Біологія 6 клас
Тема: Порівняння будови мохів, папоротей та покритонасінних (квіткових) рослин
Мета: поглибити і розширити знання учнів про будову мохів, папоротей і покритонасінних рослин; формувати практичні вміння і навички роботи з гербарним та роздавальним матеріалом; удосконалювати вміння учнів застосовувати теоретичні знання на практиці; розвивати вміння порівнювати та робити узагальнюючі висновки; виховувати наполегливість та працелюбність.
Обладнання та матеріали: зошит для практичних робіт, комп’ютер, картки - завдання
Тип уроку: урок формування практичних умінь і навичок.
Структура уроку, основний зміст і методи роботи
І. Організаційний момент
Привітання учнів, перевірка їх готовності до уроку. Налаштування на робочий настрій.
ІІ. Перевірка домашнього завдання й актуалізація опорних знань учнів
1. Цифровий біологічний диктант.
Виписати номери тверджень відповідно до варіанта.
I варіант — Однодольні;
II варіант — Дводольні.
1. Дві сім’ядолі в зародку.
2. Одна сім’ядоля в зародку.
3. Коренева система найчастіше стрижнева.
4. Коренева система мичкувата.
5. Стебло трав’янисте, камбію немає.
6. Стебло дерев’янисте або трав’янисте.
7. Жилкування листків сітчасте.
8. Жилкування листків паралельне або дугове.
9. Кількість частин квітки переважно кратна п’яти або чотирьом.
10. Кількість частин квітки кратна трьом.
Відповіді: І варіант — 2, 4, 5, 8, 10; ІІ варіант: 1, 3, 6, 7, 9.
2. «Шпаргалка з помилками».
Учні обмінюються «шпаргалками», знаходять і виправляють у них помилки.
3. Складання діаграми Вена.
Порівняйте голонасінні й покритонасінні рослини. Установіть спільні й відмінні ознаки в їхній будові та процесах життєдіяльності й оформте у вигляді діаграми Вена.
У лівому колі учні записують ознаки, притаманні голонасінним рослинам, а в правому — покритонасінним. У середній частині, яка утворена перекриванням двох кіл, учні записують спільні ознаки голонасінних і покритонасінних рослин.
4. «Творча лабораторія».
— Чому покритонасінні є найчисленнішою і найбільш високоорганізованою групою сучасного рослинного світу?
— Які ознаки слід враховувати, визначаючи клас рослин? Чи бувають винятки?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
1. Відгадайте загадки:
Де краплина є води —
Там ти можеш їх знайти:
На болоті, в горах, в лісі,
На колоді, і на стрісі.
Де вологи є запас —
Скрізь ростуть вони у нас. (Мохи.)
2. Дивна в лісі є трава —
Не лопух, не кропива.
Коли хочуть щастя — влітку
Все шукають її квітку.
Хоч півсвіту обійди —
Того цвіту не знайти. (Папороть.)
3. На городі молода
Пишні коси розпліта,
У зеленії хустинки
Золоті хова зернинки. (Кукурудза.)
— Представниками яких груп є ці рослини?
Повідомлення теми уроку. Визначення разом з учнями мети і завдань уроку.
ІV. Самостійне застосування учнями знань у стандартних ситуаціях
Практична робота № 3
Тема: Порівняння будови мохів, папоротей та покритонасінних (квіткових) рослин.
Мета: порівняти будову мохів, папоротей та покритонасінних рослин; установити ознаки подібності та відмінності між цими групами рослин.
Обладнання: гербарний матеріал мохів, папоротей та покритонасінних рослин, роздавальний ілюстративний матеріал.
Хід роботи
1. Розгляньте гербарний матеріал моху зозулиного льону та папороті щитника чоловічого. Знайдіть ознаки подібності та відмінностей у будові цих рослин.
За відсутності гербарного матеріалу можна використати ілюстративний матеріал:
|
|
Учні порівнюють і роблять висновок, що в розвитку папоротей є значні ускладнення в порівнянні з мохами. Папороті мають справжні корені, у стеблі і черешках листків проходять судини.
2. Використовуючи ілюстративний матеріал підручника (або проекцію на екрані), розгляньте життєвий цикл папороті та моху. Установіть ознаки подібності та відмінностей у ньому.
Життєвий цикл моху |
|
Життєвий цикл папороті |
|
Учні порівнюють і роблять висновок, що існують суттєві відмінності в циклах розвитку мохів та папоротей (у життєвому циклі мохів переважає статеве покоління, або гаметофіт, а в життєвому циклі папоротей — нестатеве, або спорофіт).
3. Розгляньте гербарний матеріал папороті щитника чоловічого та покритонасінної рослини. Визначте ознаки подібності та відмінностей у будові й процесах життєдіяльності цих рослин.
За відсутності гербарного матеріалу можна використати ілюстративний матеріал:
|
|
Учні порівнюють папороть і покритонасінні рослини і роблять висновок, що в покритонасінних рослин є значні ускладнення порівняно з папоротями, а саме:
а) наявність насіння та плоду;
б) будова провідних тканин, яка покращує транспорт речовин рослиною;
в) наявність квітки як найбільш досконалого органа розмноження;
г) подвійне запліднення, яке забезпечує утворення зародка та запасу поживних речовин (ендосперму);
д) різноманітність вегетативних органів, які стають більш спеціалізованими.
4. За результатами роботи зробіть висновок.
Учні роблять висновки про більшу складність будови папороті порівняно з мохами, а також покритонасінних порівняно з папоротями; відзначають поступовість ускладнення морфологічної будови рослин від мохів до папоротей, а потім до покритонасінних.
V. Узагальнення та систематизація знань
1. «Третій зайвий».
Вибрати зайвий термін: пояснити свій вибір.
1. Модрина, щитник чоловічий, орляк. (Модрина — голонасінна рослина, а щитник чоловічий і орляк — папороті.)
2. Плаун баранець, шипшина, ульва. (Ульва — нижча рослина, а плаун баранець і шипшина — вищі рослини.)
3. Хламідомонада, фукус, сальвінія. (Сальвінія — папороть, а хламідомонада і фукус — водорості.)
4. Сфагнум, хвощ лісовий, зозулин льон. (Сфагнум і зозулин льон — мохи.)
2. «Мозковий штурм».
— Поясніть закономірність, згідно з якою органи статевого розмноження у хвощів розвиваються з верхнього боку, а в папоротей з нижнього боку заростків.
5.3. Позначити знаком «+» правильні твердження у відповідному стовпчику.
Після заповнення таблиця має виглядати так:
Рослини Ознаки |
Папороті |
Плауни |
Хвощі |
Голонасінні |
Покритонасінні |
1. Спорангії зібрані у соруси. |
+ |
|
|
|
|
2. Мають насіння |
|
|
|
+ |
+ |
3. Рівноспорові рослини, але гаметофіти зазвичай роздільностатеві |
|
|
+ |
|
|
4. Фотосинтез здійснюється в стеблі |
|
|
+ |
|
|
5. Листки дуже дрібні і являють собою вирости стебла |
|
+ |
|
|
|
6. Природні індикатори кислих ґрунтів |
|
|
+ |
|
|
7. Мають представників, які мешкають у водоймах |
+ |
|
|
|
+ |
8. Сучасні види представлені трав’янистими рослинами |
|
+ |
+ |
|
|
9. Вимерлі види відіграли важливу роль в утворенні кам’яного вугілля |
+ |
+ |
+ |
|
|
10. Утворюють плоди |
|
|
|
|
+ |
11. Мають квітку |
|
|
|
|
+ |
12. Життєві форми дерева і кущі |
|
|
|
+ |
|
13. Багаторічні рослини з повзучим стеблом |
|
+ |
|
|
|
14. Молоді листки равликоподібно закручені |
+ |
|
|
|
|
VІ. Підбиття підсумків уроку
Учні самостійно підбивають підсумки уроку.
VІІ. Домашнє завдання
Підготувати презентацію тем:
«Покритонасінні — зернові культури»;
«Покритонасінні — зернобобові культури»;
«Покритонасінні — технічні культури»;
«Покритонасінні — кормові культури»;
«Покритонасінні — овочеві культури»;
«Покритонасінні — олійні культури»;
«Покритонасінні — плодово-ягідні культури».