МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
УРОКУ З КУРСУ
«ГРОМАДЯНСЬКА ОСВІТА» В 10 КЛАСІ
З ТЕМИ: «ПРАКТИЧНЕ ЗАНЯТТЯ З ТЕМИ « КУЛЬТУРНЕ РІЗНОМАНІТТЯ НАШОГО КРАЮ (НА ПРИКЛАДІ С. ЗАЛІЗНИЧЕ)»
Підготував
вчитель історії та правознавства
Кривозької загальноосвітньої
школи І – ІІІ ст. № 89
Звєгінцева Інна Олександрівна
Кривий Ріг
Тема: Практичне заняття «Культурне різноманіття нашого краю»
( на прикладі с. Залізничне)
Мета уроку:
Навчальна: розглянути основні компоненти культури; формувати поняття культурне різноманіття, формувати знання про культури, які складають основу українського соціуму;
Розвивальна: розвивати мислення, духовність учнів, спонукати до творчої, дослідницької та пошукової діяльності;
Виховна: виховувати толерантне ставлення до інших націй; виховувати повагу до людей іншої національності, сприяти усвідомленню учнями важливості співробітництва між народами.
Актуальність теми. Сьогодні гостро постає питання про нехтування суспільством загальнолюдськими цінностями; порушення особистих прав людини; нетолерантне ставлення одне до одного. Трагічні приклади історії показують нагальну потребу в злагоді, добросусідстві, поваги до інших людей, їхніх думок. У зв’язку з цим дуже важливо зрозуміти необхідність взаєморозуміння різних етнічних спільнот у суспільстві.
Тип уроку: закріплення матеріалу, урок з використанням ІКТ.
Форма проведення: практичне заняття
Обладнання: роздатковий матеріал (навчально-методичний комплекс до уроку); демонстраційно-мультимедійні матеріали до уроку: презентація у Power Point, відеоролик «Циган», малюнки до теми, таблиця «Мовно-етнічний склад населення Кривого Рогу» історичні джерела: документ №1 «Декларація прав національностей України», документ №2 Закон України “Про національні меншини в Україні”, Інтернет ресурс, QR-коди.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть: оцінити рівень власних навчальних досягнень з теми, характеризувати складові елементи культури, аналізувати та поважати особливості культури національних меншин.
Методи і прийоми: евристична бесіда, репродуктивна бесіда, робота з документами, вправи для очей, театралізація, дослідницьке проектування, кейс-метод, «Прес», рецензування відповідей товариша, самооцінка.
Технології: здоров'язберігаюча, проектна, розвивальна, критичного мислення.
Форми роботи: індивідуальна, фронтальна, групова.
Структура уроку
№ п/п |
Структурні компоненти уроку |
Методи та прийоми |
Час у хвилинах |
|
Організація навчальної діяльності
|
Створення сприятливого психологічного комфорту уроку. Емоційна виразність розповіді вчителя |
1 |
|
Актуалізація опорних знань учнів |
Притча «Гарна родина » Евристична бесіда |
5 |
|
Мотивація навчальної діяльності
|
Гра «Чим ми схожі» |
3 |
ІV. |
Вивчення нового матеріалу за планом
|
||
1. Культура |
Метод «Навчаючи вчуся» (дослідницька робота), «Мозкова атака» , евристична бесіда, репродуктивна бесіда на основі прослуханого матеріалу(Робота з ілюстраціями) |
5 |
|
2. Етнічний склад районна
|
Метод «Навчаючи вчуся» (міні - дослідження), вправа «Зроби крок вперед» (інсценування) Хвилина відпочинку (Чорноострівський дощ) |
5 |
|
3.Елементи різноманіття культури
|
Робота в групах |
8 |
|
4. Результат роботи груп
|
І група Заповнення зошита (результат анкетування) ІІ група перегляд відеоМіні -проект учнів (створення колажа ) ІІІ опрацювання інформації («килим ідей») ІV група Аналіз ситуацій (відповідь на троллінг вчителя) V група Сінквей, діамант |
10 |
|
V. |
Узагальнення та систематизація знань учнів. |
«Доска рішень», Пликерс(Термінологічне лото) |
4 |
VІ. |
Рефлексія уроку. |
Прийом «Долоньки» (Самооцінка), Рецензування відповідей учнів експертною групою. Оцінка результатів роботи учнів, класу в цілому вчителем.
|
3 |
VІІ. |
Домашнє завдання.
|
Інструктаж вчителя до виконання домашнього завдання. |
1 |
Хід уроку
“Людина, що ненавидить інший народ, не любить і свій власний”
Н.А. Добролюбов
“Нації є співтовариство людей, яких поєднують ілюзії про загальних предків і загальна ненависть до сусідів”.
(Вільям Індж)
І. Організаційний момент
Діти об’єднуються у 5 груп за бажанням; з метою забезпечення високої активності учнів у ході уроку, активізації пізнавальних інтересів та розумової діяльності урок проводиться у формі форуму. Робота груп оцінюється експертною групою, до складу якої входять учні з високим рівнем навченості. На етапі підведення підсумків уроку кожен учень заповнює власний лист самооцінки; вчитель у ході оцінювання результатів діяльності груп експертною групою та на основі самооцінки учнів матиме змогу здійснити об’єктивне оцінювання кожного учня.
Перевірка наявності необхідного обладнання та готовності учнів до уроку.
Протягом уроку вчитель доповнює свою розповідь демонстрацією презентації Power Point.
ІІ. Актуалізація опорних знань
Вступне слово вчителя (створення сприятливого психологічного комфорту уроку. Емоційна виразність розповіді вчителя).
(Під спокійну мелодію). Знаменита китайська притча «Гарна сім'я»
В одному селі жила сім'я із 100 чоловік. У ній панувала особлива атмосфера миру, злагоди і взаєморозуміння. Ніколи тут не сварилися, ні лаялися. Цей слух дійшов до правителя країни. Вирішив він перевірити, чи так це насправді. Приїхав владика в село, знайшов голову сім'ї і запитав про те, як йому вдається зберігати гармонію між близькими людьми. Старий узяв аркуш паперу, довго на нього писав, а потім вручив його правителю. На папері було накреслено 3 слова: "Любов", "Терпіння" і "Прощення". «І це все?» - Здивувався правитель. На що старий відповів: «Так! Це основа не тільки хорошої сім'ї, а й світу в цілому ... »
Вчитель організовує евристичну бесіду за запитаннями. (На екран проектується слайд №2)
1. Який основний зміст притчи.
2. Чому вона навчає?
3. Що, на Ваш погляд, втрачає суспільство сьогодні?
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель пропонує учням гру «Чим ми схожі»
(Вчитель запрошує в коло одного з учнів на основі будь-якої реальної чи уявної схожості з собою, цей учень запрошує будь кого іншого, схожого із собою за певною ознакою. Таким чином, необхідно зібрати у коло всіх учнів класу. На екран проектується слайд №3)
Вчитель: А зараз подивіться один на одного. Чи є серед вас хоча б двоє схожих один на одного? Розуміння того, що кожна людина – унікальна особистість формує у нас основні риси поваги до особи та допомагають нам створювати сучасні суспільні відносини в колективі.
ІV. Вивчення нового матеріалу
1.Робота з ілюстраціями
Навчально-методичний комплекс сторінка ДОДАТОК №1(На екран проектується слайд №4)
ЗАВДАННЯ. Розгляньте малюнки. Чим відрізняються люди різних культур? Представників яких народів, зображених на малюнках, ти знаєш?
Висновок вчителя. Кожна нація, кожен народ, навіть кожна соціальна група мають свої звичаї, що формувалися протягом багатьох століть. Звичаї народу – це ті прикмети, за якими розрізняється народ не тільки в сучасному, а й в історичному минулому.
Вчитель: Більшість країн не є культурно однорідними, і там проживають представники різних національностей, які мають свою культуру, релігію, звичаї й традиції. Наприклад, Норвегія – її суспільство складається з багатьох різних народностей. Норвезька культура піддається різним зовнішнім впливам: тут полюбляють як норвезькі рибні страви, так і спагеті, тако чи кебаб. Норвезьке суспільство розвивається тому, що всі його члени залучені до спільної громадської активності.
Вчитель організовує евристичну бесіду
Отже, як Ви розумієте поняття культура?
(Кожин висновок (поділений на пазли малюнок) вчитель формує на прозору дошку яку в кінці уроку переверне и отримують малюнок )
Використовуючи прийом «Мозкова атака», діти під керівництвом учителя формулюють тему та основні завдання уроку. Результат фронтальної роботи проектується на екран (слайд №5 )
Учитель узагальнює результат роботи учнів: «Культурне різноманіття нашого краю» (с. Залізничника).
Сьогодні на уроці дізнаємось про інтеграціїні процеси полікультурного суспільства, подолаємо негативні стереотипи щодо культурного розмаїття, існуючі страхи, зневаги та нерозуміння представників інших культур.
(Учні записують до робочих зошитів дату та тему уроку: «Культурне різноманіття нашого краю» (с. Залізничника).)
Вчитель організовує евристичну бесіду
Вчитель: Що Ви розумієте під поняттям «Культурне різноманіття»?
(слайд №6 )
Культурна різноманітність:
КУЛЬТУРА – історично визначений рівень розвитку суспільства, творчих сил і здібностей людини, виражений в типах і формах організації життя та діяльності людей, а також в створюваних ними матеріальних і духовних цінностях.
В контексті міжнародного менеджменту визначимо поняття «культури» як сукупність цінностей, вірувань, моделей поведінки, звичаїв і установок, які відрізняють одне суспільство від іншого.
2. Вчитель Населення Кривого Рогу станом на 1 січня 2016 року становить 645 тисяч жителів. У межах так званої Криворізької агломерації проживає майже один мільйон чоловік. До її складу також входять Жовті Води, П'ятихатки та місто Апостолове.
Проаналізуйте таблицю №1
Завдання Проаналізуйте мовно-етнічний склад населення Кривого Рогу
ДОДОТОК №2 (слайд №7 )
Вчитель: Серед перших законодавчих актів, прийнятих після проголошення незалежності України, були Декларація прав національностей України (1991 р.), Закон України “Про національні меншини в Україні” (1992 р.)
(слайд №8)
(Навчальний комплекс - ДОДАТОК №3,4)
Вчитель: Пригадайте або зверніться до навчально комплексу посібника тадайте відповідь на запитання: Як захищає законодавство Націонáльні менш́ини в Україні?
Варіант №1 Декларація прав національностей України (1991 р.),
Варіант №2 Закон України “Про національні меншини в Україні” (1992р.)
Запитання: Як Ви гадаєте які нації переважають в нашому районі? (Робота в мікрогрупах – по 2 учня.) Навчально-методичний комплекс – ДОДАТОК №5
Проаналізуйте таблицю №2
Результат проектної діяльності
Завдання: Складіть пазл (Результат свого дослідження учні показуюють у формі пазл-діаграми) (слайд №9)
Завдання Проаналізуйте статистичні данні етнічного складу жителів селища Залізничник та поясність, чим було обумовлений такий склад території у даній місцевості.
Висновок вчителя: Кожен народ – це своєрідний образ, що створений тільки йому притаманними фарбами. Лише зберігаючи національну самобутність і неповторність, можна зробити гідний внесок у загальну скарбницю світової культури. У цьому розумінні етнографічні особливості народу України є важливою складовою цієї скарбниці.
Вчитель Стереотип – це дуже зручно. Не треба думати своєю головою, не треба міркувати, не треба вибудовувати власну концепцію світу. Треба тільки лише використовувати готове думку і викинути з голови всі сумніви! Тільки от біда в тому, що стереотипи сильно далекі від реальної, справжнього життя.
За даними опитування громадської думки, яке проводив Інститут соціології Національної академії наук у 2002 році, ступінь толерантності українців до ромів вчені оцінили у 22 бали (зі 100 можливих). Тобто, середньостатистичний українець згоден їх терпіти як туристів, гостей України, і не сприймає ромів як повноправних громадян.
Вчитель: Вправа “Зроби крок уперед”. (слайд №10)
відчути наскільки рівноправними почуваються у суспільстві
Мета вправи: дати можливість учасникам представники різних соціальних груп , в залежності від їх соціального та матеріального статусу. / Провести інструкцію по проведенню вправи
Інструкція по проведенню:
Вчитель готує театралізацію
Вжитись у роль та показати ставлення суспільства до ромської нації Що Ви знаєте про циганський народ і як ставитеся до його представників? |
|
Віра Іванівна, бухгалтер: Я не знаю, коли вони тут з’явилися. Я не знаю їхніх традицій. Але знаю, що роми не піддаються ніякій владі. Я лояльно до них ставлюся. |
|
Едуард, диктор: Стереотип склався такий, що цигани обмаюють людей. Але музика в них класна, гарний фольклор і цікава культура. |
|
Ніна Миколаївна, пенсіонерка: Ставитися до будь-якого народу потрібно з любов’ю. Циганський народ відрізняється своїм бажанням жити в повній свободі. |
|
Володимир Федорович, безробітний: Роми потребують благоустрою та впорядкування життя. Я не зустрічав поганого ставлення до циган. |
|
Надія, студентка: Я знаю, що роми – кочівники і живуть у багатьох країнах. Але українці, як нація, ставляться до ромів негативно. |
Вчитель організовує евристичну бесіду
Запитання Ваше враження від такого ставлення суспільства до таких верств населення?
Чи погоджуєтесь Ви з ним? Чому?
Пропонується спробувати зробити «Чорноострівський дощ», для чого потрібно повторювати рухи.
В Чорному Острові здійнявся вітер (потерти долоні), починає накрапати дощ (клацати пальцями), дощ посилюється (легеньке плескання в долоні), починається злива (сильне плескання), град, справжня злива (тупіт ногами), буря стихає (сильне плескання), дощ стає меншим (легеньке плескання в долоні), поодинокі краплі падают на землю (клацати пальцями), тихий шелест вітру (потирання долонь), сонце (руки догори)
3. Вчитель: До складових елементів культури належать: (слайд №12)
Цінності та установки
Соціальна структура суспільства
Мова
Способи комунікації
Релігія
Зараз пропоную об’єднатися у 5 груп (діти за бажанням обирають групу).
(З метою мотивації навчальної діяльності вчитель організовує роботу учнів із джерелом інформації, після чого вони виконують завдання до нього.)
Вчитель: За такими параметрами ми будемо порівнювати та аналізувати культурне різноманіття нашого краю, порівнюючи етнічні нації, які переважають в нашому регіоні.
Пропоную Вам поділитися на групи відповідно до інтересів дослідження даної теми.
1 група Цінності та установки (Заповнення «робочого зошита»)
2 група Соціальна структура суспільства (перегляд відео міні – проекту учнів та складання Колажа)
3 група Мова («килим – ідей»)
4 група Способи комунікації («троллінг від вчителя»)
5 група Релігія (скласти сінквей або діамант)
Продукт – порівняльна таблиця
Завдання Заповніть робочий зошит
(Навчальний комплекс - ДОДАТОК №6)
Запитання:
Чи складно було заповнювати?
Що сформовано нове у вашій думці та що вплинуло?
Результат проектної діяльності(Анкетування учнів школи та робітників Додаток 12)
Вчитель: Учні нашої школи провели анкетування з таких же питань та виявили (На екран проектується слайд №14-15 )
СОЦІАЛЬНА СТРУКТУРА – позиціювання індивідуума в суспільстві.
СОЦІАЛЬНА СТРАТИФІКАЦІЯ - розподіл людей на категорії в залежності від їх походження, роду занять, рівня освіти чи інших показників, що визначає всі аспекти між людської взаємодії.
СОЦІАЛЬНА МОБІЛЬНІСТЬ – властивість окремих індивідуумів переходити з одного соціального прошарку суспільства в інший.
(Навчальний комплекс - ДОДАТОК №7) (слайд №16)
«Два світи»
Продукт – колаж
Завдання -
Після перегляду відео Міні – проект «Нація - роми» учасники другої групи діляться дві групи (за принципом день-ніч) і одержують аркуші ватману, фломастери, газети, журнали, ножиці, клей. Кожна група має чудову нагоду — створити свій світ — «Світ толерантності» і «Світ інтолерантності» ставлення до ромів та створюється колаж «Відомості про циган».
Працюючи над створенням коллажу представник від групи представляє колективну роботу.
Вчитель висновок: порівнявши два протилежні світи, ми наочно бачимо, що людина, яка живе у світі добра, взаєморозуміння, терпимості з людьми інакших релігій, націй, культур, почувається особистістю, яка може розкрити всі свої найкращі риси, бути корисною своєму народу, оточенню. Людина, яка живе в толерантному світі, по-справжньому щаслива і дарує це щастя, любов людям довкола.
Продукт - «Килим ідей»
Завдання
Опрацювати інформацію про мову циган та створити килим особливостей ромської мови
(Навчальний комплекс - ДОДАТОК №8) (слайд №17)
( «Килим ідей» Група отримує 10 кольорових смужок і великий аркуш паперу. Свої відповіді учасники групи пишуть на смужках паперу (на одній смужці — одна відповідь, при цьому не обов'язково використовувати всі смужки). Після цього на великому аркуші паперу утворюють «килим»).
Вчитель висновок У циганській пісні відображена душа народу, прагнення до щастя, до вічного шляху (реального чи духовному), до свободи, до об'єднання, а також наша пам'ять, згадується одне з найстрашніших подій нашої історії, Калі Траш - масове вбивство фашистами циган.
Вчитель організовує евристичну бесіду
Продукт – відповідь на запитання
Завдання
Троллінг від вчителя. Проаналізуйте ситуації та дайте відповідь на запитання які турбують ромів і висновок про актуальні питання українців що проживають в нашому регіоні, що між ними спільного?
(Навчальний комплекс - ДОДАТОК №9) (слайд №18)
Продукт – Сінквей або діамант
Завдання - Опрацюй інформацію та скласти сінквей або діамант
(Навчальний комплекс - ДОДАТОК №10) (слайд №19-20)
Сінквей – це вірш, що складається з п’яти рядків.
Діамант – це вірш, що складається із семи рядків.
1.Перший рядок – тема (іменник).
4. (Виступ груп).
Виступ груп підведення підсумків роботи груп, визначаються вдалі відповіді, результативність роботи окремих учнів. Учитель коментує роботу учнів. (слайд №21)
V Узагальнення та систематизація знань учнів.
Прийом «Доска рішень». (вчитель перевертає де є малюнок)
(З метою забезпечення аналітико-синтетичної діяльності учнів учитель використовує ПЛИКЕРС або методом «Термінологічне лото » ) (слайд №22)
Вчитель У сучасному світі відбувається економічне, культурне і навіть політичне зближення (інтеграція) націй (ЄС — Європейський Союз).
(Закріплення відбувається методом сучасного опитування ПЛИКЕРС або методом «Термінологічне лото ») (Навчальний комплекс - ДОДАТОК №11)
VІ. Підсумовуючи результати проведеного уроку, вчитель відзначає:
Вчитель. Україна має великий природний, економічний, культурний, інтелектуальний потенціал, і спроможна посісти належне місце серед народів Європи і світу в цілому. Кожен повинен пам’ятати, що настав час, коли все залежить від спільної взаємодії та співпраці громадян держави Україна – дорослих і молоді. Майбутнє залежить від кожного з нас!
VIІ. Підбиття підсумків роботи
Вчитель: Вдячна вам за плідну роботу на уроці ,настав час узагальнити результати нашої співтворчості
Прийом «Долоньки» (слайд №23)
Вчитель Долоньки поближче до себе клади, розумний уроку результат покажи.
Кожен пальчик – це позиція за якою висловлюєш своє ставлення
Великий палець - для мене було важливо і цікаво...
Вказівний палець - мені було важко...
Середній палець - Я сьогодні зміг (ла).
Безіменний палець - Я дізнався (а)...
Мізинець - Моя пропозиція...
VІІІ. Домашнє завдання. (слайд №24)
Вчитель робить інструктаж щодо виконання диференційованого домашнього завдання:
Середній рівень:
Переглянуть інтернет-ресурс «Шлях крізь культури», присвяченому культурному розмаїттю Таврійського краю та скласти «Карту пам’яті»
Достатній рівень: Створити проект – презентацію «Довгинцево – с. Залізничника серце моєї Батьківщини»
Високий рівень: Створити веб-сайт «Екскурсійний маршрут націй Довгинцево».
МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
КРИВОРІЗЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І – ІІІ СТУПЕНІВ №89
“Людина, що ненавидить інший народ,
не любить і свій власний”
Н.А. Добролюбов
“Нації є співтовариство людей,
яких поєднують ілюзії про загальних предків і
загальна ненависть до сусідів”.
(Вільям Індж)
Навчально-методичний комплекс
Практичне заняття «Культурне різноманіття нашого краю»
(с. Залізничне)
Кривий Ріг
Навчально-методичний комплекс
ДОДАТОК №1
ЗАВДАННЯ. Розгляньте малюнки. Чим відрізняються люди різних культур? Представників яких народів, зображених на малюнках, ти знаєш?
ДОДАТОК №2
Завдання Проаналізуйте мовно-етнічний склад населення Кривого Рогу
Мовно-етнічний склад населення Кривого Рогу
Національність |
Кількість (тис. осіб) |
% |
Національність |
Кількість (тис. осіб) |
% |
Українці |
2825,8 |
79,3 |
Татари |
3,8 |
0,11 |
Росіяни |
627,5 |
17,6 |
Німці |
3,8 |
0,11 |
Білоруси |
29,5 |
0,8 |
Грузини |
2,8 |
0,08 |
Євреї |
13,7 |
0,4 |
Болгари |
2,3 |
0,06 |
Вірмени |
10,6 |
0,3 |
Корейці |
1,4 |
0,04 |
Азербайджанці |
5,6 |
0,2 |
Узбеки |
1,4 |
0,04 |
Молдовани |
4,4 |
0,12 |
Греки |
1,1 |
0,03 |
Цигани |
4,1 |
0,11 |
Інші національності |
15,6 |
0,4 |
ДОДАТОК №3
від 1 листопада 1991 року N 1771-XII
Верховна Рада України, виходячи з Декларації про державний суверенітет України, з Акта проголошення незалежності України, керуючись Загальною декларацією прав людини та ратифікованими Україною міжнародними пактами про права та свободи особистості,
прагнучи утвердження в незалежній, демократичній Україні священних принципів свободи, гуманізму, соціальної справедливості, рівноправності всіх етнічних груп народу України,
беручи до уваги, що на території України проживають громадяни понад 100 національностей, які разом з українцями становлять п'ятдесятидвохмільйонний народ України, приймає цю Декларацію прав національностей України:
Українська держава гарантує всім народам, національним групам, громадянам, які проживають на її території, рівні політичні, економічні, соціальні та культурні права.
Представники народів та національних груп обираються на рівних правах до органів державної влади всіх рівнів, займають будь-які посади в органах управління, на підприємствах, в установах та організаціях.
Дискримінація за національною ознакою забороняється й карається за законом.
Українська держава гарантує всім національностям право на збереження їх традиційного розселення і забезпечує існування національно-адміністративних одиниць, бере на себе обов'язок створювати належні умови для розвитку всіх національних мов і культур.
Українська держава гарантує всім народам і національним групам право вільного користування рідними мовами в усіх сферах суспільного життя, включаючи освіту, виробництво, одержання і розповсюдження інформації.
Верховна Рада України тлумачить статтю 3 Закону "Про мови в Українській РСР"таким чином, що в межах адміністративно-територіальних одиниць, де компактно проживає певна національність, може функціонувати її мова нарівні з державною мовою.
Українська держава забезпечує право своїм громадянам вільного користування російською мовою. В регіонах, де компактно проживає кілька національних груп, нарівні з державною українською мовою може функціонувати мова, прийнятна для всього населення даної місцевості.
Усім громадянам України кожної національності гарантується право сповідувати свою релігію, використовувати свою національну символіку, відзначати свої національні свята, брати участь у традиційних обрядах своїх народів.
Пам'ятки історії та культури народів та національних груп на території України охороняються законом.
Українська держава гарантує всім національностям право створювати свої культурні центри, товариства, земляцтва, об'єднання. Ці організації можуть здійснювати діяльність, спрямовану на розвиток національної культури, проводити в установленому законом порядку масові заходи, сприяти створенню національних газет, журналів, видавництв, музеїв, художніх колективів, театрів, кіностудій.
Національні культурні центри і товариства, представники національних меншин мають право на вільні контакти із своєю історичною батьківщиною.
|
|
м. Київ |
|
ДОДАТОК №4
ЗАКОН УКРАЇНИ
Про національні меншини в Україні
Стаття 1. Україна гарантує громадянам республіки незалежно від їх національного походження рівні політичні, соціальні, економічні та культурні права і свободи, підтримує розвиток національної самосвідомості й самовиявлення.
Усі громадяни України користуються захистом держави на рівних підставах.
При забезпеченні прав осіб, які належать до національних меншин, держава виходить з того, що вони є невід'ємною частиною загальновизнаних прав людини.
Стаття 3. До національних меншин належать групи громадян України, які не є українцями за національністю, виявляють почуття національного самоусвідомлення та спільності між собою.
Стаття 4. Відносини, які виникають з приводу реалізації громадянами України прав і свобод, пов'язаних з їх належністю до національних меншин, регулюються Конституцією України, цим Законом, прийнятими на їх підставі іншими законодавчими актами, а також міжнародними договорами України.
(стаття 5 у редакції Закону
України від 16.10.2012 р. N 5461-VI)
Стаття 6. Держава гарантує всім національним меншинам права на національно-культурну автономію: користування і навчання рідною мовою чи вивчення рідної мови в державних навчальних закладах або через національні культурні товариства, розвиток національних культурних традицій, використання національної символіки, відзначення національних свят, сповідування своєї релігії, задоволення потреб у літературі, мистецтві, засобах масової інформації, створення національних культурних і навчальних закладів та будь-яку іншу діяльність, що не суперечить чинному законодавству.
Пам'ятки історії і культури національних меншин на території України охороняються законом.
Стаття 7. Держава вживає заходів для підготовки педагогічних, культурно-просвітницьких та інших національних кадрів через мережу навчальних закладів. Державні органи на основі міждержавних угод сприяють національним меншинам у підготовці спеціалістів в інших країнах.
Стаття 8. Мова роботи, діловодства і документації місцевих органів державної влади і місцевого самоврядування визначається статтею 11 Закону України "Про засади державної мовної політики".
(стаття 8 у редакції Закону
України від 03.07.2012 р. N 5029-VI,
який визнано таким, що не відповідає
Конституції України (є неконституційним), згідно з Рішенням
Конституційного Суду України від 28.02.2018 р. N 2-р/2018)
(стаття 9 із змінами, внесеними згідно із
Законом України від 16.10.2012 р. N 5461-VI)
Стаття 10. Держава гарантує національним меншинам право на збереження життєвого середовища у місцях їх історичного й сучасного розселення. Питання про повернення на територію України представників депортованих народів вирішуються відповідними законодавчими актами та договорами України з іншими державами.
Стаття 11. Громадяни України мають право вільно обирати та відновлювати національність.
Примушення громадян у будь-якій формі до відмови від своєї національності не допускається.
ДОДАТОК №5
Завдання: Складіть пазл (Результат свого дослідження учнів показали у формі пазл - діаграма )
Завдання Проаналізуйте статистичні данні етнічного складу жителів селища Залізничник та поясність чим було обумовлено перебування на цій території такого складу.
ДОДАТОК №6
Робота для 1 групи
Продукт – порівняльна таблиця
Завдання Заповніть робочий зошит
Робочий зошит
Українці
Цигані
Запитання:
Чи складно було заповнювати?
Що сформовано нове у вашій думці та що вплинуло?
ДОДАТОК №7
Робота для 2 групи
«Два світи»
Продукт – колаж
Завдання -
Після перегляду відео Міні – проекту «Нація - роми» учасники другої групи діляться дві групи (за принципом день-ніч) і одержують аркуші ватману, фломастери, газети, журнали, ножиці, клей. Кожна група має чудову нагоду — створити свій світ — «Світ толерантності» і «Світ інтолерантності» ставлення до ромів та створюється колаж «Відомості про циган».
Працюючи над створенням коллажа представник від групи представляє колективну роботу.
ДОДАТОК №8
Продукт - «Килим ідей»
Завдання
Опрацювати інформацію про мову циган та створити килим особливостей ромської мови
( «Килим ідей» Група отримує 10 кольорових смужок і великий аркуш паперу. Свої відповіді учасники групи пишуть на смужках паперу (на одній смужці — одна відповідь, при цьому не обов'язково використовувати всі смужки). Після цього на великому аркуші паперу утворюють «килим»).
Інфо
За своїм походженням мова циган належить до новоіндійських мов північнозахідної Індії. Вона формувалась у XI - XIV ст. на теренах Візантійської імперії (увібрала багато перських, вірменських, грецьких та інших запозичень) і залишилася монолітною до масового переселення циган в Європу на початку XV ст. Частина переселенців з Індії асимілювалася. Лише європейські цигани зберегли свою мовну, антропологічну та культурну самобутність. Циганська мова в умовах ізоляції від індоарійського мовного середовища існує на території Європи у формі діалектів. Вона належить до молодописемних мов, які розвиваються в умовах переважного білінгвізму її носіїв-циган. Унаслідок тривалих мовних контактів і певних історичних обставин різні діалекти потрапляли до певних мовних союзів, наприклад, балканського, що ускладнило завершення процесу формування єдиної циганської мови. В Україні ця мова представлена чотирма великими європейськими циганськими діалектами: балканським, волоським, карпатським та українським. Три перші принесені циганами з територій їх попереднього розселення, а останній сформувався безпосередньо під впливом української мови. У мові циган України відчутні також польські, татарські та російські впливи. Сучасні науковці ставлять питання про розвиток правил орфографії і пунктуації на основі “офіційно неписьмової” мови циган, які живуть в Україні - ромської мови.
Писемність
Циганська мова має писемність, створену на основі латинського та кириличного алфавітів.
Циганська абетка діалекту російських циган
А а |
Б б |
В в |
Г г |
Ґ ґ |
Д д |
Е е |
Ё ё |
Ж ж |
З з |
И и |
Й й |
К к |
Л л |
М м |
Н н |
О о |
П п |
Р р |
С с |
Т т |
У у |
Ф ф |
Х х |
Ц ц |
Ч ч |
Ш ш |
Ы ы |
Ь ь |
Э э |
Ю ю |
Я я |
Циганська абетка келдерарського діалекту
А а |
Б б |
В в |
Г г |
Ғ ғ |
Д д |
Е е |
Ё ё |
Ж ж |
З з |
И и |
Й й |
К к |
Кх кх |
Л л |
М м |
Н н |
О о |
П п |
Пх пх |
Р р |
Рр рр |
С с |
Т т |
Тх тх |
У у |
Ф ф |
Х х |
Ц ц |
Ч ч |
Ш ш |
Ы ы |
Ь ь |
Э э |
Ю ю |
Я я |
«Заповіт» Тараса Шевченка циганською мовою
Перекладач: Мануш Лекса (Бєлугін Олександр Дмитрович; народився 1942 р.) — циганський поет, фольклорист і мовознавець.
Мангипэ́н
Сыр мэра́ва, гаравэ́н ман
Прэ да пла́й чярья́са.
Машкир ма́л буглы́ ачя́ва
Мэ́ Украина́са.
Тэ дыкха́ва учипна́стыр
Вэ́ш, маля́ лэня́са,
Тэ шуна́ва, сыр праста́ла
Мро Днипро́ зорья́са.
Сыр лыджя́ла ра́т рувэ́нгро
Кри́г Украина́тыр,—
Одова́ дывэ́с мэ джя́ва
Ду́р камлэ́ рига́тыр.
Ачява́ва ла… ушта́ва,
Ко дэвэ́л урня́ва,
Тэ-манга́в лэс… Акана́
Дэвлэ́с мэ на джина́ва.
Гаравэ́н ман, тэ чянгэ́ндыр
Сы́р упрэ́ уштэ́на,
Састэра́ чюрдэ́н вастэ́ндыр,—
Кха́м тэ ба́хт дыкхэ́на.
Дрэ ири́ бари́ пшалэ́нгри,
Статькирды́ кхамэ́са,
На бистрэ́н тэ-рипирэ́н ман
Э лаче́ лавэ́са.
Особливістю гімну є відсутність чітко встановленої мелодії, кожен виконавець арранжірует народний мотив по своєму. Також існує і декілька варіантів тексту, у яких в точності збігаються тільки перший куплет і приспів. Всі варіанти визнаються циганами.
Циганською мовою |
Українською мовою |
Джелем, джелем, лунгоне дроменса, |
Їхав я, їхав довгими дорогами, |
Робота для 4 групи
ДОДАТОК №9
Продукт – відповідь на запитання
Завдання
Троллінг від вчителя. Проаналізуйте ситуації та дайте відповідь на запитання які турбують ромів, і висновок про актуальні питання українців що проживають в нашому регіоні, що між ними спільного?
Ситуація1
"Рішення батька вчитись родина сприймала як бунт"
Юліан Кондур, правозахисник, проектний координатор фонду "Чіріклі", Київ.За освітою пан Кондур юрист. Навчався в Києві, потім в Будапешті в Центрально-Європейському університеті та в університеті Тарту в Таллінні. Працював у штаб-квартирі ОБСЄ у Варшаві, де спеціалізувався на проблемах ромів, а після повернення в Україну постійно співпрацює з фондом "Чіріклі", який також опікується ромами.Він розповідає про труднощі, які довелося пережити його родичам.
« Я народився у ромському таборі в 1951 році, у "великій традиційній родині.Вже з шести років працював у кузні. Але хотів вчитись, і попри спротив сім'ї, закінчив не тільки школу, а й вивчився на хореографа в Києві.Рішення батька вчитись родина сприймала як бунт. Але, коли він повернувся, коли до нього стали звертатись на ім'я та по-батькові, вони змінили свою думку. Його дуже поважали, і сім'я побачила в цьому сенс.Наприклад, сім'я для ромів завжди була в пріоритеті, і це добре. Але, коли культ сім'ї призводить до ранніх шлюбів, можливо, це не завжди добра ідея, - пояснює Юліан Кондур. - Спершу краще подбати про себе, дати собі раду. Я для себе так і зробив.Якось на лекції викладач дуже грубо зробив мені зауваження: "Циган, що ти там робиш? Чому мене не слухаєш?". Я встав і сказав, що мене це ображає, - згадує хлопець. - Потім я пішов до декана і розповів про ситуацію. А декан тільки запропонував мені самому вибачитись. Звісно я цього не зробив".
Чи правильно зробив Юліан?
Ситуація2
"Я був одним з перших ромів, який виїхав закордон і представляв українську радянську державу"
Юрій Мандич, голова Федерації дворового футболу Ужгорода, депутат Ужгородської міської ради, 46 років.
Юрій Мандич згадує, що в сім'ї тата було вісім дітей, а мама мала шість сестер. Але молоде подружжя від початку вирішило жити інакше. Вони уклали офіційний шлюб, відповідно до закону, народили лише одну дитину і зробили все, щоб вона отримала належну освіту."В родині були свої стереотипи. Вони вважали, що є робота для ромів, і більше лізти нікуди не треба, все одно не вдасться, - каже пан Мандич. - Коли інші діти гуляли, я робив домашнє завдання. Родичі дорікали мамі й татові: "Що ви його мучите? Це у вас що, президент буде?". А мама відповідала: "Може, і президент".
Чи підтримуєте дії батьків хлопля, іти в супереч звичаєм?
Ситуація 3
"Ми нічим не відрізняємось. Ми такі ж люди, як і всі"
Олена Вайдалович, студентка, координаторка ромської молодіжної ініціативної групи Romaathome, Київ, 22 роки.
"Якщо в когось щось зникло, то очевидно, що всі подумають на мене, бо кому ж ще красти?! -обурюється вона. - Тоді я думала, що краще приховувати свою національну ідентичність і часто вигадувала, коли мене питали". У активістки чітке бачення, як вирішувати ромське питання. На її думку, починати треба з масової паспортизації ромів. Крім того, слід налагодити роботу поліції, щоб не допустити нових нападів на ромські громади, та зробити все для забезпечення освітою ромських дітей.Вона вважає, що більшість стереотипів та ворожість до ромів в українському суспільстві - від "незнання і несправедливих узагальнень.Чомусь забувається, що серед ромів є велика кількість людей, які працюють на різних посадах, у різних професіях. Ми сплачуємо податки, допомагаємо іншим людям, не тільки ромам. Ромські хлопці гинуть в зоні АТО.Ми нічим не відрізняємось. Ми такі ж люди, як і всі. Ми хочемо бути повноцінними громадянами нашої держави, де ми народилися і виросли. Нам просто потрібно трішки більше часу для змін, потрібна державна допомога і розуміння".
Чи погоджуєтесь з активними позиціями Олени?
Робота для 5 групи
ДОДАТОК №10
Продукт – Сінквей або діамант
Завдання - Опрацюй інформацію та скласти сінквей.
Сінквей – це вірш, що складається з п’яти рядків.
Слово «сінквей» походить від французького слова «п’ять» і означає вірш у п’ять рядків.
Діамант- це вірш, що складається із семи рядків.
1.Перший рядок – тема (іменник).
Інфо
У циганської віри є свої особливості. Так, православні цигани вважають своїм покровителем Ніколу Угодника і Святого Георгія, а католики - Блаженного Сеферіно і в той же час якогось Сару Калі, який і зовсім є міфічним персонажем.
Кандидат філологічних наук, релігієзнавець, старший науковий співробітник Центру з вивчення проблем релігії і суспільства Інституту Європи РАН Роман Лункін коментує: «Цигани приймають релігію тієї країни, де вони перебувають і де вони проживають досить довгий час. В даний час, наскільки я знаю, є і ті, хто сповідує іслам і ті, хто сповідує християнство (таких більшість тому, що багато циган проживають в Росії, Румунії, Угорщини, Молдавії. В цілому в Європі проживають цигани-католики, протестанти, православні та мусульмани ».
Які релігійні звичаї дотримуються цигани? У Росії більшість циган є православними і проходять обряд хрещення. Багато з них досить побожні. Так, в будинках осілих циган є «червоний кут» з іконами. Вони намагаються дотримуватися релігійні обряди, а подружні пари обов'язково вінчаються в церкві, причому обряд вінчання вважається важливіше реєстрації шлюбу в РАГСі. Але ще важливіше «циганська весілля», яка грається ще до вінчання - вона означає визнання шлюбу циганським спільнотою.
Найбільші релігійні свята для православних циган - Різдво і Великдень. Для турецьких циган-християн найбільшим святом є Хидрелез, який відзначається в ніч з 5 на 6 травня. Святкують його і на Балканах, де він носить назву Едерлезі і присвячений Святому Георгію. У російських циган-влахов є цікавий звичай. На Радоницю жінки і діти неодмінно відвідують кладовища, де просять милостиню у відвідувачів. Причому це не обов'язково жебраки. Таким чином вони виконують якийсь християнський «борг», допомагаючи іншим людям зробити добру справу. До речі, російські про це часто знають і в цей день охоче подають циганам дрібниця. Цигани-мусульмани також приділяють увагу релігійним звичаям, але не всім. Так, циганки в ісламських країнах ніколи не закривають осіб. Не всі практикують і обряд обрізання крайньої плоті.
Релігійні міфи циган До речі, в середовищі циган-християн побутує така легенда. Коли розпинали Христа, повз проходили цигани і вкрали один цвях. За це Бог нібито дозволив циганського народу іноді красти. Тому цигани не бачать нічого поганого в крадіжці і шахрайстві. Фахівці з циганської культури вважають цей міф не таким вже давнім і вважають, що він народився на Балканах.
Інша легенда розповідає, що Бог особливо любить циган за їх веселощі і талант, тому не став прив'язувати їх до клаптиках землі, як надійшов з іншими народами, а подарував їм весь світ. Тому вони вели кочовий спосіб життя. Дійсно, циган можна зустріти у всіх кінцях Землі, крім хіба що Антарктиди. Як бачите, у циган своє трактування віри. «Я не можу сказати, що цигани дуже релігійні люди, - каже Роман Лункін. - У них швидше більш розвинений свій родовий лад, який і є основою їх життя і істинною релігією. Решта - це все культурні особливості тієї країни, де вони живуть, в які вони вбудовуються ».
ДОДАТОК №11
Термінологічне лото
(Учні мають карту визначень накласти поняття)
«Плавильний котел» |
Мультикуль туралізм |
Етнічна міксація |
Асимі ляція |
Сегре гація |
Націоналізм |
Аккультурація |
Шовінізм |
Дискри мінація |
Апар теїд |
Геноцид |
Голокост |
Сепаратизм |
Ірредентизм |
|
1 взаємне уподібнення і пристосування різних культур народів і окремих явищ цих культур за умов домінування більш високорозвиненої культури народу |
2 концепція,згідно з якою США представляє собою своєрідний «плавильний котел» (тигель), що перетворює представників різних етнічних груп на американців |
3 в етнографії злиття одного народу з іншим, що супроводжується втратою одним з них власної мови, культури, національної самосвідомості. |
4 змішування різних етнічних груп і поява нового етносу (Латинська Америка). |
5 політика, спрямована на розвиток і збереження в окремо взятій країні та у світі в цілому культурних відмінностей; обґрунтовує таку політику теорія або ідеологія. |
6 ідеологія, політика, психологія і соціальна практика відокремлення і протиставлення однієї нації іншим, пропаганда національної винятковості окремої нації |
7 крайня, агресивна форма націоналізму, названа так за ім’ям солдата Н. Шовена, палкого прихильника завойовницької політики Наполеона.
|
8 обмеження (фактично чи юридично) прав будь-якої групи громадян за національною, расовою, статевою, релігійною ознаками. |
9 політика примусового відокремлення будь-якої групи населення за расовою чи етнічною ознакою |
10 Означає позбавлення певних груп населення, залежно від їх расової приналежності, політичних, соціально-економічних і громадянських прав, аж до територіальної ізоляції |
11 винищення окремих груп населення за расовими, національними, етнічними або релігійними ознаками, а також навмисне створення умов існування |
12 загибель значної частини єврейського населення Європи внаслідок систематичного переслідування і знищення його нацистами та їхніми посібниками |
13 прагнення відокремлення, відособлення; рух за відокремлення частини держави і створення нового державного утворення (сікхи, баски, таміли) або за надання частині країни автономії. |
14 ідея возз’єднання з основним ядром нації (ірландці в Ольстері)
|
|
|
ДОДАТОК № 12
Українці
А) Українські страви (24%); Б) Україні (49%); В) звичаї, традиції (27%)
А) щедрі (43%); Б) працьовиті (33%); В) ліниві (24%).
А) мовою (61%); Б) поведінкою (31%); В) розумом (8%).
А) вихід із ситуації (53%); Б) проблеми (16%); В) роботу (31%).
А) гостинні (76%);Б) незаслуговують на таке життя (12%); В) гарні кулінари (12%).
Цигани
1 . Цигани люблять…
А) працювати (5%); Б) вчитися (10%); В) співати (85%).
2. Ми всі знаємо, що цигани…
А) кмітливі (16%); Б) працьовиті (8%); В) ліниві (71%).
А)кольором шкіри(31%); Б) мовою (51%); В) традиціями (18%).
А) роботу (4%); Б) гроші (80%); В) вихід з ситуації (16%).
А) багатодітні (86%); Б) індійці (12%); В) мало чисельна нація (2%).