Правова освіта покликана реалізовувати не лише освітню функцію , а й мати практично- виховне спрямування, адже сучасна школа має дати сучасному учневі не тільки правові знання , а й сформувати його вміння , навички , життєву позицію , компетентність, яких потребує демократичне громадянське суспільство, швидко змінюваний навколишній світ. Отже, необхідно підготувати людину , здатну жити та працювати в умовах швидкоплинного часу , що протягом всього життя прагне до самоосвіти , критично мислити , самостійно здобувати та обробляти інформацію , використовувати набуті знання для творчого вирішення проблем , тобто створити умови навчання , за яких випускник будь – якої школи буде здатний до соціалізації.Тому на допомогу вчителеві приходять інтерактивні технології.
Право на освіту в Україні.
Мета. Розкрити юридичний зміст права на освіту в Україні; ознайомити учнів із системою освіти; з’ясувати права та обов’язки учасників навчального процесу; виховувати бажання поповнювати свої знання.
Очікувані результати:
Після уроку учні зможуть :
Правило «Вчити , щоб знати, знати , щоб жити гідно»
Епіграф: «Дім, в якому немає книги , схожий на тіло , в якому немає душі» Цицерон
План уроку
1. Розминка ( експрес – опитування)
2. Вправа « Криголам»
3. Робота в групах ( за текстом Конституції)
4. Диспут
5. Кейс – технологія
6. Повідомлення
7. Мікрофон
Хід уроку
І. Організаційна частина.
Розминка:
1. Учень на дошці створює схему «Класифікація прав і свобод людини»
2. Експрес – опитування
ІІ.Актуалізація опорних знань і умінь учнів.
Прокоментуйте: «Дім, в якому немає книги , схожий на тіло , в якому немає душі» Цицерон. Це і є епіграф до нашого уроку.
Мотивація навчання. Діти! Послухайте притчу про бритву , яку полюбляв розповідати своїм учням Леонардо да Вінчі. Одного разу сонячний промінь упав на бритву , і вона засяяла ,засліплюючи все навкруги. Побачивши своє відбиття у дзеркалі , бритва прийшла в захоплення , але відразу згадала, що їй доводиться голити густі чоловічі бороди , а перед цим її гострять на грубому бруску, і вона вирішила сховатися в таємному місці. Минув час , і бритва знову захотіла подивитися на себе в дзеркало. Але її лезо не виблискувало , його з’їла іржа, воно стало зазубреним , як стара пила. Так і людський розум притупляється та іржавіє від бездіяльності. В умовах дійсності, світлом для кожного з нас мають бути знання – головне багатство в нашому житті.
А девіз наших уроків права – « Вчити , щоб знати, знати , щоб жити гідно»
Вправа «Криголам»( за одну хвилину проілюструвати декількома словами своє розуміння слова «школа».
ІІІ. Представлення теми, очікуваних результатів.
План вивчення нового матеріалу :
1. Право на освіту в Україні.
2. Права та обов’язки учасників навчального процесу.
3. Як працює учнівське самоврядування.
Робота в групах. 1) Прочитайте статтю 53 Конституції України, випишіть положення про обов’язковість ; 2) про принципи освіти в Україні; 3)про гарантії освіти в Україні.
( представлення своєї роботи)
Диспут.
Якими з названих гарантій права на освіту вам доводилося користуватися?
Чи повною мірою забезпечується в нашій державі право на освіту?
Розповідь вчителя про систему освіти в Україні. Система освіти в Україні складається із :закладів освіти ,наукових , науково- методичних і методичних установ, державних і місцевих органів управління освітою та самоврядування в галузі освіти. В Україні встановлені такі освітні рівні:
Навчальні заклади , в яких можна здобути середню освіту:
Робота з кейсом( кейс – технологія)
Перед вами лежить опис ситуації ( кейс), пакет документів і питання, які допоможуть вам знайти реальний вихід зі створеної ситуації. Ситуація про неповнолітню няню, яка закінчила 9 класів, і яка доглядає менших братиків і сестричку і тому не пішла до 10 класу.
Закони України «Про освіту», «Про загальну середню освіту» , статут школи визначають права та обов’язки учасників навчально – виховного процесу: батьків , вчителів , учнів.
Повідомлення учнів.
Права учнів.
Права вчителів.
Права батьків.
Обов’язки учня.
Узагальнення і систематизація знань та умінь учнів.
Проведення гри «Мікрофон». Учні говорять у «мікрофон»: «Сьогодні на уоці я дізнався...»,-далі розповідають про те , що запам’ятали з пояснення. Потім кожний передає мікрофон сусіду.
Домашнє завдання. Опрацювати параграф 10, скласти розповідь про життя своєї школи , продовживши фразу: «Якщо я стану директором школи...»
Література
1. Бізбіз Т.О. Правознавство. Практичний курс. Дидактичні матеріали.- Х.:Вид.група «Основа»,2009.
2.Демократія та особистість: можливий вплив ,Нейман В.В./Історія та правознавство, №10(182), квітень 2009.
3.Конституція України, К.:Видавничий дім «СКІФ»,2009.
4.Литвиненко Т.А. Правознавство ( практичний курс).9 клас:розробки уроків .-Х.:»Ранок»,2009.
5..Наровлянський О.Д.Правознавство (практичний курс):Підр.для 9 класу.-К.:Грамота,2009.
6.Пометун О.,Ремех Т.,Пилипчатіна Л. Правознавство .практичний курс: методичний посібник для вчителів зош ,які викладають курс у 9 класі.-Київ .:Логос ,2009.
7.Пометун О.І.,Ремех Т.О.,Гейко І.М. Практичне право : навч. Посіб.:8 клас.- К.:А.С.К.,2006.
8.Ратушняк С.П. Збірник задач 9-11 класи.-Тернопіль :Навчальна книга – Богдан , 2007.
9. Ремех Т.О. Зошит , Правознавство (Практичний курс) , Вид.»Літера ЛТД»,2009.
10.Танцюра А.І. Інтерактивні технології на уроках правознавства.-Х.: Вид.група «Основа»,2005.
Робочі матеріали
Тема. Право на освіту в Україні.
Правило «Вчити , щоб знати, знати , щоб жити гідно»
Епіграф: «Дім, в якому немає книги , схожий на тіло , в якому немає душі» Цицерон
План уроку
1. Розминка ( експрес – опитування)
2. Вправа « Криголам»
3. Робота в групах ( за текстом Конституції)
4. Диспут
5. Кейс – технологія
6. Повідомлення
7. Мікрофон
План вивчення нового матеріалу :
1. Право на освіту в Україні.
2. Права та обов’язки учасників навчального процесу.
3. Як працює учнівське самоврядування.
Робота в групах. 1) Прочитайте статтю 53 Конституції України, випишіть положення про обов’язковість ; 2) про принципи освіти в Україні; 3)про гарантії освіти в Україні.
( представлення своєї роботи)
Робота з кейсом( кейс – технологія)
Перед вами лежить опис ситуації ( кейс), пакет документів і питання, які допоможуть вам знайти реальний вихід зі створеної ситуації. Ситуація про неповнолітню няню, яка закінчила 9 класів, і яка доглядає менших братиків і сестричку і тому не пішла до 10 класу.
Закони України «Про освіту», «Про загальну середню освіту» , статут школи визначають права та обов’язки учасників навчально – виховного процесу: батьків , вчителів , учнів.
Повідомлення учнів.
Права учнів.
Права вчителів.
Права батьків.
Обов’язки учня.
Домашнє завдання. Опрацювати параграф 10, скласти розповідь про життя своєї школи , продовживши фразу: «Якщо я стану директором школи...»