ПРАКТИЧНА РОБОТА № 2
Реакції іонного обміну
між розчинами електролітів
Мета:
Навчитися здійснювати перетворення речовин на основі знань про хімічні властивості основних класів неорганічних сполук і реакції йонного обміну.
Реактиви:
розчини солей: ферум (II) сульфату, калій фосфату, натрій карбонату, калій сульфіду, калій сульфіту, магній хлориду, барію хлорид;
розчини кислот: сульфатної, фосфатної, хлоридної, нітратної;
розчини лугів: калій гідроксиду, кальцій гідроксиду;
гранули цинку, алюмінію.
Обладнання:
штатив з пробірками.
Хід роботи
Актуалізація та мотивація діяльності учнів
Реакція відбулася
до кінця якщо
в результаті утворились
Осад Газ Вода
Назвати продукти реакції, вказати, чому реакція відбулася до кінця
FeSO4 + K3 PO4 –> Fe3 (PO4 )2 + K2 SO4
K2 S + HNO3 –> KNO3 + H2 S
HCl + Ca (OH)2 –> CaCl2 + H2 O
BaCl2 + H2 SO4 –> BaSO4 + HCl
K2 SO3 + HCl –> KCl + H2 O + SO2
Ca(OH)2 + HNO3 –> Ca(NO3 )2 + H2 O
Завдання 1
Перед виконанням роботи повторіть
правила техніки безпеки
при роботі в хімічному кабінеті.
Завдання 2.
Позначте (V) правильні відповіді:
Варіант 1.
1. Розчиняються у воді:
а) Na2 CO3 ; б) AgCl; в) Fe(OH)3 ; г) H2 SO4
а) вода; б) NaCl; в) H2 SO4
а) H2 CO3 ; б) CaCO3; в) H2 SiO3
а) K+ та NO3- ; б) Ca2+ CO3 2- ; в) Cu+ OH-
Варіант 2.
1. Розчиняються у воді:
а) NaOH; б) BaSO4 ; в) Ag3 PO4; г) HCl.
а) Na2 CO3; б)H2 S; в) H2 O
а) H2 SO4 ; б) Al(OH)3 ; в) H2 SO3.
4. У розчині одночасно не можуть перебувати йони:
а) Mn2+ та OH- ; б) Ba2+ та Cl- ; в) Pb2+ NO3-
??? Al2 (SO4 )3 + CuCl2 –> AlCl3 + CuSO4 чому ми не бачимо ніяких змін???
Завдання 3.
Варіант 1.
Злийте попарно по 2-3 мл двох розчинів:
а) кальцій хлорид і калій фосфату;
б) калій карбонат і нітратної кислоти;
в) хлоридної кислоти і калій гідроксиду.
Варіант 2.
Злийте попарно по 2-3 мл двох розчинів:
а) магній хлориду та натрій карбонату;
б) натрій карбонат і хлоридної кислоти;
в) фосфатної кислоти і натрій гідроксиду.
Послідовність дій:
1 ) проробіть вказані реакції;
Завдання 4.
Варіант 1.
Здійсніть такі перетворення:
Алюміній хлорид —> алюміній гідроксид –> алюміній сульфат
Варіант 2.
Здійсніть такі перетворення:
Ферум (ІІ) сульфат —> ферум (ІІ) гідроксид —> ферум (ІІ) нітрат
Послідовність дій;
ПРАКТИЧНА РОБОТА № 2 (І)
Реакції іонного обміну
між розчинами електролітів
Мета:
Навчитися здійснювати перетворення речовин на основі знань про хімічні властивості основних класів неорганічних сполук і реакції іонного обміну.
Реактиви:
розчини солей: ферум (II) сульфату, калій фосфату, калій карбонат, натрій карбонату, кальцій хлорид, магній хлориду, алюміній хлорид;
розчини кислот: сульфатної, фосфатної, хлоридної, нітратної;
розчини лугів: калій гідроксиду, натрій гідроксиду;
Обладнання:
штатив з пробірками.
Хід роботи
Завдання 1.
Правила Т.Б.
Завдання 2.
з зошита з друкованою основою
??? Al2 (SO4 )3 + CuCl2 –> AlCl3 + CuSO4 чому ми не бачимо ніяких змін???
Завдання 3.
Злийте попарно по 2-3 мл двох розчинів:
а) кальцій хлорид і калій фосфату;
б) калій карбонат і нітратної кислоти;
в) хлоридної кислоти і калій гідроксиду.
Послідовність дій:
1 ) проробіть вказані реакції;
2) складіть молекулярні та йонні рівняння виконаних реакцій;
3)запишіть спостереження;
4)зробіть висновки про те, чи відбулися реакції до кінця.
Завдання 4.
Здійсніть такі перетворення:
Алюміній хлорид —> алюміній гідроксид –> алюміній сульфат
Послідовність дій;
1)проробіть вказані реакції;
2)складіть молекулярні та йонні рівняння виконаних реакцій;
3)запишіть спостереження;
зробіть висновки про те, чи відбулися реакції до кінця
ПРАКТИЧНА РОБОТА № 2 (ІІ)
Реакції іонного обміну
між розчинами електролітів
Мета:
Навчитися здійснювати перетворення речовин на основі знань про хімічні властивості основних класів неорганічних сполук і реакції йонного обміну.
Реактиви:
розчини солей: ферум (II) сульфату, калій фосфату, калій карбонат, натрій карбонату, кальцій хлорид, магній хлориду, алюміній хлорид;
розчини кислот: сульфатної, фосфатної, хлоридної, нітратної;
розчини лугів: калій гідроксиду, натрій гідроксиду;
Обладнання:
штатив з пробірками.
Хід роботи
Завдання 1
Правила Т.Б.
Завдання 2.
з зошита з друкованою основою
??? Al2 (SO4 )3 + CuCl2 –> AlCl3 + CuSO4 чому ми не бачимо ніяких змін???
Завдання 3.
Злийте попарно по 2-3 мл двох розчинів:
а) магній хлориду та натрій карбонату;
б) натрій карбонат і хлоридної кислоти;
в) фосфатної кислоти і натрій гідроксиду.
Послідовність дій:
1 ) проробіть вказані реакції;
2)складіть молекулярні та йонні рівняння виконаних реакцій;
3)запишіть спостереження;
зробіть висновки про те, чи відбулися
Завдання 4.
Здійсніть такі перетворення:
Ферум (ІІ) сульфат —> ферум (ІІ) гідроксид —> ферум (ІІ) нітрат
Послідовність дій;
реакції до кінця
Варіант ІІ
Завдання 3.
а) магній хлориду та натрій карбонату;
б) натрій карбонат і хлоридної кислоти;
в) фосфатної кислоти і натрій гідроксиду.
Завдання 4.
Здійсніть такі перетворення:
Ферум (ІІ) сульфат —> ферум (ІІ) гідроксид —> ферум (ІІ) нітрат
Варіант І
Завдання 3.
а) кальцій хлорид і калій фосфату;
б) калій карбонат і нітратної кислоти;
в) хлоридної кислоти і калій гідроксиду.
Завдання 4.
Здійсніть такі перетворення:
Алюміній хлорид —> алюміній гідроксид –> алюміній сульфат
Варіант ІІ
|
Завдання 3. а) магній хлориду та натрій карбонату; б) натрій карбонат і хлоридної кислоти; в) фосфатної кислоти і натрій гідроксиду.
|
Завдання 4. Здійсніть такі перетворення:
Ферум (ІІ) сульфат —> ферум (ІІ) гідроксид —> ферум (ІІ) нітрат
|
Варіант І
|
Завдання 3. а) кальцій хлорид і калій фосфату; б) калій карбонат і нітратної кислоти; в) хлоридної кислоти і калій гідроксиду.
|
Завдання 4. Здійсніть такі перетворення:
Алюміній хлорид —> алюміній гідроксид –> алюміній сульфат
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Практична робота № 2 (І)
Завдання 2
1. а,г
2. а
3. а
4. в
з зошита з друкованою основою
Завдання 3
Завдання 4
AlCl3 –> Al(OH)3 –> Al2 (SO4 )3
1. AlCl3 + 3Na OH –> Al(OH)3 + 3NaCl
2. 2Al(OH)3 + 3H2 SO4 –> Al2 (SO4 )3 + 3H2 O
Практична робота № 2(ІІ)
Завдання 2
1. а,г
2. в
3. в
4. а
з зошита з друкованою основою
Завдання 3
Завдання 4
FeSO4 –> Fe(OH)2 –> Fe(NO3 )2
1. FeSO4 + 2NaOH –> Fe(OH)2 + Na2 SO4
2. Fe(OH)2 + HNO3 –> Fe(NO3 )2 + H2O