують по 2 картки (зеленого і червоного кольорів). Далі вчитель читає по черзі речення. Якщо зміст правильний, діти піднімають зелену картку, якщо ні — червону.) ● Якщо побачу іскри або дим від увімкненого електроприладу, негайно покличу дорослих. (Так.) ● Якщо нікого поряд немає, сховаюсь у куток і буду плакати. (Ні.) ● Якщо зможу, вимкну електрику на щитку. (Так.) ● Якщо ж ні, вимкну електроприлад із розетки голими руками. (Ні.) ● Дзвонити пожежникам не стану, справлюсь сам. (Ні.) ● Відчиню відразу вікна, щоб провітрити кімнату від диму. (Так.) ● Накрию прилад ковдрою. (Так.) ● Якщо не допоможе, загашу водою. (Ні.)
Робота в зошиті Робота з прислів'ями або знаками в парах . (учні отримують зображення знаків потрібно написати , що вони означають або до написів наклеїти відповідний знак (додаток ) - Чому так говорять? ● З малої іскри — великий вогонь. ● Не кидай іскри в попіл — і сама згорить, і село спалить. ● Вогонь і вода добрі служити, але лихі панувати. ● Криком вогню не загасиш. |
С.- записаний варіант з відповідями так – ні . Потрібно підкреслити правильне твердження.
З малюнками працюють в парі з учнями. |
VI. Підсумок уроку Учитель. Отже, ми розглянули важливі питання пожежної безпеки. - Яку цінність для вас мають ці знання? - За якої умови вони стануть вам у пригоді? Тож пам'ятайте: «Вогонь не пробачає помилок, із ним жартувати не можна!»
Д\з. — Разом із дорослими розгляньте кілька упаковок з аерозолями. Знайдіть на них застережні знаки і написи. — Розгляньте кілька електричних приладів. Знайдіть на них застережні знаки. |
д\з однакове |
Додаток до роботи в парах
101 102 103
____________________________
________________________________________________________________
Урок 20. ЩОБ НЕ СТАЛОСЯ ПОЖЕЖІ. ПОПЕРЕДЖУВАЛЬНІ ЗНАКИ
Мета: розширити уявлення учнів про ознаки несправності обігрівальних приладів, про попереджувальні знаки; навчати вимикати несправні електроприлади; спонукати учнів до виконання правил користування обігрівальними приладами; виховувати відповідальність.
Хід уроку
I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
— Яких правил пожежної безпеки слід дотримувати вдома, у школі, на вулиці?
— Чим можна загасити невеликий вогонь?
— Як потрібно діяти у разі пожежі?
— За яким номером телефону слід викликати пожежників? Про що потрібно їх повідомити?
III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ
— Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся про ознаки несправності обігрівальних приладів і про попереджувальні знаки.
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
1. Робота за підручником (с. 81-86)
— Про яку причину виникнення пожеж ви прочитали?
— Розгляньте фотографії на с. 81. Назвіть найбільш поширені серед них електричні обігрівальні прилади.
— Розгляньте фотографії на с. 82-83. Назвіть правила користування обігрівальними приладами.
— Про що ви дізналися із журналу «Пожежна безпека»?
Запам’ятайте! Порушення правил користування електроприладами може спричинити пожежу.
2. Розповідь учителя
— Як запобігти ураженню електричним струмом?
Аварії в електромережах дуже небезпечні. Якщо людина торкнеться оголеного електричного дроту чи несправної розетки, її вдарить струмом. Вона може втратити свідомість, отримати опіки і навіть загинути. Тому там, де є небезпека ураження струмом, розміщують спеціальні таблички і знаки.
Пам’ятайте, що вода і електрика несумісні. Тому не можна брати електричний прилад мокрими руками або коли на вас мокрий одяг. Якщо увімкнений у розетку електроприлад упав у воду, не торкайтеся води!
— Чому не можна торкатися оголених та обірваних дротів?
— Чому не можна вимикати з розетки електроприлад, тягнучи за шнур?
Запам’ятайте! Вода й електрика несумісні. Не торкайтеся електроприладів мокрими руками!
3. Фізкультхвилинка
V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗНАНЬ
1. Продовження роботи за підручником (с. 84-86)
1) Робота над загадками.
Пожежна машина. Вогнегасник.
2) Розгадування ребусів.
Обігрівач, пожежа, полум’я.
3) Читання статті «Попереджувальні знаки».
— Яку форму мають спеціальні попереджувальні знаки?
— Який знак ви бачите на с. 85? Де зображують знак «Легкозаймисті матеріали»?
— Доведіть, що легкозаймисті речовини дуже небезпечні.
— Що потрібно робити, щоб легкозаймисті речовини не стали причиною пожежі?
— Чому легкозаймисті матеріали не можна гасити водою?
— Чим потрібно накривати вогнище пожежі?
— Який знак можна побачити в місцях, у яких може вразити електричний струм?
— Де він установлюється?
— Розгляньте фотографії на с. 86. Які інші попереджувальні знаки ви знаєте?
— Де зображують знак «Вибухонебезпечні речовини»? (їх зображено на предметах, які можуть вибухнути, а також на дверях та стінах приміщень, у яких зберігаються вибухонебезпечні речовини.)
— Де встановлюється знак «Отруйні речовини»?
2. Практична робота
— Разом із дорослими розгляньте кілька упаковок з аерозолями. Знайдіть на них застережні знаки і написи.
— Розгляньте кілька електричних приладів. Знайдіть на них застережні знаки.
3. Цікаво знати!
— Перша центральна опалювальна система з’явилася ще у Стародавньому Римі, коли тепле повітря з розташованої під землею печі опалювало весь дім.
У середині XIX ст. були винайдені котли, що опалювалися вугіллям чи дровами і нагрівали батареї опалювання.
У деяких сучасних будинках у стінах кімнат прокладені повітряпроводи, якими подається гаряче повітря. Повітря нагрівається газом чи електрикою.
VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ. РЕФЛЕКСІЯ
Бесіда
— Які правила користування обігрівальними приладами ви запам’ятали?
— Що означають знаки «Легкозаймисті матеріали», «Небезпечна електрична напруга», «Вибухонебезпечні речовини» та «Отруйні речовини»? Де їх можна побачити?