Урок "Вегетативне розмноження рослин. Дослідницький практикум"

Про матеріал
Тема: Вегетативне розмноження рослин. Дослідницький практикум. Автор: Бурячковська Ольга Вікторівна Про матеріал: Вчителям біології; Розробка уроку з використанням хмари слів; прийом «Хмара слів» на уроках біології дозволяє більш ефективно проводити роботу з термінами. Хмару слів можна використовувати як для актуалізації знань, так і для самостійної роботи та рефлексії.
Перегляд файлу

Біологія  6 клас

Дата 

Урок №36

Тема: Вегетативне розмноження рослин. Дослідницький практикум

Мета:

дидактична: вивчити поняття про вегетативне розмноження рослин; біологічне значення видозмін вегетативних органів; навчити на прикладах планувати власні спостереження будови та життєдіяльності рослини; прогнозувати результати власних спостережень; практикувати  дослідження будови органів рослини; формувати вміння і навички спостерігати та описувати умови вегетативного розмноження рослин; розмножувати рослини; застосовувати знання для догляду за рослинами.

Виховна: виховувати акуратність, наполегливість, інтерес до навчання.

Розвиваюча: розвивати увагу, спостережливість, уміння порівнювати і робити логічні висновки

Основні поняття і терміни: вегетативне розмноження; живці, відводки, щеплення рослин, калус, культура тканин.

Методи та методичні прийоми: розповідь з елементами лекції, бесіда, показ, спостереження, робота з дидактичними картками, дослідницький практикум

Обладнання: підручники;Роздавальний матеріал: рослини з різними листками (гербарний матеріал, кімнатні рослини), таблиці.

Предметні компетентності

(конкретизовані навчальні цілі, очікувані результати):

  • Початковий рівень: - знає - вегетативні органи рослини (корінь, пагін (стебло, листок, брунька)) та їх основні функції; форми розмноження рослин (статеве, нестатеве);
  • Середній рівень: розпізнає - рослини з видозмінами кореня (3 – 4), рослин з видозмінами пагона та його частин (3 – 4); способів вегетативного розмноження рослин (3 – 4);
  • Достатній рівень:- відтворює в інших видах діяльності природознавчі знання. характеризує: вплив мінеральних речовин на розвиток  рослин; бруньку як зачаток пагона; коренеплід як видозмінений корінь; цибулину, кореневище, як видозмінені підземні пагони;
  • Високий рівень:-порівнює. відмінності коренеплоду і кореневища;  : пояснює біологічне значення видозмін вегетативних органів (на прикладах); застосовує знання:уміє розмножувати рослини одним зі способів вегетативного розмноження; пророщувати насінини; робить висновок : уміє  фіксувати результати спостережень;

Основні поняття і терміни: вегетативне розмноження; живці, відводки, щеплення рослин, калус, культура тканин.

Методи та методичні прийоми: розповідь з елементами лекції, бесіда, показ, спостереження, робота з дидактичними картками, дослідницький практикум

Обладнання: підручники; роздавальний матеріал: рослини з різними листками (гербарний матеріал, кімнатні рослини), таблиці дидактичні картки (термінологічні хмаринки, інструкції до лабораторного практикуму.)

 

Хід і зміст уроку

І. Організація уроку:

Перевірка присутності, створення сприятливої психологічної обстановки.

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності.

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

Пригадайте:

1. Що таке розмноження організмів? Яке його біологічне значення?

2. Які способи розмноження вам відомі?

3. Яку функцію виконують статеві клітини?

4. Що таке нестатеве розмноження; які організми розмножуються нестатево?

5. Що таке спора? Які бувають спори? Які види організмів розмножуються спорами?

6. Чи можна з листка виростити цілу рослину? А з кореня?

7. Для чого проводять щеплення фруктових дерев?

Вправа з використанням хмари слів.

Виконайте завдання 1 (Додаток1,2) (До актуалізації теми)

Завдання 1-й групі. Прочитайте речення, зашифроване у яблуку.

 

E:\Мои документы\Downloads\Word Art (21).png

Завдання 2-й групі. Прочитайте речення, зашифроване у дереві.

 

E:\Мои документы\Downloads\Word Art (22).png

 

  •  Яке біологічне значення вегетативного розмноження?
  • Сьогодні ми дізнаємось про те, як за допомогою вегетативних органів виникають нові рослини.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу:

Рослини можуть розмножуватися статево, нестатево та вегетативно.

Вегетативне розмноження рослин.

Багатоклітинні організми здатні розмножуватись і вегетативно.

Вегетативне розмноження рослин здійснюється різними способами (мал. 90). Воно відбувається завдяки здатності рослин до регенерації. Вегетативно розмножуватися можуть майже всі рослини.

Вегетативне розмноження рослин здійснюється частинами вегетативних органів і грунтується на здатності рослин легко утворювати нові вегетативні органи, в тому числі втрачені або відсутні.

Унаслідок вегетативного розмноження з материнського організму утворюються нові дочірні особини. При цьому кожна дочірня особина подібна до материнської за спадковими ознаками.

Вегетативне розмноження сприяє швидкому зростанню чисельності виду та його розселенню. Це важливо для видів з коротким періодом життя. Крім того, воно дає змогу рослинам розмножуватися, коли статеве розмноження неможливе (наприклад, якщо певні особини зростають відокремлено від інших рослин свого виду).

 Природне вегетативне розмноження рослин може здійснюватись частинами кореня або пагона. Проте частіше воно здійснюється їх видозмінами.

Природне вегетативне розмноження відбувається без участі людини. Штучне вегетативне розмноження здійснює людина заради задоволення власних потреб: вона відокремлює частину рослини і створює умови для утворення нового організму.

Завдання:

Розглянути таблиці із зображенням вегетативного розмноження.

Мал.128.Типи живців у рослин: а) – стеблові живці пеларгонії і дифенбахії; б) – листкові живці глоксинії і сенполії;в) – кореневі живці хрону.

У вищих рослин вегетативне розмноження здійснюється за рахунок вегетативних органів чи їхніх видозмін.

Значення:

 За допомогою вегетативного розмноження можна швидко отримати міцні життєздатні молоді рослини. Вегетативне розмноження сприяє швидкому відтворенню і розселенню рослин. У рослинництві широко застосовують різні способи вегетативного розмноження рослин. Завдяки вегетативному розмноженню можна отримати значну кількість посадкового матеріалу, а також з покоління в покоління підтримувати властивості створених раніше сортів.

 Дуже важливо, що усі рослини, отримані за допомогою вегетативного розмноження від одного організму, будуть абсолютно ідентичними. Тому сорти картоплі, більшість плодових і ягідних культур, сорти декоративних багаторічних квіткових рослин (півники, тюльпани)розмножують виключно вегетативно.

Широко у рослинництві застосовують і щеплення. За допомогою щеплення поліпшують властивості вже існуючих сортів.

 

Приклад рослини

Вид розмноження

Осот, хрін, обліпиха, вишня

Кореневі паростки – додаткові бруньки на невидозмінених коренях

верба ламка

вкорінення невідозмінених пагонів

жоржина, пшінка

Кореневі бульби – видозмінені корені

пирій

Кореневища,підземні видозмінені пагони

Цибуля, часник, тюльпан

цибулина

полуниця

Вуса,надземні видозмінені пагони

Каланхое

Вивідкові бруньки

Часник, зубниця бульбоносна

Повітряні бульбочки

Пеларгонія, дифенбахія, аґрус, смородина, верба

Стеблові живці

Сенполія

Листкові живці

Хрін городній

Кореневі живці

Смородина, аґрус,ліщина

Відводки

 

Штучне вегетативне розмноження.

Частина тіла рослини , яку людина відокремлює для вегетативного розмноження, називається живцем.

  • Стебловими живцями називають безлисті частини пагона з бруньками. 
  • Листкові живці – це цілі листки або їх частини.
  • Кореневі живці – це відокремлені корені..

Живці поміщають у воду або вологий пісок, торф, штучне волокно або їїх суміші при оптимальній температурі та освітленні. У місці зрізу живця починається інтенсивний поділ клітин, в результаті цього виникає своєрідний наплив – калус. В ньому легко розвиваються додаткові корені. 

У  стеблових живців з утворенням коренів вегетативне розмноження завершується, оскільки виникає нова рослина з усіма вегетативними органами. В калусі листкового живця спочатку повинні виникнути додаткові бруньки, а з них – пагони, на яких утворяться додаткові корені.

На кореневих живцях повинні утворитися додаткові пагони із додатковими коренями. 

Важливим методом вегетативного розмноження є щеплення рослин. При цьому живця-прищепу приживляють на рослину-підщепу із власною кореневою системою. Їх щільно притискають одну до одної зрізами та захищають місце зрізу від зміщення, висихання та забруднення. В результаті відбувається їх зростання.

У наш час розроблені методи культури тканин в лабораторії. На штучних стерильних поживних середовищах культивують найменщі бруньки, отримують рослини навіть з окремих клітин. Ці сучасні біотехнологічні  методи дозволяють отримувати безвірусний посадковий матеріал.

 

Дослідницький практикум: Вегетативне розмноження рослин

Мета: навчитись живцювати кімнатні рослини; провести спостереження за розвитком живців;

Обладнання і матеріали: кімнатні рослини (традесканція), склянки з водою,, горщики з грунтом, препарувальний набір, підручник.

Завдання і хід роботи:

1. Зріжте стебловий живець з 3-4 листками .

2. Відокремте від нього 2 нижні листки, помістіть в склянку з водою так, щоб нижній вузол був у воді. Для прискорення росту поставте живці в тепле, гарно освітлюване місце.

3. Після того, як додаткові корені досягнуть довжини 2см, висадіть живці у горщики з ґрунтом.

4. За розвитком живців ведіть спостереження. Результати заносьте в таблицю.

 

Назва рослини

Дата спостереження

Початок утворення додаткових коренів

Висадка у ґрунт

Початок росту пагонів

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

P1010002

 

 Висновки

  1. Вегетативне розмноження рослин здійснюється багатоклітинними частинами їхнього тіла і можливе завдяки легкому утворенню рослинами нових вегетативних органів.
  2. Людина використовує природне і штучне вегетативне розмноження для швидкого отримання нових рослин і збереження їх сортових особливостей.

IV. Закріплення

  1. Робота з термінологічними хмаринками (Додаток2,3 )
  1. Група . Завдання 2. Випишіть назви органів вегетативного розмноження рослин, що є видозмінами пагона.

E:\Мои документы\Downloads\Word Art (24).png

 

  1. Група. Завдання 3. Випишіть якомога більше термінів за 5 хвилин.

E:\Мои документы\Downloads\Word Art (25).png

  1. Бесіда за питаннями:

1. Які способи вегетативного розмноження рослин у природі вам відомі?

2. Як можна вегетативне розмножувати культурні рослини?

3. Які способи вегетативного розмноження, що їх спостерігають у природі, застосовують і у рослинництві?

4. Що таке живці? Які види живців вам відомі?

5. Що таке щеплення та для чого його виконують?. Які способи щеплення застосовують у рослинництві?

V. Рефлексія: Перевірте себе! Виконайте тести до § 31 і роботу з хмаринкою (Додаток 5).

E:\Мои документы\Downloads\Word Art (26).png

ІV. Домашнє завдання: § 31, вивчити матеріал параграфу, зробити спостереження за розмноженням кімнатних рослин, описати один приклад. Біологія . підручник для 6 класу загальноосвітніх навчальних закладів. Автори І.Ю.Костіков та ін.., Київ, Видавничий дім «Освіта», 2014

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Андруська Людмила Олександрівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
27 липня 2019
Переглядів
13804
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку