Урок. Практична робота "Дослідження якісного складу солей"

Про матеріал
Методична розробка уроку з хімії (11 клас) . Уявляє собою інструкційну карту для виконання практичної роботи "Дослідження якісного складу солей".
Перегляд файлу

ПРАКТИЧНА РОБОТА № 1

 

ДИСЦИПЛІНА:

Хімія

ТЕМА:

ДОСЛІДЖЕННЯ ЯКІСНОГО СКЛАДУ СОЛЕЙ.

МЕТА:

навчитись встановлювати якісний склад солей дослідним шляхом. Вдосконалювати навички планування, постановки хімчного експерименту, встановення закономірностей, складання рівнянь реакцій іонного обміну.

ОБЛАДНАННЯ:

штативи з пробірками.

РЕАКТИВИ ТА МАТЕРІАЛИ:

розчини: барій хлориду, сульфатної кислоти розбавленої, ферум (ІІ) сульфату, ферум (ІІІ) хлориду, натрій гідроксиду, амоній хлориду, натрій карбонату, натрій ортофосфату,

ЛІТЕРАТУРА:

Попель П.П., Крикля Л.С. Хімія. Рівень стандарту. Підручник для 11кл. – Київ: видавничий центр «Академія», 2019.

 

 

Інструктаж з техніки безпеки

перед початком роботи:

  • одягніть спецодяг, застебніть його на всі ґудзики;
  • перевірте наявність і надійність посуду , приладів , матеріалів , необхідних для використання завдання;
  • починайте виконувати завдання тільки з дозволу викладача.

під час роботи:

  • хімічні речовини для досліду беріть точно в кількостях, передбачених методикою проведення досліду, або за вказівкою викладача;
  • перед тим, як узяти реактив, прочитайте етикетку на тарі;
  • насипайте або наливайте реактиви над лотком;
    • не зсипайте просипаний і не зливайте розлитий реактив назад у тару до основної кількості реактиву;
    • не пробуйте хімічні речовини на смак;
    • наливаючи рідини, тримайте посуд отвором від себе і не спрямовуйте його на сусідів;
    • нагрівайте пробірку поступово та рівномірно над полум’ям, тримаючи під кутом 45º, отвором вбік;
    • під час роботи в кабінеті не пийте воду і не вживайте їжу;

після закінчення роботи:

  • приведіть робоче місце до порядку;
  • ретельно вимийте руки з милом.

 


ХІД РОБОТИ

 

Хід роботи оформіть у вигляді таблиці (на розвороті двох сторінок):

 

Хід досліду

Спостереження

Рівняння реакцій

Висновки

 

 

 

 

 

 

Завдання 1.

             1.1.

 

 

 

 

 

 

 

 

              1.2.

 

Встановлення якісного складу солей.

  • в дві пробірки налийте невелику кількість розчину барій хлориду;
  • доберіть та додайте до кожної пробірки реактиви, за допомогою яких можна встановити наявність катіонів Ва2+ та аніонів Сl  в складі солі;
  • опишіть хід досліду;
  • запишіть спостереження та рівняння відповідних реакцій в молекулярній та йонній формах;
  • зробіть висновок, які реакції є якісними на іони барію та хлору.

 

  • в дві пробірки налийте невелику кількість розчину ферум (ІІ) сульфату;
  • доберіть та додайте до кожної пробірки реактиви, за допомогою яких можна встановити наявність катіонів Fe2+ та аніонів SO42  в складі солі;
  • опишіть хід досліду;
  • запишіть спостереження та рівняння відповідних реакцій в молекулярній та йонній формах;
  • зробіть висновок, які реакції є якісними на іони Fe2+ та SO42– .

 

Завдання 2.

Розпізнавання речовин.

  • в трьох пронумерованих пробірках знаходяться розчини ферум (ІІ) сульфату, ферум (ІІІ) хлориду та амоній хлориду;
  • встановіть вміст кожної пробірки, добравши необхідний реактив;
  • запишіть хід досліду, спостереження, відповідні рівняння реакцій в молекулярній та іонній формах;
  • у висновку укажіть номер пробірки та визначений розчин, відповідь обґрунтуйте.

 

Завдання 3.

Визначення вмісту пробірок.

  • в трьох пронумерованих пробірках знаходяться розчини барій хлориду, натрій карбонату, натрій ортофосфату;
  • запропонуйте спосіб визначення вмісту пробірок;
  • запишіть хід досліду, спостереження та рівняння відповідних реакцій;
  • зробіть висновок, які реакції є якісними на йони Ва2+ , СО32– , РО43–

 


ДОДАТОК 1

 

Якісні реакції на деякі йони в розчині

 

Формула йона

Реагент,

(діючий йон)

Зовнішній ефект

Катіони

Ag+

Сl

Білий сирнистий осад, нерозчинний в кислотах.

Ва2+

SO42–

Білий кристалічний осад, нерозчинний в кислотах.

Fe2+

OH

Зеленкуватий осад, що швидко буріє на повітрі.

Fe3+

OH

Бурий осад.

NH4+

OH

Запах амоніаку.

Аніони

Сl

Ag+

Білий сирнистий осад, нерозчинний в кислотах.

SO42–

Ва2+

Білий кристалічний осад, нерозчинний в кислотах.

РО43–

Ag+

Жовтий осад, розчинний у нітратній кислоті.

СО32–

H+

Бульбашки газу з шипінням, помутніння вапняної води.

SiO32–

H+

Білий драглистий осад, або загустіння розчину

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.2
Оригінальність викладу
3.8
Відповідність темі
4.3
Загальна:
4.1
Всього відгуків: 6
Оцінки та відгуки
  1. Z Ari
    Загальна:
    1.0
    Структурованість
    1.0
    Оригінальність викладу
    1.0
    Відповідність темі
    1.0
  2. Земелько Катерина Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Щербина Тетяна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    3.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Лук'янова Марина Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Кузьменко Ольга Сергіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. савицький василь
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 3 відгука
doc
Пов’язані теми
Хімія, 11 клас, Розробки уроків
Додано
6 грудня 2019
Переглядів
35311
Оцінка розробки
4.1 (6 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку