Урок Практична робота №1. "Реакції йонного обміну між розчинами електролітів"

Про матеріал
Розроблена інструкція практичної роботи у 9 класі. Практична робота містить по 3 варіанти. Реакції йонного обміну протікають у 3 стадії: 1) випадання осаду; 2) виділення газу; 3) утворення малодисоційованої речовини - води.
Перегляд файлу

Урок

Морощук Олександра Юріївна, вчитель хімії

За підручником О.В. Григорович

Тема.  ПРАКТИЧНА РОБОТА № 1. «Реакції йонного обміну між розчинами  

           електролітів»

Мета  уроку:

навчальна: розглянути реакції обміну між розчинами електролітів; закріпити знання 

про процеси дисоціації електролітів;

розвивальна:  удосконалити вміння складати рівняння хімічних реакцій у повно­му та

скороченому йонному;  дотримуватись правил техніки  безпеки при проведенні

хімічних дослідів;

виховна: виховувати інтерес до вивчення предмету.

        Ключові компетентності:

  • спілкування державною мовою;
  • основні компетентності у природничих науках і технологіях; 
  • уміння вчитися впродовж життя.

Обладнання. Періодична система хімічних елементів, таблиця розчинності.

Основні  поняття: реакції йонного обміну, електроліти, неелектроліти, повне йонне рівняння, скорочене йонне рівняння.

Методи  та  прийоми: словесні (бесіда), наочні (періодична система хімічних елементів, таблиця розчинності),  практичні (виконання практичної роботи), фронтальне опитування.

Тип  уроку. Практичне застосування  знань, умінь і навичок.

Хід уроку

І. Організація уроку

ІІ. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань Учитель перевіряє домашнє завдання учнів.

Фронтальне опитування  по домашньому матеріалу:

1. Які рівняння називаються йонні?

2. Електроліти – це…?

3. Неелектроліти – це…?

4. Електролітична дисоціація – це…?

5. Які умови повинні бути виконані, щоб реакції йонного обміну протікали повністю?

6. Що представляє собою повне йонне рівняння?

7. Що представляє собою скорочене йонне рівняння?

ІІІ. Виконання та оформлення практичної роботи

Первинний інструктаж із техніки безпеки, який проводиться вчителем хімії перед початком

 кожної практичної роботи,  обов ҆ язково реєструється в журналі.

Учні виконують практичну роботу за варіантами та оформлюють її у зошит.

       Практична робота № 1. Інструктаж з техніки безпеки

Тема. Реакції йонного обміну між розчинами електролітів.

Мета. Розглянути реакції обміну між розчинами електролітів; закріпити знання про

            процеси дисоціації електролітів; удосконалити вміння складати рівняння  

            хімічних реакцій у повно­му та скороченому йонному вигляді.

Обладнання: штатив із пробірками.

Реактиви: варіант І: розчини ферум (ІІІ) хло­риду, натрій карбонату, натрій гідроксиду, хлоридної кислоти; варіант II: розчини купрум(ІІ) сульфату, барій хлориду, натрій карбонату, калій гідроксиду, сульфатної кислоти;  варіант IIІ: розчини магній хлориду, натрій карбонату, натрій сульфіту, кальцій гідроксиду, хлоридної кислоти, сульфатної кислоти.

Варіант І

Варіант І

Речовина А

Речовина Б

І. Реакції з утворенням осаду

FeCl3

NaOH

II. Реакції з утворенням газу

Na2CO3

HCl

III. Реакції з утворенням розчину слабкого електроліту

KOH

HCl

 

Варіант ІІ

Варіант II

Речовина А

Речовина Б

І. Реакції з утворенням осаду

CuSO4

BaCl2

II. Реакції з утворенням газу

Na2CO3

H2SO4

III. Реакції з утворенням

розчину слабкого електроліту

KOH

H2SO4

 

Варіант IIІ

Варіант IIІ

Речовина А

Речовина Б

І. Реакції з утворенням осаду

MgCl

Na2CO3

II. Реакції з утворенням газу

Na2SO3

H2SO4

III. Реакції з утворенням розчину слабкого електроліту

Ca(OH)2

HCl

Хід роботи

І. Реакції з утворенням осаду. Записати рівняння хімічної реакції (у молекулярному, повно­му та скороченому йонному вигляді). Пояснити чому відбулася реакція до кінця.

II. Реакції з утворенням газу.

Записати рівняння хімічної реакції (у молекулярному, повно­му та скороченому йонному вигляді). Пояснити чому відбулася реакція до кінця.

III. Реакції з утворенням розчину слабкого електроліту.

Записати рівняння хімічної реакції (у молекулярному, повно­му та скороченому йонному вигляді). Пояснити чому відбулася реакція до кінця.

Висновок: зробити загальний висновок по роботі. Вказати за яких умов реакції електролітичної дисоціації відбуваються повністю до кінця.

IV. Підведення підсумків уроку

Рефлексія

- у мене вийшло……

- я зрозумів, що можу……

- мені сподобалося…….

V. Домашнє завдання

Повторити § 12 за підручником.

Користуючись таблицею розчинності підібрати по 2 пари речовин, між якими можна

 провести йонні рівняння.

 

    D:\рабочий стол\20211014_150927.jpg  

D:\рабочий стол\20211014_151004.jpg

 

D:\рабочий стол\20211014_151037.jpg

Список використаних джерел

1.О. Березан. Збірник задач з хімії.-Тернопіль: Підручники і посібники, 2006.

2.А.М. Бутенко. Хімія для загальноосвітніх навчальних закладів з поглибленим вивченням 

   хімії: підручник для 9-го класу загальноосвітніх  навчальних закладів. Х.: Гімназія, 2017.

3. Хімія: підруч. для 9  класу загальноосвіт. навч. закл. / О.В. Григорович. –  Х.: Вид-во

   «Ранок», 2017.

4.Правила безпеки під час проведення навчально – виховного процесу в  кабінетах фізики та

   хімії загальноосвітніх навчальних закладів.  (Наказ  МНС від 16.07 2012  № 902 ).

5.М.М.Савчин. Збірник задач з неорганічної хімії. Для загальноосвітніх шкіл, ліцеїв і

   гімназій. 8-10класи. - Львів: ВНТЛ - Класика, 2004.

6.О.Г.Ярошенко. Збірник задач і вправ з хімії: Навчальний   посібник./  О.Г. Ярошенко.-К.:

   Видавничий дім «Освіта»,2015.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Чех Лідія Степанівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
8 листопада 2021
Переглядів
14982
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку