Урок "Практична робота. Територіальне розташування та історичне походження рідного села"

Про матеріал

Тема. Практична робота. Територіальне розташування та історичне походження рідного села

Мета: визначити просторове (територіальне) розташування історико-етнографічного регіону; характеризувати (за картою) природні умови для вказаних учителем/учителькою історико-етнографічних регіонів; позначити й підписати на контурній карті вказані історико-етнографічні регіони, територію рідного краю, рідне село; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичними та контурними картами; виховувати повагу до історичного минулого рідного краю.

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

  • -показати територіальне розташування рідного міста/селища/села.
  • -пояснювати та застосовувати поняття «контурна карта»; як історики визначають: територіальні межі (кордони) історико-географічних регіонів України; межі населених пунктів (міст, селищ і сіл);
  • -позначити і надписати на контурній карті названі вчителем історико-географічні регіони, територію рідного краю, рідне місто/селище/село.
Перегляд файлу

Конспект уроку

з історії

для 5-го класу

Підготувала учитель історії

КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»

 Вистороп Тетяна Василівна

Тема. Практична робота. Територіальне розташування та історичне походження рідного села

Мета: визначити просторове (територіальне) розташування історико-етнографічного регіону; характеризувати (за картою) природні умови для вказаних учителем/учителькою історико-етнографічних регіонів; позначити й підписати на контурній карті вказані історико-етнографічні регіони, територію рідного краю, рідне село; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичними та контурними картами; виховувати повагу до історичного минулого рідного краю.

Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:

  • показати територіальне розташування рідного міста/селища/села.
  • пояснювати та застосовувати  поняття «контурна карта»;  як історики визначають: територіальні межі (кордони)  історико-географічних регіонів України; межі населених пунктів (міст, селищ і сіл);
  • позначити і надписати на контурній карті названі вчителем історико-географічні регіони, територію рідного краю, рідне місто/селище/село.

Тип уроку: практичне заняття.

Обладнання: підручник, історичні карти, контурні карти, роздатковий матеріал, кольорові олівці.

Хід уроку

  1. Організаційна частина.
  2. Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
  1. Ребуси.
  • Розшифруйте ребуси. Поясніть значення слів-відгадок.

E:\Работа\Підготовка до уроків\5 клас\3. Де відбувається історія\4. Практичне заняття. Територіальне розташування та історичне походження рідного села\Рисунок2.png

(Топоніміка – наука про походження назв географічних місцевостей)

E:\Работа\Підготовка до уроків\5 клас\3. Де відбувається історія\4. Практичне заняття. Територіальне розташування та історичне походження рідного села\Рисунок1.png

(Етноніміка – наука про походження назв народів)

E:\Работа\Підготовка до уроків\5 клас\3. Де відбувається історія\4. Практичне заняття. Територіальне розташування та історичне походження рідного села\Рисунок3.png(Карта)

  1. Розташуйте назви народів, що проживали на території нашої країни у різні часи  у тому порядку, у якому вони існували.

Кіммерійці

Скіфи

Сармати

Амазонки

Слов’яни

  1. Бесіда за запитаннями підручника.
  • Коли було засновано місто Львів?
  • Як у назвах народів відображаються події минулого?
  • Про що можуть розповісти історикам географічні назви?
  1. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
  1. Робота в парах.

Картинки по запросу малюнок по крапках     Похожее изображение       Картинки по запросу малюнок по крапках

  • З’єднайте крапочки. Чи можна сказати, що ви завершили малюнок?
  • Чому?
  • За допомогою чого ви можете дізнатися, що на малюнку? (За контуром)
  • Що ж таке контур?
  • Де в історії ви зустрічаєтеся з контурами? (В контурних картах)
  • Сьогодні ми працюватимемо з історичними картами та контурною картою. Дізнаємося історичне походження нашого села.
  1. Практична робота.
  1. Робота з картою історико-етнографічних регіонів.
  1. Покажіть історико-етнографічні регіони, що належать до Західної України.
  2. Знайдіть на карті назву регіону, у якому ви живете.
  3. Які історико-етнографічні регіони розташовані в степовій зоні України?
  4. Упізнайте за описами історико-етнографічні регіони України й покажіть їх на карті.
  • Походження його назви деякі історики виводять від назви слов’янського племені галичі, інші – від невеликого чорного птаха галки.
  • Спочатку це слово означало «буковий ліс», а з кінця XV ст. так називали вкрите буковими лісами правобережжя річки Прут.
  • Назва земель, розташованих у пониззі Дніпра, за його порогами.
  • Походження цієї назви пов’язують із давньослов’янським топонімом, що означає «горбиста місцевість».
  • Землі, розташовані за Карпатськими горами.
  • Землі, розташовані вздовж лівого берега Дніпра.
  • Землі, розташовані вздовж правого берега Дніпра.
  • У давнину цей півострів називали за народом таврів, які заселяли його гірську частину.
  • Назва походить від переселенців, які називали свої поселення «слободами».
  1. Робота з картою адміністративно-територіального поділу України.
  • На скільки областей поділяється сучасна Україна?
  • Назвіть та покажіть держави-сусіди України.
  • Які області України є прикордонними?
  • Які області виходять до узбережжя морів?
  • Назви яких областей не збігаються з назвами обласних центрів?
  • Назвіть та покажіть області, в яких вам довелося побувати.
  1. Перегляд відеоролику про рідне село.

https://www.youtube.com/watch?v=u2rz52S21ro

  • Перегляньте відеоролик.
  • Перекажіть історію виникнення нашого села.
  1. Словникова робота.

Контурна карта – це карта, де нанесені тільки контури країн і основні об’єкти, процеси чи явища.

Пам'ятка «Як працювати з контурною картою»

  1. Заповнюйте контурну карту після вивчення конспекту та відповідного параграфа підручника.
  2. Читайте підручник вдумливо, намагайтеся запам'ятати назви історичних областей, місця битв тощо.
  3. Виконуйте завдання в контурній карті послідовно.
  4. Не заповнюйте контурну карту механічно, під час нанесення відповідних позначок намагайтеся пригадати суть подій та їхні наслідки.
  5. Для розфарбування  контурної карти та нанесення знаків найкраще підходять кольорові олівці. Не використовують фарби (гуаш, акварель) чи фломастери.
  6. Назви, зазвичай, пишуть ручкою чорним або іншим кольором. Назви цих об’єктів можна писати як у горизонтальному напрямку, так і у вертикальному.
  1. Робота з контурною картою.
  • Виконайте завдання на контурній карті.
  • Зафарбуйте область, у якій ви проживаєте.
  • Підпишіть назву історико-етнографічного регіону, до якого належить область, у якій ви живете.
  • Підпишіть найбільші річки України та моря, якими вона омивається.
  • Позначте кольоровим кружечком столицю України.
  1. Узагальнення та систематизація знань.
  1. Бесіда за запитаннями.
  • Про що ви довідалися сьогодні на уроці?
  • Чим відрізняється карта історико-етнографічних регіонів від карти адміністративно-територіального поділу?
  • Для чого нам потрібна контурна карта?
  • Звідки походить назва нашого села?
  1. Вправа «Збери карту».

Клас ділиться на дві команди. Кожна команда отримую набір з частинок карти (адміністративно-територіальна та історико-етнографічна). Завдання: якнайшвидше скласти карту та назвати її вид.

  1. Підсумки уроку.
  2. Інструктаж з домашнього завдання.
  1. Підготуватися до тематичного оцінювання за розділом 2 «Де відбувається історія?»

 

docx
Додано
4 грудня 2018
Переглядів
9344
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку