Конспект уроку
з історії
для 5-го класу
Підготувала учитель історії
КЗ «Першотравнева ЗОШ І-ІІІ ст.»
Вистороп Тетяна Василівна
Тема. Практична робота. Територіальне розташування та історичне походження рідного села
Мета: визначити просторове (територіальне) розташування історико-етнографічного регіону; характеризувати (за картою) природні умови для вказаних учителем/учителькою історико-етнографічних регіонів; позначити й підписати на контурній карті вказані історико-етнографічні регіони, територію рідного краю, рідне село; розвивати увагу, пам'ять, мислення, вміння аналізувати та робити висновки, висловлювати власні судження; удосконалювати навички роботи з історичними та контурними картами; виховувати повагу до історичного минулого рідного краю.
Очікувані результати. Після уроку учні/учениці зможуть:
-
показати територіальне розташування рідного міста/селища/села.
-
пояснювати та застосовувати поняття «контурна карта»; як історики визначають: територіальні межі (кордони) історико-географічних регіонів України; межі населених пунктів (міст, селищ і сіл);
-
позначити і надписати на контурній карті названі вчителем історико-географічні регіони, територію рідного краю, рідне місто/селище/село.
Тип уроку: практичне заняття.
Обладнання: підручник, історичні карти, контурні карти, роздатковий матеріал, кольорові олівці.
Хід уроку
-
Організаційна частина.
-
Перевірка домашнього завдання. Актуалізація опорних знань.
-
Ребуси.
-
Розшифруйте ребуси. Поясніть значення слів-відгадок.
(Топоніміка – наука про походження назв географічних місцевостей)
(Етноніміка – наука про походження назв народів)
(Карта)
-
Розташуйте назви народів, що проживали на території нашої країни у різні часи у тому порядку, у якому вони існували.
Кіммерійці
Скіфи
Сармати
Амазонки
Слов’яни
-
Бесіда за запитаннями підручника.
-
Коли було засновано місто Львів?
-
Як у назвах народів відображаються події минулого?
-
Про що можуть розповісти історикам географічні назви?
-
Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
-
Робота в парах.
-
З’єднайте крапочки. Чи можна сказати, що ви завершили малюнок?
-
Чому?
-
За допомогою чого ви можете дізнатися, що на малюнку? (За контуром)
-
Що ж таке контур?
-
Де в історії ви зустрічаєтеся з контурами? (В контурних картах)
-
Сьогодні ми працюватимемо з історичними картами та контурною картою. Дізнаємося історичне походження нашого села.
-
Практична робота.
-
Робота з картою історико-етнографічних регіонів.
-
Покажіть історико-етнографічні регіони, що належать до Західної України.
-
Знайдіть на карті назву регіону, у якому ви живете.
-
Які історико-етнографічні регіони розташовані в степовій зоні України?
-
Упізнайте за описами історико-етнографічні регіони України й покажіть їх на карті.
-
Походження його назви деякі історики виводять від назви слов’янського племені галичі, інші – від невеликого чорного птаха галки.
-
Спочатку це слово означало «буковий ліс», а з кінця XV ст. так називали вкрите буковими лісами правобережжя річки Прут.
-
Назва земель, розташованих у пониззі Дніпра, за його порогами.
-
Походження цієї назви пов’язують із давньослов’янським топонімом, що означає «горбиста місцевість».
-
Землі, розташовані за Карпатськими горами.
-
Землі, розташовані вздовж лівого берега Дніпра.
-
Землі, розташовані вздовж правого берега Дніпра.
-
У давнину цей півострів називали за народом таврів, які заселяли його гірську частину.
-
Назва походить від переселенців, які називали свої поселення «слободами».
-
Робота з картою адміністративно-територіального поділу України.
-
На скільки областей поділяється сучасна Україна?
-
Назвіть та покажіть держави-сусіди України.
-
Які області України є прикордонними?
-
Які області виходять до узбережжя морів?
-
Назви яких областей не збігаються з назвами обласних центрів?
-
Назвіть та покажіть області, в яких вам довелося побувати.
-
Перегляд відеоролику про рідне село.
https://www.youtube.com/watch?v=u2rz52S21ro
-
Перегляньте відеоролик.
-
Перекажіть історію виникнення нашого села.
-
Словникова робота.
Контурна карта – це карта, де нанесені тільки контури країн і основні об’єкти, процеси чи явища.
Пам'ятка «Як працювати з контурною картою»
-
Заповнюйте контурну карту після вивчення конспекту та відповідного параграфа підручника.
-
Читайте підручник вдумливо, намагайтеся запам'ятати назви історичних областей, місця битв тощо.
-
Виконуйте завдання в контурній карті послідовно.
-
Не заповнюйте контурну карту механічно, під час нанесення відповідних позначок намагайтеся пригадати суть подій та їхні наслідки.
-
Для розфарбування контурної карти та нанесення знаків найкраще підходять кольорові олівці. Не використовують фарби (гуаш, акварель) чи фломастери.
-
Назви, зазвичай, пишуть ручкою чорним або іншим кольором. Назви цих об’єктів можна писати як у горизонтальному напрямку, так і у вертикальному.
-
Робота з контурною картою.
-
Виконайте завдання на контурній карті.
-
Зафарбуйте область, у якій ви проживаєте.
-
Підпишіть назву історико-етнографічного регіону, до якого належить область, у якій ви живете.
-
Підпишіть найбільші річки України та моря, якими вона омивається.
-
Позначте кольоровим кружечком столицю України.
-
Узагальнення та систематизація знань.
-
Бесіда за запитаннями.
-
Про що ви довідалися сьогодні на уроці?
-
Чим відрізняється карта історико-етнографічних регіонів від карти адміністративно-територіального поділу?
-
Для чого нам потрібна контурна карта?
-
Звідки походить назва нашого села?
-
Вправа «Збери карту».
Клас ділиться на дві команди. Кожна команда отримую набір з частинок карти (адміністративно-територіальна та історико-етнографічна). Завдання: якнайшвидше скласти карту та назвати її вид.
-
Підсумки уроку.
-
Інструктаж з домашнього завдання.
-
Підготуватися до тематичного оцінювання за розділом 2 «Де відбувається історія?»