Використання техніки колажу як засобу навчання кардинально розширює можливості вчителя у виборі матеріалів і форм навчальної діяльності, робить уроки яскравими і цікавими, інформаційно й емоційно насиченими. Безсумнівним плюсом в такій роботі є та умова, що кожен учень, навіть найслабший і менш активний в психологічному плані, має можливість проявити активність і самостійність, власну фантазію і творчість.
Тема: Практична робота. Створення колажу на тему «Свята моєї держави»
Мета: Систематизувати знання дітей про свята, ознайомити з групами, на які вони поділяються, формувати навички групувати свята за спільними ознаками, осмислити історичні, культурні традиції, звичаї українського народу.
Розвивати допитливість, мислення, усне мовлення.
Виховувати любов до своєї Батьківщини, до історичного і самобутнього образу свого народу, пробуджувати інтерес до вивчення народних витоків святкування різних дат, сприяти формуванню пізнавальної, соціальної, особистісної компетентностей.
Обладнання: матеріали для роботи в групах, картки зі словами, ілюстративний матеріал, мультимедійні слайди, музичний супровід
Хід уроку
І.Організація класу
(Парти розставлені парами, діти займають місця за відповідними партами, утворюючи групи)
1.Вправа «Сонечко»
- Посміхніться, як сонечко. Закрийте очі. Уявіть, як сонячне тепло розливається по всьому вашому організму.
Візьміть за руки сусідів ліворуч і праворуч відчуйте тепло їх рук і подаруйте їм своє. Побажайте у думці здоров’я собі та всім людям на землі. І ви будете здорові.
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів.
1.Бліцопитування
- Які державні символи має наша держава?
- Де законодавчо затверджені державні символи нашої країни?
- Яке зображення має Державний Герб України? Що він означає?
- Назвіть кольори нашого Державного прапора? Що вони означають?
- А чи можна сказати, що прапор наш синьо-жовтий? Чому?
- Як використовують державний прапор?
- Як виявляється пошана до прапора?
- Що означає слово герб?
- Назвіть Гімн України.
- З яких часів відомий цей музичний жанр?
- Як виявляється пошана до державного гімну?
Підсумок
- Ви гарно засвоїли державні символи нашої країни.
- А до яких символів можна віднести українську пісню?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів
(Учитель заздалегідь записує на дошці тему уроку «Свята моєї держави»). (Діти читають)
- Прочитайте, будь ласка, тему сьогоднішнього уроку.
- Як ви гадаєте, що нового ми дізнаємося на уроці? Чому навчимося?
Вправа «Передбачення»
(Діти на двоколірних синьо-жовтих квіточках записують свої передбачення від уроку)
ІV. Повідомлення теми уроку та очікуваних навчальних результатів
Вчитель.
- Успіх кожного учня – це крок до успіху класу. Позначте кожен своєю квіточкою стежинку до успіху класу.
(Учні прикріплюють квіточки на дошці біля слова «Успіх»)
- Сьогодні на уроці ми вивчимо на які групи поділяються свята, пригадаємо яких з нетерпінням очікують і діти, і дорослі. Ми ознайомимося з історією виникнення свят, цікавими народними обрядами, піснями.
Асоціативний кущ
-Діти, що вам приходить на думку, коли ви чуєте слово свято?
торт музика радість
привітання свято подарунки
пісні гості фейєрверк
V. Вивчення нового матеріалу
1.Бесіда
- Які свята ви знаєте?
- Навіщо потрібні свята?
- Український народ працьовитий. Але в його буденному житті, попри всі негаразди, важливе місце посідають свята й урочистості, в яких втілюється душа народу, національні особливості і традиції українців. Вони урізноманітнюють і пожвавлюють будні, дають можливість відпочити, набратися духовної та творчої наснаги.
- Яке свято найулюбленіше для вас? Чому?
2.Розповідь учителя.
(Розповідаючи, вчитель вивішує на дошці в рядок назви груп свят).
Державні Релігійні Професійні Народні Сімейно-побутові
- Українські свята поділяються на державні, релігійні, професійні, народні, сімейно-побутові.
3. Розповідають учні.
Вправа «Крісло автора».
Державні свята офіційно оголошуються вихідними днями. В містах і селах проходять мітинги, паради, концерти, масові народні гуляння. У великих містах свята закінчуються яскравим салютом. Наприклад: День Незалежності України – 24 серпня, День Конституції України – 28 червня, День матері.
Релігійні свята пов’язані з релігією, церквою. Православні українці мають понад 20 релігійних свят. Наприклад: Хрещення (19 січня), Благовіщення (7 квітня), Великдень, свято Покрови.
Професійні свята пов’язані з шануванням людей певної професії. Наприклад, День працівників залізничного транспорту, День медичного працівника.
Народні свята пов’язані з початком або закінченням аграрних робіт. Наприклад, день Івана Купала, обжинки.
Сімейно-побутові свята пов’язані з видатними датами родини. Наприклад, день народження, хрестини.
4. Робота за підручником с.126-128.
5. Тест.
1.Державні свята України – це…
а) День Конституції;
б) День Незалежності України;
в) День Святого Валентина.
2.Релігійні свята – це…
а) Різдво Христове;
б) День Перемоги;
в) Спас.
3. Професійне свято – це…
а) День матері;
б) День медичного працівника;
в) День національної культури.
4. На яке свято тільки слухняні діти отримують подарунки?
а) Новий рік;
б) Святого Миколая;
в) Міжнародний день захисту дітей.
5. На яке свято ходять посівальники?
а) Різдво Христове;
б) Старий новий рік;
в) Новий рік.
6. Яке свято триває тиждень?
а) Великдень;
б) Масляна;
в) День Івана Купала.
5. Взаємоперевірка (за дошкою).
6. Фізхвилинка «Гопачок»
7. Робота в групах (створення колажу).
- На минулому уроці ми об’єдналися в групи, і кожна група отримала завдання знайти матеріали і підготувати розповідь про певне свято нашої держави.
Презентація робіт учнів.
- Як ви гадаєте, з якого свята ми почнемо наше знайомство?
- Яке свято є для нашої держави найголовнішим? (День Незалежності)
1.День Незалежності України (розповідь учнів першої групи)
- 24 серпня 1991 року Верховна Рада України прийняла Акт проголошення незалежності України, за яким Україна є самостійною державою. Нашій незалежній державі виповнилося 27 років. Виборовши волю, Україна має свої державні символи: Герб, Прапор і Гімн, які уособлюють її сутність.
2. День Матері (розповідь учнів другої групи)
- У другу неділю травня в Україні святкують День Матері. Прийшло це свято до нас зі Сполучених Штатів Америки. Його засновницею була американка Анні Джариіс. 9 травня 1905 року вона втратила свою матір. Це її так глибоко вразило, що вона запропонувала присвятити один день року матерям усього світу. У Європі це свято почали відзначати після першої світової війни. В Україні цей день святкують з 1929 року з ініціативи Олени Кісіліпської, редактора тижневика «Жіноча доля».
3. Великдень (розповідь учнів третьої групи)
- Дуже урочистим є святкування в Україні Великодня. Великодні свята відродили дивовижне народне мистецтво – писанкарство. Читання вірша Д.Чередниченка «Писанка».
VІ. Підсумок уроку
- Чи вдалось нам сьогодні вирішити проблему уроку?
- Хто, на вашу думку, може створювати колажі?
- Де і коли ми можемо його використати?
- Чи справдились ваші передбачення?
VІІ. Рефлексія.
- Який настрій у вас після виконання роботи?
- Покажіть смайлик і на ньому ми побачимо який настрій і враження у вас від уроку?