Урок "Практичне вправляння зі спільнокореневими словами"

Про матеріал
Інтегрований урок української мови та народознавства. Практичне вправляння зі спільнокореневими словами.
Перегляд файлу

Загальноосвітня І-ІІІ ступенів школа № 7

 

 

 

 

 

 

 

Інтегрований урок 

української мови та  народознавства

 

Практичне вправляння зі

спільнокореневими словами

 

Вчитель: Климанова В.М.

 

 

 

 

 

м.Новоград-Волинський

 

 

Тема. Практичне вправляння зі спільнокореневими словами

 

Мета. Вчити школярів спостерігати за однаковим написанням коренів у спільнокореневих словах; уміння виділяти у споріднених словах корінь, формувати вміння розпізнавати споріднені слова; розвивати навички спостереження, аналізу; розвивати зв’язне мовлення учнів; відроджувати календарно-обрядові звичаї українського народу; примножувати його традиції, розширювати духовний світ дітей.

 

Тип уроку. Інтегрований.

 

Обладнання. Ноутбук, екран, таблиці зі звуковими моделями, картки зі спільнокореневими словами, будинки для слів.

 

Форми та методи. Індивідуальні, парні, групові.

 

 

Структура уроку

І. Мотивація навчальної діяльності учнів.

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів, повідомлення теми і мети уроку.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

ІV. Фізкультхвилинка.

V. Закріплення матеріалу.

VІ. Підсумок уроку.

 

 

 

 

1

І. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Організаційний момент

Всі веселі і здорові? (Так!)

До уроку всі готові? (Так!) 

Пролунав уже дзвінок,

Починається урок!

ІІ. Актуалізація опорних знань учнів, повідомлення теми і мети уроку.

  – Урок у нас сьогодні буде незвичайний, тому, що ми будемо зустрічати гостю. А яку, ви дізнаєтесь із загадки.

Привітанням журавля

Я пробуджую поля,

Небеса і ручаї

І усякий мене зна….

Відгадали, хто вона,

Ця красуня чарівна?    (Весна)

(Входить  Весна)

Діти:  Ой весна, весна, днем красна,

  Що ж ти, весно, принесла?

Весна: Принесла я вам, „чарівний кошикˮ. Що в ньому? А в ньому квіточки з завданнями.

  1. Ознайомлення з темою уроку і графічним планом уроку
  2. Вправа „Очікуванняˮ

(Діти висловлюють свої очікування)

Учитель: Я очікую від вас уваги, працьовитості й плідної роботи.

 Перевірка домашнього завдання

 (Впр. 387, с. 146)

  • Прочитайте вислови, замінені одним словом.
  • Який корінь ви позначили у споріднених словах?

2

  • Що таке корінь слова?

(Відповіді учнів)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу

  • Ми продовжимо працювати зі спільнокореневими словами. Запишемо у зошитах дату.
  1. Хвилинка каліграфії

Учитель:  Урок продовжимо ми без зупинки

   З каліграфічної хвилинки!

Діти:  Зошит свій я відкриваю

  Та під нахилом кладу.

  І від вас не потаю –

  Ручку я ось так тримаю.

  Сяду рівно не зігнусь.

  За роботу враз візьмусь.

 (Запис у зошитах)

 В  в  вв  ве  сн     весна

  •   Яка орфограма є у слові весна?

(Ненаголошені голосні)

  •       Як перевірити?

(Словом „весниˮ)

– Які спільнокореневі слова?

(Веснянки, весняний)

– Виділяєм корінь.

  1. Побудова „Асоціативного кущаˮ

Гра „Компліментиˮ

  • Увічливі люди говорять одне одному приємні щирі слова-компліменти. Ми також доберімо для весни такі слова. Весна (радісна, тепла, ласкава, ніжна, мила, квітуча).

 

3

  •   А які пісні співають навесні?

  (Веснянки)

Слайд 1. Увага на екран!

  • Весно, весняночко, наша панночко,

Гарними квітами, ніжними вітами,

Співом пташиним нас забавляє.

(Діти читають)

 

  •       Отже, сьогодні ми з вами спробуємо зустріти весну так, як зустрічали її наші предки, давні українці. Тоді люди вірили, в те, що можуть вплинути на силу природи. Чим саме? Словом, піснею, магічною дією. Віримо, що і весна швидше прийде, якщо її покликати. А тепер скажіть, як ви думаєте, коли треба уже кликати весну?

(Коли ще лежить сніг, коли надворі холодно)

  •   Справді, ще подекуди лежав сніг, а природа вже пробуджувалася, і дівчата розпочинали обряд закликання весни. Давайте їх промовимо.

Дівчата:  Благослови, мати,

  Весну закликати!

  Весну закликати,

  Зиму проводжати!

  Зимоньку в візочку,

  Літечко в човночку.

 

  1. Звуко-буквенний аналіз

Учитель: Ми продовжимо знайомитися з обрядом. Дівчата йшли на високу гору за село, до річки чи до лісу, - викликали птахів із вирію. Для цього дівчата випікали печиво у формі жайворонків, голубів.

  •   Закликали дівчата птахів, і птахи прилітали.

Слайд 2.

 

 Весна приходить в рідний край.

 Живе все оживає.

 Пташки здалеку знов летять

  Й пісні свої співають.

  • Знайдіть слова, які рідняться між собою і побудуйте їх звукові моделі.

 

4

 

   живе     оживає

 

 

  1. Робота з підручниками
  1. Колективні виконання вправи 388.
  •   До поданих дієслів доберіть і запишіть спільнокореневі слова – іменники і прикметники. Позначте корені слів.

Розуміти – розум, розумний.

Теплішати – тепло, теплий.

Світити – світло, світлий.

Зеленіти – зелень, зелений.

  1. Творчий диктант.

Заміна одних слів і словосполучень іншими. Виконується на матеріалі вправи 389.

а) Учні записують продиктоване вчителем словосполучення, а через тире утворені конструкції з прикметником.

 Варення з вишні – вишневе варення.

 Каша з рису –

 Стіл з дуба –

 Сік із берези –

б) У кожній парі словосполучень знайти і прочитати спільнокореневі слова, поставити до них запитання, визначити якою частиною мови виступає, позначити корінь.

в) Оголошення конкурсу на „Краще реченняˮ з використанням одного із утворених словосполучень.

 3) Самостійна робота (диференційована) вправа 390.

 Для сильних учнів – виписати парами спільнокореневі слова, позначити корені, для слабших учнів – списати вірш, знайти хоч одну пару спільнокореневих слів, позначити в них корені.

  • Складіть речення про те, який місяць весну починає, а який кінчає за схемою.

Березень ______ _______ , а _______ ________.

 

ІV. Фізкультхвилинка

5

 

 Весна надихнула поета Є. Білокура і композитора В. Грибенюка скласти пісню „Весна ідеˮ, яку ми разом заспіваємо і потанцюємо.

V. Закріплення матеріалу

  1.  Гра „Допоможи родичамˮ. Робота в парах

Налетів на будинки вітер і зруйнував їх, розлетілись слова – родичі в різні боки. Допоможіть їм знову зібратися разом.

Ліс         Дуб        Гриб   (будинки для слів)

Слайд 3. Увага на екран!

(ліси, дуби, гриби, лісок, дубок, грибок, лісник, дубовий, грибний, лісочок, дубочок, піддубник, лісовик)

Слайд 4. Перевіряємо

 

  1. Гра „Будь уважнимˮ
  •   Я читаю вірш. А ви, коли почуєте споріднені слова, зробіть сплеск долонями.

Прилетіли шпаки,

Дорогі співаки.

Прилетіли весну зустрічати,

У шпаківнях нових

Скоро будуть у них

Жовтороті малі шпаченятя.

 

  1. Гра „Мовчанкаˮ Робота в групах

Кожна група має показати слово, яким можна завершити речення, воно має бути спільнокореневим до одного зі слів у реченні.

(Роздаються групам картки)

  • Ліс охороняє……… (лісник).
  • Траву косить……….(косар).
  • Садівник доглядає…..(сад).
  • Рибалка ловить ……..(риби).
  • У квітнику ростуть….(квіти).
  • Після закликання птахів треба було звернутися до сонечка як до божества, щоб воно вийшло, щоб краще гріло, щоб розтанули сніги, зазеленіла трава і зацвілі квіти. Давайте і ми, як і наші пращури, його покличемо.

6

 

  •   Вийди, вийди, сонечко,

 На дідове полечко,

 На бабине зіллячко,

 На наше подвір’ячко,

 На весняні квіточки

 На маленькі діточки.  (Сонечко вийшло)

Слайд 5. Малюнок із зображенням Сонечка.

  •   Зараз ми спробуємо оживити Сонечко.

 

  1. Розвиток мовлення. Робота в групах

 (Скласти казку)

  • Жило-було Сонечко.
  • Яким воно було?
  • Що воно робило?
  • Хто зрадів Сонечку.

Презентація. Вправа „Крісло автораˮ

  1. Складання сенкана. Робота в групах
  • Як би ви розповіли про весну людині, яка ніколи її не бачила?

Весна

  1. гарна, чарівна;
  2. прийшла, принесла, розцвіла;
  3. пробуджується все від сну;   4) любов.

VI. Підсумок уроку.

  • Про що ми сьогодні дізналися на уроці?
  • Чи виправдалися ваші очікування?

(Відповіді учнів)

  1. .Робота в групах „Склади мозаїкуˮ

(Кожна група має 1 конверт)

  •                 Складіть пташку з пазлів, визначте її назву: перелітний чи осілий птах.
  • Презентація груп

 

7

  1. Робота в групах „Самооцінюванняˮ

(Кожна група має шаблони великої і маленької сніжинки, папір, ножиці)

  •            Оберіть собі любу сніжинку, виріжте, намалюйте оченята, ротик, носик)
  •            Оцініть, роботу на уроці. Підніміть сніжинки! Покажіть їх Сніговичку.

Сніговичок дякує і дарує сніжинку з буквою „Цˮ

  •            Діти, ви дуже гарно працювали. Виконали всі завдання Сніговичка. Він разом із сніжинками дарує сюрприз „Молодціˮ.
  •            Діти, будьте вірними і щирими, дбайте про пташок. Вони порадують вас навесні.

Ніколи не зробимо шкоди

Тварині ми в ріднім краю.

Нехай звеселяють природу

Співають пташка у гаю.

 Ми друзі і вірні і щирі,

 Бо ми бережем повсякчас

 Пташок, що літають у вирій.

 І всіх, хто зимує у нас.

  • Дякую вам за урок!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
3 січня 2023
Переглядів
343
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку