Тема. Права дитини
Очікувані результати:формування позитивного ставлення до суспільства, держави, її громадян; усвідомлення необхідності дотримання правил і норм поведінки, соціально значущих для суспільства і особистості; обізнаність з правами дитини і вміння їх відстоювати.
Основні терміни і поняття: права дитини,Конвенція ООН про права дитини, декларація, конвенція.
Обладнання:(на кожній парті) Конституція України, Конвенція ООН про права дитини, картки з правами та обов’язками, буклет «Юридичний словник»:
Конвенція про права дитини – міжнародний документ, в якому викладені основні права дитини. Він є обов’язковим для держав, які підписали цей документ.
Організація Об’єднаних Націй – міжнародна організація головною метою якої є підтримання і зміцнення миру та безпеки, розвиток співпраці між державами.
Генеральна Асамблея ООН – керівний орган ООН, який складається з представників держав – членів цієї організації.
Права людини – це певні можливості особи, що необхідні для її існування та розвитку в певних конкретно-історичних умовах.
Права дитини – це певні спеціальні можливості необхідні людині віком до 18 років для існування та досягнення зрілості.
Обов’язки людини – це необхідність дотримуватись певної поведінки, об’єктивно зумовленої конкретно- історичними потребами суспільства, держави.
Декларація – заява про наміри, оголошення.
Омбудсмен – уповноважений з прав людини.
Дитина – кожна людина до вісімнадцятирічного віку.
(оформлення класу) Плакати про права дитини.
Тип уроку:урок засвоєння нових знань, умінь, навичок.
Перебіг уроку
І. Активізація пізнавальної діяльності учнів.
1. Метод «Прес»: «Навіщо дитині права?»
1. Позиція: Я вважаю, що...
2. Обґрунтування: Тому, що...
3. Докази: Наприклад...
4. Висновок: Отже (тому), я вважаю....
Учні почергово висловлюють свої думки. Вчитель коригує і доповнює думки учнів.
ІІ. 1. Запис теми уроку та епіграфа«Стався до дитини, як до кращого гостя в будинку (індійське прислів'я)».
2. Ознайомлення з планом роботи на уроці:
1. Основні міжнародні документи про права дитини.
2. Ознайомлення із правами дитини на основі Конституції України, Конвенції про права дитини.
3. Обов’язки дітей.
3. Особистісна мотивація учнів.
ІІІ. Формування нових знань, умінь, навичок.
Кожна людина є особливою та неповторною. Життя їй дається один раз. і прожити його треба гідно, щоб залишити після себе добрий слід. Зараз ви ще діти — листочки на дереві життя, які згодом переростуть у коріння і дадуть початок новим поколінням.
Дитинство — це найбільш безтурботна та прекрасна пора в житті кожної людини. Саме в цей період людина формується фізично, психічно, інтелектуально, здобуває та отримує необхідні знання та навички. У цей період для дітей мають бути створені всі умови для їхнього життя та повноцінного розвитку. Щоб досягти цієї мети і дитина, і родина, у якій вона виховується, мають перебувати під правовим захистом держави.
Проблема правового захисту родини і дитинства вже тривалий час перебуває в центрі уваги міжнародної спільноти, адже діти потребують особливої уваги, внаслідок їхньої вразливості, фізичної та розумової.
1-ша група – записати 1-2 речення зі словами «права дитини».
2-га група – закінчити словосполучення «Я думаю, що права дитини – це...»
(Учитель. Як бачимо, права необхідні заради самої дитини, права і свободи є запорукою повноцінного і безпечного життя дитини. Тому всі повинні їх добре знати.
Серед найважливіших документів з прав дитини є Конституція України та міжнародно-правовий акт у цій галузі - Конвенція про права дитини).
3. Словникова робота
4. Робота з юридичною скарбничкою.
- Евристична бесіда.
У кожної держави є один найголовніший закон - Конституція. Від неї залежить щастя та доля народу й кожної людини. Кожен громадянин має добрезнати цей закон, розуміти його, виконувати, охороняти й поважати. Давайте пригадаємо його.
а) Робота із законом (Конституція України) А зараз попрацюємо із законом. 1 ряд - опрацьовує статтю 51, 2 ряд опрацьовує статтю 52.(Учні коментують опрацьовані статті).
б) Робота із законом (Конвенція ООН про права дитини)
Довідка, підготовлена учнем вдома. Конвенція складається з преамбули та 54 статей, написаних шістьома мовами. ООН має комітет із прав дитини. Кожна держава звітує йому про заходи, яких ужито згідно з Конституцією. Головне завдання Конвенції - забезпечити дітей особливим піклуванням і допомогою, надання необхідного захисту, сприяння родини як основному осередку у якому росте і виховується дитина.Схвалена 44-ю сесією Генеральної Асамблеї ООН 20 листопада 1989 р.(набула чинності в Україні 27 вересня 1991р.). Головними завданнями Конвенції є забезпечення дітей особливим піклуванням і допомогою, надання необхідного захисту, сприяння сім’ї, як основному осередку суспільства та природному середовищу для зростання і благополуччя всіх її членів і, особливо, дітей.
Робота із змістом Конвенції.
Стаття 2 - усі діти мають рівні права.
Стаття 6 - право на життя та охорону здоров’я
Стаття 13 - право висловлювати власну думку ( якщо це не порушує прав інших людей)
Стаття 19 - дитина не має бути жертвою насильства та війни.
Стаття 20 - діти, позбавлені родини, мають право на охорону та опіку.
Стаття 24 - право на медичне обслуговування.
Стаття 27 - право на гідний рівень життя.
Стаття 28 - право на навчання.
Стаття 31- право на гру, відпочинок, дозвілля.
Стаття 32 - дитина не має примушуватися до важкої праці, не може бути скривджена та зневажена.
(Учні коментують опрацьовані статті)
5. Асоційований малюнок. Малюємо Конвенцію.
(на основі малюнків можна створити куточок прав дитини в класі або на коридорі в школі)
6. Гра «Хто перший».
Діти, запам’ятайте - права нерозривно пов’язані з обов’язком. Важливо є не лише знати свої права, а й виконувати обов’язки!
Знайти помилки та відповідності:
Права Обов’язки
1)Дотримуватись правил 1)На життя та охорону здоров’я;
дорожнього руху;
2) на навчання; 2) берегти природу, пам’ятки культури;
3) старанно вчитися; 3) на ігри, розваги, відпочинок;
4) на користування 4) дотримуватися моральних норм
бібліотеками, поведінки;
відвідування пам’яток культури;
5) виконувати посильну хатню 5) на свободу об’єднань і мирних
роботу за дорученням батьків; зібрань;
6) дотримуватися розкладу дня 6) на захист від роботи, яка шкодить
й ощадливо використовувати час. здоров’ю і розвитку.
ІV. Закріплення вивченого матеріалу та підсумки уроку
Один учень сідає за стіл, а решта ставить питання.
Запитання
1)Я вчинив адміністративне правопорушення. Чи мають право мене затримати? (Так. Але затримання не може тривати понад три години, окрім виняткових випадків.)
2)Я звернувся до лікаря, але не отримав належної допомоги. Чи караються дії лікаря? (Невиконання або неналежне виконання професійних чи службових обов'язків щодо охорони життя та здоров'я неповнолітніх внаслідок недбалого або несумлінного до них ставлення карається штрафом до 50 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.)
3)Мені 13 років, мене влаштували на роботу. Чи правомірні дії роботодавця? (Ні. Експлуатація дітей, які не досягай 14 років, шляхом використання їх праці з метою отримання прибутку карається арештом на строк до шести місяців.)
4)Які заходи впливу застосовуються до неповнолітніх при вчиненні адміністративних правопорушень? (До неповнолітніх у віці від 16—18років можуть бути застосовані такі заходи впливу: зобов'язання публічно або в іншій формі попросити вибачення у потерпілого; застереження; догана або сувора догана; передача неповнолітніх під нагляд батькам або особам, які їх заміняють).
2.Рефлексія.Від народження ви маєте певні права, які гарантовані і захищаються державою.Їх ви повинні знати й реалізовувати щодня. Але пам’ятайте: ваші права не повинні порушувати права інших. З часом у вас збільшиться кількість обов'язків і відповідальності. Незнання закону не звільняє вас від відповідальності за ваші вчинки, дії або бездіяльність.
Пам’ятайте! Саме ви відповідаєте за своє здоров'я. Від вашого ставлення до здоров'я залежите не тільки ви самі. Ваша позиція впливає на ваших друзів, знайомих, батьків, на ваших майбутніх дітей.
Метод незакінчених речень.
V. Варіанти домашнього завдання:
*Скласти програму дій (мультимедійну презентацію) «Що потрібно для того, щоб права дітей не порушували».
*Розробити «Декларацію прав і свобод свого класу».
*Скласти Конвенцію про права дитини для молодших школярів і подати їм.