Практична робота
Розвиток українського руху в Російській та Австро-Угорській імперіях
Хід роботи
1. Заповніть схему:
2.Вставити пропущені слова
Хлопоманство – це _______________течія української інтелігенції у ____________Україні у 50-60-х рр. ХІХ ст., яка прагнула зближення з народом.
3.Завдання:1) До яких кроків закликає селян автор документу?
«Височайша таємна грамота».Ми повеліваємо полишити поміщика тільки садиби і таку кількість землі й лісу, яка належатиме всякому їхньому кріпосному… 20-річна боротьба наша за вас з дворянством переконала нас … що ми одноособово не маємо сил допомогти вашому горю і тільки ви самі можете скинути з себе дворянське іго і визволитись від тяжкого гноблення … якщо одностайно зі зброєю у руках повстанете проти ваших ворогів і оволодієте всією землею …
… Будь-хто готовий віддати своє життя за велику і святу справу, зобов’язаний присягнути на вірність товариству «Таємної дружини»…
4.Завдання.1) Які заходи щодо вживання української мови в Галичині, намагався добитися Ю.Лаврівський виступаючи у Галицькому сеймі? 2) Які з його вимог були реалізовані?
3) Яка, на вашу думку, мета політичної діяльності Юліана Лаврівського?
Лаврівський Юліан Григорович – український політик та громадсько-культурний діяч Галичини. У 1860-1870-х роках належав до не чисельної групи діячів старшого покоління, які, залишаючись консерваторами-традиціоналістами, критикували москвофільські тенденції та симпатизували народовцям. Він був одним із засновників товариства «Руська бесіда» та українського театру при ньому. З 1861 р. депутат Галицького сейму та його віце-маршалок з 1869
У 1869 р. виступив у Галицькому сеймі з проектом українсько-польської угоди, який передбачав розширення сфери використання української мови в системі галицької адміністрації, позбавлення поляків можливості втручатися у мовно-правописні дискусії серед українців, перетворення Академічної гімназії у Львові на цілком українську, створення українських паралельних класів у Перемишльській, Станіславській, Самбірській, Бережанській і Тернопільській гімназіях; відкриття в Перемишлі й Станіславі вчительських семінарій з українською мовою викладання; перетворення Львівського університету на двомовний – польсько-український; припинення полонізації початкового шкільництва; фінансування з крайового бюджету українського театру та багато іншого.
Польська сеймова більшість відхилила запропонований Лаврівським проект угоди. Але великим його досягненням, як політичного діяча, було проведення через сейм у 1871 р. рішення про поетапне запровадження української мови викладання в Академічній гімназії у Львові, яке було реалізоване у 1874
5) Складіть порівняльну таблицю «Національно-визвольні рухи Західної України 60-початку 70-х рр. ХІХ ст.»
Питання для порівняння |
Москвофіли |
Народовці |
Соціальний склад |
|
|
Ідеологи |
|
|
Організації |
|
|
Друковані видання |
|
|
Фінансова підтримка |
|
|
Основні ідеї |
|
|
6) Заповніть схему
Мета діяльності Форми діяльності
7). Закінчить речення:
«Українська соціал-демократична партія була утворена у … р. Її ідейними лідерами були … ».
8) Заповніть таблицю
«Виникнення політичних партій в Західній Україні у ІІ половині ХІХ ст.»
Назва політичної партії |
Дата заснування |
|
Лідери |
|
Програмна мета |
РУРП(Русько-українська радикальна партія) |
|
|
|
|
|
УНДП(Українська національно-демократична партія) |
|
|
|
|
|
УСДП(Українська соціал-демократична партія) |
|
|
|
|
|
9.Відгадай – хто Я?А)Видатний український історик, археолог, етнограф. Закінчив медичний та історико-філологічний факультети Київського університету. Був одним з організаторів і головою Київської громади. Належав до угруповання так званих «хлопоманів». У 1881 р. очолив Історичне товариство Нестора Літописця при Київському університеті. Був одним з ініціаторів угоди між галицькими народовцями і польсько-австрійськими політичними колами, яка дістала назву «Нова ера». Автор багатьох праць з історії України, археології, етнографії. Пишався тим, що він «перевертень» і готовий був все ділити з українським народом.
Б) Український громадсько-політичний діяч, публіцист і письменник. Спільно з І.Франко видавав журнал «Громадський друг». За свої погляди був п’ять разів ув’язнений, засуджений 30 разів. Рятуючись від чергового ув’язнення, 1879 р. виїхав до Женеви, де разом з Драгомановим і Подолинським видавав журнал «Громада». Був редактором народовецької газети «Батьківщина». Став одним із засновників РУРП.
10.Прокоментуйте фрагмент з поезії І. Франка. На яких особливостях соціально-економічного життя населення західноукраїнських земель у ньому наголошено?
Коли почуєш, як в тиші нічній.Залізним шляхом стугонять вагони,А в них гуде, шумить, пищить, мов рій,Дитячий плач, жіночі скорбні стони...Коли побачиш - на пероні десьЛюдей, мов оселедців тих, набито,Жінок, худих, блідих, аж серце рвесь,Зів’ялих, мов побите градом жито,Мужчин понурих і дітей дрібних...Се - емігранти.
11. Завершіть твердження.Автором праці «Україна ірредента» (1895), у якій обґрунтовано потребу створення української незалежної держави, був... а) Іван Франко; б) Юліан Бачинський; в) Михайло Грушевський; г) Євген Левицький.
12.Яких явищ, що визначали становище населення західноукраїнських земель у другій половині 19 ст., стосуються подані ілюстрації?
а) зростання панщини, виконання повинностей за право користування лісами та пасовищами; б)мало- земелля, нерозвинена промисловість і демографічний вибух; в) нестача робочої сили в містах, кріпацька залежність селян від поміщиків. г) ліквідація поміщицького землеволодіння, завершення промислового перевороту.
13.Позначте назву, яку погордливо вживали поляки щодо В.Антоновича, Т.Рильського та ін.
а) «лотромани», б) «схизматомани», в) «україномани», г) «хлопомани».
14.Позначте дати польського повстання:
а) 1861-1862 рр., б) 1862-1863 рр., в) 1863-1864 рр., г) 1864-1865 рр.
Висновок.