Виконуючи вимоги часу , основну увагу на своїх уроках зосереджую на створенні умов для розвитку особистості школяра ; формуванні ключових та життєво важливих компетентностей учнів; генералізації навчального матеріалу , демократизації системи викладання та на принципах науковості , системності, між-предметної інтегрованості.
Що означає бути громадянином держави.
Мета. – розкрити зміст понять «громадянин», «громадянство»; ознайомити учнів з основними нормами Закону України «Про громадянство України»; навчити розрізняти статус громадянина , іноземця, особи без громадянства , розв’язувати правові ситуації щодо набуття громадянства; формувати навички самостійно опрацьовувати правову літературу; виховувати в учнів гордість за свою державу , належність до українського громадянства.
Очікувані результати:
Після цього уроку учні зможуть:
План уроку:
1. Розминка
2. Практичне заняття.
3. Робота з словником
4. Вправа «Коло ідей»
5. Робота в групах.
6. Практикум.
7. юридична консультація.
Хід уроку
І. Організаційна частина.
ІІ. Актуалізація опорних знань і умінь.
Розминка . Учні ,що сидять в І ряду , придумують і записують 2-3 речення зі словами «права людини».
Учні ,що сидять в ІІ ряду , закінчують словосполучення « Я думаю , що права людини – це....»
Учні ,що сидять в ІІІ ряду , назвуть 2-3 причини , які можуть переконати іншу людину знати свої права.
Практичне заняття.
Гра « Хто скоріше і точніше» Клас об’єднується в групи .Кожна група отримує однакові картки , на яких написані права людини , які вони мають розкласти в чотири колонки згідно із класифікацією.
Підведіться ті , хто є громадянами України
Доведіть , що ви дійсно громадяни нашої держави.
Де це записано?
(вчитель показує паспорт громадянина України, свдоцтво про народження.)
Будь –яка держава може функціонувати лише тоді , коли є люди , що живуть у
ній , створюють потужний потенціал і захищають її. Як же визначити приналежність громадянина до певної держави?Зараз ми ознайомимося з цією проблемою
ІІІ. Представлення теми , очікуваних результатів.
Про що піде мова на уроці?
Про що ви б хотіли дізнатися?
( діти записують , а потім порівнюємо їх з очікуваними результатами уроку в підручнику.)
План вивчення нового матеріалу:
1. Що таке громадянство.
2. Порядок набуття громадянства України
3. Порядок припинення громадянства України
4. Порядок визначення громадянства дітей.
Робота з словником
Громадянство –це юридично визначений, стійкий, необежений у просторі правовий зв’язок між особою і певною державою, що визначає їхні взаємні права та обов’язки.
Вправа « Коло ідей» ( обговорення у загальному колі питання:
1. Що означає юридично визначений ?
2. Що означає стійкий ?
3. Що означає необежений у просторі ?
4 . Що подібного і відмінного у поняттях «людини, особа, громадянин»?
5. З якого віку можна набути громадянство?
Цінність прав людини закріплено у Загальній Декларації про права людини, Конституції України, Законі України « Про громадянство України». У цих документах говориться , що :
Людина – це біологічне поняття, частина природи, що підпорядковується біологічним законам та пристосована до суспільного життя.
Особа – це соціальне поняття, учасник людської діяльності.
Громадянин – це політико – правове поняття, що належить до постійного населення держави і пов’язаний з певною державою.
Можливо, у такому разі особа без громадянства – це апатрид.
Особа з подвійним громадянством – біпатрид.
Робота в групах. Відкрийте Закон України «Про громадянство
України »,розділ ІІ(ст.6-8);розділ ІІІ(ст.17 – 19)
1 група. Набуття громадянства .
2 група. Припинення громадянства.
( виступ доповідачів)
Практикум. Чи має право особа на набуття громадянства України внаслідок прийняття до громадянства?
1. Громадянин Польщі , який є співвласником приватного спільного підприємства , розташованого в Україні.
2. Особа без громадянства , що скоїла зумисне вбивство в Туреччині.
3. Особа ( громадянин Румунії) , що вийшла із в’язниці в Україні, де відбувала покарання ( позбавлення волі на 5 років)за подвійне вбивство через необережність.
4. Професор Кембриджського університету , громадянин США.
5. Громадянин однієї з арабських країн , який є власником заводу в Україні й підозрюється у фінансуванні палестинських терористів.
Закон України «Про громадянство України» регулює питання громадянства дітей, визначаючи порядок визначення громадянства дітей.
Порядок визначення громадянства дітей.
Гром –во одного з батьків |
Гром –во другого з батьків |
Місце народження |
Гром - во |
Громадянин України |
Гром –н Украни |
Україна |
Україна |
Громадянин України |
Громадянин України |
За межами України |
Україна |
Громадянин України |
іноземець |
Україна |
Україна |
Громадянин України |
іноземець |
За межами України |
Україна |
Громадянин України |
Без громадянства |
Україна |
Україна |
Без громадянства |
Без громадянства |
Україна |
Україна |
невідомий |
невідомий |
Україна |
Україна |
Узагальнення і систематизація знань і умінь учнів.
А)батьки дитини є громадянами України, але на момент її народження постійно живуть у Індії;
Б)батько дитини – громадянин Австрії, мати – громадянка України,постійно живуть у Румунії;
В)дівчинка, громадянка України, одружилася з громадянином Пакистану та виїхала з ним жити на його батьківщину;
Г)біля пологового будинку в м. Чернігові знайдено новонароджену дитину. Встановити її батьків не вдалося.
Громадянство визначає взаємні права та обов’язки громадянина і держави, у свою чергу громадяни впливають на життя суспільства. Бути громадянином своєї держави – це означає скрізь і завжди відчувати її турботу , підтримку, можливість мати та реалізовувати свої права та свободи.
Домашнє завдання. Опрацювати параграф 8, письмове завдання №8.
Література
1. Бізбіз Т.О. Правознавство. Практичний курс. Дидактичні матеріали.- Х.:Вид.група «Основа»,2009.
2. Демократія та особистість: можливий вплив ,Нейман В.В./Історія та правознавство, №10(182), квітень 2009.
3. Конституція України, К.:Видавничий дім «СКІФ»,2009.
4. Литвиненко Т.А. Правознавство ( практичний курс).9 клас:розробки уроків .-Х.:»Ранок»,2009.
5. Наровлянський О.Д.Правознавство (практичний курс):Підр.для 9 класу.-К.:Грамота,2009.
6. Пометун О.,Ремех Т.,Пилипчатіна Л. Правознавство .практичний курс: методичний посібник для вчителів зош ,які викладають курс у 9 класі.-Київ .:Логос ,2009.
7. Пометун О.І.,Ремех Т.О.,Гейко І.М. Практичне право : навч. Посіб.:8 клас.- К.:А.С.К.,2006.
8. Ратушняк С.П. Збірник задач 9-11 класи.-Тернопіль :Навчальна книга – Богдан , 2007.
9. Ремех Т.О. Зошит , Правознавство (Практичний курс) , Вид.»Літера ЛТД»,2009.
10. Танцюра А.І. Інтерактивні технології на уроках правознавства.-Х.: Вид.група «Основа»,2005.
Робочі матеріали
Тема. Що означає бути громадянином держави.
План уроку:
1. Розминка
2. Практичне заняття.
3. Робота з словником
4. Вправа «Коло ідей»
5. Робота в групах.
6. Практикум.
7. юридична консультація.
План вивчення нового матеріалу:
1. Що таке громадянство.
2. Порядок набуття громадянства України
3. Порядок припинення громадянства України
4. Порядок визначення громадянства дітей.
Робота з словником
Громадянство –це юридично визначений, стійкий, необежений у просторі правовий зв’язок між особою і певною державою, що визначає їхні взаємні права та обов’язки.
Людина – це біологічне поняття, частина природи, що підпорядковується біологічним законам та пристосована до суспільного життя.
Особа – це соціальне поняття, учасник людської діяльності.
Громадянин – це політико – правове поняття, що належить до постійного населення держави і пов’язаний з певною державою.
Робота в групах. Відкрийте Закон України «Про громадянство
України »,розділ ІІ(ст.6-8);розділ ІІІ(ст.17 – 19)
1 група. Набуття громадянства .
2 група. Припинення громадянства.
( виступ доповідачів)
Порядок визначення громадянства дітей.
Гром –во одного з батьків |
Гром –во другого з батьків |
Місце народження |
Гром - во |
Громадянин України |
Гром –н Украни |
Україна |
Україна |
Громадянин України |
Громадянин України |
За межами України |
Україна |
Громадянин України |
іноземець |
Україна |
Україна |
Громадянин України |
іноземець |
За межами України |
Україна |
Громадянин України |
Без громадянства |
Україна |
Україна |
Без громадянства |
Без громадянства |
Україна |
Україна |
невідомий |
невідомий |
Україна |
Україна |
Домашнє завдання. Опрацювати параграф 8, письмове завдання №8.