Урок. "Практична робота "Визначення рослин класу Однодольні"".

Про матеріал
В представленому уроці розроблений один з варіантів проведення практичної роботи «Визначення рослин класу Однодольні». Особливий акцент у викладанні ставиться на використанні інтерактивних прийомів, формуванні навичок практичного застосування теоретичних знань в роботі з мультимедійним обладнанням. Дидактичні завдання розроблені для організації самостійної, фронтальної, парної роботи.
Перегляд файлу

 

Урок. Практична робота «Визначення рослин класу Однодольні»

Завдання:

  • засвоїти  знання про основи систематики рослин, принципи роботи з визначником;
  • розширити знання про різноманітність квіткових рослин;
  • розвивати практичні навички визначення рослин  за допомогою інтерактивного визначника;
  • виховувати екологічний світогляд.

Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.

Форма уроку: практичне заняття.

Обладнання: картки-ілюстрації, гербарії, мультимедійні презентації, компьютер, мультимедійний проектор.

Основні поняття уроку: систематика, визначник, теза, антитеза.

 

Хід уроку.

  1. Організаційний етап.
  2. Актуалізація опорних знань. (презентація «Actualisaz»)
  • Мозковий штурм «Що таке систематика?»
  • Завдання «Розподіліть на групи». Робота в парах.
  • Формування поняття «систематика». (слайд 4)
  • Завдання «Встановіть відповідність». (слайд 5-6)
  1. Перевірка домашнього завдання (презентація «DZ»)
  • Індивідуальна робота. Заповнення порівняльної таблиці.

4. Вивчення нового матеріалу.

  • Пояснення вчителя. Самостійна робота з презентацією. (Презентація «pract robota 2 » слайд 2-3)

5. Закріплення нового матеріалу.

  • Завдання «Перевір себе» (презентація «zacripl»)

6. Формування навичок практичного характеру.

  • Виконання практичної роботи. Робота з мультимедійним визначником. (презентація «Практична робота 2»)
  • Гра «Вгадай рослину». (презентація «Igra»)

7. Контроль засвоєння матеріалу.

  • Складання систематичної характеристики визначених рослин.
  • Формулювання висновків.

8. Оцінювання.

9. Повідомлення домашнього завдання.

  • Скласти морфологічну характеристику визначеної рослини.
  • Творче завдання- скласти біологічне лото «Однодольні рослини».

10. Ітог уроку, рефлексія.

 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Шановні учні,порівняйте класи покритонасінних рослин. Вчитель біології Манжос О. Ю.

Номер слайду 2

{00 A15 C55-8517-42 AA-B614-E9 B94910 E393}Ознаки класу. Клас ОднодольніКлас ДводольніКількість сем’ядолей у зародку. Тип листа. Тип кореневої системи. Характер жилкування листа. Кількість частин квітки. Стебло. Вчитель біології Манжос О. Ю.

Номер слайду 3

{00 A15 C55-8517-42 AA-B614-E9 B94910 E393}Ознаки класу. Клас ОднодольніКлас ДводольніКількість сем’ядолей у зародку. Одна Дві Тип листа. Простий , цілокраій. Простий чи складний, цілокраій або надрізаний. Тип кореневої системи. Мичкувата Стрижньова Характер жилкування листа. Паралельне, дугове. Сітчасте Кількість частин квітки. Кратно 3 Кратно 4 або 5 Стебло. Трав’янисте (рідко дерев’янисте), провідні пучки без камбію, розкидані по стеблу. Дерев’янисте, трав’янисте, провідні пучки з камбієм, розміщені правильним колом. Вчитель біології Манжос О. Ю.

Номер слайду 4

Молодці!!!Вчитель біології Манжос О. Ю.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Гра «Вгадай рослину»Вчитель біології Манжос О. Ю.

Номер слайду 2

Нарцис Вчитель біології Манжос О. Ю.

Номер слайду 3

Гіацинт східний Вчитель біології Манжос О. Ю.

Номер слайду 4

Пшениця тверда Вчитель біології Манжос О. Ю.

Номер слайду 5

Тюльпан Вчитель біології Манжос О. Ю.

Номер слайду 6

Кукурудза цукрова. Вчитель біології Манжос О. Ю.

Номер слайду 7

Лілія Вчитель біології Манжос О. Ю.

Номер слайду 8

Бамбук Вчитель біології Манжос О. Ю.

Номер слайду 9

Пирій повзучий. Вчитель біології Манжос О. Ю.

Перегляд файлу
Перегляд файлу тимчасово недоступний.
Перегляд файлу
Перегляд файлу тимчасово недоступний.
Перегляд файлу
Перегляд файлу тимчасово недоступний.
Перегляд файлу
Перегляд файлу тимчасово недоступний.
Перегляд файлу
Перегляд файлу тимчасово недоступний.
Перегляд файлу
Перегляд файлу тимчасово недоступний.
Перегляд файлу




 

 

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Практична робота №2 Визначення рослин класу ОднодольніВчитель біології Манжос О. Ю.

Номер слайду 2

Атлас-визначник рослин. Атлас-визначник-посібник для визначення рослин, тобто встановлення їх наукових назв. Рослини можна визначати безпосередньо в природному середовищі, по гербарію, по ілюстраціях. Вчитель біології Манжос О. Ю.

Номер слайду 3

Кожна визначальна таблиця побудована за принципом, прийнятим в більшості ботанічних визначників. Цей принцип заснований на порівнянні ознак, що розглядаються альтернативно, тому кожен рівень визначальної таблиці містить тезу (набір певних ознак) і антитезу (з набором ознак прямо протилежного значення).1. ТЕЗА …………………………..1 ступінь0. АНТИТЕЗАТЕЗА …………………………. 2 ступінь0. АНТИТЕЗА! Потрібно уважно прочитати тезу і антитезу першого рівня і вирішити, чи підходять ознаки визначуваної рослини до тих, що приведені в тезі або антитезі. Залежно від цього можна переходити до наступного рівня (його номер вказаний в кінці рядка). Дуже важливо ретельно розглянути і встановити ознаки, по яких розходяться теза і антитеза. Успіх визначення значною мірою залежить саме від цього!Вчитель біології Манжос О. Ю.

Номер слайду 4

Хід роботи. Розгляньте запропоновану рослину. Зверніть увагу на життєву форму рослини (дерева, чагарники, напівчагарники, трави), особливості будови кореню, пагону та квітки. Визначте Клас, Родину, Рід, Вид до якого належить запропонована рослина. Переходячи від ознаки до ознаки, ви визначите назву рослини. Для керування слайдами використовуйте керуючі кнопки для перехода та для повернення до основного слайду. Бажаємо успіху!Вчитель біології Манжос О. Ю. Практична робота. Визначення рослин Класу Однодольні. Мета: навчитися визначати рослини класу Однодольні за будовою вегетативних та генеративних органів, навчитися працювати з визначником. Обладнання та матеріали: ілюстрації, гербарії, мультімедійні презентації, компьютер.

Номер слайду 5

Визначення класу Покритонасінних1. Дерева, чагарники, чагарнички і деревні ліани, тобто рослини з дерев’янистими стеблами. Клас Дводольні0. Трави, тобто рослини з стеблами, що не дерев’яніють. Клас ОднодольніВчитель біології Манжос О. Ю.

Номер слайду 6

Рослини з мичкуватою кореневою системою (Мал.1), без стрижньового головного кореня. Листя просте, цілісне, з паралельним або дуговим жилкуванням (Мал.2), при якому жилки не галузяться; інколи листя лусковидне. Оцвітина представлена щетинками, волосками, плівками, шкірястими лусочками або відсутня. Оцвітина чашечкоподібна або віночкоподібна, трьох-шостичленна, рідко п’ятічленна, але в цьому випадку велика, неправильна, без чашечки (Мал. 3). Клас ОднодольніМал.1 Мичкувата коренева система. Рис.2 Прості листя. Мал.3 Проста оцвітина. Вчитель біології Манжос О. Ю.

Номер слайду 7

Визначення Родини. Стебло циліндричне або сплощенне, має вузли. Листя розташоване в 2 ряди. Лист складається з пластинки, піхви-нижньої частини листа, що охоплює стебло, й язичка у вигляді плівки і волосків, розміщеного в місці переходу листової пластинки в піхву (Мал. 1) Квітки зібрані в колоски, а колоски в складне суцвіття: волоть, колос. Оцвітина з 2-х прозорих, не завжди помітних плівочок. Плід зернівка. Родина Злаки0. Листя з розвиненою листовою пластинкою, рідше лусковидні охоплюють стебло. Листя лінійне, ланцетне, овальне, серцеподібне, яйцевидне, не тригранне. Квітки з простою (Мал. 2) або подвійною оцвітиною. Маточка 1, рідко маточок 3. Оцвітина з 6, рідше 4 або 8 листочків. Родина ЛілійніМал. 1 Пагін злаків. Вчитель біології Манжос О. Ю. Мал. 2 Квітка тюльпана.

Номер слайду 8

Родина Злаки Одна з найбільш великих родин, що містить багато родів та видів. Визначення злаків –діло складне. Для цього треба знати основні ознаки будови пагонів і генеративних органів, характер кореневища, ознаки стебла, листя. Квітки злаків дрібні, вони зібрані в колоски або утворюють складний колос, волоть або китицю (Мал. 1). Плід зернівка (Мал. 2). Мал.1 Суцвіття колос, складний колос, волоть. Мал.2 Плід зернівка. Вчитель біології Манжос О. Ю.

Номер слайду 9

Родина Лілійні Мал.2 Клубнецибулина, цибулина, кореневище лілійних. Лілійні мають квітки здебільшого правильні, з простою, яскраво забарвленою віночкоподібною оцвітиною з шести листочків, розміщених у два кола (Мал.1). Тичинок шість. Зав’язь тригнізда, верхня, з одним стовпчиком, із суцільною або трироздільною приймочкою. Плід — тристулчаста коробочка з центральним сім’яносцем або ягода. Лілійні — багаторічні рослини, що розмножуються цибулинами або кореневищами (Мал.2). Листки лінійні або видовжені, паралельно- або дугожилкові. Вчитель біології Манжос О. Ю. Мал.1 Квітка лілійних

Номер слайду 10

Гілочки суцвіття розташовані не пальчасто. Нижня квіткова луска на верхівці переходить в колінно зігнутий, голий або перістоволосистий остюк завдовжки 7-10 см. Ковила0. Нижня квіткова луска без остюка або з колінно зігнутим остюком завдовжки до 3 см. Суцвіття волоть, невелике. Колоскові луски завдовжки 20-25 мм, з 7-11 різкими жилками. Рослини з тонким коренем (однорічники). Овес Визначення Роду. Вчитель біології Манжос О. Ю.

Номер слайду 11

Ковила волосиста Єдина в Україні ковила, остюк у якої не пірчастий, а волосовидний. Відростає ця ковила пізніше, ніж пірчасті ковили, розвивається поволі. Зацвітає в липні, під час спеки, коли більшість степових рослин уже утворила насіння і засохла. Викидаючи суцвіття, прикрашені довгими волосовидними остюками, тирса надає степу блідо-зеленого кольору. Рослина буває до 1 м заввишки, має щільну, сильно розвинену дернину. Стебло міцне, голе, з плоскими щетиноподібно згорнутими листками, опушеними всередині, а зовні голими. Волосовидний остюк нижньої квіткової луски до 23 см завдовжки. За допомогою цих остюків достигле насіння тирси розноситься по степу і «загвинчується» в землю. Вчитель біології Манжос О. Ю.

Номер слайду 12

Овес посівний - поширена злакова сільськогосподарська культура. Стебло має голе, високе. Колоски - дво-тривікові. Хоча овес підходить для споживання людиною (як вівсянка і вівсяні пластівці), - одне з найбільш поширених видів застосування - на корм худобі. Овес складає частину щоденного раціону коней (близько 20% добового споживання або менше), а також раціону великої рогатої худоби, входить в склад в деяких марок кормосумішей і курячого корму. У виробництві поширений ярий і озимий овес. В Україні вирощують сорти ярого вівса. Вчитель біології Манжос О. Ю.

Номер слайду 13

Визначення Роду. Оцвітина сростнолістна з 6 долями або зубчиками. Плід ягода. Рослини кореневищні. Квітки обох статей. Стебло негіллясте. Листя з розвиненою листовою пластинкою. Квітконосне стебло безлисте. Всі листя прикореневі. Квітки білі, кулевидно-дзвонові, дуже пахучі. Конвалія0. Оцвітина з 6 вільних листочків. Плід коробочка. Квітки без чохла. Рослини не мають запаху лука і часнику. Оцвітина з 6 листочків. Квітки великі 2-3 см і більш. Листочки оцвітини не закручені назад. Квітки лілово-пурпурні, усередині строкаті, пониклі, в числі 1-4. Рябчик Вчитель біології Манжос О. Ю.

Номер слайду 14

Рябчик, рябець. Стебло заввишки 20—50 см, гладке, тонке, голе. Листя чергове, гостре, 6—9 см завдовжки і 3—5 мм шириною. Верхні — ниткоподібні, із спіральний закрученими кінцями. Квітки зібрані по 1—5 в рихлих гроновидних суцвіттях на верхівці стебла, а також в пазухах верхнього листя. Оцвітина дзвоникоподібна, зовні темно-червона, вкрита майже непомітним, темнішим шаховим малюнком, усередині жовтувата, із зеленуватою смужкою на кожній долі. Квітконіжка значно коротше оцвітини. Маточка довша тичинок, поділяється на три приймочки. Коробочка до 3,5 см довжиною та 1,8 см шириною, крилата, шестигранна. Квітне навесні — з квітня по травень. Вчитель біології Манжос О. Ю.

Номер слайду 15

Конвалія травнева — однодольна багаторічна трав'яниста рослина з родини лілійних. Кореневище довге, горизонтальне з підземними пагонами і тонкими придатковими коренями. Від нього відходять два прикореневих листки і тонка стрілка з китицею білих пахучих квіток. Плід — малонасінна червона ягода. Цвіте періодично, через 2—3 роки, у травні. Вчитель біології Манжос О. Ю.

Зміст слайдів
Номер слайду 1

Перевір себе. Шановні учні, перед вами рослина. Визначте родину до якої вона належить. Вчитель біології Манжос О. Ю.

Номер слайду 2

Дерева, чагарники, чагарнички, ліани, рослини зі здерев’янілим стеблом20. Трави, рослини з нездерев’янілим стеблом42. Листя голкоподібне (хвоя) чи лускоподібне30. Листя іншої форми43. Дерева містять в корі багато смоли, що має специфічний запах. Листя розташоване по спірала чи зібране в пучки. Шишки сухі. Родина Соснові0. Невеликі дерева чи чагарники з супротивним розташуванням листя. Шишки ягодоподібні, але твердіРодина КипарисовіВчитель біології Манжос О. Ю.

Номер слайду 3

Помилка! Повторіть правила роботи з визначником!Вчитель біології Манжос О. Ю.

Номер слайду 4

Молодці! Вірна відповідь!Вчитель біології Манжос О. Ю.

zip
Додано
27 липня 2019
Переглядів
1831
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку