Урок-практикум. Самостійні частини мови (іменник, дієслово, прикметник, числівник)

Про матеріал
План уроку (на дошці) 1. Розминка (ігри, орфографічне дослідження) 2. Виконання системи аналітичних і конструктивних вправ. Лінгвістичні повідомлення. 3. Творча робота. 4. Самодиктант – інформація. 5. Тестові завдання. 6. Підсумок змагання «КВСЗ». 7.Відгадування загадок, аналіз прислів’їв. 8.Домашнє завдання.
Перегляд файлу

УКРАЇНСЬКА МОВА (6 КЛАС)

Горбунова О.І.педагог-організатор КЗШ №126, вчитель української мови та літератури.

Тема уроку. Повідомлення на лінгвістичну тему.

Урок-практикум.

Самостійні частини мови (іменник, дієслово, прикметник, числівник)

Мета уроку. Повторити і закріпити вивчене про самостійні частини мови. Розвивати лінгвістичне мовлення, творчі практичні уміння учнів. Поповнити їхній лексичний запас.

Виховувати старанність учнів, їх уважність.

Обладнання уроку: таблиці, картки.

Тема висловлювань. Весна вступає у свої права

Девіз. «Як мала у тебе сила,

То з гуртом єднайся ти,

Вкупі більше зробиш діла,

Швидше дійдеш до мети.»

Хід уроку

І.Організаційний момент (визначаємо, що є найважчим в темі і потребує обговорення)

ІІ.Створення клубу «Кмітливих, винахідливих, спритних і завзятих» (для мовного змагання)

ІІІ.Оголошення теми, мети, плану уроку.

Вмотивування необхідності знань у житті.

План уроку (на дошці)

  1. Розминка (ігри, орфографічне дослідження)
  2. Виконання системи аналітичних і конструктивних вправ. Лінгвістичні повідомлення.
  3. Творча робота.
  4. Самодиктант – інформація.
  5. Тестові завдання.

6. Підсумок змагання «КВСЗ».

7.Відгадування загадок, аналіз прислів’їв.

8.Домашнє завдання.

Озвучити біля дошки все, що знаєте про частини мови (іменник, дієслово, прикметник, числівник)

І. Актуалізація розумової діяльності учнів:

1).Чому частини мови бувають самостійні і службові?

2).Чому іменник, дієслово, прикметник, числівник називається самостійною частиною мови?

Гра «Назвіть слово» (Хто швидше)

  1. назвіть збірний числівник, який має форми ч. ж. і с. роду (обидва, обидві, обоє )
  2. назвіть кількісний числівник, який змінюється за родами і відмінками. (один)
  3. які числівники мають відмінкове закінчення –  а,    .....  40, 90, 100
  4. які дві морфеми спільні у словах іменник, прикметник, числівник (суфікс – ник і нульове закінчення)

ІІ. Робота з таблицями (самостійні частини мови)

ІІІ. Лінгвістична гра «Естафета»

  • запишіть якнайбільше іменників ІІІ-ої відміни, які називають позитивні риси характеру людини (чесність, працьовитість, вірність, любов);
  • запишіть якнайбільше дієслів по темі «Вихована людина» (слухати, уступати, пропускати);
  • запишіть якнайбільше прикметників про дієвість людини (працьовитий, поважний, старанний, відповідальний, моторна, невсипуща, хазяйновита, чепурна)

ІV. Виконати системи аналітичних і конструктивних вправ:

а) дати характеристику даного речення;

б) намалювати схему цього речення;

в) за схемою скласти своє речення.

V. Продовжіть усне повідомлення про числівники

(спостереження над мовним матеріалом) яким числівником є 3/4,  6/12 і т. д. )

V. Робота з текстовою таблицею (доведіть, що це текст, знайдіть самостійні частини мови)

VІ. Словниковий диктант (визначити орфограми, назвати частини мови.

І варіант - зробити морфологічний розбір ;

ІІ варіант – розібрати 3 слова за будовою.

Безсмертя, розфарбований, підкреслила, мільйон, матір’ю, роз’їзд, приміського, п’ятдесят, цінуймо.

VІІ. Розминка

  1. Гра «Хто швидше»

Підберіть антоніми:  дружити – сваритися

любити – ненавидіти

стверджувати – заперечувати

з’являтися – зникати

Перекладіть дієслова: вовлечь – залучити;

опоздать – спізнитись;

спрыгнуть – зіскочити;

Підніміть руку, якщо прикметник пишеться з -нн- (весняний, старанний, нездоланний, дерев’яний, ранній )

Утворити прикметники (півслова за вами): босо-..., червоно-..., густо-..., життє-..., вогне-..., хлібо-...

2. Гра «Сортування слів»

Іменники

прикметники

Дієслова

числівники

Дихання

легенького

Чекаю

чотирма

Вісімка

Сліпуче

Всміхається

Дев’ять

Травичка

Людська

Розповів

сороковий

Пояснити орфограми.

Лінгвістичне повідомлення про дієслово і числівник.

3. Морфологічний розбір частин мови:

землею, молоденької, повіває, п’ятнадцятому

4. Робота з деформованим текстом.

Вітерець, з-під, повіває, землі, свіжий, пробивається, сонячне, травичка, проміння, молоденька, обіймає, сонну, землю, високо, ластівка, в небі, кружляє, весна, прийшла.

(Розібрати: 1,2 речення – морфологічний розбір,

3-4 речення – синтаксичний розбір)

5. Лексичне значення слів:

1). Розшифруйте текст за допомогою дієслів:

Незабаром буйно ..... бузок. Збуджені й веселі бджілки  ..... мед.  Золотий голос солов’я ...... в саду. Духмяні пахощі ..... землю.

2). Якого часу вжиті дієслова?  (майбутнього)

3). А який вид дієслів?  (Д., Н., Н., Д.)

6. Творча робота: «Весна іде» (художньо прикрасьте текст)

Один по одному минули . . . . . . . дні.      . . . . . . сонце все вище підбивається в . . . . .  небо. Від . . . . .  подиху . . . . . . весни течуть . . . . . . . струмочки, зливаються в . . . . . .  потік і мчать до . . . . . .  річки, вище підіймають тонку кригу, що й так ледь-ледь тримається берегів.

  • Ох! ... – зітхає крига і тріскається від берега до берега.

Молода весна сміється: «Все ж я перемогла зиму!»

7. Пояснити розділові знаки в двох останніх реченнях.

8. Самодиктант Впр.11(таб.3); Впр.451 (таб.3)

9. Тестові завдання по темі «Самостійні частини мови» (взаємоперевірка)

10.Підсумок змагання «Кмітливих, винахідливих, спритних і завзятих»

11. Відгадайте загадки:

- Сімсот соколят на одній подушці сидять (Соняшник)

- Під одним ковпаком тисяча козаків (Мак)

12. Прислів’я:

Один у полі не воїн.

Семеро одного не ждуть.

Не май сто кіп у полі, а май друзів доволі.

13. Домашнє завдання.

Творча робота «Небо дихає на землю теплом»

 

doc
Додано
8 квітня 2020
Переглядів
1225
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку